Jump to content
IdaJo

Spørgsmål om barsel

Recommended Posts

Hmmm ja, bestemt ikke det første af slagsen... I know! Men efter at have kigget alle 23 (!) sider med tråde igennem mener jeg altså ikke at jeg er stødt på én, der er i samme situation som mig. Så jeg prøver lige at rette henvendelse til jer kloge mennesker, som jeg indtil videre ikke har oplevet at være svar skyldige, når folk har spørgsmål om hvadsomhelst. :) Min situation: - Gravid i 5. måned (termin 15. januar 2010) - Bosat i Sverige, arbejder som vikar i DK, mens jeg skriver speciale i mit engelskstudie på Københavns Universitet- afleveringsdato 15. november 09. - Min kæreste studerer her (Malmø), får dansk SU, og arbejder også som vikar i DK (ved ikke om det overhovedet er relevant, men det kom lige med) Nå men... mit spørgsmål har så lidt at gøre med både A-kasse for nyuddannnede, mulighed for dansk A-kasse når man bor i Sverige, de svenske barselsregler osv. osv. Idet jeg ikke har nogen reel tilknytning til det danske arbejdsmarked (ingen fastansættelse i hvert fald, kun et vikariat fra oktober sidste år og til nu) er det så ikke Försäkringskassan som jeg skal have forældre-penning hos? Og er det rigtigt opfattet at jeg kun er berettiget til mindstesatsen, idet jeg jo ikke har haft nogen reel indkomst? Med mindre den SU jeg jo får indtil november medregnes? Men hvis de først regner fra fødselstidspunktet, så er jeg jo "indkomstløs" både december og januar... Med mindre... ---> fører mig til mit næste spørgsmål om A-kasse: Når jeg nu til november afleverer mit speciale og bliver færdiguddannet med en kandidatgrad er proceduren så at melde sig ind i fx Akademikernes A-kasse eller vil de slet ikke have mig, når nu jeg er bosat i Sverige?? Jeg har tænkt mig at rette henvendelse direkte til dem også, men tænkte at når nu det er et lidt mere tricky spørgsmål med flere lag, så ville jeg også spørge herinde. Er det i stedet en svensk A-kasse jeg skal have fat i?? Også selvom jeg har tænkt mig at tage mit pædagogikum efter endt barsel og derefter arbejde som gymnasielærer i Danmark...? Og er det ikke noget med at man står ret dårligt som nyuddannet i Sverige? Nå det var lige hvad jeg kunne overskue at spørge om på dette sene tidspunkt af døgnet. Jeg vil lige tilføje at selvom svaret skulle være at jeg ender med "kun" at være berettiget til den mindste sats hos Försäkringskassan, så er jeg bestemt taknemmelig for vores rige vestlige samfund og goderne der hører med, og de ca. 4000 svkr/måned må jo suppleres med ekstra SU-klip for min kærestes vedkommende, så man kan jo altid klare den på den ene eller den anden måde. Men derfor er det jo alligevel klogt at forsøge at sætte sig ind i hvad man har ret til fra de relevante instanser. :) Tak for opmærksomheden og håber på lidt kyndig vejledning i junglen. :) Mvh Ida

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg svarer på det, jeg kan :) SU regnes ikke herovre som indkomst. Jeg ved ikke, om dit vikariat har nogen indflydelse, men hvis ikke, så får du mindstesatsen af föräldrapenning, da de i det tilfälde vil se det som, at du ikke har nogen indkomst. Du kan ikke blive meldt ind i en dansk A-kasse. Jeg har selv for nyligt undersögt muligheden :( Det vil väre en svensk a-kasse, men man skal have arbejdet, inden man har optjent ancienitet og kan få udbetalt dagpenge. (og ja, det er virkeligt et hul i öresundsintegrationen!) Nu ved jeg, at du bliver färdig, men det jeg fik udbetalt, da jeg var på barsel(under uddannelse), var den mindste sats hos FK samt SU (barselsklip), da det ikke regnes som indkomst :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

dansk A-kasse Hvis du ikke har tilknytning til det svenske arbejdsmarked er det en dansk a-kasse du skal være medlem af, det har jeg lige fået at vide. At være medlem af en svensk a-kasse indebærer jo at du skal være parat til at tage et job i Sverige, svært hvis man ikke kan et ord svensk, foruden "en korv med mos" :fight: For 10 år siden var det således at du blot skulle melde dig ind inden du var færdig med dit studie så var du fuld berettiget til understøttelse. Om det også gælder under barsel ved jeg ikke, men det tror jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du ikke har tilknytning til det svenske arbejdsmarked er det en dansk a-kasse du skal være medlem af, det har jeg lige fået at vide. At være medlem af en svensk a-kasse indebærer jo at du skal være parat til at tage et job i Sverige, svært hvis man ikke kan et ord svensk, foruden "en korv med mos" :fight: For 10 år siden var det således at du blot skulle melde dig ind inden du var færdig med dit studie så var du fuld berettiget til understøttelse. Om det også gælder under barsel ved jeg ikke, men det tror jeg.
nu kan vi jo ikke regne med at situationen er den samme som for 10 år siden. Man kan ikke blive optaget i en dansk a-kasse, hvis man bor i Sverige. se närmere her: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=17084

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du ikke har tilknytning til det svenske arbejdsmarked er det en dansk a-kasse du skal være medlem af' date=' det har jeg lige fået at vide. At være medlem af en svensk a-kasse indebærer jo at du skal være parat til at tage et job i Sverige, svært hvis man ikke kan et ord svensk, foruden "en korv med mos" :fight: [/quote'] Men du har ikke tilknytning til det danske når du ikke er i arbejde der.... Hvis du var medlem i en dansk og blev fyret skulle du overflyttes til en svensk Det kan man stadig, men de danske vil ikke have dig hvis du ikke har arbejde eller bor i Danmark Man skal derfor melde sig ind i en svensk hvor du ikke kan få uden at have arbejdet....... Du har stadig tilknytning til det danske arbejdsmarked da du jo arbejder som Vikar og du kan derfor indmelde dig i en Dansk akasse Bemærk at når du ikke arbejder som vikar længere skal du overflyttes til en svensk.... Det ville være en god ide og høre fagforeningen/akassen om hvad de egentligt kan tilbyde dig før du indmelder dig, det kan være det bare er penge ud af vinduet hvis du alligevel ikke får brug for dem før om 1 år......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar! Det lyder som om jeg er blevet bekræftet i at det ender med den laveste föräldrapenning fra Försäkringskassan og det er også fint nok. Jeg vil dog lige kontakte Akademikernes Akasse for at høre hvordan de står i sagen. Om det passer at jeg blot i kraft af mit vikar-job er tilknyttet det danske arbejsmarked... Men på den anden side vil det (som Menace skriver) være lidt ubrugeligt i forhold til min barsel, da jeg jo netop stopper med at være vikar når jeg går på barsel og derfor på det tidspunkt skulle overføres til en svensk ... som ikke vil have mig grundet manglende arbejdserfaring men det er så et helt andet problem. Jeg vil også lige tilføje (mest rettet til RS6) at jeg altså har boet herovre i 5 år og kan flydende svensk (selvfølgelig med den der umistakable danske accent, som jeg nok aldrig slipper af med. :) ) og på den vis er jeg da aktuel nok for det svenske arbejdsmarked. Men jeg er bare mere interesseret i at arbejde i DK, både fordi jeg har taget min uddannelse dér, men selvfølgelig også pga. lønnen. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke korrekt.....

nu kan vi jo ikke regne med at situationen er den samme som for 10 år siden. Man kan ikke blive optaget i en dansk a-kasse, hvis man bor i Sverige. se närmere her: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=17084
Det er ikke korrekt, jeg er medlem af en dansk A-Kasse (arbejder i DK, bor i SV), man kan ikke stå i en svensk a-kasse når man arbejder i DK!! Er man tilknyttet det danske arbejdsmarked kan man få dansk understøttelse hvis man bliver ledig, selv om man bor i SV, men det kræver at man kan dokumentere at man er "stærkt tilknyttet" det danske arbejdsmarked, og aldrig har arbejdet i SV. Der er afsagt dom i arbejdsmarkedsretten i sådan en sag. Jeg skal lede efter sagen så sætter jeg den på debatten....:fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke korrekt' date= jeg er medlem af en dansk A-Kasse (arbejder i DK, bor i SV), man kan ikke stå i en svensk a-kasse når man arbejder i DK!! Er man tilknyttet det danske arbejdsmarked kan man få dansk understøttelse hvis man bliver ledig, selv om man bor i SV, men det kræver at man kan dokumentere at man er "stærkt tilknyttet" det danske arbejdsmarked, og aldrig har arbejdet i SV. Der er afsagt dom i arbejdsmarkedsretten i sådan en sag. Jeg skal lede efter sagen så sætter jeg den på debatten....:fight:
Jeg tror, du har misforstået, eller også udtrykte jeg mig ikke klart; når man ikke arbejder (er studerende eller bliver arbejdslös) kan man ikke fortsat väre i en dansk a-kasse (siger mine forespörgsler). Som studerende, bosiddende i SE kan man ikke blive optaget i en dansk a-kasse. Jeg har prövet ;) Det er förste gang, jeg hörer om, at man kan få dansk understöttelse, når man er bosiddende i SE. Det vil jeg da gerne se närmere på, når du finder det relevante link. Hvad er "stärk tilknytning"?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er förste gang' date=' jeg hörer om, at man kan få dansk understöttelse, når man er bosiddende i SE. Det vil jeg da gerne se närmere på, når du finder det relevante link. [b']Hvad er "stärk tilknytning"?
Bestemte stillinger/uddannelsesbaggrunde. Jeg vil f.eks. gætte på, at det gælder for min kone, som er folkeskolelærer med bl.a. disse linjefag: "dansk som 2. sprog" og "samfundsfag". Begge er særdeles DK-orienteret og giver hende (formentligt) en "stærk tilknytning" til DK-arbejdsmarkedet. Well, det er i hvert fald, hvad hendes arbejdsplads samt A-kasse påstår...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilknytning Jeg er lobbyist/konsulent i en erhvervsorg. og har fået at vide at jeg vil blive betragtet om jeg har stærkere tilknytning til det danske arbejdsmarked end det svenske. Også da jeg ikke snakker svensk (hvis de spørger)..... Jeg tror det beror på en vurdering i hvert enkelt tilfælde...:confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites