Jump to content
patbateman

fradrag for tab v/flyt til DK

Recommended Posts

Tab ved salg af ejendom/lejlighed i Sverige giver ret til skattemæssigt afdrag i Sverige. I praksis giver tabet en skattereduktion på 15% af tabet. Flere og flere dansker flytter tilbage til Danmark med tab på sin solgte ejendom/lejlighed i Sverige. Dette er tab de ikke får "glæde" af i Sverige, da de ikke har skat at modregne mod derover. Man får jo ikke skat tilbage som følge af tab, og fastighedsskatten er en afgift og ikke en skat og kan derfor ikke anvendes til modregning. Hvad så om jeg køber ejendommen fra en dansker på vej tilbage til DK, officielt til den samme pris som personen købte den til og uofficielt til 5.000 over højeste bud i markedet. På den måde får danskeren sine penge + lidt ekstra. Jeg sælger den så i markedet umiddelbart til højeste bud, og får skatteafdrag for tabet. Jeg har selvsagt heller ingen skat i Sverige, men kan så modregne i gevinst i andre ejendomme. Noget jeg ikke tænker på, bortsæt fra at jeg selvsagt skal indregne omkostninger forbundet med køb/salg? Det er jo intet ulovligt at købe en ejendom for 1 mio. og så få 300.000 tilbage i gave fra sælgeren...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skatteværdien af underskuddet er 30 procent af 50 procent op til 100.000 og for beløb over 100.000 er den kun 21 procent af 50 procent. For de første 100.000 kr. overpris sparer køber dermed 15.000 i skat, og for efterfølgende 100.000-er sparer han 10.500. Der er ikke meget at betale omkostninger med. Det er nok en bedre fidus for svenskeren at købe lejligheden til eget brug til falsk overpris og penge retur under bordet og så sælge den regulært til samme pris eller højere om en årrække. Så vil den oprindelige falske overpris kunne realiseres med 22.000 kroner for hver 100.000 i form af sparet kapitalgevinstskat. Hvis en gave er betaling for noget, er det ikke en gave, men en eller anden form for indtægt - på den anden side kan køber lade være med at betale overprisen, så der teknisk set bare er en evig gæld. Men det kræver så, at man har meget stor tillid til hinanden. En dansker ville aldrig kunne gøre noget så lumpent, men eksemplet ligner et oplæg til en perfekt con-man-fælde, hvor sælger bare inddriver hele købsprisen og glemmer alt om "gaven". For til con-man-kunst hører som her, at offeret inkriminerer sig selv og dermed retligt er sat ud af spillet, sådan som det sker her med den falske købsaftale.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites