RS6 10 Anmeld indhold Skrevet September 25, 2009 Jeg er nogle gange fået lavet lidt tænder hos offentlig tandlæge (folktandvården) her i Malmö. Efter jeg havde været der 2-3 gange fik jeg et brev fra Forsäkringskassan om at jeg ikke var registreret hos dem, og at tandlægen ville opkræve noget "ekstra" hvis jeg ikke var registreret, der var også et skema hvor jeg kunne registrere mig, jeg ignorerede brevet 3-4 måneder, hvorefter de sendte endnu et brev, hvor de sagde det samme....denne gang udfyldte jeg skemaet med alle relevante informationer om at jeg bor i Sverige, og arbejder i Danmark. Min hustru arbejder i Sverige. Efter ca. 4 måneder får jeg nu et brev hvor der står, at da jeg arbejder i DK ikke kan få tilskud til mine tandlægeregninger. Hvad er hoved og hale i dette? Jeg er medlem af en A-kasse i DK, jeg kan jo ikke stå i en A-kasse i SV! Min holdning er at mine danske skat principielt bliver overført til Stockholm, derfor skal jeg vel sidestilles med enhver anden svensker?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2009 Man kan vel sige, at som bosat i Sverige og med arbejde i DK har du ikke ret til tilskud fra Försäkringskassan. Nogenlunde så enkelt er det. Du kan gå til læge og tandlæge, men du må betale hvad det koster. Måske tror du at Försäkringskassan er det samme som en a-kasse. I sundhedsmæssige sammenhænge svarer F-kassan til den offentligeg sygesikring i DK. Og det er dem som skal hjælpe dig ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2009 Sygesikring..... Man kan vel sige, at som bosat i Sverige og med arbejde i DK har du ikke ret til tilskud fra Försäkringskassan. Nogenlunde så enkelt er det. Du kan gå til læge og tandlæge, men du må betale hvad det koster. Måske tror du at Försäkringskassan er det samme som en a-kasse. I sundhedsmæssige sammenhænge svarer F-kassan til den offentligeg sygesikring i DK. Og det er dem som skal hjælpe dig ... Præcis, derfor forventede jeg også at jeg var berettiget til tilskud til tandlægehjælp, som svenske lønmodtagere.... I DK får man jo tilskud til tandlægehjælp...mente at jeg var berettiget til tilskud i DK såvel som i SV... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2009 Skal man ikke 'bare' aflevere den svenske tandlæge regning hos den danske kommune som man er tilknyttet - hvorefter man så får et tilskud tilbage?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2009 Her er lidt mere læse stof: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=16898 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2009 Skal man ikke 'bare' aflevere den svenske tandlæge regning hos den danske kommune som man er tilknyttet - hvorefter man så får et tilskud tilbage?? Nemlig. Send regningerne til din danske kommune og du får automatisk det tilskud du skal have. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2009 Nyt link.... ...dette er et link for tandlæger, det, som jeg læser det, giver mig ret til tilskud. Og man behøver ikke at sende regninger til DK! http://www.forsakringskassan.se/nav/b0c74f3a7b49bfc99c4d377c07c89be6 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2009 Et link som virker: http://www.fk.se/nav/b0c74f3a7b49bfc99c4d377c07c89be6 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2009 Man kan vel sige, at som bosat i Sverige og med arbejde i DK har du ikke ret til tilskud fra Försäkringskassan. Nogenlunde så enkelt er det. Du kan gå til læge og tandlæge, men du må betale hvad det koster. Måske tror du at Försäkringskassan er det samme som en a-kasse. I sundhedsmæssige sammenhænge svarer F-kassan til den offentligeg sygesikring i DK. Og det er dem som skal hjælpe dig ... Så enkelt var det altså ikke.....:thumbdown Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2009 Jeg er nogle gange fået lavet lidt tænder hos offentlig tandlæge (folktandvården) her i Malmö. Efter jeg havde været der 2-3 gange fik jeg et brev fra Forsäkringskassan om at jeg ikke var registreret hos dem, og at tandlægen ville opkræve noget "ekstra" hvis jeg ikke var registreret, der var også et skema hvor jeg kunne registrere mig, jeg ignorerede brevet 3-4 måneder, hvorefter de sendte endnu et brev, hvor de sagde det samme....denne gang udfyldte jeg skemaet med alle relevante informationer om at jeg bor i Sverige, og arbejder i Danmark. Min hustru arbejder i Sverige. Efter ca. 4 måneder får jeg nu et brev hvor der står, at da jeg arbejder i DK ikke kan få tilskud til mine tandlægeregninger. Hvad er hoved og hale i dette? Jeg er medlem af en A-kasse i DK, jeg kan jo ikke stå i en A-kasse i SV! Min holdning er at mine danske skat principielt bliver overført til Stockholm, derfor skal jeg vel sidestilles med enhver anden svensker?? Der står masser om emnet herinde, og det viser sig bare at du har fået fat i en der ikke kender en skid til systemet, ligesom mange af dem der svarer dig herinde!!! Du har ret til tilskud fra sverige, du har ikke ret til tilskud fra danmark, andet end hvis du er dækket af sygesikringen danmark... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2009 Skal man ikke 'bare' aflevere den svenske tandlæge regning hos den danske kommune som man er tilknyttet - hvorefter man så får et tilskud tilbage?? Nemlig. Send regningerne til din danske kommune og du får automatisk det tilskud du skal have. Jeg plejer at sende en kopi af tandlægeregninger direkte til "Danmark". Når I siger kommunen, er det så, fordi kommunen blot videresender til "Danmark" (jeg antager, I er medlem af "Danmark")? Eller er det tilskud, I omtaler, en anden type tilskud, end det tilskud jeg modtager fra "Danmark"? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2009 Jeg plejer at sende en kopi af tandlægeregninger direkte til "Danmark". Når I siger kommunen, er det så, fordi kommunen blot videresender til "Danmark" (jeg antager, I er medlem af "Danmark")? Eller er det tilskud, I omtaler, en anden type tilskud, end det tilskud jeg modtager fra "Danmark"? Mit første svar gik på en ren formodning om HVORDAN jeg mente det var - efterfølgende fandt jeg også frem til hvad Försäkringskassan SKAL dække ud fra deres egne regler (se evt. mine to sidste indlæg) ;) At "Danmark" så også dækker er en anden snak... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2009 Jeg plejer at sende en kopi af tandlægeregninger direkte til "Danmark". Når I siger kommunen, er det så, fordi kommunen blot videresender til "Danmark" (jeg antager, I er medlem af "Danmark")? Eller er det tilskud, I omtaler, en anden type tilskud, end det tilskud jeg modtager fra "Danmark"? Jeg tror at du glemmer at sygesikringen (den del der betales af staten) dækker ca. 40% af et almindelig tandlægebesøg. Derudover kan medlemsskab af Danmark dække den sidste del. Findes der en svensk variation af Sygesikringen Danmark? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2009 OK så Så enkelt var det altså ikke.....:thumbdown Ja så blev jeg måske lidt klogere :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2009 Jeg tror at du glemmer at sygesikringen (den del der betales af staten) dækker ca. 40% af et almindelig tandlægebesøg. Derudover kan medlemsskab af Danmark dække den sidste del. Hmm, vi er vist gået glip af lidt tilskud så. Vi snakker absolut ikke store beløb, men alligevel :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2009 Kundeservice.... ...sendte dem en mail i morges, fik svar 35min senere. God service fra Forsäkringskassan......men ikke det svar jeg havde regnet med, hun skrev igen at jeg ikke var berettiget til tilskud. Så jeg ringede til dem, de har telefontid både lørdag og søndag, god service! På trods af at de i deres første henvendelse klart havde præciseret at det jo drejede sig om tandlægebesøg, var den information forsvundet undervejs. Da hun bliver klar over at det er tandlægebesøg siger hun straks, at det er jeg berettiget til! Kirstin Persson's instruktion: Det man skal gøre at tage sit svenske ID og danske ansættelsesbevis med til tandlægen i Sverige, bare første gang man er hos mulemekanikeren, så skal tandlægen klare resten. Held og lykke.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2009 ...sendte dem en mail i morges, fik svar 35min senere. God service fra Forsäkringskassan......men ikke det svar jeg havde regnet med, hun skrev igen at jeg ikke var berettiget til tilskud. Så jeg ringede til dem, de har telefontid både lørdag og søndag, god service! På trods af at de i deres første henvendelse klart havde præciseret at det jo drejede sig om tandlægebesøg, var den information forsvundet undervejs. Da hun bliver klar over at det er tandlægebesøg siger hun straks, at det er jeg berettiget til! Kirstin Persson's instruktion: Det man skal gøre at tage sit svenske ID og danske ansættelsesbevis med til tandlægen i Sverige, bare første gang man er hos mulemekanikeren, så skal tandlægen klare resten. Held og lykke.... Kanon, godt benarbejde der... jeg har også været ude for det samme, og har lige sendt mine oplysninger til FK for en uge siden :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
psa 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2009 A-kasse DK til Rs6 vil bare lige byde ind med info i forhold til medlemsskab af dansk a kasse. Skulle du blive arbejdsløs hjælper dit medlemskab af en dansk a-kasse dig absolut ikke, med mindre du vælger at tage fast bopæl i DK. Det er en af de ting som a-kassen åbenbart ikke er forpligtet til at oplyse, hvorfor jeg måtte hoste op med to mdrs kontingent efter jeg havde modtaget denne info. Man kan ikke modtage hverken kontanthjælp eller understøttelse i dk, hvis man ikke har sin folkeregisteradresse der. Og jo du kan (i følge den info jeg fik) frit melde dig ind i svensk a-kasse, så du er sikret her, skulle det komme så vidt. venligst Petina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2009 A-kasse... .....citat fra min A-kasse, bad dem om en forhånds vurdering af min sag: "Hovedreglen er, at man skal have understøttelse i det land man er bosiddende i, men der har været en afgørelse ved EU Domstolen, hvor en arbejdstager har fået godkendt, at hun havde så lille en tilknytning og så dårlige forudsætninger for at få beskæftigelse i bopæls landet, at hun fik dispensation til at stå til rådighed i beskæftigelseslandet. Det er Arbejdsdirektoratet, der tager stilling til dispensation. Jeg tvivler på om, de vil give en forhåndsvurdering, da regler og praksis kan ændre sig til du evt. skulle blive ledig." ______________________________________ Er der ikke en jurist her på sitet der kan finde den afgørelse fra EU domstolen, og poste den?? :th2: Skulle gerne være den "læselige udgave" af afgørelsen, de den juridiske ofte er volapyk for "ikke jurister". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2009 .....citat fra min A-kasse, bad dem om en forhånds vurdering af min sag: "Hovedreglen er, at man skal have understøttelse i det land man er bosiddende i, men der har været en afgørelse ved EU Domstolen, hvor en arbejdstager har fået godkendt, at hun havde så lille en tilknytning og så dårlige forudsætninger for at få beskæftigelse i bopæls landet, at hun fik dispensation til at stå til rådighed i beskæftigelseslandet. Det er Arbejdsdirektoratet, der tager stilling til dispensation. Jeg tvivler på om, de vil give en forhåndsvurdering, da regler og praksis kan ændre sig til du evt. skulle blive ledig." ______________________________________ Er der ikke en jurist her på sitet der kan finde den afgørelse fra EU domstolen, og poste den?? :th2: Skulle gerne være den "læselige udgave" af afgørelsen, de den juridiske ofte er volapyk for "ikke jurister". Prøv at kigge på nedenstående årsberetning 2004 fra Ankenævnet (s.20-26). Den er måske lidt mere "spiselig" end det kancellisprog selve Miethe-dommen er skrevet i. Forøvrigt har Miethe-dommen været diskuteret meget og ofte herinde, så prøv evt. at søge specifikt på dén:) http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/ama_aarsberetning2004_22_11_2006_11_47.pdf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2009 Kanon' date=' godt benarbejde der... jeg har også været ude for det samme, og har lige sendt mine oplysninger til FK for en uge siden :th2:[/quote'] ... og fik så et brev i går hvor der stod at jeg ikke kunne få tilskud fra FK... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2009 Tak en udskrift af mit link.... ... og fik så et brev i går hvor der stod at jeg ikke kunne få tilskud fra FK... ...men til tandlægen, du skal overhovedet ikke bruge så meget som 5 sekunder på det problem, du bor i Sverige og arbejder i DK. Det er alt du skal bevise, tag dit ID kort med, og din danske ansættelses kontrakt. Så er det tandlægens opgave at indberette dig som "godkendt". Det var den besked jeg fik at hende Kirstin Persson fra FK. Hun bør da vide det.... På FK hjemmeside står der højt og tydeligt at du skal sidestilles med svenske lønmodtagere! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2009 ...men til tandlægen, du skal overhovedet ikke bruge så meget som 5 sekunder på det problem, du bor i Sverige og arbejder i DK. Det er alt du skal bevise, tag dit ID kort med, og din danske ansættelses kontrakt. Så er det tandlægens opgave at indberette dig som "godkendt". Det var den besked jeg fik at hende Kirstin Persson fra FK. Hun bør da vide det.... På FK hjemmeside står der højt og tydeligt at du skal sidestilles med svenske lønmodtagere! Og jeg fik et brev fra FK hvor de skrev de dækkede tandvård... Så de er nok ikke helt enige med sig selv... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2009 Og jeg fik et brev fra FK hvor de skrev de dækkede tandvård... Så de er nok ikke helt enige med sig selv... Min opfattelse af FK er at det er en flok inkompetente medarbejdere, der så ovenikøbet er overbelastet. Kender en kvinde hun har ventet på FK penge (understøttelse) i 12 måneder, hun er truet med at blive smidt ud af hendes lejlighed. Hos FK trækker de bare på skulderne og siger, din sag står i kø.....hun har en søn på 14 måneder og er alene. :fight::fight: Hun har truet dem med Metro eller en anden avis, det rager dem.....!!:thumbdown Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2009 ...men til tandlægen, du skal overhovedet ikke bruge så meget som 5 sekunder på det problem, du bor i Sverige og arbejder i DK. Det er alt du skal bevise, tag dit ID kort med, og din danske ansættelses kontrakt. Så er det tandlægens opgave at indberette dig som "godkendt". Det var den besked jeg fik at hende Kirstin Persson fra FK. Hun bør da vide det.... På FK hjemmeside står der højt og tydeligt at du skal sidestilles med svenske lønmodtagere! Tak for dit svar :th2: Det gør jo strategien ganske enkel. Man skal ringe til FK, og sørge for at blive stillet videre til Kirstin Persson!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites