Jump to content
lovebuine

H1N1 vaccine

Recommended Posts

Det helt store spørgsmål er (IMO): tør man tage vaccinen, og ikke mindst, tør man give den til ens børn? Der er hvert år utallige historier om, hvor syge folk er blevet af en alm. influenza-vaccine. Hvem ønsker at være forsøgskanin for denne nye vaccine? :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du arbejder i DK inden for sundhedsområdet eller læreområdet er der en lille sandsynlighed for at du bliver vaccineret. En vis DF MEP mener at han har krav på sådan en vaccine før alle andre ;) http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/08/06/042250.htm http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/08/06/080359.htm http://www.sst.dk/Sundhed%20og%20forebyggelse/Ny%20influenza/Vaccination.aspx

Det helt store spørgsmål er (IMO): tør man tage vaccinen' date=' og ikke mindst, tør man give den til ens børn? Der er hvert år utallige historier om, hvor syge folk er blevet af en alm. influenza-vaccine. Hvem ønsker at være forsøgskanin for denne nye vaccine? :scared:[/quote'] Der er flere metoder på at lave vaccinerne på, så det er det man skal hæfte sig ved når der kommer info omkring den pågældende vaccine. Nogle vacciner er simpelthen bare enkelte overflade proteiner som kroppen "lærer" at opfatte som værende farlige og derved uskadeliggører immunsystemet virus (eller bakterie). I de tilfælde hvor folk bliver syge er når man bruger "levende" virus som er blevet svækket eller reduceret i dosis så kroppen bør/kan overkomme virus. Hvis kroppen ikke klarer det, bliver du syg først og derefter er du så vaccineret ;) Normale influenza vacciner består af overflade proteiner (altså den førstbeskrevne metode) og er derfor ikkesmitsom. Kilde: http://ssi.dk/sw1341.asp Jeg antager (dog uden kildebekræftning) at H1N1 vaccinen er lavet på samme måde bare med overfladeproteinerne H1 og N1.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hysteri..... Der dør flere af møde med flodheste end der er døde indtil videre af H1N1.... Så slap lige af........:D
Ikke helt korrekt, men jeg er grundlæggende enig. I EU og EFTA, er der ind til mu 30.000 smittede. 42 er døde. Worldwide er der 172.000 smittede og 1.500 døde. Begge tal er formentlig meget højere, for der ses en tydelig sammenhæng mellem landendes sundhedssystemer og antallet af døde (jo bedre system jo flere registrerede. De fleste vil bare få en almindelig influenza, med et par dages sygdom. Er du over ca 55 år, er sandsynligheden for at blive smittet meget lille. I 50'erne var der tilsyneladende en inluenza-epidemi, der liknede H1N1, og dem der blev syge dengang, har "antikropper" i kroppen. Dette er nok med til at holde dødstallet nede. Hvis du ikke er syg eller arbejder med syge mennesker, eller varetager en vigtig opgave for samfundets opretholdelse (politi, brand, forsyning), er der efter min mening ikke den store grund til at blive vaccineret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du arbejder i DK inden for sundhedsområdet eller læreområdet er der en lille sandsynlighed for at du bliver vaccineret. En vis DF MEP mener at han har krav på sådan en vaccine før alle andre ;) http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/08/06/042250.htm http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/08/06/080359.htm http://www.sst.dk/Sundhed%20og%20forebyggelse/Ny%20influenza/Vaccination.aspx
Lærere og pædagoger bliver næppet omfattet af vaccinationen. I hvert fald ikke af første bølge. Det tager tid før vi får alle vaccinerne til Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lærere og pædagoger bliver næppet omfattet af vaccinationen. I hvert fald ikke af første bølge. Det tager tid før vi får alle vaccinerne til Danmark.
Jeg tror de bliver omfattet af ordningen i den forbindelse af de omgås børn til dagligt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror de bliver omfattet af ordningen i den forbindelse af de omgås børn til dagligt
Næppe. Hvis DK kun får 100-150.000 vacciner om ugen fra en gang i oktober vægter de nok sygeplejersker, plejepersonale, politi osv først. Det er vel 200.000 personer (eller 400.000 vacciner). Børn er ikke nødvendigvis i farezonen for at tage skade af en influenza... (kun hvis de i forvejen er syge). Derudover er der vel en 3-400.000, der er så syge eller svækkede, at de bør stå i første række til en vaccine. Kommer influenzaen først til december, når lærere og pædagoger nok også at blive omfattet, men der er altså ingen, der er i umiddelbar livsfare blandt dem som lærerne møder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hysteri..... Der dør flere af møde med flodheste end der er døde indtil videre af H1N1.... Så slap lige af........:D
Kald det bare hysteri, og det er det måske også lidt, især hvis man kigger på, hvor mange der faktisk dør af en helt almindelig influenzavirus, men det denne type kan er at mutere sig i sådan en grad at den kan gå hen og blive virkelig farlig og resistent overfor enhver medicinsk behandling...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det helt store spørgsmål er (IMO): tør man tage vaccinen' date=' og ikke mindst, tør man give den til ens børn? Der er hvert år utallige historier om, hvor syge folk er blevet af en alm. influenza-vaccine. Hvem ønsker at være forsøgskanin for denne nye vaccine? :scared:[/quote'] Korrekt at vaccinen kun er en efterligning altså et protein, men derfor ville jeg ikke overveje at få lille manden vaccineret. Kun hvis i fx skulle rejse udenlands eller på anden måde skulle komme i risikozonen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kald det bare hysteri' date=' og det er det måske også lidt, især hvis man kigger på, hvor mange der faktisk dør af en helt almindelig influenzavirus, men det denne type kan er at mutere sig i sådan en grad at den kan gå hen og blive virkelig farlig og resistent overfor enhver medicinsk behandling...[/quote'] Man kan diskutere meget frem og tilbage om det er hysteri eller ej. Dybest set tænker jeg, at det her er en rigtig god øvelse. Her tænker jeg især på danske forhold, hvor sundhedsberedskab åbenbart er noget ret nyt. Ind til for få år siden bestod det kun af beredskabsplaner for hospitalerne og udpegning af områder, hvor man kunne massebegrave døde mennesker, hvis vi blev ramt af en meget dødelig epedemi, eller fik atomaffald i hovedet. Jeg tænker det er en god øvelse, fordi det presser os til at tænke igennem, hvordan vi skal forholde os, hvem der skal vaccineres og især hvem der ikke skal osv. osv. I det her tilfælde får vi prøvet vores systemer af på en trods alt harmløs influenza, som tilmed ser ud til at ramme de unge (altså relativt: under 60-årige :p). En øvelse i ny og nå, er ok. Tænk bare på, hvor mange der blev reddet ud af Twin Towers pga diciplineret evakuering. For mange øvelser får vi forhåbentlig ikke for mange af - vi skal lære, ikke blive slappe i koderne...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan diskutere meget frem og tilbage om det er hysteri eller ej. Dybest set tænker jeg, at det her er en rigtig god øvelse. Her tænker jeg især på danske forhold, hvor sundhedsberedskab åbenbart er noget ret nyt. Ind til for få år siden bestod det kun af beredskabsplaner for hospitalerne og udpegning af områder, hvor man kunne massebegrave døde mennesker, hvis vi blev ramt af en meget dødelig epedemi, eller fik atomaffald i hovedet. Jeg tænker det er en god øvelse, fordi det presser os til at tænke igennem, hvordan vi skal forholde os, hvem der skal vaccineres og især hvem der ikke skal osv. osv. I det her tilfælde får vi prøvet vores systemer af på en trods alt harmløs influenza, som tilmed ser ud til at ramme de unge (altså relativt: under 60-årige :p). En øvelse i ny og nå, er ok. Tænk bare på, hvor mange der blev reddet ud af Twin Towers pga diciplineret evakuering. For mange øvelser får vi forhåbentlig ikke for mange af - vi skal lære, ikke blive slappe i koderne...
Det er jeg enig i. Lad os så bare håbe at det bliver ved øvelserne... Men det ser lidt ud som at vi skal til at vænne os til den slags "farlige" sygdomme...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites