Jump to content
jolin

Softwareudvikling - hvem ejer koden?

Recommended Posts

Ifbm. afslutningen af min uddannelse er jeg og en gruppe på ialt 4 personer ved at udvikle noget software. Hvordan sikrer man sig bedst muligt mod at f.eks. en eller anden i gruppen pludselig "render" med koden? Både midt i projektet men også bagefter? Hvem ejer koden? (Det gør vi vel alle) Er det nemmere måske at oprette et firma og så sige at firmaet ejer koden? Inputs tak ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ifbm. afslutningen af min uddannelse er jeg og en gruppe på ialt 4 personer ved at udvikle noget software. Hvordan sikrer man sig bedst muligt mod at f.eks. en eller anden i gruppen pludselig "render" med koden? Både midt i projektet men også bagefter? Hvem ejer koden? (Det gør vi vel alle) Er det nemmere måske at oprette et firma og så sige at firmaet ejer koden? Inputs tak ;)
Det er noget af en rodebutik du er ude i :) Hvis det er et projekt udført i forbindelse med skolen/universitetet, så har uddannelsesstedet som udgangspunkt patentrettighederne, men du/I bliver fuldt krediteret for arbejdet. Det samme gælder hvis projektet laves hos et firma. Så er det firmaet eller firma/udd. sted som ejer koden/produktet. "De betaler og får produktet, du arbejder og får æren" :D Hvis en af jeres folk stikker af med projektet og går solo inden for studiet, så må vedkomne kun bruge det kode han/hun selv har lavet. Hvis vedkomne bruger noget af jeres så er det plagiat. Hvis vedkomne bruger koden uden for studiet så kan uddannelsessted/firmaet lægge sag an. Derudover er Interlectual Property Rights er nøgleordet, og metoden er dokumentation. Hvis nogen bruger jeres kode, eller tager patent på noget I har haft længe, så er det alfa og omega at I kan dokumentere at I var de første der opfandt det (and that's the tricky part :D).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er noget af en rodebutik du er ude i :) Hvis det er et projekt udført i forbindelse med skolen/universitetet, så har uddannelsesstedet som udgangspunkt patentrettighederne, men du/I bliver fuldt krediteret for arbejdet. Det samme gælder hvis projektet laves hos et firma. Så er det firmaet eller firma/udd. sted som ejer koden/produktet. "De betaler og får produktet, du arbejder og får æren" :D Hvis en af jeres folk stikker af med projektet og går solo inden for studiet, så må vedkomne kun bruge det kode han/hun selv har lavet. Hvis vedkomne bruger noget af jeres så er det plagiat. Hvis vedkomne bruger koden uden for studiet så kan uddannelsessted/firmaet lægge sag an. Derudover er Interlectual Property Rights er nøgleordet, og metoden er dokumentation. Hvis nogen bruger jeres kode, eller tager patent på noget I har haft længe, så er det alfa og omega at I kan dokumentere at I var de første der opfandt det (and that's the tricky part :D).
Det er så ikke korrekt. Når det kommer til ophavsret, er det skaberen af værket der har ophavsret, medmindre andet er aftalt. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519
§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde. Stk. 2. Kort samt tegninger og andre i grafisk eller plastisk form udførte værker af beskrivende art henregnes til litterære værker. Stk. 3. Værker i form af edb‑programmer henregnes til litterære værker.
Derfor er det ikke ualmindeligt at man i mange situationer (ansættelse, freelance, forskning, etc), skriver explicit i aftalerne, at al ophavsret overdrages. Jeg arbejder f.eks. på en freelance opgave nu, hvor jeg har aftalt med kunden at al ophavsret tilfalder dem. Så medmindre man har indgået en aftale med universitetet / arbejdsgiveren / kunden om at ophavsretten tilfalder dem, så har skaberen af værket altså ophavsret. Når man samarbejder i løs form på et fælles projekt, kan det være _MEGET_ rodet at regne ud hvem der har tilvejebragt hvad ... så der bør man nok rådføre sig med nogen der er klogere på ophavsret.
§ 6. Har et værk to eller flere ophavsmænd, uden at de enkeltes bidrag kan udskilles som selvstændige værker, har de ophavsret til værket i fællesskab. Enhver af dem kan dog påtale retskrænkelser.
Når man har valgt sig en profession, hvor man hver dag arbejder med materiale der kan og bør beskyttes af lov om ophavsret, kan det godt betale sig lige at læse lovteksten igennnem .... så svær er den heller ikke :-) Hvis man gerne vil dele sin ophavsret med verden, kan Creative Commons anbefales. http://creativecommons.org/ De tilbyder tilmed at man nu kan registrere sine værker, så der ikke hersker nogen tvilv om præcist hvilke rettigheder man vil dele, og hvilke man vil beholde. Nåja, og til dem der arbejder som fastansatte, kan det også anbefales at læse funktionærloven ... og måske lige gennemlæse sin ansættelsesaftale bagefter :-) Edit: Her kan man se den smule jeg har valgt at præcisere rettigheder for. https://creativecommons.net/MRoderick Edit igen: Hvis I har frembragt noget af betragtelig værdi, er det ikke en dårlig ide at registrere et selskab af en eller anden form, til at varetage rettighederne. Der bør I så snakke med en dygtig advokat, som kan vejlede Jer. Send mig en PM, hvis I gerne vil have navnet på min advokat i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er så ikke korrekt. Når det kommer til ophavsret, er det skaberen af værket der har ophavsret, medmindre andet er aftalt. Derfor er det ikke ualmindeligt at man i mange situationer (ansættelse, freelance, forskning, etc), skriver explicit i aftalerne, at al ophavsret overdrages. Jeg arbejder f.eks. på en freelance opgave nu, hvor jeg har aftalt med kunden at al ophavsret tilfalder dem. Så medmindre man har indgået en aftale med universitetet / arbejdsgiveren / kunden om at ophavsretten tilfalder dem, så har skaberen af værket altså ophavsret.
Hehe, og alligevel er det korrekt, fordi de fleste universiteter i DK kræver at du underskriver sådan en aftale når du begynder på større projekter Et udkast fra min fortrolighedskontrakt:
I also declare that I will hand over the rights of any inventions made during the research project, to the University on the same terms as the other participants, according to Danish Law (bill no. 347 of 2 June 1999 about Inventions made at public research centres). This declaration of concealments and rights is valid for 5 years from the final termination of the research project.
Loven der henvises til er følgende: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=6138 PS: Ja jeg ved godt jeg ikke har noget liv, men en lørdag aften i GMO lab er bare ikke så stimulerende som alle går og tror ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hehe, og alligevel er det korrekt, fordi de fleste universiteter i DK kræver at du underskriver sådan en aftale når du begynder på større projekter Et udkast fra min fortrolighedskontrakt: Loven der henvises til er følgende: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=6138 PS: Ja jeg ved godt jeg ikke har noget liv, men en lørdag aften i GMO lab er bare ikke så stimulerende som alle går og tror ;)
I see. Det var så ikke praksis da jeg gik på Universitetet :-) Så det kan nok godt lige betale sig at tjekke hvad man rent faktiskt har skrevet under på :-) Og jeg har heller ikke noget bedre at lave en lørdag aften ... well, YouTube har da også fået lidt opmærksomhed ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I see. Det var så ikke praksis da jeg gik på Universitetet :-) Så det kan nok godt lige betale sig at tjekke hvad man rent faktiskt har skrevet under på :-)
Som du kan se er loven også fra '99, men er du også helt sikker på at du ikke har underskrevet et længere dokument, hvor der har været en linie om "at du overholder universitetets retningslinier for ophavsret"? Sådanne detaljer kunne i hvert fald godt gå forbi min næse hvis det var skrevet med småt :D
Og jeg har heller ikke noget bedre at lave en lørdag aften ... well, YouTube har da også fået lidt opmærksomhed ;-)
Jeg ved ikke om jeg synes at stand-up grandstanding passer sig til en begravelse, men hvis jeg kunne vælge, så ville jeg sku gerne herfra med sådan en begravelse :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ved ikke om jeg synes at stand-up grandstanding passer sig til en begravelse, men hvis jeg kunne vælge, så ville jeg sku gerne herfra med sådan en begravelse :D
Hvis jeg kunne få drengene fra Monty Python til at komme og tale til min begravelse, måtte de sgu sige / synge lige det de havde lyst til :-) Her har de antageligt taget Graham Chapmans aske med til et interview.
Kunne desværre ikke finde hele intereviewet, har set det een gang for nogle år siden, det er hyle morsomt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis jeg kunne få drengene fra Monty Python til at komme og tale til min begravelse, måtte de sgu sige / synge lige det de havde lyst til :-) Her har de antageligt taget Graham Chapmans aske med til et interview.
Kunne desværre ikke finde hele intereviewet, har set det een gang for nogle år siden, det er hyle morsomt.
Part 1: http://www.youtube.com/watch?v=JpL12ilpDnQ Part 2: http://www.youtube.com/watch?v=e7uMr5b2wXo Part 3:
Part 4: http://www.youtube.com/watch?v=Ms9LSh2tDjk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites