Speed48 10 Anmeld indhold Skrevet October 5, 2009 Hej alle sammen! Jeg har hørt, at det er muligt at få et svensk kørekort, selvom man har et dansk. Hvor kan man få det henne og hvorfor skulle man have et svensk kørekort, når man har et dansk? :) Håber i kan hjælpe Mvh mig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret October 5, 2009 Skal det gøres lovligt, må du ikke have 2 kørekort. Du kan få et svensk hvis du indleverer det danske - har du ikke et dansk eller har "tabt" den. Så underskriver du at du ikke et andet EU-kørekort. Det skal så siges at det er 2 adskilte systemer i hvert land. Så de kan IKKE se umiddelbart om du har 2. Fordele ved svensk: Du får ikke klip i DK med dit svenske kort - og dermed kan de ikke fratage dit kørekort. Kun i grove træk mener jeg. ellers ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Speed48 10 Anmeld indhold Besvaret October 5, 2009 Hey Sali... Fedt, tak for svaret! :) Henvender man sig til politiet i malmø, hvis man skal have det svenske eller hvordan fungere det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret October 5, 2009 nej du ringer til länsstyrelsen får postgironummer indbetaler 600 (mener jeg det er) tager kvittering og dit danske kort med ned til länsstyrelsen afleverer begge udfylder en formular får et midlertidigt kort og efter noget tid får du dit svenske kort ... du SKAL feks ha svensk kort hvis du vil tage andre kategorier ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Speed48 10 Anmeld indhold Besvaret October 5, 2009 Fantastisk at brugerne herinde er så hurtige til at svare... Tak for det Michael! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret October 5, 2009 1. Du henvender dig til Länstyrelsen og udfylder et skema. 2. Du får et girokort som skal betales før de overhoved vil se på din ansøgning (Jeg betalte dog med det samme via netbank - 600SEK) 3. Du får et brev fra ???? hvor du så skal returnere med et billed og underskrift. (Det tog dem 16 dage at behandle sagen) 4. Du betaler yderligere 120SEK for deres drikkepenge. 5. Du kan afhente dit nye kørekort efter x antal dage (7dage) 6. Du kæmper med postmanden om at få udleveret kortet da du intet ID har Læs evt denne tråd. Gode tips: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=16408&highlight=dansk+k%F8rekort Nyttige links: http://www.korkortsportalen.se/ Husk at du skal være bosat i Sverige minimum 6måneder før du kan ombytte dit kort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2009 3. Du får et brev fra ???? hvor du så skal returnere med et billed og underskrift. (Det tog dem 16 dage at behandle sagen) Nyttige links: http://www.korkortsportalen.se/ Husk at du skal være bosat i Sverige minimum 6måneder før du kan ombytte dit kort. Brevet kommer fra Transportstyrelsen. Man behøver ikke returnere med et billede og underskrift, men man kan istedet køre ind til et af Vägverkets förarprovskontor og få taget et billede samt aflevere en underskrift. Begge dele foregår elektronisk, så man kan se sit kørekort på en skærm, inden det bliver sat i produktion. Det koster 80 SEK men så er man også sikret, at billedet er korrekt. Jeg gjorde ovenstående, da jeg byttede til svensk kørekort i forsommeren. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2009 Brevet kommer fra Transportstyrelsen. Man behøver ikke returnere med et billede og underskrift, men man kan istedet køre ind til et af Vägverkets förarprovskontor og få taget et billede samt aflevere en underskrift. Begge dele foregår elektronisk, så man kan se sit kørekort på en skærm, inden det bliver sat i produktion. Det koster 80 SEK men så er man også sikret, at billedet er korrekt. Jeg gjorde ovenstående, da jeg byttede til svensk kørekort i forsommeren. Cool nok, det vidste jeg ikke :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2009 Fordele ved svensk: Du får ikke klip i DK med dit svenske kort - og dermed kan de ikke fratage dit kørekort. Kun i grove træk mener jeg. ellers ikke.Du bør også nævne ulemperne ved svensk kørekort, når du nævner fordele - bare så ikke folk tror at et svensk kørekort er et ubetinget hit. F.eks: I Sverige tager politiet dit svenske kørekort, hvis du bliver snuppet med mere end 30 km/t over gældende hastighed, de kan ikke tage dit danske kørekort i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2009 Du bør også nævne ulemperne ved svensk kørekort, når du nævner fordele - bare så ikke folk tror at et svensk kørekort er et ubetinget hit. F.eks: I Sverige tager politiet dit svenske kørekort, hvis du bliver snuppet med mere end 30 km/t over gældende hastighed, de kan ikke tage dit danske kørekort i Sverige. Der er ingen ulemper hvis du befinder dig i DK. Men jo, befinder du dig i Sverige og bliver stoppet, så har du en god grund til at bekymre dig. Du bliver bonnet i hoved og røv. Bødetaksterne er MEGET højere og frakendelse af kørekortet er ikke et usandsynligt. ... Derfor har du altid et DK kort i Sverige og omvendt SV-kort i DK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2009 Der er ingen ulemper hvis du befinder dig i DK. Men jo, befinder du dig i Sverige og bliver stoppet, så har du en god grund til at bekymre dig. Du bliver bonnet i hoved og røv. Bødetaksterne er MEGET højere og frakendelse af kørekortet er ikke et usandsynligt. ... Derfor har du altid et DK kort i Sverige og omvendt SV-kort i DK men de kan jo i sverige se om du har et SE kort og så vil de jo kräve det inddraget uanset hvor meget du viser dit danske Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2009 men de kan jo i sverige se om du har et SE kort og så vil de jo kräve det inddraget uanset hvor meget du viser dit danske Hmm, har jeg så bare været heldig for små 2 år siden?... Der skete nemlig intet, men tiderne har måske ændret sig Det samme i DK (omvendt) - Fik også at vide at det er 2 adskilte systemer. Så DK kunne ikke kigge over skulderen eller omvendt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites