Jump to content
Juff

Hot Hatch :-) der sker da noget!

Recommended Posts

http://www.youtube.com/watch?v=QUtn4wXwyng Første kommentar......LOOOOOOTS of understeer........ :D
Lad os nu se, hvilken tid den sætter på Ringen (og andre baner). Et forsigtigt gæt fra min side lyder på 8:26-8:32, og i så fald havner den såmænd i et meget pænt selskab med bl.a. 350Z, S5, Focus RS og Z3 M Roadster.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nogen der kan forklare mere præcist hvad de mener når der snakkes om under og overstyring ? - og er der nogle af de ting der faktisk er godt ?. Ved understyring, menes der så at man skal dreje mere på rettet end hvad godt er, i gennem et svin, ved udgangen i et sving ?
En bil siges at understyre, når bilen ikke følger den bane, som hjulene (de drejede forhjul) dikterer, men derimod kræver en større svingbue. Modsat kan der opstå overstyring, hvis bagenden begynder at skride ud, således at baghjulene ikke længere følger "samme spor" som forhjulene. Passer man ikke på med overstyring, ender det måske med, at bilen spinder rundt, og hvis man ikke korrigerer for en understyring, fortsætter bilen meget mere ligeud, end man lige havde tiltænkt og ender i et træ i stedet. :D
Meganen' date=' ser da ok ud ? - men stadig for meget ala SEAT leon syns jeg griner.[/quote'] Der er nu også meget Astra OPC over bagenden. :D Opel%20Astra%20OPC%202005%20-%201024x768.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
http://www.youtube.com/watch?v=QUtn4wXwyng Første kommentar......LOOOOOOTS of understeer........ :D
For øvrigt kan man jo presse de fleste biler ud i en understyring, hvis man ikke forstår sig på den enkelte bil og dens køreegenskaber. For det andet er det vel nærmest normen i dag, at bilproducenterne bevist giver nye biler en tendens til understyring af sikkerhedsmæssige årsager, fordi man er mere bange for det modsatte (at røven skrider ud). For det tredje vil seriøse banenørder nok opgradere et par stumper i bilen, så understyringen mindskes markant - f.eks. vil en aftermarket ARB være oplagt. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
..... - f.eks. vil en aftermarket ARB være oplagt. ;)
Nu var du jo ellers i det pædagogiske hjørne :) Men så kom der lige den der med en "aftermarket ARB" :D Jeg ved godt, hvad en ARB er for noget. Og jeg behøver heller ingen forklaring på over- og understyring. Men tror du, at Basse ved, hvad en Anti Roll Bar er for noget? Eller for den sags skyld en krængningsstabilisator. Eller "krängningshämmere"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu var du jo ellers i det pædagogiske hjørne :) Men så kom der lige den der med en "aftermarket ARB" :D Jeg ved godt, hvad en ARB er for noget. Og jeg behøver heller ingen forklaring på over- og understyring. Men tror du, at Basse ved, hvad en Anti Roll Bar er for noget? Eller for den sags skyld en krængningsstabilisator. Eller "krängningshämmere"
Ha ha, fair nok. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Uden pis.... overstyrer den på forhjulene' date=' skal den absolut IKKE være stivere foran. Tværtimod skal den stives af bagtil[/quote'] Det var nu også en RARB, jeg hentød til, da jeg skrev ARB. Troede ligesom det var underforstået. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hov hov, jeg ved da lidt griner - tårnstivere, som kan fås for og bag er da krængningsstabilisatorer, ikke ? griner Roll bar siger mig stadig ikke noget - ved roll cage er griner. Ohh well, aftermarked ting er ikke mig, jeg køber biler der er bygget klar til mig muhahahah.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hov hov, jeg ved da lidt griner - tårnstivere, som kan fås for og bag er da krængningsstabilisatorer, ikke ? griner Roll bar siger mig stadig ikke noget - ved roll cage er griner. Ohh well, aftermarked ting er ikke mig, jeg køber biler der er bygget klar til mig muhahahah.
Måske er der stadig lidt du kan lære om biler ;) En krængningsstabilsator stabiliserer for- eller bagvogn på et køretøj. Den er som oftest udformet som en torsionsstang, der er fastgjort i en bevægelig del af affjedringssystemet og til et fast punkt på karosseriet, således at et løft i den ene side af køretøjet delvist forsøges overført til den anden side. Dimensioneringen af torsionsstangen bestemmer i hvor høj grad bevægelsen kan overføres. Som du sikkert har opfattet nu, sidder dimsen under :laugh: bilen. Se også billedet, som stammer fra en Porsche :th2: Nok bedst hvis du holder fast ved at købe færdige produkter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Driven: Volkswagen scirocco r R. It's a letter that Volkswagen has been attaching to the bodywork of its sportiest offerings for some time, but up until now has only offered in conjunction with a two-digit number numbers and a hefty six-cylinder lump up front (think Golf R32 or Passat R36). No longer. For VW's latest R offerings, the numbers have been dropped, as have two cylinders for the engines, leaving us with simply the Golf R and Scirocco R. [...] where the Focus RS, with its heavy five-cylinder lump, can occasionally feel a teensy bit ponderous when it comes to turning in to a corner or a rapid direction change, the Scirocco always feels agile and light on its toes. Of course, the real trick to the Scirocco R's performance is that, once you've had your fun and arrived at a motorway, you can put the DSG into 'auto' mode, switch the adaptive damping to 'comfort' and cruise home in a car that's almost hilariously undemanding to drive. Sure, lots of cars have adaptive damping settings, but few that I can think of (and certainly no hot hatches) can play the often mutually exclusive roles of back-road terrier and relaxing commuter-mobile quite so well. That really is quite a party trick. http://www.pistonheads.com/roadtests/doc.asp?c=47&i=20974

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er at den nye 5 benede motor i Audi TT-RS kun vejer 183kg. Og den 2,0 TSI i Golf R vejer 144 kg...... Så den er marginalt tungere, men det betyder ingenting, hvis resten er i bedre balance i forhold til bilens konstruktion. Tror bestemt et tunet Haldex diif., vil betyde langt mere for indstyring osv end de 39 kg....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Problemet er at den nye 5 benede motor i Audi TT-RS kun vejer 183kg. Og den 2' date='0 TSI i Golf R vejer 144 kg...... Så den er marginalt tungere, men det betyder ingenting, hvis resten er i bedre balance i forhold til bilens konstruktion. Tror bestemt et tunet Haldex diif., vil betyde langt mere for indstyring osv end de 39 kg....[/quote'] Der er så også en voldsom forskel i pris, og ydeevne på en Golf R og en audi TT-RS. 2 biler i 2 forskellige segmenter vil jeg mene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ville klart vælge en Scirocco af de 2....Langt federe i design og knapt så almindelig som Golf'en.....:)
Mmm men ikke 4 hjulstræk desværre, men ellers ja - Sciroccoen ser væsentlig bedre ud. Og helt seriøst - livet er for kort til forhjulstræk, i min verden. Du mister så meget funfactor -når du blir trukket afsted, istedet for skubbet, syns jeg. Plus alle de sjove ting man kan med en sådan en gang baghjulstræk. Og så er en forhjuls udskridning stadig sværre at redde, rent instinkttivt syns jeg - man vil jo så gerne kontra styre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer der ikke en Scirocco R med samme config som Golf R?? Altså træk på alle 4... Så godt den kun havde træk på 2 poter, men det er sgu da latterligt så! Sciroccoen er da langt federe IMO end Golf....

Mmm men ikke 4 hjulstræk desværre, men ellers ja - Sciroccoen ser væsentlig bedre ud. Og helt seriøst - livet er for kort til forhjulstræk, i min verden. Du mister så meget funfactor -når du blir trukket afsted, istedet for skubbet, syns jeg. Plus alle de sjove ting man kan med en sådan en gang baghjulstræk. Og så er en forhjuls udskridning stadig sværre at redde, rent instinkttivt syns jeg - man vil jo så gerne kontra styre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som det er nu, så downgrader de sciroccoen - til 2wd og 265 hk :( Tror gerne de vil beholde deres IKON - Golfen - i rampelyset. Bare ærgeligt den er så trist at se på. Men igen, folk der ikke kender den, blir nok overrasket når den skyder afsted hehe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du mister så meget funfactor -når du blir trukket afsted, istedet for skubbet, syns jeg. Plus alle de sjove ting man kan med en sådan en gang baghjulstræk. Og så er en forhjuls udskridning stadig sværre at redde, rent instinkttivt syns jeg - man vil jo så gerne kontra styre.
hehe ja det er sgu funfactor når sneen falder og diverse bmw´er med sommerdæk prøver at holde slæden lige ved hvert lyskryds, såfremt de kan sætte igang :D ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja....sjovt du siger det.....:D Ud af betalingsanlægget med en Porsche 997 GT2. Han brugte meget tid på at korrigere styringen.....:lol: Alt imens jeg bare skulle pege den ud i horisonten og gi' den gas! Hader at det kun er under helt perfekte forhold at folks biler performer.... Nytter jo intet. Jo nærmest til grin.....:D

hehe ja det er sgu funfactor når sneen falder og diverse bmw´er med sommerdæk prøver at holde slæden lige ved hvert lyskryds, såfremt de kan sætte igang :D ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Well, med et sæt vinterdæk på - så skal den nok komme afsted den BMW :-) Kunne jeg se på weekendens Ice power køreteknikkursus - den skulle virkelig have vold og tæsk, for at komme ud og skride seriøst. Og det var til og med uden ESP tilsluttet, og når man slår det fra i en M3, så er det HELT fra griner. Igen vinder vægtfordeling og opsætning over alt :D Og en 4wd performer også kun bedst, i perfekte forhold - men ja, bedre i dårlige forhold end en fwd eller rwd. Tvivler på jeg for det specielt sværer end andre folk i deres forhjulstrukne biler - er et spørgsmål om at kunne køre sin bil og kende sin bil :-) Men hvor de ikke kommer op af en bakke med forhjulstrækket, vil en baghjulstrukket bil komme op - simpelt fordi den bliver skbbet frem og vægten er bedre fordelt. Hvor forhjulene både skal have grip, styrer og kontrollere alle hestekrafterne. Ellers skal man ud i en 4wd, eller tung SUV hehe - før det blir nemmere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvor de ikke kommer op af en bakke med forhjulstrækket' date=' vil en baghjulstrukket bil komme op - simpelt fordi den bliver skbbet frem og vægten er bedre fordelt.[/quote'] Øh, du skal sgu ikke regne med altid at komme let op ad en glat bakke. :D Røven bevæger sig meget gerne ud til siden. Har prøvet det igen og igen i vores BMW. Hvis der ikke var ryddet sne foran indkørslen til vores garage (da vi boede i Oxie), skulle jeg fandme indimellem hold tungen lige i munden, fordi det skrånede ret meget (og vi snakker ikke mere end 2-3 meters "bakke"), og det var på ganske ok vinterdæk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites