Jump to content
Mulde

Drikkepenge på restauranter

Recommended Posts

Spørgsmål: Er drikkepenge inkluderet, når man får en regning på en restaurant her i Sverige? Måske et dumt spørgsmål, men i går var 3 danskere og 2 amerikanere på restaurant i Malmö, hvor vi danske har spist en 2-3 gange før uden at betale ekstra i drikkepenge. Det sad vi og snakkede om, da regningen kom - altså at det var inkluderet - og da vi tre danskere så havde forladt restauranten hev en af tjenerne, der havde overhørt samtalen, de 2 amerikanere til side og sagde, at drikkepenge altså IKKE var inkluderet i regningen, og sådan havde det været siden 1993. "Men det er ok - I betaler det bare næste gang". Det virker suspekt - specielt fordi han ventede, at vi 3 andre havde forladt stedet. Men man kan selvfølgelige ikke afvise, at han havde ret, og vi andre dermed har været enormt fedtede uden at vide det de andre gange vi har spist ude??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spørgsmål: Er drikkepenge inkluderet' date=' når man får en regning på en restaurant her i Sverige?[/quote'] Selvfølgelig er drikkepenge inkluderet. Ellers skal der står at der tillægges en serviceafgift (eller andet ord for drikkepenge).... MEN, det er kotume at give drikkepenge hvis man syntes maden og betjeningen har været tilfredsstillende. Tjenerne får absolut ikke den højeste løn og det er helt normalt at de deler de drikkepenge der kommer i løbet af en aften/uge/måned.... Personligt giver jeg altid 10% af regningen i drikkepenge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I lande, hvor drikkepenge er inkluderet i prisen, må jeg indrømme, at jeg personligt kun yderst sjældent giver drikkepenge. Jeg kunne da ikke forestille sig, at nogen stikker en ekspedient i en butik lidt drikkepenge, hvis man har fået en god service i butikken ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I lande, hvor drikkepenge er inkluderet i prisen, må jeg indrømme, at jeg personligt kun yderst sjældent giver drikkepenge. Jeg kunne da ikke forestille sig, at nogen stikker en ekspedient i en butik lidt drikkepenge, hvis man har fået en god service i butikken ;)
Det er jo heldigvis en helt personlig holdning og man må jo gøre som man vil. Jeg har gode erfaringer med at give drikkepenge og det fortsætter jeg med. Hvis man ikke vil gi', fordi man mener det er inkluderet i prisen, så er det jo også ok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Selvfølgelig er drikkepenge inkluderet. Ellers skal der står at der tillægges en serviceafgift (eller andet ord for drikkepenge).... MEN, det er kotume at give drikkepenge hvis man syntes maden og betjeningen har været tilfredsstillende. Tjenerne får absolut ikke den højeste løn og det er helt normalt at de deler de drikkepenge der kommer i løbet af en aften/uge/måned.... Personligt giver jeg altid 10% af regningen i drikkepenge.
Nu ved jeg ikke hvor meget du kender til hvad tjenere tjener. Men som tjener ansat i dk. får du en grundløn på 135 ca. + 13,1 % af omsætningen. Og alt efter hvor du arbejder, bliver det til en ganske fornuftig løn, hvis man undlader at sammenligne det med en itmedarbejder:) Og ja! Det er god stil at gi drikkepenge... Tjenere har elefantminde ;) og husker altid folk der giver gode tips og kommer igen....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og ja! Det er god stil at gi drikkepenge... Tjenere har elefantminde ;) og husker altid folk der giver gode tips og kommer igen....
Lige præcis !. Jeg har fået extra god behandling fordi jeg har lagt drikkepenge tidligere. 135kr + 13% ? Det afhænger vist helt af restauranten. Flere steder hedder det fast løn, plus del af drikkepengene. Men, det er nu ligegyldigt, tråden handlede om drikkepenge

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, service ER inkluderet, men gratuale er altid velkomment. Og som nævnt tidligere, husker tjenere. Ang. tjenerløn. 13.1 % af meget lidt = meget lidt. Der findes få gode måneder om året i langt de fleste restauranter. Så lønnen er ikke noget at råbe hurra for, mange tjenere er afhængige af deres drikkepenge. Men at påstå, at drikkepenge IKKE er inkluderet i Sverige, vil kræve en definition på drikkepenge. Service, gratuity/gratuale og tips, er ord mange forveksler med hinanden, og måske betragter som synonymer. Når amerikanere snakker om tips, mener de som regel serveringen, den 'tvungne del' - og ja, den er inkluderet. Snakker vi om de penge man har lyst til at give, fordi man har haft en god oplevelse - rettere dem som tjenerne og eventuelt kokkene, får direkte ned i foret - så NEJ, det er jo helt op til folk selv. Men som en af mine kolleger engang sagde efter en veloverstået rund fødselsdag, hvor vi blev rost til skyerne for servicen - ' Ikke så meget tak de herrer, hellere en plovmand '

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites