dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 2, 2010 Jeg er ikke enig......og der er mange der er enige med mig i den verden der skruer på biler....På en std sadwich køler kan jeg holde 122 grader på olien som maks rundt på ringen i 27 graders varme... 10w/60 TWS http://www.tds.castrol.com.au/pdf/4247_TWS_Motorsport_10W60_mseries_119397_2006_09.pdf EDGE 10w/60 http://datasheets.bp.com/bpglis/lubtds.nsf/technicaldata/6D8DE2463174EA87802570DD0044FE81?OpenDocument 0w/40 http://datasheets.bp.com/bpglis/lubtds.nsf/technicaldata/7AFA8ADD303C304E802570DD0036772C?OpenDocument Som du ser er 0w/40 væsentligt mere letflydende ved 40 grader end TWS...Man skal så spørge sig selv om man vil bruge tynd olie der kommer hurtigt derud hvor der er behov eller en lidt tykkere olie der aldrig har forladet stedet.... Som du også kan se er den ufattelig tyndt flydende og filmen knækker meget nemmere ved høje temp end TWS. Læg mærke til at det kun er ved 100 grader C. I en turbo er der 1000 grader..... Så kan du selv begynde at gisne om hvordan den olie smører i forhold til en 10w/60.... Jeg siger ikke dette fordi jeg vil spolere dine forestillinger om olie og vedligehold, men der er ingen grund til at din bil brækker sig unødigt....Tænkt på at der kun er én der tjener på at din bil går i stykker....og det er forhandlerne. Ikke dig.....Der er en grund til at BMW bruger olien. Selvom det er højtydende motorer, hvor man skulle mene at det ville være bedre at bruge en tyndere olie, er hastigheden så høj på stemplerne at 10w/60 olie er det eneste der virker. Så det er absolut ikke for at være smart jeg siger det til dig.....det er for at hjælpe. Hør Ford ad hvad de siger til at du evt. skifter olie og få deres svar på skrift..... Jeg vil skide Audi noget mht garanti, da jeg hellere vil ha en bil der virker og bliver ved med at virke. Men jeg føler som sagt stadig, at jo mere, jeg graver i emnet, jo mere sikker bliver jeg nu altså på, at jeg ikke sådan lige skal have hældt 10W-60 i min bil.... "oilman" herunder opsummerer det rigtigt godt: 10w-60 My reasoning, an explanation I get asked all the time "why do you advise against the use of 10w-60?". Let's get one thing clear, I supply 10w-60 and recommend it where it is appropriate for the engine or the application but conversly I caution against it's misuse! I have debated this many times on many car forums and I know there are some that do not agree with me however I have never had a reasonable technical explanation why 10w-60 is in fact suitable, it's certainly not mentioned in the handbooks of many modern highly tuned performance cars, with the exception of some Alfa Romeos for "spirited driving" whatever that is meant supposed mean. Explaining this is diffucult so there may be questions but I'll try my best to explain it in plain English! Lets look at what oil specs actually mean and particularly the higher number which is in fact the oils SAE number (the "w" number is in fact the cold crank viscosity and measured in a different way) The SAE number is measured by the oils viscosity at 100degC. Your cars require according to the manufacturers specs, sae 30, 40 and in some cases sae 50. To attain the relevent sae number the oil has to be at 100degC (no thinner than) SAE 30 11cst approx SAE 40 14cst approx SAE 50 18cst approx Centistokes (cst) is the measure of a fluid's resistance to flow (viscosity). It is calculated in terms of the time required for a standard quantity of fluid at a certain temperature to flow through a standard orifice. The higher the value, the more viscous the fluid. As viscosity varies with temperature, the value is meaningless unless accompanied by the temperature at which it is measured. In the case of oils, viscosity is generally reported in centistokes (cst) and usually measured at 40degC and 100degC. SAE 60 is in fact 24cst viscosity at 100degC! This is 33% thicker than an sae 50, 70% thicker than an sae 40 and over 100% thicker than an sae 30! So, what's the problem with this thickness? Well, this is measured at 100degC and at lower temps (70-90degC) all oils are thicker than at 100degC so the problem is compounded to some extent. The downsides of such a thick oil (when not specified) are as follows: Additional friction, heat and wear. A reduction of BHP at the wheels Lower fuel consumption The thicker the oil is the more friction and drag and the more power the engine needs to move it around the engine which inevitably translates to less at the wheels. So, when do we spec a thicker oil? Well, you will probably have seen us on occassions recommending a 10w-50 but only in these circumstances. 1. If the car is heavily modded and heat/oil temperatures are excessive. 2. If the car is used on track and heat/oil temperatures are excessive. 3. If it's required by the handbook. Our criteria for this is based on oil temps as an sae 40 semi-synthetic can handle around 110degC for limited periods whereas a proper synthetic sae 40 can hande 120-130degC for prolonged periods due to its thermal stability. Once you see more than say 120degC for prolonged periods an sae 50 is adviseable as it is 18cst at 100degC and still 11cst at 130degC! This is in fact the same as an sae 30 at 100degC. More importantly at 90degC an sae 40 is 15cst, an sae 50 is 20cst and an sae 60 is 30cst! In a worst case scenario with thick oils (when not required) is that you will experience air entrainment and cavitation inside the bearings at high RPM. Not clever stuff! I know this is technical stuff but oil is a combination of science and engineering and few people know enough about it to make an informed choice. Just because your mates use it and have had no problems is not a good enough reason to use it, your engine would prefer and benefit from the correct oil. Cheers Simon If you were logged in, you wouldn't be seeing this ad! Register your free account today, or log in if you already have an account. __________________ oilmans website : www.opieoils.co.uk/ e-mail : oilman@opieoils.co.uk tel : 01209 215164 Passionford members get 10% Discount at Opieoils.co.uk Hele tråden kan læses her: http://passionford.com/forum/technical-essay-archives/86789-10w-60-my-reasoning-an-explanation.html#1 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 2, 2010 http://www.e90post.com/forums/showthread.php?p=7295608#16 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret June 2, 2010 http://motoroilbible.com/data-comparisons-combined.pdf Hent den og læs den....Sammenlign så med de tal han spytter ud..... Derfor skal du ikke bruge de tynde olier som du bliver anbefalet..... Det kan godt være motoren kun er90-100 grader men turboen er 1000.....og det er lejerne der skal smøres af den olie der er i motoren....;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 3, 2010 Ukk5mSUYOMI RS'en er naturligvis ikke standard rent motormæssigt (men undervognen er 100% standard; ved dog ikke med bremser), og den snuppede hen over weekenden hele 47 laps på Nordschleife. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret June 3, 2010 Kom med en standard bil som 9 ud af 10 kommer til at køre i, under garanti perioden. Og lad os se hvordan den holder :-) Det er en feeeeed bil, men har lidt mine tvivl om holdbarhed generelt. Hvis man tænker den skal på banen. Til almindelig kørsel, så er der ingen tvivl om det er ford kval - det skal nok holde. Men hvad sker der egentlig, hvis man presser standard modellen på nogle trackdays over en periode. Holder bremserne ?, dæk ? undervognen ? styrtøjet ? elektronikken? Den slags tests syns jeg ikke man ser mange af, generelt på sporty biler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 3, 2010 Kom med en standard bil som 9 ud af 10 kommer til at køre i, under garanti perioden. Og lad os se hvordan den holder :-) Det er en feeeeed bil, men har lidt mine tvivl om holdbarhed generelt. Hvis man tænker den skal på banen. Til almindelig kørsel, så er der ingen tvivl om det er ford kval - det skal nok holde. Men hvad sker der egentlig, hvis man presser standard modellen på nogle trackdays over en periode. Holder bremserne ?, dæk ? undervognen ? styrtøjet ? elektronikken? Den slags tests syns jeg ikke man ser mange af, generelt på sporty biler. Hvis ikke netop 47 laps på Ringen på kun 2 dage i en pumpet RS ikke er en stresstest, der batter - så ved jeg sgu ikke, hvad er. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 3, 2010 Hvis ikke netop 47 laps på Ringen på kun 2 dage i en pumpet RS ikke er en stresstest' date=' der batter - så ved jeg sgu ikke, hvad er.[/quote'] Og her en quote fra Ford's press release for RS500'eren: http://www.carsuk.net/ford-focus-rs500-press-release/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret June 3, 2010 Frede-drengen. Det er jo bare en stresstest af en ombygget motor, som helt sikkert er fyldt med goodies de fleste ikke vil/kan betale for. Det samme med RS500, tunet motor med goodieback stuff i. Men køber man en RS500, så er det jo fedt at vide, at den kan holde. Men viser intet om standard modellen i mine øjne. Så nej, om det så var 1000 runder - er det stadig ikke en test af den normale fabriks model med 305 hk eller hvor meget den nu har, fords undervogn, fords bremser og fords elektronik :-) Alle ved, at når de smider biler på banen, som skal bruges til "stress tests" så blir de suped up for at matche det stress der kommer på - og så ser de jo pisse godt ud efter 42 omgange. Spørgsmålet der står ubesvaret er som altid, jamen kan standard fabriks modellen også klare det :-) De gjorde det samme da de skulle promote/teste M3'eren - der blev monteret andre bremser og slicks/R-dæk på bilen. Så den kunne holde til lidt mere. Tror sågar de også pillede lidt med motoren, så vidt jeg husker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 3, 2010 Du ævler, Bassemand Frede-drengen. Det er jo bare en stresstest af en ombygget motor' date=' som helt sikkert er fyldt med goodies de fleste ikke vil/kan betale for.[/quote'] Wrong. Der er tale om en relativt beskeden udgift til cirka 3000 pund. Og der er sgu ikke tale om nogen "motorombygning". Motoren i sig selv er standard, men ejeren af netop denne RS har dog slasket en større turbo på (hvilket kun stresser standardmotoren endnu mere). Og så er der de andre mere eller mindre obligatoriske komponenter såsom en større intercooler, luftfilter, kraftigere indsprøjtningsdyser og en anden udstødning. Alt sammen temmeligt basalt, og ikke noget der koster specielt meget. Der er med andre ord ikke tale om "goodies", der gør motoren i sig selv stærkere. Den er rigeligt stærk standard. Denne omtalte RS er forresten tunet hos Jamsport (UK). Kittet benævnes js450. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret June 4, 2010 Drikker altid :D Men vil gerne stadig se en stress test af ren factory opsætning dog :-) Hvornår har du kørt din bil ind ? :D Ska se dyret spinne hehe Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 4, 2010 Drikker altid :D Men vil gerne stadig se en stress test af ren factory opsætning dog :-) Jeg har godt nok svært ved at se, hvordan RS500 ikke falder ind under her. Den kommer direkte fra Fords samlebånd og ud til kunden. Hvornår har du kørt din bil ind ? :D Ska se dyret spinne hehe Den får skam fuld gas allerede. :D Vi må se, om vi ikke kan finde en weekend her i juni med engangsgrill og godt vejr ved Lernacken. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret June 4, 2010 Ja sq, grill og biler :-) Jeg tænker faktisk mest på den almindelige FRS, syns kun vi ser stress tests - hvor der er skiftet dele i motoren mv. Anden turbo, anden IC, anden indsugning etc. Smider du en anden turbo på en bil, kan det være den er bedre end den fabrikken leverer herunder holdbarheden, det samme med ICen og indsugning. Måske passer aftermarket delene bedre i længden, fordi fabrikken har været lidt begrænset af emmisionsregler, benzin forbrug etc etc. Anyway, tror bare vi snakker forbi hinanden :-) Hvorfor skal du ikke med på tysklandsturen i grunden ? kunne være en god tur at lufte FRSern lidt jo :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 4, 2010 Ja sq, grill og biler :-) Jeg tænker faktisk mest på den almindelige FRS, syns kun vi ser stress tests - hvor der er skiftet dele i motoren mv. Anden turbo, anden IC, anden indsugning etc. Du misforstår. Der bliver netop ikke skiftet til stærkere motordele internt i motoren i de eksempler, jeg har fremhævet. En bil med større monteret IC, TBE, injectors og et remap, der stadig kører på standard motorblok, stresser blot motor (og standarddrivline, -undervogn, osv.) endnu mere, end hvis man ikke havde pumpet flere heste ud af standardblokken. Jeg skal forklare det, når vi griller. Men bottom line: Hvis motor og drivline uden problemer holder i en RS500, har de endnu nemmere ved at holde i en alm. RS. Smider du en anden turbo på en bil' date=' kan det være den er bedre end den fabrikken leverer herunder holdbarheden, det samme med ICen og indsugning. Måske passer aftermarket delene bedre i længden, fordi fabrikken har været lidt begrænset af emmisionsregler, benzin forbrug etc etc.[/quote'] Lad mig forklare, hvordan det hele hænger sammen, når vi engang griller.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret June 4, 2010 Det er en aftale, Frederik :-) Jeg har heldigvis fået ferie i den periode, så kunne lige luske mig med :-) Tror det blir rigtig hyggeligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ClausN 10 Anmeld indhold Besvaret June 4, 2010 FifthGear: Hyper Hot Hatch Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 4, 2010 Hmm, tænk sig at de kan få en simpel 0-100-tid skrevet forkert på skærmen... RenaultSports Cup-edition, som de her testede, gør det rigtigt godt på bane. Skal blive spændende at se, om der kommer en fuldblodsbanebil (R26.R) af denne model også. Det gætter jeg på, at der gør. Først snupper RS500 titlen fra den nuværende R26.R som verdens hurtigste FWD rundt på Ringen. Næste sommer lancerer RenaultSport så den nye R26.R og (gen)sikrer sig titlen. :) For øvrigt virkede deres test med Porschen en kende useriøs. For meget leg og for lidt seriøsitet - men det gør sig jo godt på TV. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret June 4, 2010 Tysklandstur??? Det er en aftale, Frederik :-) Jeg har heldigvis fået ferie i den periode, så kunne lige luske mig med :-) Tror det blir rigtig hyggeligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret June 4, 2010 Tysklandstur??? Yir, skal ned og se Hamann, RUF og Eisenman - og så til VNL løb på ringen på vej hjem :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret June 4, 2010 Hmm, tænk sig at de kan få en simpel 0-100-tid skrevet forkert på skærmen... RenaultSports Cup-edition, som de her testede, gør det rigtigt godt på bane. Skal blive spændende at se, om der kommer en fuldblodsbanebil (R26.R) af denne model også. Det gætter jeg på, at der gør. Først snupper RS500 titlen fra den nuværende R26.R som verdens hurtigste FWD rundt på Ringen. Næste sommer lancerer RenaultSport så den nye R26.R og (gen)sikrer sig titlen. :) For øvrigt virkede deres test med Porschen en kende useriøs. For meget leg og for lidt seriøsitet - men det gør sig jo godt på TV. ;) Gad vide om det "bare" var 2.2'eren de tog med hos Boxsteren - den slå lidt langsom ud, kan ikke have været S'eren ? eller kan det ? Reneaulten så godt ud dog - men FRS'eren klar den fedeste bil hehe. Sciroccoen er endnu en morfar bil - VW kan altså ikke bygge sportsbiler, der er altid for meget blødhat - desværre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret June 5, 2010 Det lyder sgu cool!! :) Yir' date=' skal ned og se Hamann, RUF og Eisenman - og så til VNL løb på ringen på vej hjem :-)[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 5, 2010 Gad vide om det "bare" var 2.2'eren de tog med hos Boxsteren - den slå lidt langsom ud' date=' kan ikke have været S'eren ? eller kan det ?[/quote'] Nej, ikke S'eren, men den seneste ikke-S'er på 2.8 liter, skulle det være. Denne her: http://fastestlaps.com/car_Porsche_Boxster_facelift.html Bemærk dog, at der blev testet på våd bane, hvilket formentligt har udfordret Porschens RWD mere end Megane RS'ens FWD. Men igen, de virkede ikke specielt seriøse banen rundt, og uden at kende noget til deres baggrunde, er Tiff også en bedre kører en Vicki, gætter jeg på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 5, 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Vicki_Butler-Henderson#Biography http://en.wikipedia.org/wiki/Tiff_Needell#Racing_career Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
samson 10 Anmeld indhold Besvaret June 10, 2010 http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhet.aspx?id=qvxfakyg Så er der vist en ny der blander sig i kampen ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
samson 10 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2010 Grundprisen er SEK 311.000' date=' og så kan man tilkøbe for cirka 35k i ekstraudstyr, hvoraf satnav udgør omkring halvdelen (listen med ekstraudstyr er ikke så lang). Jeg snuppede alt pånær satnav, idet jeg hellere vil have denne i stedet: [url']http://www.zenec.com/en/products/ego/ford/ze-nc3810/ Jeg så lige denne Pioneer Avic i et bilblad forleden, og kom til at tænke på det du sagde om at den lidt specielle form på framen, var stærk begrænsende for udvalget af ikke-originale nav/multimedie systemer. Men du har nok allerede bemærket....og valgt ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2010 Yeps, det er lige præcis den Pioneer, jeg går og overvejer. Alternativt er der også http://www.zenec.com/en/products/ego/ford/ze-nc3810/ Ender nok med Pioneer'en. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites