Jump to content
ahmad.dk

Ny baby, step by step

Recommended Posts

Hej Alle. Saa er jeg endelig blevet far i mandags ( Hvidovre hosp), og vi er nu tilbage hjemme i Sverige. Mit barn har faaet et DK Cpr nr automatisk der, men hvad goere jeg nu her i SE? 1- Hvordan registrerer jeg barnet i SE? 2- Hvad goere man for Jordemoder/sundhedspljerske besoeg i hjemmet. 3- Har laest et par indlaeg herinde om Forsakringskassen, Bliver min nyfoedt automatisk registreret der? ( jeg tror hverken at jeg eller moderen er registreret ellers er vi men ved det bare ikke) Vil saette pris paa en step by step raad. Mvh. //A

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi tog på skatteverket for at få et cprnummer, husk fødsels og navneattest, det er ikke altid at man kan få samme navn man har givet barnet i danmark, fandt vi ud af, derfor er navneattest vigtig Derefter tog vi forbi nærmeste barnvårdcentral for at sige hej så de vidste vi havde fået en lille en og fik en tid

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi tog på skatteverket for at få et cprnummer, husk fødsels og navneattest, det er ikke altid at man kan få samme navn man har givet barnet i danmark, fandt vi ud af, derfor er navneattest vigtig Derefter tog vi forbi nærmeste barnvårdcentral for at sige hej så de vidste vi havde fået en lille en og fik en tid
fødsels og navneattest? Er det paa Borger service eller hvor faar man dette udstedt hen? Hvor lang tid tager det? Det er mit foerste barn og derfor er helt paa bar bund. PS. til alle jer som synes at jeg skal google det, saa siger jeg bare JAJA jeg skal nok, men vil lige have "Live" indput til hele processen. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med babies. Jeg blev far for 11 måneder siden, men min kone fødte i Malmö, så de svenske papirer kom automatisk. Dog er der er en tvist, vores barn er dansk statsborger, idet vi er gift og jeg er dansk (moren er brasiliansk). Så hvis I begge er danske, vil jeres barn også blive registreret som dansk statsborger. Man skal ikke være medlem af forsikringskassan, det er man automatisk når man er borger i Sverige. Umiddelbart hvad jeg kan byde ind med... nyd bebsen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tillykke med babies. Jeg blev far for 11 måneder siden, men min kone fødte i Malmö, så de svenske papirer kom automatisk. Dog er der er en tvist, vores barn er dansk statsborger, idet vi er gift og jeg er dansk (moren er brasiliansk). Så hvis I begge er danske, vil jeres barn også blive registreret som dansk statsborger. Man skal ikke være medlem af forsikringskassan, det er man automatisk når man er borger i Sverige. Umiddelbart hvad jeg kan byde ind med... nyd bebsen :)
Det er ikke korrekt at man aut. Bliver medlem. Jeg er da ikk medlem æ.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke korrekt at man aut. Bliver medlem. Jeg er da ikk medlem æ.
Som jeg har forstået systemet, bliver man ikke medlem af forsikringskassan. Forsikringskassan er blot den myndighed som administrerer nogle sociale ydelser mv. Man bliver jo heller ikke medlem af et socialkontor i DK :rolleye: Arbejder man i DK, komplicerer det ens sociale rettigheder i Sverige og man er socialt sikret i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fødsels og navneattest? Er det paa Borger service eller hvor faar man dette udstedt hen? Hvor lang tid tager det? Det er mit foerste barn og derfor er helt paa bar bund. PS. til alle jer som synes at jeg skal google det, saa siger jeg bare JAJA jeg skal nok, men vil lige have "Live" indput til hele processen. :th2:
Det var på riget hun fødte så...... Vi fik fødselsattesten af dem og henvendte os på kirkekontoret (200 m derfra) for at aflevere denne for at få cprnummer samt indlevere navneoplysninger så de kunne sende os en navneattest Herefter tog vi på skatteverket og de tog en kopi af det hele man kan så sidde og vente på at de registrere det hele og sender dig papirer osv. og blive indkaldt til barnvårdvcentralen eller bare tage derop selv.... :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi tog på skatteverket for at få et cprnummer' date=' husk fødsels og navneattest, det er ikke altid at man kan få samme navn man har givet barnet i danmark, fandt vi ud af, derfor er navneattest vigtig[/quote'] Ja det er vigtigt at have navne/dåbsattest med. Vores søn kunne ikke komme til at hedde det vi havde døbt ham i DK:rolleye: Han havde fået begge vores navne med bindestreg, men da vi ikke er gift er det åbenbart et problem. Men kunne jo vise dem en dåbsattest og så var der ikke så meget at diskutere:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det er vigtigt at have navne/dåbsattest med. Vores søn kunne ikke komme til at hedde det vi havde døbt ham i DK:rolleye: Han havde fået begge vores navne med bindestreg' date=' men da vi ikke er gift er det åbenbart et problem. Men kunne jo vise dem en dåbsattest og så var der ikke så meget at diskutere:laugh:[/quote'] Havde samme problem med navnet, det han skulle hedde til mellemnavn, kunne man ikke hedde til mellemnavn i sverige vi havde dog ikke dåsattest, kun navneattest og da sverige er under EU, måtte de bøje sig for reglerne der :-) Men hvis vi havde regget ham først i sverige så ville han have heddet anderledes.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lasse Lidt off-topic, men har I været ude for, at de har stoppet föräldrepenningen til mamman, og sendt en E411, som du skulle tage med til myndighederne i DK, for at dokumentere, hvor meget barsel du har haft? Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvor i DK jeg skal aflevere blanketten. I min tidligere bopælskommune (Gentofte) sendt de mig rundt til en 3-4 forskellige ind til jeg havnede i opkrævningen.... I min arbejdsgivers kommune (Kbh), var forvirringen ikke mindre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites