Jump to content
Sune

Chat om problemerne i Oxie lige nu

Recommended Posts

Da jeg kom hjem nu her for en halv time siden var der er en sendevogn fra SVT på dyreskuepladsen og de interviewede umiddelbart nogle politifolk. Manden undersøgte så lidt om hvorfor de kunne være her og der er umiddelbart nogen der har forsøgt at brænde biblioteket af i lørdags og derudover flere containerbrande.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da jeg kom hjem nu her for en halv time siden var der er en sendevogn fra SVT på dyreskuepladsen og de interviewede umiddelbart nogle politifolk. Manden undersøgte så lidt om hvorfor de kunne være her og der er umiddelbart nogen der har forsøgt at brænde biblioteket af i lørdags og derudover flere containerbrande.
Bare i ikke sender dem videre til svedala :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare i ikke sender dem videre til svedala :th2:
Kan være vi kommer til Svedale i stedet :o Satser på at de bliver sendt ud på en mere sikret ø en Alcatraz sammen med deres forældre. Eller også er det kun børnene der skal derud og så skal søskende og forældre observeres og forældrene skal steriliseres. :fight: Men lidt mere info om al den sjov vi har her i Oxie: http://sydsvenskan.se/malmo/article550132/Polisen-kraftsamlar-for-att-hitta-gangen.html Og jeg tør ikke tænke på hvordan det bliver når de får udbygget bymidten med lejeboliger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemer hvor Vi er hverken døve eller blinde men hvor er de store problemer :D vi bor max 10 min gå gang fra Oxie centrum. Vi ser Oxie som en fantastisk by den har grønne områder og er meget børnevenlig. Der er rig mulighed for social kontakt også med de dansker som bor i Oxie, se bare bakke bag ved Rapsåkersvägen her kommer mange med børn og hunde, hver aften samt lørdag og søndage. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi er hverken døve eller blinde men hvor er de store problemer :D vi bor max 10 min gå gang fra Oxie centrum. Vi ser Oxie som en fantastisk by den har grønne områder og er meget børnevenlig. Der er rig mulighed for social kontakt også med de dansker som bor i Oxie, se bare bakke bag ved Rapsåkersvägen her kommer mange med børn og hunde, hver aften samt lørdag og søndage. :th2:
Vi bor 3 minutters gågang fra centrum, og jeg må sige, vi ikke er så glade for at bo lige netop hér, som vi var for 1 ½ år siden. Der er jævnligt bilræs, klynger af unge mennesker, der larmer afsindig meget, bilbrænde, smadrede busskure, hærværk og knallertræs :sad: Vi er heller ikke så trygge mere ved at lade vores bil stå på lejet p-plads - så må vi jo bare krydse fingre for, vores ikke er den næste, der bliver sat ild til. Vi vil ikke væk fra Oxie - men gerne væk fra centrum.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor slemt er det? Hmm, syntes jo ikke ligefrem at denne tråd er særlig god reklame for området, men hvor slemt er det? Jeg tænker er det er område hvor man vil opfostre børn, og ikke skal være bekymret for opvæksten mht. børnehave/skole osv.? Og om der sker dem noget når de tager ned og køber slik eller andet i centrum? Lyder som om hvis man vælger at bo derude så bør man flytte når de skal til at gå i skole...:confused: Der ligger jo en del ny byggeri ude i Kristineberg, hvor nærmeste handelscentrum vel er Oxie centrum? Så vil gerne høre fra personer der bor i området og hvordan I/du ser på det som et familie område hvor der trygt kan stiftes familie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svar til KGB Du/i kan rolig flytte til Oxie, der er en lille gruppe unge som spiller lidt langhåret i centrum det er det, i bund og grund er de sku mege flinke. Der vil altid være områder hvor der er mere liv i end andre sådan er det også i Oxie. Fajansvägen er nok det sted i Oxie som jeg ikke vil anbefalde. hvis man ikke er til liv og glade dage. Centrum er Centrum og bor man her må accepter støj sådan er det alle steder. Børnevenlige områder her vil jeg nok anbefalde Rågåkersvägen og Rapsåkersvägen. Du/i skal ikke være nervøse mht. jeres børn "der sker dem ikke noget" hverken i skolen eller centrum. vores lever i nu og de har ikke været på skadestuen. :th2: så kom i trygt til Oxie ;) Jo der har været nogle fjolser som har leget lidt med ild og andre dumme ting. der er sat ekstra mandskab ind så problemet bliver løst. At jeg selv for 2 mdr. side har fået stjålet min bil fortæller jo ikke noget om Oxie, det kunne også ske i Rødvig. Vi glæder os til at byde jer velkommen :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som et lille indspark - jeg bor på Fajansvägen, og der er tyst som graven om aftenen - det kommer vist an på, hvilken side af vejen man bor på :) Der er uro nede omkring Centret i den forstand at det er der, mange af de unge "hænger ud", men de er det meste ganske harmløse - omend til tider lidt højtrøstede, og så har jeg en fornemmelse af, at de ikke altid HAR helt styr på, hvor en fodbold havner, når man sparker til den... Jeg har indtryk af, at dem der laver ballade ofte er nogen udefra - eller tager jeg fejl? Oxie kan bestemt anbefales !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har indtryk af' date=' at dem der laver ballade ofte er nogen udefra - eller tager jeg fejl? Oxie kan bestemt anbefales ![/quote'] Dem der lavede ballade sidste år ved jul var i hvert fald udenbys unge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor I ny bygger område i Kristineberg, og her er fantastisk. Aldrig havde jeg troet at jeg kunne bo i et område med sådan en ro. Men samtidig overvejer jeg at flytte. Mine børn er nu 5 år. Er forholdene i centrum ikke blevet bedre når mine drenge nærmer sig de 10-11 år, så finder vi et andet sted at bo. Ja vi bor jo ikke i centrum, men når ens børn får venner og cykler rundt til kammerater, så skal de ikke kunne komme i kontakt med den flok tabere som render rundt i centrum. Hvordan nogen kan holde ud at bo i Oxie centrum det fatter jeg ikke, jeg er bare glad for at det ikke er mig. Jeg ved godt at der er ballade magere alle steder, men den flok som husere i Oxie, er ikke længere ballade magere, men vil jeg betegne som kriminelle. Heldigvis kørere politiet nu hårdt på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svar til Jan Hej Jan Jeg har 2 unger de kan da godt bevæge sig rundt uden de bliver opsøgt af ballade. Det har noget med opdragelse at gøre. Ellers vil jeg da godt give dig rat langt hen af vejen mht. Centrum men lige frem, at sige alle de unge er i centrum er taber det er ikke rigtig. Skal man have et billede af Oxie anbefaler jeg at man melder sig ind i denne gruppe på Facebook http://www.facebook.com/group.php?gid=19238920024 de er ikke kun farvet af danskers mening og holdninger her kan vi i fællesskab med mange andre have en dialog som kan gøre Oxie meget bedre, at bo i. :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Jan Jeg har 2 unger de kan da godt bevæge sig rundt uden de bliver opsøgt af ballade. Det har noget med opdragelse at gøre.
Kølig kommentar. Så du mener altså man kan opdrage ens børn til at de ikke bliver opsøgt af utilpassede elementer. Det må være noget af en vild opdragelsesteknik, eller involverer den en usynlighedskappe? Selvfølgeligt får børnene da mindre problemer hvis de lærer at holde sig lidt neutralt i modsætning til hvis de valgte at sparke den største og styggeste bølle nede på torvet over skinnebenet, ved en hver given lejlighed. Men ligefrem at de kan opdrages til ikke at komme i tilfældige problemer...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svar til Homer132 Ja det gør jeg. Vi skal og kan være med til, at vores børn får en positiv kontekst, at bevæge sig rundt i vi skal lære vores børn, at vælge og ikke blive valgt af grupper. Vi skal fremme deres ansvarlighed og sociale forståelse. Give dem mulighederne og værktøjerne til, at kunne forstå og dermed også deltage i de demokratiske beslutningsprocesser som skal bane vejen ikke, kun for den kontekst de er i, men også deres fremtid. Vi skal hjælpe dem med at bryde traditioner, og udvikle nye metoder og tilgange til livet og til verden. Vi skal lære de unge at finde løsnings modeler på nutidens og fremtidens udfordringer, så de får mulighed for at smitte af på hinanden. Det er vores ansvar, ja jeg man kan opdrage ens børn til at de ikke bliver opsøgt af utilpassede elementer. Kriminalitet, voldsom ballade og uro er et af de prædikater, der den sener tid ofte bliver hæftet på Oxie og special områder omkring Centrum, hvor der bor mange ung. Og vi har da også for nylig været vidner til voldsomheder med afbrænding af biler, skure og containere, men kriminalitet er ikke en hverdagsforeteelse i Oxie. I det store og hele er der til daglig meget få konflikter. At unge opholde sig ude er et generelt ungdomsfænomen, så de unge i Oxie adskiller sig ikke meget fra andre unge. De er glade for og bruger de særlige anlæg, der de senere år er lavet i områderne til børn og unge, f.eks. idrætslegepladser, men har derudover nogle andre ønsker. Og dem skal vi som ansvarlige medborger, voksne og forældre være bedre til at lytte efter. Vores børn er vores ansvar. Ja jeg mener godt man kan opdrage ens børn til, at de ikke bliver opsøgt af utilpassede elementer, det kan godt være jeg er naive men det tror jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det gør jeg. Vi skal og kan være med til, at vores børn får en positiv kontekst, at bevæge sig rundt i vi skal lære vores børn, at vælge og ikke blive valgt af grupper. Vi skal fremme deres ansvarlighed og sociale forståelse. Give dem mulighederne og værktøjerne til, at kunne forstå og dermed også deltage i de demokratiske beslutningsprocesser som skal bane vejen ikke, kun for den kontekst de er i, men også deres fremtid. Vi skal hjælpe dem med at bryde traditioner, og udvikle nye metoder og tilgange til livet og til verden. Vi skal lære de unge at finde løsnings modeler på nutidens og fremtidens udfordringer, så de får mulighed for at smitte af på hinanden. Det er vores ansvar, ja jeg man kan opdrage ens børn til at de ikke bliver opsøgt af utilpassede elementer. Kriminalitet, voldsom ballade og uro er et af de prædikater, der den sener tid ofte bliver hæftet på Oxie og special områder omkring Centrum, hvor der bor mange ung. Og vi har da også for nylig været vidner til voldsomheder med afbrænding af biler, skure og containere, men kriminalitet er ikke en hverdagsforeteelse i Oxie. I det store og hele er der til daglig meget få konflikter. At unge opholde sig ude er et generelt ungdomsfænomen, så de unge i Oxie adskiller sig ikke meget fra andre unge. De er glade for og bruger de særlige anlæg, der de senere år er lavet i områderne til børn og unge, f.eks. idrætslegepladser, men har derudover nogle andre ønsker. Og dem skal vi som ansvarlige medborger, voksne og forældre være bedre til at lytte efter. Vores børn er vores ansvar. Ja jeg mener godt man kan opdrage ens børn til, at de ikke bliver opsøgt af utilpassede elementer, det kan godt være jeg er naive men det tror jeg.
Sorry men den køber jeg ikke. Ja vi kan, til dels, opdrage vores børn så de får de rigtige venner, men styre hvem de render ind i rundt i Oxie, den vil jeg gerne se hvordan du kringler. I den by hvor jeg voksede op var der også en lille gruppe "hårde drenge". Når man stødte ind i dem så fik man nogle gange et par på låget, men det var så også det. I dag nøjes de desværre ikke med et par på låget. Så jeg håber at politiet for held med deres kampagne, og får buret de fleste inde. Ellers må vi som om vi ikke kan få bygget en mur omkring centrum. Så må vi handle et andet sted ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svar til Jan Ja jeg mener godt man kan opdrage ens børn til, at sige nej, det vil jeg ikke. Tiden med teenager er slut, den er i dag afløst af, TRENDNAGER med andre ord vi skal som forældre favne breder og tænke hurtigere vi skal give dem rum og plads. Vi skal være åben for vores børns impulser, vi skal være omstillings parate på dagen og i nuet. ikke kun når det passer os. Det kan og vil sætte store krav til os som forældre. men det er den, udfordring vi skal samle op. imens vi stiller vores krav om moral og etik. det var det vi sagde ja til da vi blev forældre. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja jeg mener godt man kan opdrage ens børn til, at sige nej, det vil jeg ikke.
Jeg synes du skulle overveje at afholde kurser for voldtægt- og voldsofre. Her kan du så lære dem at de kunne have undgået at voldsmænd forgreb sig på dem, hvis de dog bare have sagt: "Nej det vil jeg ikke". endnu en idé. vi kan jo helt standse teoristerne ved blot at lade dem vide: "Nej det vil vi ikke"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skulle vi ikke lige lade voldsmænd og terrorister ude af denne tråd som handler om hvorvidt her er dejligt eller ej i Oxie? Jo, jeg er superglad for at bo her. Vi har en joke hver gang der kører en bil ned af vejen om søndagen (ca. 0-1-2 gange om dagen)... "sikken en hulens larm... hvor skal vi klage?" Vi bor i Oxie Kirkeby, alle naboer er vidunderlige, også teenagerne (jo, de kører på knallerter, skateboards, taler HØJT i mobil... etc. = er teenagere) - alarmen er kun gået i gang når kattene har været for vilde - men selskabet har været her på 0 tid og checke det. Vi passer allesammen på hinanden, på kaninerne og ænderne, og børnene... her er kort sagt, skønt, roligt, grønt og hyggeligt. Og jeg har også mødt "de slemme unge" i centrum. De stod bag mig og prøvede at se hvilket website jeg surfede på inde på biblioteket. Og vi grinede sammen da de opdagede at det var noget de også var interesserede i. Og så vinkede de farvel, og gik. Her er ikke farligt. Her er naturligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der stadig ballade i Oxie centrum med de her unge mennesker? Læste tilbage i sydsvenskans arkiv og så at der var nogle anlagte brande for nyligt. Ud over det er det måske faldet lidt til ro?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites