Jump to content
larsk

Bruger svenskerne ikke nonoxal i rabarberretter?

Recommended Posts

Er det ikke brugt i se? :surprise:
Jo det MÅ det være almindeligt udbredt i Sverige, da man jo bruger nonoxal (kalciumklorid [E511]) når man skal lave hjemmebrænderi :laugh: Spørgsmålet er bare hvad det hedder og hvor det købes og det ved jeg desværre ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Varför ska du använda det nödvändigtvis? Om oxalsyra står det "Det talas ibland om det giftiga ämnet oxalsyra i samband med rabarber. Alla rabarbersorter innehåller detta, men syran finns framförallt i bladen vilka mycket sällan används. Syrahalten blir högre framåt sensommaren, så vill man vara försiktig är det bättre att skörda dem tidigare under sommaren, eller alternativt använda den nya framodlade sortens rabarber som är fattiga på oxalsyra. "

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Varför ska du använda det nödvändigtvis?
Dels fordi jeg er vandt til at bruge det fra dk og ikke bryder mig om følelsen i tandemaljen, når man spiser noget med højt indhold af oxalsyre, og dels fordi jeg ikke kender mine rabarber, de var bare i haven, og jeg ved derfor intet om syreindholdet, men vil nødigt overraskes på den kedelige måde.
Jo det MÅ det være almindeligt udbredt i Sverige' date=' da man jo bruger nonoxal (kalciumklorid [E511']) når man skal lave hjemmebrænderi :laugh:
Okay, det vidste jeg ikke man brugte (hvor i processen?:rolleyes:), men jeg har nu også prøvet at kigge hylderne med essens og lignende til hjemmebryggeren igennem uden held. Spurgte faktisk en lokal husmor i coop, som begyndte at snakke, da vi begge stod og ledte ved krydderihylden. Hun havde aldrig hørt noget så besynderligt, som tilsætningsstoffer. når man tilbereder rabarber. Nu var forestillingsevne og fantasi måske ikke blandt hendes styrker, men holdningen var vel udtryk for en generel skånsk opfattelse om at man spiser rabarberen MED oxalsyren :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites