Mr. Kubik 10 Anmeld indhold Skrevet August 23, 2009 Hej, Jeg har en veninde som har fået en række svenske fartbøder. Senere flytter hun til Danmark og dansk politi indrager hendes kørekort da hun har kørt for stærkt i Sverige. Det har jeg aldrig hørt om, kender i til ligende tilfælde? Mvh. Mr. Kubik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret August 23, 2009 Lyder weird - mon ikke bare hun har fået køreforbud i SE ? og har hun et svensk kørekort, kan det vel inddrages - også i DK ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr. Kubik 10 Anmeld indhold Besvaret August 23, 2009 Hun påstod at dk havde taget kortet på grund af for mange klip i Sverige. Dansk lovgivning gælder da ikke i Sverige???? Det er lidt mærkeligt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret August 23, 2009 Hun påstod at dk havde taget kortet på grund af for mange klip i Sverige. Dansk lovgivning gælder da ikke i Sverige???? Det er lidt mærkeligt nej.. de har slet ikke "klippekort" systemet i sverige så det er en and og dk kan ikke tage hendes danske kort for overträdelser begået i sverige ... så jeg vil gerne köbe lidt af det hun har röget? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Jeg er faktisk ret sikker på at det godt kan lade sig gøre. Og, det er helt sygt da man så bliver dobbeltstraffet. Desværre har jeg ikke lige tid til at finde det, men skal forsøge at finde det senere idag. Jeg har tidligere læst at hvis man begår en traffikforseelse i et andet EU land, så bliver man også straffet i sit hjemland. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Jeg er faktisk ret sikker på at det godt kan lade sig gøre. Og, det er helt sygt da man så bliver dobbeltstraffet. Desværre har jeg ikke lige tid til at finde det, men skal forsøge at finde det senere idag. Jeg har tidligere læst at hvis man begår en traffikforseelse i et andet EU land, så bliver man også straffet i sit hjemland. kender flere der har fået köreforbud i sverige men beholdt det danske kort ... jeg tror ikke det kan lade sig göre .. kan väre de vil pröve men en dommer vil aldrig gå med til det for det er ikke i dk du har begået lovbrud og så kan dk ikke straffe dig... og udover det er man allerede blevet straffet i det land overträdelsen har fundet sted.. det er jo danmark/sverige ikke iran eller lign... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Klip i Sverige Er der ikke et klippekort system i Sverige hvis man er under en hvis alder? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 http://www.folketinget.dk/img20031/udvbilag/lib9/20031_11669/20031_11669.pdf Spørgsmål nr 14... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 http://www.folketinget.dk/img20031/udvbilag/lib9/20031_11669/20031_11669.pdf Spørgsmål nr 14... er jo ikke rigtigt relevant da det omhandler udländinge med udenlandsk körekort ved overträdelse i danmark... her er jo tale om en dansker med dansk körekort og en overträdelse i et andet land.. som jeg har forstået det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Kan det være et tilfælde om hun har fået inddraget sit svenske kørekort af de svenske myndigheder? Jeg mindes da at der har været en herinde der har snakket om at Svenskerne inddragede hans danske kort fordi han havde kørt for stærkt i DK. Hun kan jo prøve at høre Dansk Politi om hun har køreforbud i DK? Hvis ikke så må hun jo bare op og hente et nyt pap. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Kan det være et tilfælde om hun har fået inddraget sit svenske kørekort af de svenske myndigheder? Jeg mindes da at der har været en herinde der har snakket om at Svenskerne inddragede hans danske kort fordi han havde kørt for stærkt i DK. Hun kan jo prøve at høre Dansk Politi om hun har køreforbud i DK? Hvis ikke så må hun jo bare op og hente et nyt pap. det er klart at hvis det er et svensk körekort hun har som er inddraget i sverige men hun har formået at beholde så kan dk ta det fra hende fordi det er et ugyldigt kort og omvendt .. men er det et dansk kort kan danmark ikke inddrage det for overträdelser i sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Klip Nej, det er så ikke et klippekort system där är i Sverige. Men laver man en lovoverträdelse de förste 2 år tager de körekortet.Er der ikke et klippekort system i Sverige hvis man er under en hvis alder? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 det er klart at hvis det er et svensk körekort hun har som er inddraget i sverige men hun har formået at beholde så kan dk ta det fra hende fordi det er et ugyldigt kort og omvendt .. men er det et dansk kort kan danmark ikke inddrage det for overträdelser i sverige Læs her: http://jm.schultzboghandel.dk/upload/microsites/jm/ebooks/bet1488/bet/kap20.html 20.2.2.1. For så vidt angår udenlandske afgørelser, der alene vedrører straf, men ikke tillige en stillingtagen til spørgsmålet om frakendelse eller anden rettighedsfortabelse, finder udvalget, at man bør opretholde adgangen til at rejse selvstændig dansk sag om frakendelse eller anden fortabelse af rettigheder i anledning af strafbare handlinger, der allerede har ført til straf i udlandet. Hvis hun har haft danske kørekort i Sverige, så kan politiet ikke fratage hende dette. Det kan dansk politi derimod hvis hun vender tilbage til DK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Læs her: http://jm.schultzboghandel.dk/upload/microsites/jm/ebooks/bet1488/bet/kap20.html 20.2.2.1. For så vidt angår udenlandske afgørelser, der alene vedrører straf, men ikke tillige en stillingtagen til spørgsmålet om frakendelse eller anden rettighedsfortabelse, finder udvalget, at man bør opretholde adgangen til at rejse selvstændig dansk sag om frakendelse eller anden fortabelse af rettigheder i anledning af strafbare handlinger, der allerede har ført til straf i udlandet. Hvis hun har haft danske kørekort i Sverige, så kan politiet ikke fratage hende dette. Det kan dansk politi derimod hvis hun vender tilbage til DK det der er jo ingen lov... det er et udvalgs overvejelser til et lovforslag... vis mig et eneste sted danski straffe eller färdselslov hvor der står at de kan det... udover det skriver de at deres ide er at der kan rejses en sag.. det betyder ikke at de nogensinde kan finde en dommer der går med til det... danske myndigheder kan på ingen måde straffe dig for gerninger begået i udlandet... de kan udlevere dig til det pågäldende land som så kan straffe dig og det er det... kun i smuglerisager og terrorsager hvor dk har väret påtänkt involveret feks. : en terrorgruppe i sverige planlägger et angreb i dk de bliver bustet i sverige får en dom i sverige .. efter endt afsoning i sverige kan de udleveres til retsforfölgelse i dk.. udover det siger straffeloven at en person der er straffet med sanktion i anden stat skal ha tilsvarende nedsätning i sanktion ved evt retsforfölgelse i dk... dvs at skulle de få gjort så du kan straffes i dk for at köre for hurtigt i udlandet vil en frakendelse i udlandet ophäve frakendelse herhjemme .. ligeledes står der at han ikke kan idömmes samme sanktion som der er idömt i udlandet... men i färdselssager.. glem det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 men i färdselssager.. glem det Jamen, så gør jeg det. Det er ikke mig der mangler mit kørekort, så jeg er ligeglad. Dog ved jeg at det faktisk er muligt for DK politi at fratage kortet. Hvis du kører spirituskørsel i SE med DK kørekort, så mister du heller ikke kortet. Men, hvis du derefter flytter til DK, så bliver det inddraget. Tro på det eller lad være, jeg er ligeglad... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Jamen, så gør jeg det. Det er ikke mig der mangler mit kørekort, så jeg er ligeglad. Dog ved jeg at det faktisk er muligt for DK politi at fratage kortet. Hvis du kører spirituskørsel i SE med DK kørekort, så mister du heller ikke kortet. Men, hvis du derefter flytter til DK, så bliver det inddraget. Tro på det eller lad være, jeg er ligeglad... vis mig et eneste sted i straffeloven hvor der står at de kan det? eller en domsudskrift fra en aktuel sag Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Jamen, så gør jeg det. Det er ikke mig der mangler mit kørekort, så jeg er ligeglad. Dog ved jeg at det faktisk er muligt for DK politi at fratage kortet. Hvis du kører spirituskørsel i SE med DK kørekort, så mister du heller ikke kortet. Men, hvis du derefter flytter til DK, så bliver det inddraget. Tro på det eller lad være, jeg er ligeglad... nåh jeg snakkede lige med en färdselsbetjent jeg kender og du har delvis ret.. hvis man har mange grove färdselsoverträdelser i dk og man så laver en grov overträdelse i et nordisk land kan det medföre frakendelse men ikke nödvendigvis .. men ikke hvis man bare bliver taget i at köre for stärkt i sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ahmad.dk 10 Anmeld indhold Besvaret August 25, 2009 vis mig et eneste sted i straffeloven hvor der står at de kan det? eller en domsudskrift fra en aktuel sag Jo, Faktisk kan man godt få indraget sit DK kørekort af de danske myndigheder for forseelser begået i Sverige. Efter at du modtager din bøde/kørselsforbud etc. i SE så sender det svenske polis din overtrædelse´s sag til de danske myndigheder/jurister ( dem som afgøre hvad størrelse bøde, eller sigtelse du skal have når du begår færdsels ulovligheder i DK) og de vurderer om dine forseelser skal gen-forfølges i DK og om det skal have konsekvenser for dit Kørekort. Dette ved jeg da min ven fornylig er blevet "taget" i Sverige med 0,45 i promille Han bor i SE men har DK kørekort. Han fik en bøde på 11.000+kørselsforbud i SE i 10 mdr, og polisen oplyste ham at de vil sende sagen til de danske myndigheder så de også kan afgøre om han skal have yderligere straf/konsekvens. ( selvom han ikke bor i DK, men pga at K.K. er fra DK). DK-politiet valgte at gi ham sit kørekort tilbage da 0,45 er lovligt i DK, og jeg er sikker på at det ville have været anderledes hvis hans promille var blevet målt til 1,3 fx. /A. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret August 25, 2009 Det er da helt hul i hovedet... At man bliver dømt for den samme overtrædelse 2 gange :isck: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret August 25, 2009 Det er da helt hul i hovedet... At man bliver dømt for den samme overtrædelse 2 gange :isck: Jeps... præcis det jeg skrev tidligere. Forestil dig at du bliver idømt en fængselsstraf i SE, sidder 5 år i brummen, flytter til DK og så lige får 5 år mere. Det er totalt hul i hovedet... (dette var bare et eksempel, har intet med traffikforseelser at gøre) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret August 25, 2009 Jeps... præcis det jeg skrev tidligere. Forestil dig at du bliver idømt en fængselsstraf i SE, sidder 5 år i brummen, flytter til DK og så lige får 5 år mere. Det er totalt hul i hovedet... (dette var bare et eksempel, har intet med traffikforseelser at gøre) men det er så her straffelovens paragraf 10b träder i kraft og siger at du skal ha den udenlandske straf i rabat på din danske dom... og da de svenske domme ofte er strengere end de danske er man ret godt sikret hvis man allerede har afsonet sin straf i sverige ... § 10 b. Sker der strafforfølgning mod en person, som i en anden stat er pålagt en sanktion for samme handling, skal der, i det omfang denne sanktion er fuldbyrdet, ske en tilsvarende nedsættelse af den sanktion, der pålægges her i landet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret August 25, 2009 Lyder basalt set bare som om at man bliver straffet som om det var et land, og ikke to. Altså den "rabat" er jo bare fordi man så har afsonet noget af den straf som man er blevet idømt. Men det betyder så også at hvis man man får køreforbud i sverige, for noget der ville betyde frakendelse af kørekortet i danmark, så ryger kørekortet hvis du flytter tilbage til danmark inden dit køreforbud i sverige er udløbet. Makes sense, men det kan være ret ærgeligt...men det skal det vel egentlig også være? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites