Jump to content
200K

Frakendelse af førerret

Recommended Posts

Alle uanset hvor i verden man er fra kan få frakendt føreretten i danmark uanset hvilket kørekort man er i besiddelse af. Og ja man kan godt få klip i sit udenlandske kørekort. Klippet gælder selvfølgelig kun i DK og ikke i sverige eller hvor man har kørekort henne. En frakendelse af kortet eller førerretten om man vil, gælder selvfølgelig også kun i danmark. Uanset om man er bosiddende i DK eller et andet land kan man jo altid tage et kørekort i et andet land selvom man er frakendt i DK. Man skal så bare huske på at det nye kørekort stadig ikke giver ret til at køre DK. Det samme gælder selvfølgelig hvis man har fået klip i det danske kørekort, så kan man jo godt ombytte til et svensk kørekort, klippene er der bare stadig i danmark. Klip, frakendelser osv følger jo dig som person og ikke det enkelte kørekort man havde da man fik klippet eller kørekortet. En person der f.eks. ikke har noget kørekort, altså aldrig bestået køreprøve osv, kan stadig godt få klip i kortet og frakendelser. Disse sanktioner kommer så bare til at stå og vente (3 år for klip). Skulle man i den periode så vælge at tage et kørekort, ja så har man bare et klip i kortet den dag man får sit kørekort for 1. gang. Det samme er gældende omvendt. Altså hvis man har dansk kørekort og får frakendt førerretten i Sverige, kan man jo stadig køre bil i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak for info. Umiddelbart skulle man jo tro at det var nyttig information for mig, siden jeg kører over broen og gennem tunellen med 160 km/t hver eneste dag, uden at bremse for noget som helst, mens jeg sidder og småsover :surprise:. Men det er med toget og ikke i A8'eren så jeg får nok lov til at beholde kortet. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alle uanset hvor i verden man er fra kan få frakendt føreretten i danmark uanset hvilket kørekort man er i besiddelse af. Og ja man kan godt få klip i sit udenlandske kørekort. Klippet gælder selvfølgelig kun i DK og ikke i sverige eller hvor man har kørekort henne. En frakendelse af kortet eller førerretten om man vil, gælder selvfølgelig også kun i danmark. Uanset om man er bosiddende i DK eller et andet land kan man jo altid tage et kørekort i et andet land selvom man er frakendt i DK. Man skal så bare huske på at det nye kørekort stadig ikke giver ret til at køre DK. Det samme gælder selvfølgelig hvis man har fået klip i det danske kørekort, så kan man jo godt ombytte til et svensk kørekort, klippene er der bare stadig i danmark. Klip, frakendelser osv følger jo dig som person og ikke det enkelte kørekort man havde da man fik klippet eller kørekortet. En person der f.eks. ikke har noget kørekort, altså aldrig bestået køreprøve osv, kan stadig godt få klip i kortet og frakendelser. Disse sanktioner kommer så bare til at stå og vente (3 år for klip). Skulle man i den periode så vælge at tage et kørekort, ja så har man bare et klip i kortet den dag man får sit kørekort for 1. gang. Det samme er gældende omvendt. Altså hvis man har dansk kørekort og får frakendt førerretten i Sverige, kan man jo stadig køre bil i Danmark.
Ahh, den hopper jeg ikke (helt) på. Hvordan vil de registrere en udlænding der er på besøg i DK, det er jo ikke alle nationaliteter der har et personnummer! Og hvordan vil de registrere en svensker, på hans svenske personnummer, jeg kunne godt overbevises om at de kan bruge det svenske personnummer, men hvad med en russer.....??!! Jeg har forresten også et ukrainsk kørekort, det viser jeg næste gang....!! :fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ahh, den hopper jeg ikke (helt) på. Hvordan vil de registrere en udlænding der er på besøg i DK, det er jo ikke alle nationaliteter der har et personnummer! Og hvordan vil de registrere en svensker, på hans svenske personnummer, jeg kunne godt overbevises om at de kan bruge det svenske personnummer, men hvad med en russer.....??!! Jeg har forresten også et ukrainsk kørekort, det viser jeg næste gang....!! :fight:
Det er nemt, som udlænding får man sit helt eget personnr. i politiets register. Det er ikke et du får udleveret men et som bliver registreret hos politiet. Og det er uanset om man har personnr i det land man kommer fra eller ej. Man får sit helt eget danske "personnr" som ens forseelser bliver registreret på. Og er man dansker som er flyttet til udlandet, ja så har man jo stadig sit danske personnr. man kan få registreret sine forseelser på. Det er faktisk ret simplet for politiet. Hav lige med i dine overvejelser, at hvis du har dansk personnr. og er registreret med dansk kørekort og du vælger at vise dit ukrainske kørekort og du har overtrådt færdselsloven så sker der et af følgende. Enten finder de ud af du også har dansk kørekort, så bliver dit ukrainske kørekort inddraget og du får en bøde for det. Eller også hvis ikke de finder ud af du har dansk kørekort og dansk personnr. så får du lov at betale bøden på stedet, uanset bødens størrelse. Kan du ikke det bliver den bil du er kørt i beslaglagt som sikkerhed indtil du betaler bøden, uanset om det er din, din vens, eller en udlejnings bil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er nemt, som udlænding får man sit helt eget personnr. i politiets register. Det er ikke et du får udleveret men et som bliver registreret hos politiet. Og det er uanset om man har personnr i det land man kommer fra eller ej. Man får sit helt eget danske "personnr" som ens forseelser bliver registreret på. Og er man dansker som er flyttet til udlandet, ja så har man jo stadig sit danske personnr. man kan få registreret sine forseelser på. Det er faktisk ret simplet for politiet. Hav lige med i dine overvejelser, at hvis du har dansk personnr. og er registreret med dansk kørekort og du vælger at vise dit ukrainske kørekort og du har overtrådt færdselsloven så sker der et af følgende. Enten finder de ud af du også har dansk kørekort, så bliver dit ukrainske kørekort inddraget og du får en bøde for det. Eller også hvis ikke de finder ud af du har dansk kørekort og dansk personnr. så får du lov at betale bøden på stedet, uanset bødens størrelse. Kan du ikke det bliver den bil du er kørt i beslaglagt som sikkerhed indtil du betaler bøden, uanset om det er din, din vens, eller en udlejnings bil.
Det er en værre gang vrøvl, har faktisk vist det et par gange, uden et eneste problem. :th2: Og faktisk en gang jeg var på motorkontoret sagde de, at den ukrainske kørekortmyndighed kunne have taget mit danske kørekort da de udstedte det ukrainske "men det er jo ikke altid de gør det" sagde hun. Vil ikke udelukke at der findes en regel for det, men kan ikke forestille mig at den kan/bliver håndhævet!! :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Desuden, jeg kan da sagtens have et ukrainsk kørekort, bo i Sverige, og blive stoppet i DK. Har jeg en svensk adresse sender de da bare bøden, ellers betaler jeg da bare bøden på stedet. Intet problem....hvis jeg kan sikre at jeg ikke får køreforbud. Hvor ved du fra at alle udlændinge der stoppes i DK får et personnummer??? I mine øre lyder det som ammestue snak.....:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt lige denne gamle tråd, da vi havde en diskussion om emnet på jobbet.

For at opsummere tråden (som vist ikke giver noget konkret svar): Kan udenlandsk politi (her Svensk) fratage et dansk kørekort. Og uafhængigt af om man er bosiddende i Sverige eller i Danmark?

Kan man på lovlig vis have to kørekort? Et dansk og et svensk?

Jeg mener nej til begge, men jeg har nu hørt om flere, der fortæller, at de har fået frataget deres danske kørekort i SE af svensk politi.

Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 timer siden, bonne skrev:

Jeg fandt lige denne gamle tråd, da vi havde en diskussion om emnet på jobbet.

For at opsummere tråden (som vist ikke giver noget konkret svar): Kan udenlandsk politi (her Svensk) fratage et dansk kørekort. Og uafhængigt af om man er bosiddende i Sverige eller i Danmark?

Kan man på lovlig vis have to kørekort? Et dansk og et svensk?

Jeg mener nej til begge, men jeg har nu hørt om flere, der fortæller, at de har fået frataget deres danske kørekort i SE af svensk politi.

Vh, Lars.

Man kan kun ha eet kørekort.

Jeg har ikke hørt, at reglerne skulle være ændrede vedr kørekort - således at forstå, at politiet kan fratage et udenlandskt kørekort. Det gælder generelt og ikke kun ift DK / S

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
8 hours ago, Kvalm said:

Man kan kun ha eet kørekort.

Jeg har ikke hørt, at reglerne skulle være ændrede vedr kørekort - således at forstå, at politiet kan fratage et udenlandskt kørekort. Det gælder generelt og ikke kun ift DK / S

http://ekstrabladet.dk/112/article4738143.ece

"Vi kan ikke inddrage et udenlandsk kørekort, og det betyder, at en person, der er dømt for spirituskørsel i Danmark, har lov til at køre i alle andre lande, siger Mogens Knudsen"

Er reglerne anderledes i Sverige - eller har chefen for Kbh. Færdselspoliti misforstået noget?

Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er vist enige :-)

Mit indlæg kunne læses anderledes, ser jeg - politiet kan ikke inddrage et udenlandskt kørekort. Svenskerne kan ikke tage et kørekort fra DK - og danskerne kan ikke tage et kørekort fra S.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er dog den undtagelse: har du dansk kørekort, men bor i sverige, så kan og vil svensk politi inddrage dit kørekort på samme måde som de ville med et svensk kørekort.

I følge den svenske kørekortslov, så gælder nordiske kørekort for boende i Sverige på lige fod med svensk udstedte. Så bor du er Sverige og kører over 30 km for stærkt i Sverige, så vil du administrativt få inddraget dit kørekort, lige som de gør for alle med Svensk kørekort.

Har du svensk kørekort og bor i sverige, eller dansk kørekort og bor i danmark, kan du kun få køreforbud i broderlandet, ikke inddraget kørekort.

Gråzonen, som har ramt flere,er når man har dansk kørekort og bor i sverige, men får inddraget sit kørekort i danmark, for så kan man ikke generhverve eller få kortet udleveret igen. Reelt bør dansk politi ikke inddrage danske kørekort for folk som bor i sverige, kun udstede køreforbud i danmark. Men loven er ikke særlig klar, og som sagt lidt af en labyrint.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
5 timer siden, larsk skrev:

I følge den svenske kørekortslov, så gælder nordiske kørekort for boende i Sverige på lige fod med svensk udstedte. Så bor du er Sverige og kører over 30 km for stærkt i Sverige, så vil du administrativt få inddraget dit kørekort, lige som de gør for alle med Svensk kørekort.

Hvordan kan de inddrage noget de ikke har myndighed over?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
13 hours ago, larsk said:

I følge den svenske kørekortslov, så gælder nordiske kørekort for boende i Sverige på lige fod med svensk udstedte.

I hvert fald ikke når jeg skal hente pakker host posthuset. Så får man altid et surt nej, hvis man viser sit danske kørekort.

Det virker fuldstændigt forrykt, hvis ikke udstedende myndigheder kan fratage kørekort. Jeg udsteder certifikater til servere på samme måde som f.eks. Verisign gør det. Jeg kan ikke revoke et certifikat som Verisign har signed. Kun mine egne.

Ok, et er IT et andet er kørekort... men princippet må være det samme.

Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigspolitiet dd.:

En dansk betjent har ingen lovhjemmel til at inddrage et udenlandsk kørekort fra en person, der ikke bor i DK - f.eks. en svensker med svensk kørekort. I tilfælde af en forseelse (for sidstnævnte kategori), der ville betyde inddragelse af kørekortet i DK, retsforfølges en svensker istedet for i Sverige hver gang.

En svensk betjent har ingen lovhjemmel til at inddrage et dansk kørekort fra en dansker, der bor i Danmark - men de gør det alligevel !

En svensk betjent må derimod gerne inddrage et dansk kørekort fra en dansker, der bor i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

@Kvalm - tak for afklaringen. Det vil sige at den sidste "ulempe" ved at bytte sit DK kørekort til et SE kørekort egentlig er væk da Polisen har samme mulighed for inddrage DK kortet.

Jeg har præcist byttet mit DK kort til et SE kort dels for at få opdateret efternavnet på kortet, dels for at have det som nem ID kort ved passage af broen (der er samlet brugt markant mere tid på at studere mit ID efter jeg er begyndt at præsentere et svensk kørekort) og så fordi det koster det halve ift Skatteverkets ID kort og kun skal fornys hvert 10. år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Your welcome. Fordelen ligger ifm. kørsel i DK - politiet kan ikke inddrage kørekortet uden at retsforfølge manden i Sverige først. Og mister man dér kortet, kommer det automatisk med posten igen - typisk efter 1 til 3 mdr.

Jeg oplever ingen dybere granskning af mit svenske kørekort ifm. den daglige ID-kontrol - tværtimod oplever jeg det som en fordel ift at passere hurtigere...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
På 12/3/2016 at 21:27 , Kvalm skrev:

Jeg oplever ingen dybere granskning af mit svenske kørekort ifm. den daglige ID-kontrol - tværtimod oplever jeg det som en fordel ift at passere hurtigere...

Det er mig som vrøvler... Jeg ville have skrevet "markant MINDRE tid" - præcist som du skriver at der bruges meget lidt tid på at checke det svenske kørekort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites