Carwash 10 Anmeld indhold Skrevet August 11, 2009 Hej alle Thomas min kammerat, er gift med en fra asien, de blev gift i tyrkiet i juli. thomas er danskstaborger bosat i sverige på 4 år og har fast fuldtids job i dk. Konen bor i asien. de har fået turist visum til Sverige for 3 mdr. deres og mit spørsgsmål er -Kan de henvender sig til Migrationsverket og søge om opholdskort? -hvilke blanket skal de udfylde i forvejen? -hvor længe tager denne sagsbehandling? Har nogen prøvet denne øvelse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 11, 2009 Ja, sagtens. Gode links www.migrationsverket.se www.aegteskabudengraenser.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Carwash 10 Anmeld indhold Besvaret August 11, 2009 Ja, sagtens. Gode links www.migrationsverket.se www.aegteskabudengraenser.dk Jo tak for linksérne.. jeg kender dem godt nok .. jeg tænkte hvilke papire man skal have med til migrationsverket? hvor længe sådan en process tager? hendes turist-visum har kun 4uge´s gyldighed tilbage... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret August 11, 2009 kun 4 ugers gyldighed tilbage ? Uha... migrationsverket er som regel MEGET længere end 4 uger om at beslutte noget som helt. Jeg er i den situation at jeg er gift med en fra Litauen (som jo nu er med i EU), og den oprindelige ansøgning tog en små 3 måneder (dog ca 2 måneder til at starte med, hvorefter de gerne ville have en fristil over vores fremtidsplaner, og efterfølgende ca 1 måneds tænketid) før hun fik midlertidig opholdstilladelse i 1 år. Efterfølgende har vi også været igennem at skulle forny opholdstilladelsen, og der var de igen ca 2 måneder om at svare tilbage at der skulle udfyldes en anden formular, og så igen ca 1 måned før de træf nogle beslutninger. Om de skulle være hurtigere hvad angår ikke EU/EØS medborgere ved jeg ikke, men jeg vil tvivle på det. Og jeg tror hellere ikke at det er det samme der skal udfyldes o.s.v., så jeg kan ikke engang hjælpe med det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Carwash 10 Anmeld indhold Besvaret August 11, 2009 Uha... migrationsverket er som regel MEGET længere end 4 uger om at beslutte noget som helt. Jeg er i den situation at jeg er gift med en fra Litauen (som jo nu er med i EU), og den oprindelige ansøgning tog en små 3 måneder (dog ca 2 måneder til at starte med, hvorefter de gerne ville have en fristil over vores fremtidsplaner, og efterfølgende ca 1 måneds tænketid) før hun fik midlertidig opholdstilladelse i 1 år. Efterfølgende har vi også været igennem at skulle forny opholdstilladelsen, og der var de igen ca 2 måneder om at svare tilbage at der skulle udfyldes en anden formular, og så igen ca 1 måned før de træf nogle beslutninger. Om de skulle være hurtigere hvad angår ikke EU/EØS medborgere ved jeg ikke, men jeg vil tvivle på det. Og jeg tror hellere ikke at det er det samme der skal udfyldes o.s.v., så jeg kan ikke engang hjælpe med det. Ok tak skal du have.. troede det var kun Udlæmg. service der kunne yde den service heheh jeg har hørt man kan få det på 15min, eller en uge, men 2 til 3 mdr. har jeg ikke hørt.. damm .. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret August 11, 2009 Jeg keder mig lidt her på jobbet så jeg begyndte lige at læse lidt på det :).. fra: http://www.aegteskabudengraenser.dk/uploads/files/Sverigesloesningen.pdf Hvis ægtefællen/samleveren søger ophold i Sverige under EU-reglerne, mens vedkommende er indrejst lovligt til landet fx på et Schengen-visum, så kan han/hun blive i Sverige på processuelt ophold, mens sagen behandles.] Så i skal vist bare have startet ansøgningen inden de 4 uger. og i skal være opmærksomme på dette: Du skal have ca. 6.000 SEK tilovers, hvis jeres husholdning består af to voksne personer uden børn. Det er dig som dansker, der skal kunne forsørge din partner, evt. indkomst for din partner medregnes ikke, da forsørgerbyrden efter EU-reglerne udelukkende ligger på dine skuldre og der er 2 måder man kan ansøge om opholdstilladelse, men kun under EU måden kan ansøgeren blive i landet imens, MEN første gang der søges økonomisk hjælp fra sverige vil opholdstilladelsen trækkes tilbage, hvorimod hvis man kommer ind via de nationale regler kan man godt modtage økonomisk hjælp. Så læs den godt igennem og se hvad der skal til, og held og lykke til din kammerat :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
polar 10 Anmeld indhold Besvaret August 11, 2009 i det øjeblik hvor ansøgningen til Migrationsverket er indgivet, får vedkommende processuelt ophold i den tid, sagen tager at blive behandlet. Så derfor har det ingen betydning, at vedkommende kun har 4 ugers visum, bare ansøgningen bliver indgivet inden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret August 11, 2009 Jo tak for linksérne.. jeg kender dem godt nok .. jeg tænkte hvilke papire man skal have med til migrationsverket? hvor længe sådan en process tager? hendes turist-visum har kun 4uge´s gyldighed tilbage... De skal have alle relevante papirer med som dokumenterer, bopæl, indkomst, statsborgerskab (pas) osv, der findes en fuld liste i ÆUGs guide, som klart er værd at læse, når man vil søge opholdstilladelse i DK, SE eller Tyskland. Der er to regelsæt at søge om ophold efter: 1. De nationale regler, 2. Eu-reglerne. Her skriver jeg de fordele og lemper ved de 2 regelsæt som jeg mener er mest vigtige for størstedelen, men det er selvfølgelig individuelt hvad som er vigtigt i hver enkelt sag: Fordel ved EU-regler: Man kan søge mens man opholder sig i Sverige. Ulempe ved EU-regler: Den "herboende" ægtefælle skal skrive under på forsørgelse af ægtefælle i 5 år, og der kan derfor ikke søges om offentlige ydelser. Fordel ved de nationale regler: Man kan benytte sig af offentlige sociale ydelser uden at miste opholdstilladelse. Efter 2 år får man permanent ophold, som giver adgang til nogle flere rettigheder fremfor opholdskortet, herunder CSN. Ulempe ved de nationale regler: Man kan ikke opholde sig i Sverige mens ansøgningen behandles. Der er flere fordele og ulemper og alt mulig andet at tage højde for, det kan alt sammen læses på www.aegteskabudengraenser.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Carwash 10 Anmeld indhold Besvaret August 11, 2009 De skal have alle relevante papirer med som dokumenterer, bopæl, indkomst, statsborgerskab (pas) osv, der findes en fuld liste i ÆUGs guide, som klart er værd at læse, når man vil søge opholdstilladelse i DK, SE eller Tyskland. Der er to regelsæt at søge om ophold efter: 1. De nationale regler, 2. Eu-reglerne. Her skriver jeg de fordele og lemper ved de 2 regelsæt som jeg mener er mest vigtige for størstedelen, men det er selvfølgelig individuelt hvad som er vigtigt i hver enkelt sag: Fordel ved EU-regler: Man kan søge mens man opholder sig i Sverige. Ulempe ved EU-regler: Den "herboende" ægtefælle skal skrive under på forsørgelse af ægtefælle i 5 år, og der kan derfor ikke søges om offentlige ydelser. Fordel ved de nationale regler: Man kan benytte sig af offentlige sociale ydelser uden at miste opholdstilladelse. Efter 2 år får man permanent ophold, som giver adgang til nogle flere rettigheder fremfor opholdskortet, herunder CSN. Ulempe ved de nationale regler: Man kan ikke opholde sig i Sverige mens ansøgningen behandles. Der er flere fordele og ulemper og alt mulig andet at tage højde for, det kan alt sammen læses på www.aegteskabudengraenser.dk 1000 mange tak Lasse, jeg har læst det. og jeg har printet regelsætet fra websiden. den er beskrevet lige præcis til at forstå. mange tak skal du have.. carwash Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret August 12, 2009 jeg kan sige så meget, at da vi sögte, var det på sidste dagen for min mand's turistvisum, og han fik en tilladelse til at opholde sig i Sverige (og kun Sverige) indtil sagen var afgjort. Det er nu 6 år siden, men jeg kan da forestille mig, at det stadig er sådan. Så bare de har papirerne i orden, er der nok ingen ko på isen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Carwash 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2009 Så nu er min kone´s opholdskort bevilljet og vi får den med posten en af næremeste dage, jeg synes det gik meget hurtigt og smertefrit. det tog faktisk en gang 3uge. I dk tager det mere end 3 mdr. for Udl. service behandler sagen.. Lige sidste spørgesmål, skal man ind på skatteværket og få et svensk CPR nr, eller kommer det automatisk når man har fået opholdskort???? Hilsen Carwash Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Vicksen 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2009 Så nu er min kone´s opholdskort bevilljet og vi får den med posten en af næremeste dage, jeg synes det gik meget hurtigt og smertefrit. det tog faktisk en gang 3uge. I dk tager det mere end 3 mdr. for Udl. service behandler sagen.. Lige sidste spørgesmål, skal man ind på skatteværket og få et svensk CPR nr, eller kommer det automatisk når man har fået opholdskort???? Hilsen Carwash Tillykke med det, men hvordan gik det for din kammerat Thomas som du postede for, he he he he, eller er der noget jeg misforstod ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Carwash 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2009 Tillykke med det' date=' men hvordan gik det for din kammerat Thomas som du postede for, he he he he, eller er der noget jeg misforstod ;)[/quote'] Først tak tak Det er mig Thomas som skriver i Carwash brugernavn. for jeg havde ikke mulighed selv at stille spørgesmålet, derfor Carwash gjord det for mig. vi bruger samme brugernavn. Hilsen Thomas Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Vicksen 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2009 Først tak tak Det er mig Thomas som skriver i Carwash brugernavn. for jeg havde ikke mulighed selv at stille spørgesmålet, derfor Carwash gjord det for mig. vi bruger samme brugernavn. Hilsen Thomas Aaaah ok, mysteriet er opklaret. Endnu engang tillykke :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites