Jump to content
Ann

Krebsegilde - råd og tips søges

Recommended Posts

Hjælp! Jeg skal holde mit første krebsegilde som "nysvensker" og skal have både Danskere og Svenskere med til bords. Hvis I kender humlen, så søges alle tips. Serveres der kun krebs? Min svigerfar (svensk) nævnte at han foretrak rejerne (?). Er rejer altså også en normal del, skal de så være pil-selv, og er der andre slags fisk der skal på bordet? Jeg har set en reklame for "den rette ost til krebsegildet". Hvad bruger man osten til? :rolleye: Hvor mange krebs skal men regne med pr. person? Hvilket tilbehør server man til krebsen? Salat? Brød? Andet? Drikkes der kun øl og snaps, eller kan man også servere hvidvin? Er der en traditionel forret og dessert der hører til? Alle tips er meget, meget velkomne. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ann Vi har lige prøvet - det er godt. Ost og paj er som fyld. (For uerfarne danskere og svenskere tager det tid at få kødet ud af krebsene). Du skal regne med ca. 500 g pr. voksen krebsespiser. Du kan de fleste steder købe plastik hagesmække, noget min kone og jeg valgte fra. Det var en fejl - det sviner. God fornøjelse - det er godt. Med venlig hilsen Ole PS. Vi købte en svensk snapsesamling på 12 stk. miniflasker og blev rådet til en rigtig god tysk moselvin - en let halvtør (det er en rigtig god vin til sommer og krebs imo)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"ostemad" vil jeg nu ikke kalde det. Man skærer f.eks. lagret Präst og andre oste i stænger og spiser med f.eks. 2 typer godt brød og salat. Der er ikke een traditionel forret da hver familie har sin tradition men vi spiser noglegange västerbottenspaj med laks og krebs som forret og det har jeg set andre steder også. En tør Risling passer godt til maden hvis man har gæster der ikke drikker øl og snaps.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og det kan klart anbefales at spise noget der lige fylder maven op INDEN man kaster sig alt for meget over snapsen og tror at krebsehalerne "nok skal fylde godt nok til at jeg ikke bliver svensker-stiv" .... :-D
Det er jo netop derfor du har ost og brød på bordet også:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er du TOSSET jeg ville blive stiv' date=' hvis det var det eneste der også var! :scared::laugh:[/quote'] Ja, det er noget farligt stads. Jeg røg i den i lørdags. Efter 10-12 krebs gider man bare ikke pille flere, og så slår øllet hårdt :-) Så sørg for noget groft brød, ost og måske en salat. Svensk Wikipedia har alle undskyldninger klar til dagen derpå. Det er underholdende læsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4ftskiva

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites