Jan 10 Anmeld indhold Skrevet August 13, 2009 Er der nogle af jer som har holdt barnedåb i Sverige ? Jeg kunne godt tænke mig at vide om det foregår som i Danmark. Om man også bruger gudmor/far her i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2009 Personlige erfaringer har jeg ikke :) Men Wikipedia ved en masse om emnet Du kunne starte her http://sv.wikipedia.org/wiki/Faddrar Og derefter følge diverse links ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2009 Forskelligt fra kirke til kirke Det er i princippet det samme som i DK. Men der er afvigelser fra kirke til kirke. Navnet har intet med dåben at göre(Ved ikke om det er ändret i DK) De siger bare fornavnet herovre. Ja man bruger fadere. Men overraskelsen var stor da prästen huggede ungen ud af händerne på min Far og holdt ham over döbefonden selv. Jeg oplever den Svenske kirke som meget mere levende og gladere end den Danske. Så det er et godt valg at välge Sverige. Lige undtaget er begravelserne herovre, de er frygtelige:sick: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jan 10 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2009 Det er i princippet det samme som i DK. Men der er afvigelser fra kirke til kirke. Navnet har intet med dåben at göre(Ved ikke om det er ändret i DK) De siger bare fornavnet herovre. Ja man bruger fadere. Men overraskelsen var stor da prästen huggede ungen ud af händerne på min Far og holdt ham over döbefonden selv. Jeg oplever den Svenske kirke som meget mere levende og gladere end den Danske. Så det er et godt valg at välge Sverige. Lige undtaget er begravelserne herovre' date=' de er frygtelige:sick:[/quote'] Tak for svaret. Vi ser faktisk også frem til at få dåbt vores lille ny i Oxie kirke. Jeg har også hørt at konfirmation er meget mere levende end i Danmark, så vi ser frem til dåben. Vores 2 andre drenge blev døbt i Danmark, og det var sku lidt kedeligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2009 Konfirmationen Konfirmationen er en kapitel for sig. Guns`n roses sange, rollespil og lign. er nogen af oplevelserne. Til förste barns konfirmation kunne vors gäster slet ikke få luft da prästerne körte väk på deres HD bagefter. Tak for svaret. Vi ser faktisk også frem til at få dåbt vores lille ny i Oxie kirke. Jeg har også hørt at konfirmation er meget mere levende end i Danmark' date=' så vi ser frem til dåben. Vores 2 andre drenge blev døbt i Danmark, og det var sku lidt kedeligt.[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2009 Det er i princippet det samme som i DK. Men der er afvigelser fra kirke til kirke. Navnet har intet med dåben at göre(Ved ikke om det er ändret i DK) De siger bare fornavnet herovre. Ja man bruger fadere. Men overraskelsen var stor da prästen huggede ungen ud af händerne på min Far og holdt ham over döbefonden selv. Jeg oplever den Svenske kirke som meget mere levende og gladere end den Danske. Så det er et godt valg at välge Sverige. Lige undtaget er begravelserne herovre' date=' de er frygtelige:sick:[/quote'] må jeg spörge, hvad der er så frygteligt isär ved begravelserne? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2009 Klart Klart at du må. Flere ting: Svenskere har åbenbart en forkärlighed for MEGET stärkt lugtende blomster. Så allerede når man kommer ind i kirken er man ved at gå bagover. Salmerne er ekstremt dystre og tunge. Ofte er kisterne Grev Dracula värdig. Sorte blanktlakerede ottekantede ting. Bliver de båret ud er det af höje gamle mänd med lange sorte frakker. De går i takt med kisten oppe på skuldrene. Ligesom i en dårlig Amerikansk film. Kan sal sige farvel til den döde. Enten skal man stå og glo på kisten nede i hullet. Eller også skal man kirkebänk for kirkebänk gå op i kirken og stå foran kisten i slutningen af gudstjensten. De er en meget skrämmende oplevelse. Det eneste opmuntrene er at man (mändene altså, de levende der er til gudstjenesten) har hvide slips på. Hele den Svenske kirke er präget af katolismen, så der bliver messet i mange kirke også. Ret U-Dansk. Så begravelser er meget langt fra den ellers mere muntre kirke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret August 14, 2009 Vi havde dåb i Malmø sidste år, og jeg er enig i at det er bedre end den danske. Du kan selv "bestemme" om det skal være en lørdag/søndag, og dåben foregår ikke i forbindelse med en gudstjeneste. Dvs. at dåben kun varer ca. 30-40 minutter, mod 1½ time i dk (incl gudstjeneste). Dvs. når man kommer i kirken handler det kun om dåben :) Derudover tændes et lys når dåben er overstået, og dette lys får man med hjem. Dette havde vores præst ikke forklaret os, så vi var lidt overraskede da vi pludselig fik stukket et tændt lys i hånden... Vi fik også lov til selv at holde dåbsbarnet over døbefonden ;) Men alt i alt, en meget mere hyggelig og personlig oplevelse i Sverige end jeg nogensinde har oplevet i DK. Go fornøjelse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret August 14, 2009 "Enten skal man stå og glo på kisten nede i hullet. Eller også skal man kirkebänk for kirkebänk gå op i kirken og stå foran kisten i slutningen af gudstjensten." Meningen är att man ska lägga en blomma på kistan, det tar tre sekunder eller nåt. Gör man inte det i Danmark? Jag har varit på en del begravningar, men aldrig varit med om att man bär ut kistan, eller att man är med när den sänks ner. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret August 14, 2009 Begravelse Jeg har väret til 2 hvor man bar kisten ud og direkte i hullet. Der skulle vi så gå hen 2 og 2 og kigge ned. Vi prövede faktisk at gemme os, men nej. Der kom en meget stram mand og pegede på os og derefter imod hullet. Anden gang gjorde vi det bare. Til de begravelser hvor kisten er blevet stående har jeg ikke set nogen lägge blomst på. Man stod bare foran og sagde noget. Eller lod som om. I DK bliver de fleste kister båret ud. Og det er så ved rustvognen udenfor hvor oftest bare de närmeste lägger en blomst på kisten. Man bliver aldrig tvunget frem til noget"Enten skal man stå og glo på kisten nede i hullet. Eller også skal man kirkebänk for kirkebänk gå op i kirken og stå foran kisten i slutningen af gudstjensten." Meningen är att man ska lägga en blomma på kistan, det tar tre sekunder eller nåt. Gör man inte det i Danmark? Jag har varit på en del begravningar, men aldrig varit med om att man bär ut kistan, eller att man är med när den sänks ner. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret August 14, 2009 Underligt att det kan vara sån skillnad. Har det varit svenskar? I en svensk kyrka eller kapell? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret August 14, 2009 Alle Svenskere Alle har väret Svenskere og det er i 4 forskellige kirker.Underligt att det kan vara sån skillnad. Har det varit svenskar? I en svensk kyrka eller kapell? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hevi 10 Anmeld indhold Besvaret February 10, 2010 Skal man være medlem af den svenske kirken for at få sit barn døbt, og evt hvor skal vi tilmelde os:rolleyes: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret February 10, 2010 Det er altså ikke så svært at anvende google: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=258177&ptid=0 "Många tror att dopet är en namngivningsceremoni. Men dopet är så mycket mer. Vid barndop säger prästen barnets namn högt så att hela församlingen hör det. Barnets namn och Guds namn näms samtidigt och det visar på samhörigheten. I dopet finns löftet om att Gud är med under livets alla dagar, oavsett vad som händer. Genom hela kyrkans historia har dopet varit den synliga bekräftelsen på varje människas självklara samhörighet med Gud". Tænk nu over det, er det virkeligt en god idé at indoktrinere et uskyldigt lille barn?;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret February 10, 2010 Ja det er mange ting sådan en lille bebs skal tage stilling til og svare på under en dåb... Navngivning er lige til at gå til såfremt dette er en mulighed. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jan 10 Anmeld indhold Besvaret February 10, 2010 Skal man være medlem af den svenske kirken for at få sit barn døbt' date=' og evt hvor skal vi tilmelde os:rolleyes:[/quote'] Nix. Bare sig at I (mor og far) er medlem af den danske folkekirke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jenny 10 Anmeld indhold Besvaret February 11, 2010 Om man vill kan man tom få läsa någon psalm eller nått annat på sitt barns dop! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LeneDK 10 Anmeld indhold Besvaret February 11, 2010 Der findes et par danske salmer i den svenske salmebog. Bl. a "I østen stiger solen op" og "Op al den ting", så dem har vi brugt de to gange vi har holdt dåb i Sverige. At organisten så ikke lige havde helt styr på tempoet i begge salmer er lige en lille detalje.... God fornøjelse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret February 11, 2010 Der findes et par danske salmer i den svenske salmebog. Bl. a "I østen stiger solen op" og "Op al den ting", så dem har vi brugt de to gange vi har holdt dåb i Sverige. At organisten så ikke lige havde helt styr på tempoet i begge salmer er lige en lille detalje.... God fornøjelse I DK er det muligt at ønske andre melodier end de gængse ved kirkelige handlinger. Jeg ville anbefale at checke hvilken melodi, der skal bruges, når I laver aftalerne om dåben, måske lige tage kontakt til organisten, så I er enige. Et problem i den forbindelse kan nemlig være, at der ofte er forskel mellem melodierne i hhv. den danske og svenske salmebog - små forskelle, som kan "frustrere" en dansker. Hilsen fra en udøvende kirkesanger i både DK og S, som har oplevet det på egen krop Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hevi 10 Anmeld indhold Besvaret February 11, 2010 Takker for svarene ..:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Christiansenn2 11 Anmeld indhold Besvaret May 22, 2012 Vi har lige holdt barnedåb i Bunkeflo Kyrka kanon oplevelse. 1: Vi kunne selv bestemme salmer,dato, dag osv. Vi valgte søndag. 2: Super frisk præst 3: Super god behandling 4: Lidt mere show end i Danmark Vi fik et lys og babyen blev hold op. 5: Kortere cermoni man synger ikke alle værs i salmerne Kan klart anbefales. Vi holdt event bagefter på Kalk VIctoriaParken, super fedt sted , god mad og priser. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites