Jump to content
Maria

Vinterdæk 2009 - hvilke?

Recommended Posts

Husk så lige du skal ha et mærke i bilen der siger at du ikke må overskride 160km/t...:)
Gør ikke så meget for tilfældet her. For det første er det primært konen, som anvender den, og for det andet kører jeg i det daglige aldrig over 160 km/t (i Sverige yderst sjældent over 140 km/t), angel-smiley.png så grænsen på de 160 km/t (som jeg skam havde hæftet mig ved inden køb) bliver ikke et problem. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja.... Sålænge bilen kan køre stærkere end dine dæk, så du ha' mærkat i ruden. Tyskerne er helt vilde hvis du ikke har.... Jeg havde probs med at finde et der sagde 270............

Hmmm Med det mener du også jeg skal have et skilt hvor der står jeg ikke må overskride 210 med mine H dæk :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja.... Sålænge bilen kan køre stærkere end dine dæk, så du ha' mærkat i ruden. Tyskerne er helt vilde hvis du ikke har.... Jeg havde probs med at finde et der sagde 270............
Min går 309 km/t - ZR,W,Y er mine dæk mærket med - må være fint. Også i Tyskland ? :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmmm Med det mener du også jeg skal have et skilt hvor der står jeg ikke må overskride 210 med mine H dæk :rolleyes:
I Tyskland skal man have et skilt i synsfeltet, hvor der står fx. max 210 km/t. I min kammerats bil plejer vi, når vi kører på skiferie, blot at sætte en gul post-it på midten af rattet, hvor der står max xyz km/t. I min egen bil kan jeg sætte op i opsætning, at den har en limit/advarsel ved en given hastighed ved vinterdæk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Må kan køre med dubbdäck i Danmark? Vi har fået et tilbud på fire stks. billigt, men skal lige have fundet ud af på hvilken bil. Den "lokale", eller den vi kører til Danmark med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været bortrejst i snart 1 måned så min lille bil har holdt helt stille i længere tid. Nu er jeg så begyndt at kigge lidt nærmere på vejrudsigten og ser der er sne, frost og andet der forbindes med kedelig vintervejr (så gerne 25+ grader året rundt). Nu til spørgsmålet, hvordan ser man om der er sommer- eller helårsdæk på bilen? Er helårsdæk egentlig lovlige i vintervejr i det svenske?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det står på siden af dækket Vinterdæk

Jeg har været bortrejst i snart 1 måned så min lille bil har holdt helt stille i længere tid. Nu er jeg så begyndt at kigge lidt nærmere på vejrudsigten og ser der er sne, frost og andet der forbindes med kedelig vintervejr (så gerne 25+ grader året rundt). Nu til spørgsmålet, hvordan ser man om der er sommer- eller helårsdæk på bilen? Er helårsdæk egentlig lovlige i vintervejr i det svenske?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fin artikel, ja - men den er dansk! Der er forskelle i reglerne omkring hastighedsmærkning. http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Dack/Dackbyte-pa-personbil/
Nu skal man jo egentlig ikke hænge sig i bagateller, men i stedet bruge Randers Reb :D Men altså - reglerne om hastighedsmærkning er mere eller mindre internationelle, hvorimod kravet til hastighedskapacitet varierer fra land til land.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores lokale værksted (Greco i Oxie) har lige anbefalet at vi køber Tigar Winter (!) Det har jeg sagt nej til, efter at have set testen hos FDM. I stedet foreslår de så, at jeg bruger 4.400 på at sætte Nokian dæk på - og siger, at dem kan man så køre med hele året. Selv om de er vinterdæk. Et det en god idé? Det er lige før prisen på dækkene overstiger bilens værdi (Volvo fra 95).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke nogen god ide at køre på vinterdæk om sommeren - det bliver hurtigt slidt i varmen og har ringere køreegenskaber end rigtige sommerdæk.
Ideen skulle være at jeg så ikke skal købe 4 dæk til, til April (de nuværende er nedslidt) - og ikke skal opbevare en stak dæk, og betale 2 gange om året for at få dem skiftet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites