Jump to content
jabesig

dansk dimitent dagpenge med til sverige

Recommended Posts

Hej. Jeg er ved at færdiggøre min uddannelse til pædagog er pt. bosidende i dk. Jeg er færdig med uddannelsen medio januar, og har netop fået indbydelse til at se på en lejlighed pr. 1/1-2010 gennem mbk/boplats syd. jeg har ikke pt. noget arbejde på hånden, men forventer at få noget, men isåfal at det ikke bliver med det samme har jeg mulighed for at få dagpenge igennem dimitent reglerne i SL ( hvis jeg indmelder mig indenfor 14 dage efter sidste eksamen). Mit spørgsmål går egentlig på om jeg kan ta mine danske dagpenge med til malmø, så længe jeg er arbejds søgende i danmark? Jeg kan god se at flere har spurgt om ligende sager, men det svært at få overblik over de egntlige regler da nogle svar er lidt tvetydige... Desuden er jeg spændt på hvad mbk siger til at jeg ikke har fast arbejde, men de har jo indbudt mig til fremvisning, og har skrevet i ansøgningen under bemærkninger om min aktuelle sit. så er det vel ok? Nogen der har erfaringer med at bo i mbk? Mvh. Jan

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jan, velkommen til! Det bedste vil være hvis du får et job i København evt. deltid, så du kvalificerer dig til supplerende dagpenge. Integrationen over sundet er ikke kommet længere end at du ved total arbejdsløshed skal overføres til en svensk A-Kasse, som har en lavere sats end den danske. Andre kan sikkert uddybe mere (håber jeg).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det Markowitch foreslår er vist meget nemmere sagt end gjort. (baseret på de erfaringer andre folk her på debatten har haft). Står selv og er færdiguddannet 27. nov. og har aller mestlyst til at "flytte" til DK igen indtil jeg får job, således at jeg er fuldt berrettiget til dagpenge fra DK. Prøv at søge på emnet, det er blevet debateret om det i flere omgange og der er meget brugbar information.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg blev færdig i 2007, fik jeg at vide af IDA/IAK at jeg skulle overføres til den svenske a-kasse, og de har så vidt jeg ved tre måneders karantæne også for dimitender og derudover er beløbet så lavt at jeg nemt kunne tjene det samme eller mere ved et deltidsarbejde i IKEA (hvilket så var nemt at få i 2007). Jeg ville så vente med at flytte over sundet til et job var i posen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad jeg har fået at vide for en lille måned siden (som er blevet dobbelt tjekket efterfølgende) er: For at få dimentenssats/dagpenge fra din danske A-kasse skal du have boet i DK ved uddannelsesstart OG du skal bo i DK når du optages i A-kassen. HVIS du flytter til udlandet efter indmeldelse i A-kassen, så kan du stadig få dimententsats. Hos IDA/IAK er det dog sådan at man efter 13 uger bliver sat i aktivering osv. hvis man er under 30 år. Jeg kunne forstå at det var lignende regler for mange af de andre A-kasser med dimententsats. Søg hos din A-kasse efter begrebet grænsearbejder. Her er der hvad der står for IAK.

Grænsearbejder Når du som lønmodtager arbejder i ét EØS-land, men bor i et andet EØS-land og vender tilbage til din bopæl mindst én gang om ugen, er du grænsearbejder. Som grænsearbejder, skal du forsikres i det EØS-land, hvor du arbejder. Hvis du bliver delvis ledig, skal du have dagpenge fra det land, hvor du arbejder. Hvis du bliver ledig, fordi ansættelsesforholdet helt ophører, skal du have dagpenge i det land, hvor du bor. Vender du ikke tilbage til din bopæl mindst én gang om ugen, når du arbejder i et andet EØS-land, er du "anden arbejdstager end grænsearbejder". I denne situation kan du vælge at stille dig til rådighed for arbejdsmarkedet i arbejdslandet og få udbetalt dagpenge dér.
Kilde IAK: http://www.iak.dk/A_kasse_i_udlandet.aspx Men igen betyder dette at du skal være medlem af A-kassen for at få supplerende dagpenge (hvilket du sagtens kan få), MEN for at blive medlem skal man bo i DK i indmeldingstidspunktet. --------------------- Det kunne dog være interessant, hvis Øresundsborger ville tage kontakt til Øresundskomiteen omkring denne problemstilling. Jeg kan forstå at der trods alt er en del studerende som bor i SE men læser i DK og søger efterfølgende arbejde i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej igen. Er jo ny herinde, og hvor er det fedt at opleve at i tager jer tid til at svare serøst på indlæg - tusind tak for det ;-) Jeg vil prøve at kontakte min kommende akasse for udybende info. Vh. Jan
Giv endelig lyd fra dig, når du får et svar fra din akasse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige stået i næsten samme situation - jeg blev udlært kok d.30/6 2009 og jeg aner stadig ingen ting!! Jeg opfylder sådan set kravene til at kunne få dagpenge i Sverige, men fordi jeg gerne vil dimitere på min uddannelse skal jeg jo sådan set have karans-ydelse fra fagforeningen fra juli. Meeen jeg har ikke hørt en hujene fis endnu!! Jeg venter på svar på det dagpenge kort jeg har sendt ind til 3F og den E 301 blanket jeg har sendt til HRAK (svensk a-kasse).. Kunne jeg vælge om ville jeg dælme være flyttet tilbage til Dk bare for at være sikret nogle penge! Jeg har dog fået job nu og mit problem er ikke så stort, men det ville være rart at få noget afklaring på tingene!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik svar fra min A-kasse (HK/SamData) i dag vedr. supplerende dagpenge, og det ser jo lovende ud. Da jeg allerede nu har et deltidsarbejde, bliver det ikke det store problem. Skal bare have min arbejdsgiver med på den frigørelsesattest. Svaret fra A-kassen er herunder. (Bemærk at der hvor sagsbehandleren skriver "Den første måned, hvor du ikke er dagpengeberettiget, vil du modtage brutto pr. uge 2.080 kr." handler om det nedsatte beløb jeg kan få første måned. Jeg har nemlig betalt et mindre kontingent de sidste 18 mdr. for at undgå 1. måneds karantæne) Hvis du er fuld ledig når du er færdiguddannet, er det helt korrekt at du så skal overflyttes til det svenske A-kassesystem. Og hvis du skaffer dig et deltidsjob her i Danmark, hvor arbejdsgiveren har underskrevet en frigørelsesattest og lavet et almindeligt ansættelsesbrev kan du søge om supplerende dagpenge her i HK´s A-kasse og skal dermed ikke overflyttes til det svenske a-kassesystem. Du skal være opmærksom på at når du søger supplerende dagpenge, skal du opfylde de samme betingelser og har de samme forpligtelser som som hvis du er fuldt arbejdsløs. Det vil sige, at du skal bekræfte din tilmelding til jobcentret minimum hver 7 dag og søge fuldtidsjobs hele tiden mens du har jobbet på nedsat. Vær osse opmærksom på, at jobbet du har med supplerende dagpenge skal være på 29,6 time pr. uge eller mindre. hvis du i en uge arbejder fx. 29,7 time bortfalder de supplerende dagpenge for den uge. Husk at tilmelde dig jobcentret den første ledige dag og indsende til HK´s A-kasse så hurtigt som muligt: * Ledighedserklæring for nyuddannede (AR265) * Kopi af kvittering på til jobcentret * Frigørelsesattest og anssættelsesbrev ( hvis du får job på nedsat tid) Den sats du vil modtage vil være: Den første måned, hvor du ikke er dagpengeberettiget, vil du modtage brutto pr. uge 2.080 kr. Derefter, når du er dagpengeberettiget vil du modtage brutto pr. uge 2.975 kr. Begge disse beløb er ved fuld ledighed pr. uge. Hvis du arbejder fx. 20 timer i en uge, vil du blive modregnet de 20 timer og vil få 17 timer udbetalt 2.975 (Brutto) divideret med 37 timer pr. uge = 107,43 som ganges med 17 timer = 1.826,31kr. brutto Håber dette besvarer dine ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites