Jump to content
kokinos

Hjælp!! El-spørgsmål!

Recommended Posts

Øøøøh ok! Jeg undskylder ydmygest min mangel på viden omkring det. Videregiver blot hvad den svenske elektriker svarede da jeg spurgte om selv samme spørgsmål! :confused:
og jeg forklarer dig bare at det ik er nödvendigt.. men det er klart ikke så pänt at ha feks 2 stik+ en afbryder det fylder jo lidt .. men dte er en mulighed

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære alle. Vi er desværre ikke kommet super meget tættere på en løsning på vores el-problem. Vi vil virkelig helst ikke have svenske afbrydere siddende, de fylder nærmest en hel væg jo og vi vil stadig gerne have afbrydere. Er der nogen der ved: I DK skal man have et kiprelæ for hver kipkontakt man har siddende. Ved de overhovedet hvad kipkontakter er i Sverige? -jeg har ledt og ledt, men har ikke fundet noget. Jeg kan læse mig til at en kipafbryder hedder en spakomkopplar på svensk, men det hjalp mig desværre ikke meget videre :sick: Er loftsudtag, som vi kender dem i DK lovlige eller SKAL det være sådan et stik der sidder i væggen? Lovgivning og praksis omkring tilslutning af ovn/opvasker/kogeplader etc. Vi vil gerne have LED spots indbygget i loftet, må man det og hvordan? På forhånd tak ;) Koki

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvad en kipkontakt er???? JEG gør umilddelbart ikke. MEN Hvis den er den du trykker på så er det en 1-polet afbryder som er fjeder på virket, eller også er det kiprelæ du prøver at beskrive hvor du kan "styre" noget andet der skal tænde og slukke! Loft udtagene som vi kender i DK er lovlige i DK, fordi at sikkerhedstyrelsen har godkendt dem i tiderensmorgen, så om de er lovlige i se ved jeg ikke men det vil jeg ikke tro! Du skal nok ud i noget med nogle stik men de kan formentlig også side i loftet! Lovgivning omkring "hvidevare" er ikke noget specielt det bliver betraget som alle andre brugsgenstande! Der skal derfor være en forsyningsadskiller! (der skal kunne afbrydes for strømmen i nærheden af apparatet) Med hensyn til LED spots: SÅ tænk jer rigtig godt om for det er ikke dem alle sammen som giver et lige godt lys! Og det er ikke altid rentabelet, kan i en gang i mellem give "narkobelysning" Men vis det er det i vil have vil jeg stærkt anbefale 230v LED spot som skal op i loftet med en bagdåse!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Når det er en helt ny installation, hvad så med at vælge KNX. Dette har jeg selv valgt, og har valgt kontakter fra www.gira.dk, www.gira.de og www.gira.com Strømudtag sættes lidt over gulvet så de ikke sidder og er grimme over alt, og de tryk vi har valgt er system 55 med rammen Event. Man kan få ALT til systemet og er et styresysten som er det mest gennemførte efter manges meninger Bare en ide. Vælg lyskilden med LED, og ikke lampen. Så kan det nemt skiftes hvis lyset ikke er optimalt i længden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites