thomas_lund 10 Anmeld indhold Skrevet September 23, 2009 Lige et check herinde med jer andre. Vi arbejder begge to i Danmark, og er derfor berettiget til et sygesikringskort i DK. Men hvad med vores børn? Tidligere har vi fået kort også til dem hos vores gamle kommune, men da vi skulle have det fornyet nu her så var meldingen pludselig at "børnene arbejder jo ikke i DK og kan derfor ikke få sygesikringskort". Den holdt hun så fast i uden hensyn til tidligere tiders udstedelse af samme. Har hun ret - eller skal vi stå fast? (Principielt arbejder børnene heller ikke i DK selv hvis vi havde boet i DK - de er 9 år gamle) Mvh Thomas Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2009 Lige et check herinde med jer andre. Vi arbejder begge to i Danmark, og er derfor berettiget til et sygesikringskort i DK. Men hvad med vores børn? Tidligere har vi fået kort også til dem hos vores gamle kommune, men da vi skulle have det fornyet nu her så var meldingen pludselig at "børnene arbejder jo ikke i DK og kan derfor ikke få sygesikringskort". Den holdt hun så fast i uden hensyn til tidligere tiders udstedelse af samme. Har hun ret - eller skal vi stå fast? (Principielt arbejder børnene heller ikke i DK selv hvis vi havde boet i DK - de er 9 år gamle) Mvh Thomas Hun har ret, der skal indbetales ATP før man kan få et, min far som er på pension kan heller ikke få et. Men de kan stadigvæk behandles akut i DK, ellers skal resten foregå herovre :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2009 Hun har ret' date=' der skal indbetales ATP før man kan få et, min far som er på pension kan heller ikke få et. Men de kan stadigvæk behandles akut i DK, ellers skal resten foregå herovre :)[/quote'] Hvad snakker I/de om, naturligvis er jeres børn socialt sikret gennem jer, og dermed gennem jeres danske sygesikring. Kommunen skal bare udstede blå sygesikringskort (EU-sygesikringskort) til dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2009 Hvad snakker I/de om' date=' naturligvis er jeres børn socialt sikret gennem jer, og dermed gennem jeres danske sygesikring. Kommunen skal bare udstede blå sygesikringskort (EU-sygesikringskort) til dem.[/quote'] Det er altså ikke rigtigt Sune!!! Kan man få et blåt kort, selv om man er dækket af det gule kort? Ja. Selvom en sikret er dækket af det gule kort, kan den pågælden-de få et blåt kort, hvis vedkommende måtte ønske det og i øvrigt er dansk socialt sikret ifølge EF-reglerne. Følgende personkreds er omfattet af EF-reglerne og dansk socialt sikret: Statsborgere i et EU-/EØS-land eller i Schweiz, der er: - arbejdstagere i Danmark, dvs. personer, der arbejder i en arbejds-givers tjeneste i et sådant omfang, at de betaler ATP Hvis du søger lidt herinde, så kan du også finde side op og side ned om det...SÅ hvad snakker vi om :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2009 Nu har jeg ikke meget lyst til at blive kaldt spasser *private hint* , men når man søger med google, så finder man hurtigt et mønster på de danske kommuners sider = Ingen dækning af børn i forældrenes arbejdsland, kun i bopælslandet. :( F.eks. nederst på faxe kommunes side (http://www.faxekommune.dk/Topmenu/Borgerservice_Selvbetjening/Selvbetjeningsservices/Sygesikring_-_sundhedskort): Det særlige sundhedskort Hvis du arbejder i Danmark, men bor i et andet EU/EØS-land, kan du få et særligt sundhedskort, der giver dig ret til behandling i Danmark på lige vilkår med alle andre. Det kræver dog, at du: arbejder minimum ni timer pr. uge, 18 timer pr. 14 dage eller 39 timer om måneden i Danmark indbetaler til ATP ikke arbejder i dit bopælsland. Har du børn er de ikke dækket af dit sundhedskort, men skal behandles i det land, hvor I har bopæl. Du kan søge om at få et særligt sundhedskort i borgerservicecenteret i den kommune, hvor du arbejder. Eller på Aabenraas (http://aabenraa.dk/borger/gr%c3%a6nseg%c3%a6nger): Hvis ægtefællen ikke har arbejde, er han/hun og eventuelle børn også forsikret via arbejdstageren. Børn og ægtefælle kan dog kun benytte sundhedsvæsenet i bopælslandet. Understregningen er min Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2009 Det er altså ikke rigtigt Sune!!! Kan man få et blåt kort, selv om man er dækket af det gule kort? Ja. Selvom en sikret er dækket af det gule kort, kan den pågælden-de få et blåt kort, hvis vedkommende måtte ønske det og i øvrigt er dansk socialt sikret ifølge EF-reglerne. Følgende personkreds er omfattet af EF-reglerne og dansk socialt sikret: Statsborgere i et EU-/EØS-land eller i Schweiz, der er: - arbejdstagere i Danmark, dvs. personer, der arbejder i en arbejds-givers tjeneste i et sådant omfang, at de betaler ATP Hvis du søger lidt herinde, så kan du også finde side op og side ned om det...SÅ hvad snakker vi om :) Al ære og respekt for søgefunktionen herinde, men er det den eller mig der arbejder for Danske Regioner ;-? Så længe vi snakker umyndige børn bosat i Sverige, som har forældre der ligeledes bor i Sverige og hvor begge forældre arbejder i Danmark er svaret at deres sociale sikring følger forældrenes. Dette gør deres sundhedssikring overfor 3. lande til et dansk anliggende. Og da de ikke kan få et sundhedskort, skal de have et EU-sygesikringskort som kommunen skal udstede (fraflytnings-/arbejdskommunen). Jeg har lige haft en af dem der sidder med området til at kontakte sundhedsministeriet, så jeg er ikke bare 99,9% sikker, jeg er 100% sikker. Thomas, du kan rolig stå fast på at det er dem der skal udstede kortene til børnene. Edit:I forhold til behandling i Danmark kontra bopælslandet har (spasseren :-) larsk for så vidt ret, dog ikke når det gælder pludselig opstået sygdom, i hvilket tilfælde der naturligvis er fri behandling ved fremvisning af det blå EU-sygesikringskort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2009 tror vi snakker forbi hinanden ... de kan jo godt få det blå kort hvis du skal ud og rejse, det er jo et internationalt kort, men det blå kort gælder jo ikke i DK eller SE. Så Thomas kan ikke få et normalt kort til sine børn, så han kan gå til læge med sine børn i DK. Som er det han efterspørger :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2009 Tak for alle de gode svar. Forsøgte at søge herinde men fandt intet - og tænkte så ikke lige Google (så det er mig som er søge spasser i dag - hehe) Men ja - det lyder grumme som om børnene må få sig en ny praktiserende læge herovre istedet. Ellers surt når man (endelig) er rendt ind i en rigtig god læge - varme tanker til Peter Worning i Solrød. Takker!! /Thomas Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ahmad.dk 10 Anmeld indhold Besvaret September 24, 2009 tror vi snakker forbi hinanden ... de kan jo godt få det blå kort hvis du skal ud og rejse' date=' det er jo et internationalt kort, men det blå kort gælder jo ikke i DK eller SE. Så Thomas kan ikke få et normalt kort til sine børn, så han kan gå til læge med sine børn i DK. Som er det han efterspørger :)[/quote'] Hvorfor skulle det blaa EU kort ikke daekke i DK??? Hvis dit barn ikke er daekket i DK paa det gule kort, saa er det netop derfor at det blaa skulle daekke. Hvis du mener at det er fordi det er et intl. kort og fordi det er udstedt i DK den ikke skulle gaelde, saa skal man vel bare soerge for at den udstedes i Sverige i stedet? Det er i oevrigt noget PIS at ens boern ikke er daekket i DK da de ikke arbejder der. Man betaler vel ligesaa meget i SKAT og ATP og alt hvad en Dansker bosiddende i DK betaler, men skal ikke regne med at faa vores boern behandlet paa ligefod med dem. That sucks!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret September 24, 2009 Udvandret Hvad jeg har forstået så er det blå kort til akute tilfälde på en rejse. Men hvorfor skulle börnene väre däkket fordi man betaler skat i DK. Det er jo en särregel man har aftalt i forbindelse med de märkelige skatteregler. Og rent faktisk udvandrer man fra DK når man flytter til udlandet. Og det er jo det vi har gjort. Udlandet ! Men jeg er nu ganske tilfreds, det Svenske sundhedssystem er väsenligt bedre end det Danske. Hvorfor skulle det blaa EU kort ikke daekke i DK??? Hvis dit barn ikke er daekket i DK paa det gule kort, saa er det netop derfor at det blaa skulle daekke. Hvis du mener at det er fordi det er et intl. kort og fordi det er udstedt i DK den ikke skulle gaelde, saa skal man vel bare soerge for at den udstedes i Sverige i stedet? Det er i oevrigt noget PIS at ens boern ikke er daekket i DK da de ikke arbejder der. Man betaler vel ligesaa meget i SKAT og ATP og alt hvad en Dansker bosiddende i DK betaler, men skal ikke regne med at faa vores boern behandlet paa ligefod med dem. That sucks!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ahmad.dk 10 Anmeld indhold Besvaret September 24, 2009 Hvad jeg har forstået så er det blå kort til akute tilfälde på en rejse. Men hvorfor skulle börnene väre däkket fordi man betaler skat i DK. Det er jo en särregel man har aftalt i forbindelse med de märkelige skatteregler. Og rent faktisk udvandrer man fra DK når man flytter til udlandet. Og det er jo det vi har gjort. Udlandet ! Men jeg er nu ganske tilfreds' date=' det Svenske sundhedssystem er väsenligt bedre end det Danske.[/quote'] Jeg er ikke HELt enig i hvad du skriver. jeg arbejder paa SOS intl, en alarmcentral hvor vi ogsaa administrerer den offentlig rejsesygsikring, dvs det gule sugsikringskort. Danskere paa ferie i Europa op til en maaneds varighed er daekket af det gule kort, men saa findes dem som er ude og rejse i laengere periode, dvs 3, 6 eller 9-10 mdr. Og dem afviser vi selvfoelgelig men henviser til det blaa kort istedet. Saa for mig er det blaa kort lige med at du skal behandles paa ligefod med det paagaeldende landes borgere naar DU OPHOLDER DIG DER. Ligegyldigt om du er paa forretningsrejse, studie rejse eller bare laengere pensionist ophold saa er du daekket. Dermed saa hvis du som bosiddende i SE, rejser til DK, paa arbejde,studie eller hvad du nu skal saa skal der vaere en daekning der, OGSAA for dine boern. Jeg kan godt forstaa alle mod-argumenterne, men jeg mener at naar jeg siger vi skal daekkes paa ligefod med andre "hjemmeboende" danskere saa er det ikke en ektra daekning eller saer behandling, men blot krav paa samme som alle andre danskere faar- ligegyldigt om kortet er blaat eller gult. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret September 24, 2009 Däkning Jamen dine börn er da også däkket under ferier rejser til DK.Jeg er ikke HELt enig i hvad du skriver. jeg arbejder paa SOS intl, en alarmcentral hvor vi ogsaa administrerer den offentlig rejsesygsikring, dvs det gule sugsikringskort. Danskere paa ferie i Europa op til en maaneds varighed er daekket af det gule kort, men saa findes dem som er ude og rejse i laengere periode, dvs 3, 6 eller 9-10 mdr. Og dem afviser vi selvfoelgelig men henviser til det blaa kort istedet. Saa for mig er det blaa kort lige med at du skal behandles paa ligefod med det paagaeldende landes borgere naar DU OPHOLDER DIG DER. Ligegyldigt om du er paa forretningsrejse, studie rejse eller bare laengere pensionist ophold saa er du daekket. Dermed saa hvis du som bosiddende i SE, rejser til DK, paa arbejde,studie eller hvad du nu skal saa skal der vaere en daekning der, OGSAA for dine boern. Jeg kan godt forstaa alle mod-argumenterne, men jeg mener at naar jeg siger vi skal daekkes paa ligefod med andre "hjemmeboende" danskere saa er det ikke en ektra daekning eller saer behandling, men blot krav paa samme som alle andre danskere faar- ligegyldigt om kortet er blaat eller gult. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ahmad.dk 10 Anmeld indhold Besvaret September 24, 2009 Jamen dine börn er da også däkket under ferier rejser til DK. Oeeeh Hvornaar er det saa Ferie og hvornaar er det ikke?? Jeg kan da tage mit barn med til DK hvor vi skal besoeg vores familie der, og vupti, saa er man paa ferie. Dermed daekket hos laegen/paa hosp etc. Dette gaelder under (og er fuldt daekket) det gule kort hvis du fx tager til Tyskland og besoeger nogen! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2009 Du og dit barn er fuldt dækket ved ferie i danmark, selv 1 dags-ferie, når der opstår noget akut Dit barn er ikke dækket ved ikke-akut, dvs. at du kan ikke sidde i sverige og booke 1 uge frem eller få foretaget f.eks hospitalsindgreb hvor indlæggelse ikke er akut Dvs. de bliver undersøg hos dansk læge akut og skal opereres om 1 måned, det skal ske i sverige Der er nogen læger der altid skriver akut ved dit barn, men det er ikke efter bogen, men hensyn til dit dig/dit barn Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites