bonne 16 Anmeld indhold Skrevet August 11, 2009 Hvordan finder man oplysninger om dette... Jeg mener... Hvis man som dansk statsborger, bosidden i SE med arbejde i DK finder en svensk kæreste og flytter sammen med hende. Hvilke forskelle er der (skat, rettigheder osv) med dette frem for at være gift. Og hvad hvis man får børn. Vilkår, økonomi osv... Nogle websider eller anden information, der fortæller om at dette? Jo, måske spørger jeg ret diffust, men sagen er ret aktuel og jeg vil gerne finde ud af, hvordan vilkårene er i de forskellige situationer... Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret August 12, 2009 Der gælder samme regler for dig som der gælder for alle os andre... Du arbejder i DK, skal betale din skat der og har dine fradrag der... Den eneste tvist jeg lige kan se er vedrørende rente-udgifter, så kan I vælge at lade både jeres svenske og eventuelle danske renteudgifter blive trukket fra på hendes svenske skatte-billet og derved spare nogle dadler i skat til den svenske stat... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret August 12, 2009 Der gælder samme regler for dig som der gælder for alle os andre... Du arbejder i DK, skal betale din skat der og har dine fradrag der... Den eneste tvist jeg lige kan se er vedrørende rente-udgifter, så kan I vælge at lade både jeres svenske og eventuelle danske renteudgifter blive trukket fra på hendes svenske skatte-billet og derved spare nogle dadler i skat til den svenske stat... En eller anden correct me if i'm wrong men...... hvis de er gift, og han vælger at blive beskattet som begrænset skattepligtig (og IKKE som grænsegænger), kan ægtefællens bundfradrag overføres til han ham. Konsekvensen af dette er dog at han ingen fradrag har for eks. renter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret August 12, 2009 Det er skåret ret klart ud i pap her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1720116&vId=201800&i=5#i1720116 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret August 12, 2009 Der gælder samme regler for dig som der gælder for alle os andre... Du arbejder i DK, skal betale din skat der og har dine fradrag der... Den eneste tvist jeg lige kan se er vedrørende rente-udgifter, så kan I vælge at lade både jeres svenske og eventuelle danske renteudgifter blive trukket fra på hendes svenske skatte-billet og derved spare nogle dadler i skat til den svenske stat... Det er sjovt at alle tænker penge - men det er jo nok fordi vi er i Sverige, og så meget er billigere her. Og jeg var ikke tilstrækkelig præsis. Men jeg tænker ikke kun økonomi. Jeg ved ikke præsist, hvilken information, jeg er ude efter, og så er det selvfølgelig svært at spørge og endnu sværere at svare. Hvad skal man være klar over i sådan en situation. Jeg tænker på faderskabsforhold. Jeg tænker på barnets nationalitet... og naturligvis også økonomi, og ikke kun skat. Børnepenge hvorfra, børnepasning senere, skole... alt. Hvordan står man som ugift, og hvordan står man som gift. Er der nogle, der har prøvet det, og som som forklare hvilke forhold, der gør sig gældende? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2009 Hvad skal man være klar over i sådan en situation. Jeg tænker på faderskabsforhold. Jeg tænker på barnets nationalitet... og naturligvis også økonomi, og ikke kun skat. Børnepenge hvorfra, børnepasning senere, skole... alt. Hvordan står man som ugift, og hvordan står man som gift. Er der nogle, der har prøvet det, og som som forklare hvilke forhold, der gør sig gældende? Vh, Lars.Tror du ikke bare du skulle nyde kærligheden i stedet for at spekulere så meget;) Det er trods alt bare DK og SE... Men jeg kan da hjælpe dig lidt. Jeg arbejder i SE og min kæreste i DK og vi har lige fået barn. Barnet får moderens nationalitet (ved dog ikke om barnet kan få faderens, hvis man er gift?). Men er det ikke ligegyldigt om barnet får dansk eller svensk nationalitet? I skal ned på kommunen efter fødselen og underskrive en masse papirer, bl.a. skal moderen underskrive, med tro og love, at barnets far nu også er barnets far, så I kan få fælles forældre myndighed. Dette sker ikke hvis man er gift (for ægtefolk boller jo ikke udenom:rolleyes:). Moderen får svenske børnepenge, men eftersom du arbejder i DK og børnepengene er højere i DK, kan I få det supplerende børnepengebeløb fra DK. Der skal du ringe til din danske fraflytningskommune. Når moderen arbejder i SE, går hun på svensk barsel under svenske rettigheder, og du som arbejder i DK -med danske rettigheder -skal ringe til den kommune du arbejder i, for at udfylde barselspapirer, så du også kan få noget barsel. Alt med børnepasning, skole osv. er jeg ikke helt med på hvad du mener, der er det jo bopælsland der er afgørende, ikke nationalitet hos den ene eller anden... Mht. barnet spiller det egentlig ingen rolle hvilke nationaliteter i har, I bor her, så barnet bliver svensk! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret August 14, 2009 Tror du ikke bare du skulle nyde kærligheden i stedet for at spekulere så meget;) Det er trods alt bare DK og SE... Men jeg kan da hjælpe dig lidt. Jeg arbejder i SE og min kæreste i DK og vi har lige fået barn. Barnet får moderens nationalitet (ved dog ikke om barnet kan få faderens, hvis man er gift?). Men er det ikke ligegyldigt om barnet får dansk eller svensk nationalitet? I skal ned på kommunen efter fødselen og underskrive en masse papirer, bl.a. skal moderen underskrive, med tro og love, at barnets far nu også er barnets far, så I kan få fælles forældre myndighed. Dette sker ikke hvis man er gift (for ægtefolk boller jo ikke udenom:rolleyes:). Moderen får svenske børnepenge, men eftersom du arbejder i DK og børnepengene er højere i DK, kan I få det supplerende børnepengebeløb fra DK. Der skal du ringe til din danske fraflytningskommune. Når moderen arbejder i SE, går hun på svensk barsel under svenske rettigheder, og du som arbejder i DK -med danske rettigheder -skal ringe til den kommune du arbejder i, for at udfylde barselspapirer, så du også kan få noget barsel. Alt med børnepasning, skole osv. er jeg ikke helt med på hvad du mener, der er det jo bopælsland der er afgørende, ikke nationalitet hos den ene eller anden... Mht. barnet spiller det egentlig ingen rolle hvilke nationaliteter i har, I bor her, så barnet bliver svensk! :) Hvis man er gift, (kan) barnet få begge forældres nationalitet. Dvs barnet kan i jeres tilfælde, blive både dansk og svensk statsborger. Hvis I ikke er gift, vil barnet få moderens nationalitet. Hvis I får barn uden at være gift, vil jeg råde dig til at registrere faderskabet allerede når hun bliver gravid, dette sikre barnets rettigheder til sin far, hvis der skulle gå noget galt mellem jer. Hvis I er gift behøver du ikke registrerer noget. Mht børnepenge, får familien børnepenge fra Sverige, hvis en af partner arbejder i Sverige. (correct me if im wrong), og I får forskellen op til de danske børnepenge fra Danmark, hvis en arbejder i DK. Så det er sådan set lige meget om I få alle pengene fra DK eller nogle fra SE og supplement fra DK, det bliver det samme beløb i sidste ene. Mht skat, ved jeg bare at hvis din kone ikke arbejder, kan du benytte hendes bundfradrag i din skat. Men ellers betaler I jo skat i det land i arbejder. Det vigtigste er nok at I begge ønsker at få barn sammen og at du stoler på din partner. For hvis I har et godt forhold og tilliden i orden, er resten jo bare detaljer. Held og lykke med kærligheden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites