cd75 10 Anmeld indhold Skrevet September 21, 2009 Hejsa Jeg har søgt rundt på siden og kan ikke finde noget omkring lige det ved de svenske akasser, som jeg har brug for at vide noget om! Til gengæld ved jeg nu en masse om at flytte akasse mellem dk og se :) Min kæreste er svensk, bor i sverige, får akasse (når han ikke arbejder som vikar). Reglerne virker helt groteske og urimelige når han fortæller om dem - og han har flere gange sagt "at sådan tror han det er". Derfor ville jeg undersøge om der var nogen af jer, der VED de ting. :) Blandt andet siger han at han skal stå til rådighed når de tilbyder ham arbejde - også lørdage og søndage!?? (han har børn, som han har i weekenderne, så det virker jo lidt usammenhængende). Og hvis det er ok at han skal stå til rådighed på lørdage og søndage - har han så ikke ret til "weekend" andre dage den pågældende uge? Derudover siger han at hvis han skal til en samtale kan han ikke få akasse den dag?? Men når man er til en samtale, så opfylder man vel en del af sin rådighedspligt i at finde et job?? Der er flere ting "han mener", men de her var dem som gav mindst mening for mig. Er der nogen af jer der ved noget ? :) CD Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dk-se-borger 10 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2009 Jeg kender ikke reglerne i SE, men vil da gerne lære dem at kende: Måske de står beskrevet her (på svensk): http://www.alfakassan.se/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cd75 10 Anmeld indhold Besvaret September 28, 2009 Prøver lige igen Nu har jeg fundet ud af lidt af det, men har stadig ikke fundet svar omkring weekendrådighed? Han har sin søn i ca 3 weekender om måneden. Han står fuldt til rådighed alle hverdage, og den sidste weekend i måneden - kan de så forvente han også står til rådighed de weekender han har sin søn?? Sønnen er ikke gammel nok til at være alene om natten, og de jobs min kæreste får tilbudt i weekenderne er handicaphjælper jobs, hvor han også er væk om natten. Jeg forstår ikke helt hvordan de kan forvente man er til rådighed på den måde, for det betyder jo også at han aldrig kan planlægge noget som helst. Er der nogen der kender rådighedsreglerne i SE grundigt? :) cd Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Malthe 10 Anmeld indhold Besvaret March 24, 2010 A-kasse og fagforening Du skal stadig være medlem af danske A-kasser og fagforeninger for at få fordelene, hvis du arbejder i DK, selvom du bor i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret March 24, 2010 Du skal stadig være medlem af danske A-kasser og fagforeninger for at få fordelene' date= hvis du arbejder i DK, selvom du bor i Sverige.http://sv.wikibooks.org/wiki/Lagen_om_arbetsl%C3%B6shetsf%C3%B6rs%C3%A4kring_-_en_praktisk_handbok Spørgsmålet er så om weekend indgår som "arbejdsdag":sick: Det eneste jeg har kunnet finde ang. dette er, fra Wikipedia om arbejdstid: För arbete på obekväm arbetstid (i Sverige syftande på sena kvällar, nätter, veckoslut och storhelger) Men en arbejdsdag i a-kassens øjne kunne meget vel være alle ugedage:-/ Edit: Hæ hæ, fandt en EU-lov, man evt. ville kunne referere til (lidt søgt måske...): Rådets förordning (EG) nr 3384/94 av den 21 december 1994 om anmälningar, tidsfrister och förhör enligt rådets förordning (EEG) nr 4064/89 om kontroll av företagskoncentrationer Artikel 22 Definition av arbetsdagar Uttrycket "arbetsdagar" i denna förordning avser alla dagar utom lördagar, söndagar, allmänna helgdagar och andra helgdagar som fastställs av kommissionen och offentliggörs i Europeiska gemenskapernas officiella tidning före varje års början. Kilde:http://74.125.77.132/search?q=cache:NxQKmAdzhLkJ:eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do%3Furi%3DCELEX:31994R3384:SV:HTML+definition+arbetsdag&cd=25&hl=sv&ct=clnk&gl=se Har I hørt a-kassen om det ikke kan godtages som gyldig grund til ikke at modtage passende arbejde, når han har sin delesøn?Et godt råd Malthe er, at du læser tråden inden du svarer;) Her er hvad der står i loven om arbejdsløshedsforsikring, grundkrav for erstatning: 9 § Rätt till ersättning vid arbetslöshet har sökande som 1. är arbetsföra och oförhindrade att åta sig arbete för en arbetsgivares räkning minst 3 timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan, 2. är beredda att anta erbjudet lämpligt arbete under tid för vilken de inte anmält hinder som kan godtas av arbetslöshetskassan, 3. är anmälda som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen i den ordning som föreskrivs av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer, 4. medverkar till att en individuell handlingsplan upprättas i samråd med den offentliga arbetsförmedlingen, och 5. aktivt söker ett lämpligt arbete men inte kan få ett sådant arbete. Lag (2000:1460). Kilde: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 24, 2010 Det er vel ikke a-kassen eller arbejdsformidlingen, der formidler de vikartjanser. Er det ikke et bureau af en slags, som har sine egne regler, og som man kan diskutere med? Bara undrar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret March 24, 2010 "Blandt andet siger han at han skal stå til rådighed når de tilbyder ham arbejde - også lørdage og søndage!?? " Vem erbjuder honom arbete? Vem tvingar honom att stå till rådighet precis när som helst? Vikariebyrån? Som Nils skriver, så måste men ju kunna säga att "jag kan inte jobba den och den helgen". Blir han ofta erbjuden jobb på helgerna? Givetvis får han a-kassa om han är på intervju, han får väl inte lön den dagen? Det finns lagar som reglerar arbetstiden, så om han jobbar en helg så får han ledigt andra dagar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites