Jump to content
kokinos

Hjælp!! El-spørgsmål!

Recommended Posts

Min kæreste og jeg skal til at bygge hus i Malmö og vi ville gerne have installeret stikkontakter med afbrydere, som vi bruger mest i Dk! Svensken synes at det er noget mærkeligt noget "når der nu er PFI relæ". Vi spurgte om vi kunne få kontakter med brytere og svaret var at så skulle der trækkes dobbelt ledninger over det hele jo.... Skal der virkelig det??? Eller er det fordi de slet ikke har sådan nogle kontakter som vi bruger i Dk? Håber der er en der kan hjælpe! På forhånd tak. Bedste hilsner kokinos

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min kæreste og jeg skal til at bygge hus i Malmö og vi ville gerne have installeret stikkontakter med afbrydere, som vi bruger mest i Dk! Svensken synes at det er noget mærkeligt noget "når der nu er PFI relæ". Vi spurgte om vi kunne få kontakter med brytere og svaret var at så skulle der trækkes dobbelt ledninger over det hele jo.... Skal der virkelig det??? Eller er det fordi de slet ikke har sådan nogle kontakter som vi bruger i Dk? Håber der er en der kan hjælpe! På forhånd tak. Bedste hilsner kokinos
Det er vist en skrøne... Selvfølgelig skal der ikke installeres dobbelt antal ledninger. MEN, vær lige opmærksom på at DK-kontaker IKKE er europæisk standard, derfor vil det måske ikke være verdens bedste ide at installere dem (selvom de er ca. 1000 gange pænere)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har det strejfet dig, at du i givet fald (med danske el-kontakter) kommer til at eje et "mærkeligt" hus. Ikke noget problem tænker du umiddelbart - men - der kommer en dag, hvor du skal sælge :eek: Til den tid vil mange eventuelle købere tænke - mærkeligt hus med nogle mærkelige fremmede el-kontakter. Prøv at se situationen fra en anden side - ville du købe et hus i DK med svenske el-kontakter? Uanset hvad - så held og lykke med byggeriet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kim: hehe ja, det har vi tænkt over, det er også derfor vi gerne ville finde ud af om ledningsarbejdet i givet fald vil være anderledes end normen, for så gør vi det ikke. Er ledningerne inde i væggene derimod det samme, ja så ser jeg ingen stor misere i at skifte kontakter, hvis og såfremt og om mange år, at huset skal sælges til nogen der finder det mærkeligt ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kim: hehe ja' date=' det har vi tænkt over, det er også derfor vi gerne ville finde ud af om ledningsarbejdet i givet fald vil være anderledes end normen, for så gør vi det ikke. Er ledningerne inde i væggene derimod det samme, ja så ser jeg ingen stor misere i at skifte kontakter, hvis og såfremt og om mange år, at huset skal sælges til nogen der finder det mærkeligt ;)[/quote'] Har faktisk set pæne systemer i vestre Hamn. Godtnok centrale systemer, men det kan vel ikke være meget dyrere i dagens Sverige. De svenske kontakter er iøvrigt lig de tyrkiske, hvor en afbryder koster 30 kr ca. å skal du engang ændre til svensk standard fra dk kontakter kan du få en gratis uge i tyrkiet ved at købe der. Held og lykke med huset, HUSK "der er ikke langt fra håndværk til hærværk":fight: Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk på at dåserne til indbygning i væggen ikke er ens og derfor skal de lave samtlige kontakter om i hele huset, såvidt de vil ha svenske kontaker. Jeg havde ikke gjort det....Det kan koste langt over 100.000 ialt for at få det lavet om og så er det altså dyre kontakter.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I Sverige bruger man det tyske stikkontakt system (hvis jeg husker korrekt), så måske man skal kigge mod Tyskland for at finde nogle pæne stikkontakter. Jeg googlede lidt og fandt følgende som måske kunne være interessante: http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/Trycksaker/MK0029_trendsolid_72.pdf http://www.merten.de/html/de/index.html (www.merten.se) http://media.gira.de/de/bildersuche/detail.html?p=0&s_img_id=68

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Husk på at dåserne til indbygning i væggen ikke er ens og derfor skal de lave samtlige kontakter om i hele huset, såvidt de vil ha svenske kontaker. Jeg havde ikke gjort det....Det kan koste langt over 100.000 ialt for at få det lavet om og så er det altså dyre kontakter.....
danske dåser kan bruges med svenske kontakter men ikke omvendt da de danske kontakter bygger dybere indad.. jeg har danske dåser her men svenske kontakter fra Gelia og ledningsföring er präcis den samme på danske og svenske kontaker men feks harald nyborg i sverige sälger kontaker som er mindre og meget pänere end den normale svenske kontakt og de er godkendt i sverige og pänere mindre varianter findes også i byggemarkeder som Woody o. lign. .. om de har dem med afbrydere ved jeg ikke men ellers så få smidt danske dåser i väggen og sät danske kontakter i og skal i sälgeen dag kan i jo bytte dem

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Våra nya kontakter som sattes upp efter en renovering' date=' var av den svenska typen, dvs utan avbrytare. Jag har aldrig begripit vad som är finessen med avbrytaren. Varför vill du ha sådana, kokinos?[/quote'] Grunden er at til exempel små elapparater, som elkedel, brødrister ect, stikker man ud og ind af stikkontakter. Det slider enormt på dåsen/væggen og det er nemmere at have dem siddende i en fast kontakt. Men har man det og der ikke er bryder på, risikerer man at de (pga dårlig kvalitet som oftest) går i overgang eller tænder sig selv etc. Og så kan det godt være at man har det super fine pfi relæ, men det sikrer dig på ingen måde overfor feks en elkedel der bare står og kører og til sidst bryder i brand, fordi den står og varmer kontinuerligt. For det er ikke en "fejl" som sådan, så derfor slår pfi'en ikke fra og bingo har du et stk nedbrændt hus. (kender flere der har oplevet det med lige præcis elkedler!) Har man en bærbar er det også mere skånsomt for den hvis man ikke tænder for strømmen til den før alle stik er sat i.... Måske holder jeg bare af at gå både med livrem og seler. Det hus jeg har i Rydsgård nu, der er el helt nytrukket og godkendt og jeg har ved gud aldrig i mit liv set noget så brandfarligt og hen i vejret. Havde det været i Danmark var hele huset jo blevet jævnet med jorden af hensyn til den nationale sikkerhed!!! Og det er guddødemig godkendt og alle svenskere virker som om at det er i den skønneste orden. En ven af mig, som er elektriker i Danmark, kiggede på det og fastslog at det ville han ikke røre med en ildtang af skræk for at komme til skade.... jo jo :surprise:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I Sverige bruger man det tyske stikkontakt system (hvis jeg husker korrekt), så måske man skal kigge mod Tyskland for at finde nogle pæne stikkontakter. Jeg googlede lidt og fandt følgende som måske kunne være interessante: http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/Trycksaker/MK0029_trendsolid_72.pdf http://www.merten.de/html/de/index.html (www.merten.se) http://media.gira.de/de/bildersuche/detail.html?p=0&s_img_id=68
Jeg kan anbefale Gira E2, som dog er i den lidt dyrere ende. 000055_1205775850.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hjælpen alle sammen!! :th2: Jeg ved stadig ikke helt hvor jeg skal vende mig for at finde ud af om det forsikringsmæssigt er godkendt at have danske kontakter med afbrydere? Men er det dét, så tror jeg vi vil installere de danske, lidt dybere, dåser og senere, så skifte fronten til svenske, hvis det bliver nødvendigt. Vi skal alligevel selv fræse ud til dåserne, så det bliver intet problem. Desuden har jeg, på min færd gennem det svenske, opdaget at man i flere tilfælde nægter at anerkende EU's vedtagede regler om at er man til eksempel autoriseret elektriker i et EU land, så har man lov til at virke i et andet EU land.... Det synes Sverige åbenbart er en dårlig idé.... hvorfor har jeg ikke kunnet finde svar på?v Jeg ville langt hellere have benyttet mig af de autoriserede håndværkere jeg SELV kender (og som er fra Dk) end jeg vil ud at hyre folk jeg aldrig har mødt. Jeg stoler ikke meget på håndværkere og jeg har endnu til gode at se ordentligt udført arbejde i Sverige. Har jeg bare været uheldig? Min kæreste og jeg har trods alt kigget på 30+ huse i syd Skåne og jeg er da klar over at det er en yderligt liggende landsdel (svarer vel til Nordjylland i Dk) men stadig. Grunden til at vi bygger selv, er at vi ikke har kigget på ET ENESTE hus, der ikke var noget makværk... Rent ud sagt byggesjusk i to meters højde. Og nej, vi har ikke kigget på de dyreste huse. Men vi er heller ikke fattige, for så kunne vi nok ikke have råd til at bygge selv.... kokinos - der stadig undrer sig efter at have boet 4 år i Sverige :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk på at en del "danske" stik ikke passer i svenske dåser. Hvorfor DK endnu ikke har fået taget en ordentlig standard til sig kan man jo undre sig over. Jeg ville, uden tvivl, finde et design indenfor svensk standard som løsning, skulle jeg stå med samme projekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ville' date=' uden tvivl, finde et design indenfor svensk standard som løsning, skulle jeg stå med samme projekt.[/quote'] Dét ville jeg absolut også.... hvis der fandtes stikkontakter med afbrydere på i Sverige... men det gør der ikke og det er dét der er hele problemet ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dét ville jeg absolut også.... hvis der fandtes stikkontakter med afbrydere på i Sverige... men det gør der ikke og det er dét der er hele problemet ;)
Heller ikke hvis du handler i Tyskland?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu blir jag nyfiken "Grunden til at vi bygger selv, er at vi ikke har kigget på ET ENESTE hus, der ikke var noget makværk... Rent ud sagt byggesjusk i to meters højde." plus att du sagt att mycket el i Sverige är mer eller mindre livsfarlig. Kan du ge exempel?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu blir jag nyfiken "Grunden til at vi bygger selv, er at vi ikke har kigget på ET ENESTE hus, der ikke var noget makværk... Rent ud sagt byggesjusk i to meters højde." plus att du sagt att mycket el i Sverige är mer eller mindre livsfarlig. Kan du ge exempel?
ARGHHHHHH :mad: KRA******HEL****EDDERM***** Jeg havde lige skrevet det længste indlæg i verden med fine eksempler og alting og så spasser computeren og nettet smider mig af og væk er det! Jeg er RASENDE! Jeg uddyber lige imorgen når mit temperament tåler det. Sorry :o EDIT: hvor jeg også gjorde rede for, hvor meget federe Sverige er på mange områder ifh til Dk. Ellers ville jeg jo ikke bo herovre. Her er dejligt!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites