DoLa 10 Anmeld indhold Skrevet September 22, 2009 Hej Alle Min chef har spurgt mig hvor han skal søge sygedagpengerefusion HVIS jeg (gud forbyde det) bliver syg over længere tid ? MVH. Lars H Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2009 Jeg antager du bor i sverige og arbejder i danmark hos privat arbejdsgiver Arbejder du i danmark, skal det gøres samme sted som hvis du boede i Danmark De har tegnet forsikring så de kan hjælpe med spørgsmålet hvis der stadig er tvivl..... I forhold til Øresundsregionen og grænselandet gælder de overordnede EF-regler. Dvs. der ikke er forskel på de regler, der regulerer forholdet til Tyskland og Sverige og dem, der regulerer forholdt til resten af EU/EØS. Til information for de arbejdstagere, der pendler i Øresundsregionen eller grænselandet, er reglerne yderligere beskrevet nedenfor. At arbejde i Danmark og bo i Sverige Som arbejdstager i Danmark og bosiddende i Sverige er man omfattet af de danske regler om social sikring i forhold til: – Beskatning – man beskattes i Danmark. – Sygesikring – man får udstedt gult sygesikringsbevis i Danmark og har ret til sygesikring i begge lande. Når man benytter det svenske sundhedssystem, skal man være opmærksom på, at der skal betales et mindre gebyr, og gebyret kan man ikke få refunderet i Danmark. – Sygedagpenge – er man ikke omfattet af en aftale om løn under sygdom, udbetales sygedagpenge fra kommunen, hvorunder arbejdspladsen hører.– barselsorlov/barselsdagpenge – de danske regler for barselsorlov og barselsdagpenge er gældende. Arbejder kun den ene forældre i Danmark og den anden i Sverige, kan den i Danmark arbejdende forældre holde orlov efter danske regler og den i Sverige arbejdende forældre holde orlov efter Svenske regler. Dog vil antallet af afholdte dage efter danske regler blive modregnet i orloven, der kan holdes efter svenske regler (maks. 480 dage i alt). – Børnefamilieydelser – betales af Danmark. Hvis ydelsen er mindre end den tilsvarende i Sverige, betaler Sverige et tillæg, der svarer til differencen. – Om arbejdsløshedsdagpenge – man skal være a-kassemedlem i Danmark. Ved fuldtidsarbejdsløshed søges om dagpenge i bopælslandet, hvor man også tilmeldes arbejdsformidlingen. Er man ikke dagpengeberettiget hos sin a-kasse i arbejdslandet, kan man ikke modtage a-dagpenge i bopælslandet. Ved deltidsarbejdsløshed skal dette anmeldes til arbejdsformidling og a-kasse i arbejdslandet/Danmark, hvorfra der udbetales evt. supplerende dagpenge. http://www.k10.dk/media/sociale_ydelser_2009.pdf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites