Jump to content
Admin

Skåne's bedste bjergetape ?

Recommended Posts

Her i disse tour-tider kommer her et bud på dette til alle cykelentusiaster: picture.php?albumid=7&pictureid=83picture.php?albumid=7&pictureid=84 Fra Båstad til Förslöv picture.php?albumid=7&pictureid=85picture.php?albumid=7&pictureid=86 Flot udsigt over Bjärehalvön picture.php?albumid=7&pictureid=87 Nordpå er den ikke så stejl picture.php?albumid=7&pictureid=88 På toppen picture.php?albumid=7&pictureid=89 Fin cykelsti mod Båstad Når man cykler over Hallandsåsen i sydlig retning er den ganske stejl men ret kort, men i nordlig retning er den ikke så stejl men meget lang. Hele ruten er ca.35 km

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man behøver jo ikke tage til Hallandsåsen, Romeleåsen findes jo også:) (ved godt Admin bor i outpost fort nord). En dag skal jeg tage mig sammen til at cykle til/over/igennem Stenberget -Ibizaen havde sgu sine problemer med den bakke:o (vej 102 Skurup-Veberöd)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man behøver jo ikke tage til Hallandsåsen' date=' Romeleåsen findes jo også:) (ved godt Admin bor i outpost fort nord). En dag skal jeg tage mig sammen til at cykle til/over/igennem Stenberget -Ibizaen havde sgu sine problemer med den bakke:o (vej 102 Skurup-Veberöd)[/quote'] Ja, der ligger et par gode bakker ved Romeleåsen. Her er lidt mere inspiration til cykelture derude: http://www.redhotdot.net/2009/01/romelesens-backar.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man behøver jo ikke tage til Hallandsåsen' date=' Romeleåsen findes jo også:) (ved godt Admin bor i outpost fort nord).[/quote'] Ja, men der modtages også andre bud. Hallandsåsen er det højeste bjerg, men derfor er det jo ikke nødvendigvis det bedste at cykle på.:) Kom endelig med andre bud på gode ruter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er et forslag til en tur i Romeleåsen: Tag cyklen med i bilen og kør mod Ystad, drej af ved Skurup-afkørslen ved Preem-tanken og følg skiltene mod "Johanna-museet". Parker bilen ved museet, op på cyklen og kør mod Slimminge. Efter Slimminge går det opad, man strejfer Hindberget, hvorefter det går nedad mod Blentarp. (Hint: nyd evt. en frokost i gården på "Table & Cher" :)) Kør nordpå mod Veberöd og drej mod Rödde, ved lufthavnens radartårn siger min GPS 180 meter over havet. Kør sydpå ad 102 og nyd udsigten over Malmö og København samt Häckeberga-reservatet. Er benene stadig gode kan man tage en afstikker over Stenberget og køre tilbage nedad Slimminge-vejen, eller man kan fortsætte ad 102 tilbage til museet. God tur!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ved lufthavnens radartårn siger min GPS 180 meter over havet.
Kontra Hallandsåsens 185 meter på det højeste punkt (fik det opfrisket for en uge siden) - så det er slet ikke værst endda.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Her er et forslag til en tur i Romeleåsen: Tag cyklen med i bilen og kør mod Ystad, drej af ved Skurup-afkørslen ved Preem-tanken og følg skiltene mod "Johanna-museet". Parker bilen ved museet, op på cyklen og kør mod Slimminge. Efter Slimminge går det opad, man strejfer Hindberget, hvorefter det går nedad mod Blentarp. (Hint: nyd evt. en frokost i gården på "Table & Cher" :)) Kør nordpå mod Veberöd og drej mod Rödde, ved lufthavnens radartårn siger min GPS 180 meter over havet. Kør sydpå ad 102 og nyd udsigten over Malmö og København samt Häckeberga-reservatet. Er benene stadig gode kan man tage en afstikker over Stenberget og køre tilbage nedad Slimminge-vejen, eller man kan fortsætte ad 102 tilbage til museet. God tur!
102'eren nordpå fra skurup er altså pæn ond, modsat retning i forhold til din tur :eek:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fra Slimminge og op på Hindberget, er altså pæn meget stejlere end 102'eren..... :)
Åh ja... .. Quote fra linket i #6:
Slimmingebacken, Längd: 2.1 km Snitt: 4.6% Max: 13% (cirka)
Han overdriver sikkert, men stejl er den... :thumbup:. Toppen ligger dog "kun" på ~165 meter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for forlaget. Jeg kan se at turen er ca 33 km ifølge Google Maps.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
102'eren nordpå fra skurup er altså pæn ond' date=' modsat retning i forhold til din tur :eek:[/quote'] Grunden til jeg foreslår den nævnte retning er, (medmindre man tager Stenberget med osse :scared:) at "nedstigningen" tilbage via 102'eren er forholdsvis stille og rolig, og vejen er næsten snorlige. Tager man turen tilbage ad Slimminge-vejen skal man satme være vågen, da det går stejlt nedad på meget snoede veje! Jeg kunne godt forestille mig, at man er pænt træt efter turen og måske gerne ville slappe lidt af på sidste del... men det må folk jo selv bestemme :) Man kan forresten også tage en anden tur: istedet for at køre nordpå mod Veberöd i Blentarp kan man køre sydpå mod Ystad og dreje mod Rydsgård - dén bakke er SYGELIGT OND!! Efter Rydsgård Gods kører man så bare til højre i krydset mod Slimminge. Dog er vejen fra Blentarp og ned til krydset lidt lang og kedelig. Steen: selv tak, og god tur!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Man kan forresten også tage en anden tur: istedet for at køre nordpå mod Veberöd i Blentarp kan man køre sydpå mod Ystad og dreje mod Rydsgård - dén bakke er SYGELIGT OND!
Læste lige denne: www.berlingske.dk/article/20090814/verden/708140078 "...jeg og en god kollega først på ugen ville cykle en tur omkring Kullen hinsidan i Skåne. Vi tænkte mere på, at vi skulle op ad bakke, og terrænet begyndte da også så småt at hæve sig ved Mölle. Da vi ved Turisthotellet drejede 90 grader til højre, stod den der: Muren! 12 procent stigning, og toppen var ikke i syne..."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites