Jump to content
credde

Måske dyre boliglån med EU direktiv

Recommended Posts

EU har givet forslag om, at man kun må låne 40% af boligens værdi i den billige ende. http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\09\19\353332&sectionid=Privatekonomi Det betyder, at hvor toplånet pt. nu er på mellem 75-85%, så vil det måske fremover ligge allerede ved 40%. Men mon ikke blot toplånerenten tilpasser sig i såfald.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er et forslag til EU-direktiv og det bliver vedtaget gælder det vel også i DK? Det virker godt nok som en radikal ændring fra 80% til 40% i DK og fra 75% til 40% som bundlån, det vil ændre en del på finansieringen af boliger, hvis det bliver vedtaget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Anede ikke man havde den slags lån i Dk....Spørgsmålet er om det bliver med tilbagevirkende kraft så??? Eller om det kun gælder fremadrettet? For det vil satme gøre at mange sidder i boliger de aldrig ville kunne få solgt til den pris de selv har givet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anede ikke man havde den slags lån i Dk....Spørgsmålet er om det bliver med tilbagevirkende kraft så??? Eller om det kun gælder fremadrettet? For det vil satme gøre at mange sidder i boliger de aldrig ville kunne få solgt til den pris de selv har givet.
Jeg tænkte på Realkreditten i DK, som jo er 80% af boligen, men det er nok ikke disse lån som derektivet omfatter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det vil ikke blive med tilbagevirkende kraft. Jeg tror ikke det kommer til at gå så vidt med priserne, for det er bankerne jo bestemt ikke interesserede i. Mon ikke blot at toplånet ender med at være lidt dyrere end bottenlånet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikkert.... Men det vil jo gøre dit hus betydeligt mindre værd. Da der skal amorteres på toplånet. Og det sætter sikkert en begrænsning for mange mht huspriserne.... Nogen der lige kan flække et regneark sammen hurtigt, hvori der optræder amortering af toplån... 40% bottenlån og 40% toplån. Bare som eks...

Det vil ikke blive med tilbagevirkende kraft. Jeg tror ikke det kommer til at gå så vidt med priserne' date=' for det er bankerne jo bestemt ikke interesserede i. Mon ikke blot at toplånet ender med at være lidt dyrere end bottenlånet.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sikkert.... Men det vil jo gøre dit hus betydeligt mindre værd. Da der skal amorteres på toplånet. Og det sætter sikkert en begrænsning for mange mht huspriserne.... Nogen der lige kan flække et regneark sammen hurtigt, hvori der optræder amortering af toplån... 40% bottenlån og 40% toplån. Bare som eks...
Dem der har toplån har de ikke altid armotering på det ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jo det vil jeg mene, at der er et krav på amortering af Toplånet. Det er vel blot et spørgsmål om, den amortering skal foregå over 5,10,20,30 eller 100 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo.... Og derfor ville det også betyde en kraftig forhøjelse for mange, hvis de skal amortere på en større del af hovedstolen. Hvis man tager et hus på 5 mill, så kan du i dag sidde amorteringsfrit med lån under 80%. Jeg ved ikke hvor mange der gør det, men det er en mulighed. Dvs at hovedstolen er på 4mill og så skal du pludselig til at afdrage 2mill over maks 15 år (Swedbank)...Det får jeg til en ekstra omkostning på 13.811,63sek pr måned.... Og det er med 3% i rente over 180 ydelser. Der kommer så rente udover på de resterende 40%, men ikke amortering...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jo.... Og derfor ville det også betyde en kraftig forhøjelse for mange, hvis de skal amortere på en større del af hovedstolen. Hvis man tager et hus på 5 mill, så kan du i dag sidde amorteringsfrit med lån under 80%. Jeg ved ikke hvor mange der gør det, men det er en mulighed. Dvs at hovedstolen er på 4mill og så skal du pludselig til at afdrage 2mill over maks 15 år (Swedbank)...Det får jeg til en ekstra omkostning på 13.811,63sek pr måned.... Og det er med 3% i rente over 180 ydelser. Der kommer så rente udover på de resterende 40%, men ikke amortering...
Fint nok men så er vi enige, lød bare som om at folk i dag med toplån heller ikke betalte af på det. Jeg ved at Nordea har lavet hårde krav og så der i dag, skal betales af på alt over 75 % mener jeg det var.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja og det er også fint nok. Men jeg tror det vil ramme rigtigt mange mennesker der har købt hus indenfor de senere år.... Meget af det nybyg herovre, er finansieret med tæt på 100% og det vil gøre ondt.
tror ikke der bliver ændret noget for dem der allerede har fået sine lån, men nok fremadrettet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Boligpriserne vil falde en del, specielt i de områder med de højeste priser. Såsom Malmö/Skåne og Stockholm. Folks rådighedsbeløb stiger ikke med de samme procenter, så det vil betyde billigere priser. Tror godt man kan se pris dyk på 20-30% på boliger over 2-3 mill....

tror ikke der bliver ændret noget for dem der allerede har fået sine lån' date=' men nok fremadrettet.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fint nok men så er vi enige, lød bare som om at folk i dag med toplån heller ikke betalte af på det. Jeg ved at Nordea har lavet hårde krav og så der i dag, skal betales af på alt over 75 % mener jeg det var.
Men mon ikke bare man kommer til at afbetale på sit toplån over længere tid, hvis nu den procentdel af lånet, man kan tage som bottenlån, falder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skulle meningen være med det Credde??? Det er jo ikke det der er hensigten med det EU direktiv.... EU vil gerne sænke belåningsgraden på boligerne. Og når de ikke får mere i løn, så skal priserne ned....

Men mon ikke bare man kommer til at afbetale på sit toplån over længere tid' date=' hvis nu den procentdel af lånet, man kan tage som bottenlån, falder.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad skulle meningen være med det Credde??? Det er jo ikke det der er hensigten med det EU direktiv.... EU vil gerne sænke belåningsgraden på boligerne. Og når de ikke får mere i løn, så skal priserne ned....
Mit gæt er, at man forsøger at presse mere af risikoen over på boligejerne fremfor på bankerne. Bankerne er efter min mening ikke interesserede i, at priserne på boliger fx. falder pludseligt med 30% i hele landet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja....det tror jeg godt du kan regne med. Specielt i de dyre områder.... VH, Ön, Limhamn, Bunkeflo, Höllviken osv... De lidt mere lavstatur områder vil slet ikke blive ramt så hårdt.

lidt OT' date=' hvor kan jeg finde prognoser for huspriser i Malmö (områder med danskere)? Kommer vi til at se nedgang som i kbh?[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja....det tror jeg godt du kan regne med. Specielt i de dyre områder.... VH, Ön, Limhamn, Bunkeflo, Höllviken osv... De lidt mere lavstatur områder vil slet ikke blive ramt så hårdt.
Hvordan følger man bedst udviklingen i priserne for disse områder, skal man ud og kigge og så notere priserne, eller findes der statistisk på disse områder?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites