Jump to content
GoldMan

Privat udrykningskørsel i Sverige - regler?

Recommended Posts

Hvordan er reglerne i Sverige hvis man skal køre udrykningskørsel privat? Jeg tror at i Danmark skal man binde et hviskestykke på venstre spejl tror jeg nok det var?
Så tror du forkert! Du skal sætte et Hvidt lagen ell. Lign . På motorhjelmen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så tror du forkert! Du skal sætte et Hvidt lagen ell. Lign . På motorhjelmen.
Specifikt: §7, stk. 4: Motorkøretøj, der i enkelt tilfælde benyttes til kørsel med alvorligt syge eller tilskadekomne eller i et andet lignende øjemed, som ikke tåler opsættelse, og som foran på køretøjet på iøjnefaldende måde har anbragt en hvid dug, er under denne kørsel ligestillet med udrykningskøretøj. Føreren af motorkøretøjet skal snarest muligt, efter at sådan kørsel har fundet sted, give politiet meddelelse herom. Uberettiget anvendelse af hvid dug er forbudt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi lärte til teori' date=' at man skal sätte alle fire blinkere på "katastrofeblink" og så ellers fare afsted. Dette er dog kun tilladt, hvis man har patienten [i']i bilen. Og det er i Sverige :)
Så det gælder altså ikke hvis man har patienten i en trailer eller i en tagboks? ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nøjagtig min tanke. Jeg ville sætte lagnet/duken i klemme i venstre bagrude.
Jeg så et program engang, om nogle frivillige brandmænd, der brokkede sig over, at de fik fartbøder når de blev kaldt ud. Nok om det, han åbnede motorhjelmen stak det hvide stykke stof ind, og lukkede igen. Det vil vel tage 10-15 sek, så er det da nemmere bare at sætte den i klemme i vinduet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg så et program engang' date=' om nogle frivillige brandmænd, der brokkede sig over, at de fik fartbøder når de blev kaldt ud. Nok om det, han åbnede motorhjelmen stak det hvide stykke stof ind, og lukkede igen. Det vil vel tage 10-15 sek, så er det da nemmere bare at sætte den i klemme i vinduet.[/quote'] Jeg gætter på at det er fordi loven stammer fra tid hvor bilerne var lidt mere firkantede i fronten og hvor det ikke lige var så let at sætte noget fast i vinduet. billede

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nøjagtig min tanke. Jeg ville sætte lagnet/duken i klemme i venstre bagrude.
Flot!! Så er det jo også nemt at se for dem foran dig, som du evt. Vil have til at vige for dig. Det er vel for pokker noget alle har lært i køreskolen!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flot!! Så er det jo også nemt at se for dem foran dig, som du evt. Vil have til at vige for dig.
Jeg er ret overbevist om, at Brian m.fl. sjældent kører rundt med et hvidt lagen på motorhjelmen, og alligevel virker det fint hver eneste fucking dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så det gælder altså ikke hvis man har patienten i en trailer eller i en tagboks? ;)
Min pointe var, at det ikke gälder, hvis du er på vej til din syge moster, der ligger på hospitalet og er ved at dö.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min pointe var' date=' at det ikke gälder, hvis du er på vej til din syge moster, der ligger på hospitalet og er ved at dö.[/quote'] Det gäller väl inte som utryckning? Utryckning för mig är "istället för en ambulans" alltså om man vet att det kommer att ta för lång tid att få Falck dit (typ att man är i skogen, eller på en plats som är svår att beskriva eller liknande), inte att man har bråttom till nåt - för passageraren - livsfarligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det gäller väl inte som utryckning? Utryckning för mig är "istället för en ambulans" alltså om man vet att det kommer att ta för lång tid att få Falck dit (typ att man är i skogen' date=' eller på en plats som är svår att beskriva eller liknande), inte att man har bråttom till nåt - för passageraren - livsfarligt.[/quote'] nej, netop :) vi er enige. Men EBL skulle lige väre lidt sjov ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites