Jump to content
michael k

Spörgsmål vedr hund fom har födt

Recommended Posts

min täve har inat födt 8 superfine små hvalpe .. men jeg er lidt i tvivl om alt er om jag har fået at vide at når alle hvalpe er ude skal der komme en "hovedmoderkade" og denne har jeg ikke set .. det er snart 5-6 timer siden sidste hvalp kom... hun ser ud til at ha det helt fint hun träkker stadig vejret lidt hurtigt og hårdt engang imellem men der har ikke väret "veer" siden sidste hvalp jeg faldt dog i sövn en times tid så der kan ha sket noget der .. nogen der ved hvad jeg skal göre hvad jeg skal holde öje med osv?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
og hvis nogen skulle väre interesseret i en fin vovse så er hanen en amerikansk bulldog og hunnen en amstaff/labrador blanding... der er 2 hanner og 4 hunner måske 5 hvis dyrlägens diagnose på den ene er god
Hvad er baggrunden/tanker/forventninger for denne blandning?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad er baggrunden/tanker/forventninger for denne blandning?
baggrunden var et uheld med en liderlig hunhund der åbenbart selv kunne få drejet en nögle i en dör og åbnet denne .... tanken og forventningen er at det kan blive et par fine hunde til nogen der vil ha sådanne...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
baggrunden var et uheld med en liderlig hunhund der åbenbart selv kunne få drejet en nögle i en dör og åbnet denne .... tanken og forventningen er at det kan blive et par fine hunde til nogen der vil ha sådanne...
Hvis "problemet" skulle opstå igen, så kan abortsprøjten gives helt op til 45. dagen. Den nye udgave har ikke de samme grimme bivirkninger som den gamle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis "problemet" skulle opstå igen' date=' så kan abortsprøjten gives helt op til 45. dagen. Den nye udgave har ikke de samme grimme bivirkninger som den gamle.[/quote'] ja men ser det nu ikke som et problem.... selv racehunde er avlet frem ved at krydse andre racer så folks racehysteri er for mig helt hen i skoven... her er der tale om 2 hunde med perfekt sind rolige söde börnevenlige hunde så mon ikke hvalpene blir nogle ok hunde også

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det så ikke temprementet jeg tænkte på. Det var helbedet, for jeg går ikke ud fra at jeres hunde er tjekket for arvelige sygdomme som HD, AA osv. Og jo, blandingshunde kan også få arvelige sygdomme. Desuden er der en kæmpe overproduktion af hvalpe så det kan være ualmindelig svære at komme af med, mange ender som kastebold og bliver aflivet inden de er fyldt 2 år. Og, vores racehunde er kommet til verden via krydsninger, men det var stadig selekteret avl og ikke hovdet-under-armen-hovsa-parringer. Man har et ansvar for det liv man sætter i verden, så jeg mener faktisk at der er jævnt uansvarligt at sætte hvalpe i verden under de forudsætninger. Nu ved jeg desværre ikke hvordan købeloven er i Sverige, men i DK har man 2 års reklamationsret hvis det viser sig at ens hund lider af noget arveligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er det så ikke temprementet jeg tænkte på. Det var helbedet, for jeg går ikke ud fra at jeres hunde er tjekket for arvelige sygdomme som HD, AA osv. Og jo, blandingshunde kan også få arvelige sygdomme. Desuden er der en kæmpe overproduktion af hvalpe så det kan være ualmindelig svære at komme af med, mange ender som kastebold og bliver aflivet inden de er fyldt 2 år. Og, vores racehunde er kommet til verden via krydsninger, men det var stadig selekteret avl og ikke hovdet-under-armen-hovsa-parringer. Man har et ansvar for det liv man sætter i verden, så jeg mener faktisk at der er jævnt uansvarligt at sætte hvalpe i verden under de forudsætninger. Nu ved jeg desværre ikke hvordan købeloven er i Sverige, men i DK har man 2 års reklamationsret hvis det viser sig at ens hund lider af noget arveligt.
det er så der du tager fejl de er tjekket for det meste spesielt bulldoggen og han har nogen af de fineste hofter de fleste dyrläger har set på en amerikansk bulldog ... så du kan dokumentere hvor din hund stammer fra lad os sige bare 100 år tilbage? og derved väre 100 % sikker på at det har väret så kontrolleret som du gir udtryk for? og det er da ikke mere uansvarligt end "med vilje" avl når hundene er sunde og raske... risikoen for at tingene går galt med helkt racerene hunde er precis ligeså stor spesielt med alt det linieavl og indavl der er i mange racerene racer.. har selv prövet det og kender folk der har avlet bulldogs i 20-25 år og mht til köbelov .. 9 ud af 10 hunde solgt i sverige bliver solgt med "döldfel forsäkring" netop af den grund

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber hvalpene og tæven har det godt. Fandt du en løsning på at finde ud af om alt var kommet ud ? Det værst tænkelige er jo at der ligger en død hvalp der inde som tæven ikke selv kan få ud. Har hørt om en opdrætter der fik en meget syg tæve fordi der lå en død hvalp inde i hende i flere dage efter fødslen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Håber hvalpene og tæven har det godt. Fandt du en løsning på at finde ud af om alt var kommet ud ? Det værst tænkelige er jo at der ligger en død hvalp der inde som tæven ikke selv kan få ud. Har hørt om en opdrætter der fik en meget syg tæve fordi der lå en død hvalp inde i hende i flere dage efter fødslen...
jeg ringede til dyrehospitalet og de sagde at det sagtens kunne kome helt op til 48 timer efter sidste hvalp.. og at så länge täven havde det fint ikke blev slöv, fik feber osv så var der ingen fare... hun sagde at de fleste ikke engang opdager det når det kommer ud fordi täven äder det og det ofte kommer noget tid efter.. hun sagde bare jeg skull e holde öje med om der pludseligt kom grönligt udflåd der lugtede grimt .. så skulle den väre gal og jeg skulle så komme med det samme .. men alt gik fint både täven og hvalpene har det fint de er idag begyndt at gå på benene istedet for at kravle så det ser ret sjovt ud.. lidt usikkert hehe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites