3pac 10 Anmeld indhold Skrevet September 15, 2009 Hvad må man skal udføre af el-arbejde i Sverige? Må man godt selv trække rør med ledninger i også mure dem ind i væggen, hvad med i et gipsloft. Altså bare trække røret men ikke koppel det til? Jeg har ikke lige kunne finde hvad man må og ikke må... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PSAUSA 10 Anmeld indhold Besvaret September 15, 2009 Alle må trække kabler og ledninger! (krever ingen uddannelse) MEN alt skal hvis ligge i rør her i sverige! (har jeg hørt fra en svensk elektriker) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret September 15, 2009 gik også ud fra at man måtte men man ved jo aldrig, også længe de ikke bliver koppelt til gå det jo nok også... jeg havde også tænkt mig at trække det i rør Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PSAUSA 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2009 gik også ud fra at man måtte men man ved jo aldrig' date=' også længe de ikke bliver koppelt til gå det jo nok også... jeg havde også tænkt mig at trække det i rør[/quote'] Selv om du trækker det i rør er det ret vigtigt at huske hvordan tingene ligger så det er til at montere! (har oplevet et par gange at skulle måle et helt hus igennen for at finde rundt i det) og husk ALDRIG mere end 3 rør i en dåse! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fisker 0 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2009 Selv om du trækker det i rør er det ret vigtigt at huske hvordan tingene ligger så det er til at montere! (har oplevet et par gange at skulle måle et helt hus igennen for at finde rundt i det) og husk ALDRIG mere end 3 rør i en dåse! Kommer da an på om dåsen er godkendt til det? lidt dumt at kun måtte bruge 3 af de 4 huller i en pl dåse ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2009 Tak for svaren... Lidt mere: Det alt el der skal skiftes ud, plus tavlen, da den har sidet på en fugtig kældervæg, så den har lidt rust i hjørner plus der er 60grupper på den også vil jeg gerne sikker mig at jeg ikke har flere stofledninger i huset... Men jeg har gået og tænkt lidt jeg har ikke trukket nogle kabler da det lige skal overvejes hvad der skal trækkes, men jeg ville trække nye kabler i det sænket loft, der ville jeg trække til spot og lampeudtag. Men så har jeg overvejet at trække ledninger til stikkontakter og afbryder i gulvet må man dette? Jeg har tænkt mig at smide flex-røret på min etageadskillelse et betondæk der er kælder under, og så ville jeg smide noget flamingo også noget trægulv, i køkken og gangen vil det så blive flamingo beton og klinker, også fræse ledningen op til stikkontakter og afbryder, istedet for at fræse ned fra loftet men må man det? IHC eller sådan noget er det noget man gør sig i i Sverige skulle jeg overveje det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2009 du må lave ALT selv undtagen rode i el-bolagets skabe... men om din forsikring vil däkke bagefter er et andet spörgsmål... men der er ingen der kan forbyde dig at lave alt selv medmindre det er hyre eller foreningscrap Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret September 18, 2009 Okay det er meget man må selv jeg var bare ikke sikker og kunne ikke finde noget om det nogle steder... men jeg vælger at få en til at komme og sætte det til... men vil bare trække ledningen og spar lidt på den udgift... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PSAUSA 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2009 Kommer da an på om dåsen er godkendt til det? lidt dumt at kun måtte bruge 3 af de 4 huller i en pl dåse ;-) Du må fylde ALLE 6 hulder i en PL dåse! Ingen tvivl om det! MEN overvej lige når det skal samles, at du så har 30 ledlinger og så er pladsen meget træng! (6 stykker kaber med 5 ledninger i hver) det bliver næsten aldrig godt! Det er bare for at gøre det nemt og hurtigt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites