CAC 10 Anmeld indhold Skrevet August 20, 2009 Jeg er lidt usikker på hvordan reglerne er for skattefri kørselsgodtgørelse. Jeg arbejder i Birkerød, og hvis jeg på vej til mit arbejde har eksempelvis et møde i københavn, som jo ret beset nærmest er på vejen dertil, har jeg så ret til kørselsgodtgørelse og i givet fald, hvordan beregnes den i mht antal kørte km? På forhånd tak Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret August 20, 2009 Jeg er lidt usikker på hvordan reglerne er for skattefri kørselsgodtgørelse. Jeg arbejder i Birkerød, og hvis jeg på vej til mit arbejde har eksempelvis et møde i københavn, som jo ret beset nærmest er på vejen dertil, har jeg så ret til kørselsgodtgørelse og i givet fald, hvordan beregnes den i mht antal kørte km? På forhånd tak Normalt regnes det fra dit firma og til det sted hvor mødet afholdes. Det kunne jo f.eks. være at mødet er fra kl 13 til 14.... så skal du jo i princippet køre tilbage til Birkerød. At det så ikke sker i praksis, det vedr. ikke skattevæsnet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret August 20, 2009 Skattefri kørselsgodtgørelse skal takseres fra arbejdspladsen medmindre man vurderes ikke at have fast arbejdsplads der (eks. konsulent, håndværker osv.) Dog kan (skal) man såfremt man kører direkte hjemmefra og det ligger tættere på end arbejdspladsen, taksere kørselsgodtgørelsen hjemmefra... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 20, 2009 Skattefri kørselsgodtgørelse skal takseres fra arbejdspladsen medmindre man vurderes ikke at have fast arbejdsplads der (eks. konsulent, håndværker osv.) Dog kan (skal) man såfremt man kører direkte hjemmefra og det ligger tættere på end arbejdspladsen, taksere kørselsgodtgørelsen hjemmefra... Både rigtigt og forkert... Hvis du køre direkt hjemmefra kan du kun få kørselsgodtgørelse for det antal km. som du køre længere, end der er til din arbejdsplads. Der er så også en 60 dags regl, som siger at du max. kan få den skattefrie takst i op til 60 dage til samme arbejdssted (flere arbejdssteder = flere 60 dage du skal holde styr på). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 Både rigtigt og forkert... Hvis du køre direkt hjemmefra kan du kun få kørselsgodtgørelse for det antal km. som du køre længere, end der er til din arbejdsplads. Der er så også en 60 dags regl, som siger at du max. kan få den skattefrie takst i op til 60 dage til samme arbejdssted (flere arbejdssteder = flere 60 dage du skal holde styr på). OK, betyder det så ikke at hvis jeg hvis jeg har et møde i københavn, og ikke kører en eneste ekstra km, så har jeg ikke ret til kørselsgodtgørelse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 OK' date=' betyder det så ikke at hvis jeg hvis jeg har et møde i københavn, og ikke kører en eneste ekstra km, så har jeg ikke ret til kørselsgodtgørelse?[/quote'] Hvis du som MC Manden skriver får km penge for afstanden mellem din arbejdsplads og mødestedet - skal du jo også tilbage til din arbejdsplads (også selvom du ikke gør det) Et lille eksample på km. penge hvis man køre direkte hjemmefra... Hvis man antager at der er 70 km hjemmefra og til ens arbejdsplads (fx Gentofte), vil man få det alm. befordringsfradrag for denne afstand. Nu skal du så til møde eller arbejde fra en anden lokation (fx Roskilde), hvor der er 80 km til - det vil så sige at de første 70 km er stadig det alm. befordringsfradrag - mens de sidste 10 km er med den skattefrie kørselsgodtgørelse (indtil 60 dage eller 20.000 km pr år - herefter skal der betales skat af kørselsgodtgørelsen). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 Er der ikke noget med at det er 60 på hinanden efterfølgende dage??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 OK' date=' betyder det så ikke at hvis jeg hvis jeg har et møde i københavn, og ikke kører en eneste ekstra km, så har jeg ikke ret til kørselsgodtgørelse?[/quote'] Du får jo i forvejen befordringsfradrag, så kan du da ikke få penge for km. du ikke kører! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 Er der ikke noget med at det er 60 på hinanden efterfølgende dage??? http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1741190 Det fremgår af cirkulære nr. 72 af 17/4 1996 om Ligningsloven punkt 17.3.1. om erhvervsmæssig befordring, at perioden på 60 dage gælder for befordring direkte mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads. De 60 dage kan ligge i forlængelse af hinanden eller ligge spredt. Det afgørende er alene, om arbejdet på den enkelte arbejdsplads udstrækker sig over 60 arbejdsdage, og perioden afbrydes alene ved, at der er forløbet 60 på hinanden følgende arbejdsdage, siden den pågældende sidst har været på arbejdspladsen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 Du får jo i forvejen befordringsfradrag' date=' så kan du da ikke få penge for km. du ikke kører![/quote'] Jo, det kan altså godt. Du får kørepenge med udgangspunkt i arbejdsgiverens adresse og tilbage igen. Dit befordringsfradrag er et personligt fradrag og har intet med befordringsgodtgørelse at gøre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Perfekt_g 10 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 Hvis du som MC Manden skriver får km penge for afstanden mellem din arbejdsplads og mødestedet - skal du jo også tilbage til din arbejdsplads (også selvom du ikke gør det) Et lille eksample på km. penge hvis man køre direkte hjemmefra... Hvis man antager at der er 70 km hjemmefra og til ens arbejdsplads (fx Gentofte), vil man få det alm. befordringsfradrag for denne afstand. Nu skal du så til møde eller arbejde fra en anden lokation (fx Roskilde), hvor der er 80 km til - det vil så sige at de første 70 km er stadig det alm. befordringsfradrag - mens de sidste 10 km er med den skattefrie kørselsgodtgørelse (indtil 60 dage eller 20.000 km pr år - herefter skal der betales skat af kørselsgodtgørelsen). Så længe du har fast arbejdsplads i Gentofte, er ovenstående forkert. Hvis din normale arbejdsplads er i Gentofte, men du har et møde i Roskilde, har du ret til kørselsgodtgørelse svarende til den korteste afstand fra hjemmet (såfremt du kører direkte) eller arbejdspladsen. Befordringsfradrag og kørselsgodtgørelse er to forskellige ting som ikke påvirkes af hinanden. Dvs. du har altid ret til befordringsfradraget til arbejdet (ligegyldigt om du har møder "ude i byen" hele dagen eller ej). I det pågældende eksempel med en arbejdsplads beliggende i Gentofte, har du ret til kørselsgodtgørelse t/r Gentofte - Roskilde (hvis du bor i Malmø). Hvis du derimod boede i Roskilde i stedet for i Malmø og din arbejdsplads fortsat var i Gentofte, og kørte hjemmefra direkte til mødet i roskilde har du ret til kørselsgodtgørelse fra hjemmet til mødet i roskilde. Hvis du vil vide mere, så søg på www.skat.dk - deres beskrivelse af almindelige emner (som kørselsgodtgørelse) er ganske udemærkede. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 Så længe du har fast arbejdsplads i Gentofte, er ovenstående forkert. Hvis din normale arbejdsplads er i Gentofte, men du har et møde i Roskilde, har du ret til kørselsgodtgørelse svarende til den korteste afstand fra hjemmet (såfremt du kører direkte) eller arbejdspladsen. Befordringsfradrag og kørselsgodtgørelse er to forskellige ting som ikke påvirkes af hinanden. Dvs. du har altid ret til befordringsfradraget til arbejdet (ligegyldigt om du har møder "ude i byen" hele dagen eller ej). I det pågældende eksempel med en arbejdsplads beliggende i Gentofte, har du ret til kørselsgodtgørelse t/r Gentofte - Roskilde (hvis du bor i Malmø). Hvis du derimod boede i Roskilde i stedet for i Malmø og din arbejdsplads fortsat var i Gentofte, og kørte hjemmefra direkte til mødet i roskilde har du ret til kørselsgodtgørelse fra hjemmet til mødet i roskilde. Hvis du vil vide mere, så søg på www.skat.dk - deres beskrivelse af almindelige emner (som kørselsgodtgørelse) er ganske udemærkede. Alle mine kørsler er med start sted fra min arbejdsgivers adresse - og så ud til kunderne. Jeg har ikke nogen fast arbejdsplads, og køre i min egne bil. Alternativt skulle jeg hver dag køre ud til min arbejdsgivers adresse, og derfra tage fx en taxa. EDIT: Det skal også lige bemærkes, at det er din arbejdsgiver som i første hånd godkender alle kørslerne - ikke SKAT. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 "Oprindeligt indsendt af CAC OK, betyder det så ikke at hvis jeg hvis jeg har et møde i københavn, og ikke kører en eneste ekstra km, så har jeg ikke ret til kørselsgodtgørelse?" Sådan foregår det i hvert fald på min arbejdsplads. Kører man direkte til en kunde/møde fra hjemme og der er kortere end der ville være til arbejdspladsen får man INGEN kørselsgodtgørelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 Sådan foregår det i hvert fald på min arbejdsplads. Kører man direkte til en kunde/møde fra hjemme og der er kortere end der ville være til arbejdspladsen får man INGEN kørselsgodtgørelse. Det er med andre ord meget individuelt. Sådan har det aldrig været på mine arbejdspladser. Der er vist ikke andet for end at høre arbejdsgiveren. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 Cola...tjek! Popcorn...tjek! Blød stol...tjek! Let the show begin!!!! :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 Så længe du har fast arbejdsplads i Gentofte, er ovenstående forkert. Hvis din normale arbejdsplads er i Gentofte, men du har et møde i Roskilde, har du ret til kørselsgodtgørelse svarende til den korteste afstand fra hjemmet (såfremt du kører direkte) eller arbejdspladsen. Befordringsfradrag og kørselsgodtgørelse er to forskellige ting som ikke påvirkes af hinanden. Dvs. du har altid ret til befordringsfradraget til arbejdet (ligegyldigt om du har møder "ude i byen" hele dagen eller ej). I det pågældende eksempel med en arbejdsplads beliggende i Gentofte, har du ret til kørselsgodtgørelse t/r Gentofte - Roskilde (hvis du bor i Malmø). Hvis du derimod boede i Roskilde i stedet for i Malmø og din arbejdsplads fortsat var i Gentofte, og kørte hjemmefra direkte til mødet i roskilde har du ret til kørselsgodtgørelse fra hjemmet til mødet i roskilde. Hvis du vil vide mere, så søg på www.skat.dk - deres beskrivelse af almindelige emner (som kørselsgodtgørelse) er ganske udemærkede. Den æder SKAT ikke... Du kan kun få det ene eller det andet... Så tager du befordringsfradrag til din arbejdsplads, kan du få kørselsgodtgørelse fra denne... Får du kørselsgodtgørelse hjemmefra, kan du ikke få befordringsfradrag... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 "Oprindeligt indsendt af CAC OK, betyder det så ikke at hvis jeg hvis jeg har et møde i københavn, og ikke kører en eneste ekstra km, så har jeg ikke ret til kørselsgodtgørelse?" Sådan foregår det i hvert fald på min arbejdsplads. Kører man direkte til en kunde/møde fra hjemme og der er kortere end der ville være til arbejdspladsen får man INGEN kørselsgodtgørelse. Det er præcist også sådan jeg havde regnet med at det var, alt andet ville jeg synes var uhæderligt overfor sin arbejdsplads, men en kollega mener ikke at jeg har ret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2009 http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse.htm Er en udemærket side til den slags..... Hvad arbejdsgiveren vælger at betale folk for at bruge egen bil i jobbet er kun imellem arbejdsgiver og ansat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
darksaint 0 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Kørepenge Har lige lidt indput til denne tråd - overvejer at bytte min danske firmabil ud med en ordning med en svensk indregistreret privatbil samt kørepenge. Jeg køre dagligt til kunder på hele sjælland, har base i Brøndby, hvor jeg ofte ender dagen. Jeg ringede til skat som kunne bekræfte der ingen problemer er i at man modtager kørepenge for strækningen hjemmeadr --> kunde A ---> kunde b ---> kunde c ---> osv. Der hvor jeg syntes de blev lidt vævende var omkring var når jeg så igen skulle hjem til Sverige igen....for mig lød det som om at jeg kun kunne skrive kørselsgodtgørelse såfremt jeg kørte direkte hjem fra kunden, men jeg skulle bruge normalt befordringsfradrag når jeg kørte hjem fra firmaet....men igen lød det lidt på ham som om det alligevel var en aftale som var mellem mig og min arbejdsgiver???? Er der ikke nogen herinde som allerede føre kørebog og måske kan bidrage med noget konstruktivt - måske en smart skabelon til kørebog :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Prøv lige at be' om et bindende svar fra SKAT INDEN i begynder på noget som helst. Med det svar i hånden kan i altid få ret i en evt skattesag! I det svar står der det som i skal rette jer ind efter.....:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Har lige lidt indput til denne tråd - overvejer at bytte min danske firmabil ud med en ordning med en svensk indregistreret privatbil samt kørepenge. Jeg køre dagligt til kunder på hele sjælland, har base i Brøndby, hvor jeg ofte ender dagen. Jeg ringede til skat som kunne bekræfte der ingen problemer er i at man modtager kørepenge for strækningen hjemmeadr --> kunde A ---> kunde b ---> kunde c ---> osv. Der hvor jeg syntes de blev lidt vævende var omkring var når jeg så igen skulle hjem til Sverige igen....for mig lød det som om at jeg kun kunne skrive kørselsgodtgørelse såfremt jeg kørte direkte hjem fra kunden, men jeg skulle bruge normalt befordringsfradrag når jeg kørte hjem fra firmaet....men igen lød det lidt på ham som om det alligevel var en aftale som var mellem mig og min arbejdsgiver???? Er der ikke nogen herinde som allerede føre kørebog og måske kan bidrage med noget konstruktivt - måske en smart skabelon til kørebog :-) Reglerne er ganske klare på det punkt... Runder du firmaet må du kun taksere kørsel dertil - resten er befordringsfradrag... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Perfekt_g 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2009 Den æder SKAT ikke... Du kan kun få det ene eller det andet... Så tager du befordringsfradrag til din arbejdsplads, kan du få kørselsgodtgørelse fra denne... Får du kørselsgodtgørelse hjemmefra, kan du ikke få befordringsfradrag... Jeg tror måske ikke helt du forstod hvad jeg mente... Min point var grundlæggende at man som udgangspunkt kan få skattefri kørselsgodtgørelse for de ekstra kilometer man kører - men at man selvfølgelig ikke kan få både kørselsgodtgørelse og befordringsfradrag for den samme strækning... Anyway, så beskriver følgende uddrag fra ligningsvejledningen det udemærket: Fradrag for befordring efter LL § 9 C kan ikke kombineres med modtagelse af skattefri befordringsgodtgørelse. Har den skattepligtige erhvervsmæssig befordring, og modtages der hel eller delvis skattefri godtgørelse for denne befordring, kan den skattepligtige ikke foretage fradrag efter LL § 9 C for den pågældende strækning. Hvis der alene modtages godtgørelse for kørsel i en del af året eller for en del af strækningen, kan der dog foretages fradrag for den restrende periode/strækning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
koden 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2010 http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse.htm Er en udemærket side til den slags..... Hvad arbejdsgiveren vælger at betale folk for at bruge egen bil i jobbet er kun imellem arbejdsgiver og ansat. tax.dk beskriver netop ikke dette emne særlig godt. Det er bare en overordnet beskrivelse af kørselsgodtgørelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
koden 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2010 Fik CAC nogensinde et ordentligt svar på det han spurgte om.. Jeg har selv samme problem og tråden her gjorde mig ikke klogere.. Måske er der noget her: http://www.skatteinform.dk/845FD3C9-A616-4D3A-B882-B9C6EE54FB15 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites