Jump to content
Mulde

Kajak udlejning

Recommended Posts

Jeg får besøg om et par dage' date=' og de vil gerne sejle med kajak - er der nogen der ved, om der er et sted i Malmö - eller omegn - hvor man kan leje nogle sådan?[/quote']Man sejler ikke kajak man ror/padler;) Ved en hurtig googling kom dette frem: http://se.smartbox.com/smartbox/se/activity.jsp?id=18828 http://www.mkk.m.se/index2.php

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man sejler ikke kajak man ror/padler;)
Det tror jeg nu godt at man kan sige. Man kan jo glimrende sige at man sejler i båd, sejler skib, sejler i badekar eller sejler i kano hvorfor skulle man så ikke også kunne sige at man "sejler i kajak"? Roning/padling er blot et udtryk for fremdriftsmidlet, ligesom motor, årer eller sejl er det, men derfor "sejler" man jo alligevel stadig :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det tror jeg nu godt at man kan sige. Man kan jo glimrende sige at man sejler i båd, sejler skib, sejler i badekar eller sejler i kano hvorfor skulle man så ikke også kunne sige at man "sejler i kajak"? Roning/padling er blot et udtryk for fremdriftsmidlet, ligesom motor, årer eller sejl er det, men derfor "sejler" man jo alligevel stadig :D
Nej, man ror med årer, man padler med en pagaj og så fremdeles. Og ellers har sup3rior ret med sejlet. Du har kun ret i den forstand, at det i dag også er tilladt at stave til mayonaise: majonæse;) Men hvis du vil vise du er amatør, så er du velkommen til at sige at du vil sejle i kajak:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvis du vil vise du er amatør' date=' så er du velkommen til at sige at du vil sejle i kajak:laugh:[/quote']Kommer lidt an på hvilken type kajak du er ude efter. Hybrid-kajakkerne stormer frem - og hér kan du vælge om du vil jokke i pedalerne (eks. Mirage-drive), padle eller gå for sejl. Men der er så også krig på gaflen blandt kajak-entusiasterne, som ikke mener det er en kajak længere - uanset om du bruger den ene eller den anden form for fremdrift. Men det er jo ligesom med religion....:rolleyes: Mit bedste bud på hvem der evt. ved hvor hvad kan lejes, ville være Kayak Event på Norra Vallgatan i Malmö. Superflinke mennesker!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hedder at RO i en kajak! Jeg har roet meget Kajak den gang jeg var knægt - i samme klub roede også nogen af landets bedste kajakroere - store gutter der godt kunne veje op imod de 100 kilo på trods af en fedtprocent på kun en 6-8% og ret begrænsede benmuskler. Og hår mellem tænderne! ;) Det var en meget dårlig idé at spørge dem om, hvornår de skulle ud og "sejle". Første gang nogen spurgte fik de at vide at "DET HEDDER AT RO :mad:". Anden gang nogen kom til at spørge så dumt, så blev de smidt i vandet - også om vinteren selvom der var is på! Der var aldrig nogen som spurgte tredje gang! :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt klar over alle seriøse dyrkere af kajaksporten ikke kunne drømme om at sige at de ”sejler i kajak”, og jeg er også godt klar over at kajakroning er den officielle betegnelse for sporten i Danmark, men ikke desto mindre kan man nu altså godt rent sprogligt på korrekt vis sige ”at sejle kajak”. 2cej09k.jpg Der er jo mange eksempler på sprogbrug der i professionelles ører lyder ukorrekt men som alligevel er 'lovligt' rent sprogligt. At sejle kajak er et af disse eksempler. Et andet eksempel er ordet "sten" som for en geolog udelukkende er en størrelsesangivelse for et bjerartsfragment i diameteren 2-20 cm (tror jeg nok) mens det for alle andre bare er et udtryk for en...... ja sten :laugh: Geologer hader når almindelige folk kalder noget en sten som ikke er det, men hey sådan er livet, det er lovligt sprogligt, og ja det er der nok ikke mange der ligger søvnløse over. P.s. Jeg er onkel til en danmarksmester i kajakroning, så det er ikke fordi jeg ikke har hørt diskussionen om at sejle kajak før :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
P.s. Jeg er onkel til en danmarksmester i kajakroning' date=' så det er ikke fordi jeg ikke har hørt diskussionen om at sejle kajak før [/quote']Og jeg vil gerne vædde en øl på at din nevø krummer tæer, når du siger sejle kajak;) Jeg er selv ud af en rofamilie (søster til en verdensmester, hvis vi nu skal være i pralehjørnet:p) og er derfor indoktrineret med at man ror en båd og padler en kajak. Har dog selv været i kajakverden, dog ikke hvor man "ror" fra A-B, men har da spillet med de afdankede danmarks bedste kajakroere (Bananas: var du i Holte?), så ved hvordan man forholder sig til de forskellige termer (har da også en enkelt DMguld liggende et sted og en fandens masse DMsølv:sick:), og selvom du kan finde i papirerne at man kan sige "pagaje en kajak" ville alle og enhver nok glo underligt på dig, hvis du siger dette -ja, du ville sgu nok blive smidt i vandet med det samme:lol: Jeg ville såmænd også bare frem til, at man IKKE skal sige man skal sejle i en kajak -for det viser med alt tydeligt at du ikke har forstand noget som helst med kajakker:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites