3pac 10 Anmeld indhold Skrevet July 31, 2009 Jag har fået lavet noget muraarbejde: --- Datum: 2009-07-15 Beskrivning: Rivning av befintlig mellan vägg tegel 1vån, erfoderlig stämpning av tak under arbetets gång, inköp och uppläggning av 1st Hea stålbalk 3200x140mm inkl transport, torrstoppning med expander betong. Material kostnad. 1ST Hea stålbalk 140x140mm, expanderbetong, = 3075,00 Arbetskostnad: 32timx350kr/tim= 11200,00 Hyrkostnad: Storkapmaskin inkl slitage klinga, perssläp, bilmaskin, = 650,00 Summa = 14925,00 Moms = 3731,25 Totalt att betala = 18656,25 Obs! Rot avdrag är ej medräknat i denna offert. Övrigt: Balk kommer att ligga oputsad tills kund har monterat undertak, 1st regel på vardera sida om balk, skruvas i tak som säkerhet att balk ej skjuts i sidled vid arbete. Tills under tak är monterat, ansvarar kund själv att balk ej rubbas ur sitt läge. Deponering av tegel massor är ej med i pris. Offerteni gäller 30 dagar. Ev extraarbete debiteras med 350:- per man/timme, exkl, moms. Före ev extraarbete informeras beställaren. --- Jag har modtaget fakutra: Rivning av befintlig mellan vägg samt inköp och upplägg av hea stålbalk Enligt bifogad offert 2009-07-15 Materialkostnad = 3075,00 Arbetskostnad = 11200,00 Hyrkostnad = 650,00 Summa = 14925,00 moms = 3731,25 Att betala: 18656,25 --- muren var hos mig mandag(27/7-2009) fra 8.20 til 14.00 og holdt 30min pause Mura var hos mig tirsdag(28/7-2009) fra 7.30 til 8.30 Dette giver 6timer x 2 mann = 12 timer Nå han skriver "Enligt bifogad offert 2009-07-15" og det er på 32timer og han kun bruger 12 timer skal jeg så betale for de 20timer han ikke har lavet noget hos mig, nå han har skrevet 32 timer? fakturaen kom til mig 29/7-2009 og skal betales 7/8-2009, så en afklaring inden ville være godt, ved bare ikke hvor jeg skal henvende mig så nu bliver det her... Der er heller ikke brugt "expander betong" det er jo ca 8000,- kr det dejer sig om, så har han bare haft en timeløn på 1000 sek? eller kan man gøre noget? det skal lige siges at den første mure jeg have ude skulle bruge 74timer så tænkt 32 lyder lidt beder, syntes selv det var lang tid... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Hvad sagde han, da du ringede til ham og stillede de samme spørgsmål? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Hvad sagde han' date=' da du ringede til ham og stillede de samme spørgsmål?[/quote'] Har jeg ikke gjort endnu, da jeg gerne ville vide om han bare må det eller om jeg kan nøjes med at betela for 12timer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Du skal som udgangspunkt altid betale den regning du får....Evt stridigheder med firmaet skal kunne dokumenteres og skal påbegyndes med det samme. Ellers står du svagt i en retssag. Nægt at betale for 32 timer, når han kun var der i de 12... Sig til ham at ellers ender den i retten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Man får också räkna in transporttid, och att de kanske skulle köra och hämta nåt, eller handla in. Men det är alltid så att vid fastpris offerter så lägger de på risktillägg. Det står också "Balk kommer att ligga oputsad tills kund har monterat undertak" Innebär detta att de kommer tillbaka och putsar den när undertaket är på plats? Alltså att det ingår i priset, men att det utförs senare? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Du skal som udgangspunkt altid betale den regning du får....Evt stridigheder med firmaet skal kunne dokumenteres og skal påbegyndes med det samme. Ellers står du svagt i en retssag. Nægt at betale for 32 timer, når han kun var der i de 12... Sig til ham at ellers ender den i retten. Ja det er klar regningen skal betales, men om han er i sin gode ret til at tag sig betalt for 32timer og "nøjes" med at arbejde 12timer eller om jeg har ret til at brokke mig nå det er sat op på den måde Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Det er jo et tilbud du har accepteret, at det så gik lidt lettere end han havde regnet med er vel kun godt for ham Men tænk hvis du havde godtaget det på 72 timer.... :thumbdown Jeg ville nok ringe til ham og lige sige "hallo.. du har kun brugt 12 timer og der står også noget med expander beton, det mener jeg da ikke du brugte....." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Man får också räkna in transporttid, och att de kanske skulle köra och hämta nåt, eller handla in. Men det är alltid så att vid fastpris offerter så lägger de på risktillägg. Det står också "Balk kommer att ligga oputsad tills kund har monterat undertak" Innebär detta att de kommer tillbaka och putsar den när undertaket är på plats? Alltså att det ingår i priset, men att det utförs senare? Nej de kommer ikke tilbage og puders nå loftet (undertaket) er lavet da loftet komme til at ligge under bjælken... Der står ingen steder om det er fastpris eller ej, jeg spurgt efter en ca pris på arbejdet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Han skrev i en mail til mig da han skulle ud og kigge "titta på muren och ge ett prisförslag" også fik jeg et "offert" er det der det er gået galt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Prisförslag = offert = tilbud. Det är inget du måste acceptera. Han skal heller inte gå igång innan ni kommit överens. Det du fått är ett fastpris, annars hade det bara stått x kronor per timme, men ingen angivelse av hur många timmar han räknat med att det ska ta. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Tomcat 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Som udgangspunkt er en "offert" bindende hvis der er en mundtlig eller skriftlig accept. 3pac. Det som nok er dit største problem er at det ikke er klart for dig om det er en "fastpris offert" eller en pris på timebasis. Som udgangspunkt ved jeg ikke hvor du står da du åbenbart må have accepteret tilbudet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Jeg har jo accepteret det i forhold til at sige at han gerne må komme og rive den væg ned og ligge en bjælke op, men ud fra hans først mail hvor der står 32timer går jeg ud fra vi snakker timepris og hvis det så tag 47 er det bare en skam for mig og tag det 12 som det har gjort er det bare en fordel for mig... Jeg er helt klar over at hvis der ikke havde stået: Rivning av befintlig mellan vägg tegel 1vån, erfoderlig stämpning av tak under arbetets gång, inköp och uppläggning av 1st Hea stålbalk 3200x140mm inkl transport, torrstoppning med expander betong. Totalt att betala = 18656,25 Ja så havde det været lige meget så var det bare at betale så kunne det havde taget en 1dag eller 1mdr og jeg kunne være ligeglad Men eftersom det er skrevet sådan: Arbetskostnad: 32timx350kr/tim= 11200,00 Går jeg ud fra at det er på timebasis... Men er det mig der er helt gal på den? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
testeren 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Nu sidder jeg jo ikke med papirerne og ved ej heller hvad der er sagt mundtligt, men er ret sikker på der skal stå "Fast pris" i det tilbud du har fået, ellers gælder timeprisen selvfølgeligt. Her "kan" de jo så lægge servicebil og alverdens mærkelige ting på som man jo som regel aldrig får noget at vide om før efter man indgår aftale hvilket også er meget tvivlsom metode. Men nu har du jo faktura, og så kan han jo ikke komme rendende med nye ting bagefter. Faktisk burde aftalen jo være lavet på den standard man bruger i branchen, mener den hedder ABS 09 (Google det eller kig på Konsumentverkets web) hvor aftalens detaljer bør stå. Jeg ville ikke betale mere end det timetallet beretter til hvis jeg var dig, det er jo helt i hegnet det der, så skriv til ham og bed om yderligere detaljer om jobbet/faktura eller skriv det som det er at der ikke er indgået aftale om fast pris etc. etc. Held og lykke med det! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Men eftersom det er skrevet sådan: Arbetskostnad: 32timx350kr/tim= 11200,00 Går jeg ud fra at det er på timebasis... Men er det mig der er helt gal på den? Ja, som jag ser det så er du gal på den. Han har tydligt skrivit att han räknar med att det ska ta 32 timmar. Jag hade dock ringt honom och frågat vad han menar med det där med att bjälken ligger oputsad tills undertaket kommer upp. För mig är det tydligt att det låter som om de förväntar sig att komma tillbaka och putsa den. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Det står i offerten "Totalt att betala". Du kar sagt ok till tillbudet, och därmed också priset. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 det er derfor man aldrig skal gå efter färdige tilbud hvis man ikke vil betale extra .. hvis du beder en håndvärker om et färdigt tilbud vil de ALTID lägge 25-35% oven i for at de ikke bränder fingrene .. og det skal du betale hvis du siger ja til tilbuddet uanset om de bruger mindre tid og materialer.. dete r i langt de feleste tilfälde billigere bare at få arbejdet gjort opg så tage regningen bagefter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Nu sidder jeg jo ikke med papirerne og ved ej heller hvad der er sagt mundtligt, men er ret sikker på der skal stå "Fast pris" i det tilbud du har fået, ellers gælder timeprisen selvfølgeligt. Her "kan" de jo så lægge servicebil og alverdens mærkelige ting på som man jo som regel aldrig får noget at vide om før efter man indgår aftale hvilket også er meget tvivlsom metode. Men nu har du jo faktura, og så kan han jo ikke komme rendende med nye ting bagefter. Faktisk burde aftalen jo være lavet på den standard man bruger i branchen, mener den hedder ABS 09 (Google det eller kig på Konsumentverkets web) hvor aftalens detaljer bør stå. Jeg ville ikke betale mere end det timetallet beretter til hvis jeg var dig, det er jo helt i hegnet det der, så skriv til ham og bed om yderligere detaljer om jobbet/faktura eller skriv det som det er at der ikke er indgået aftale om fast pris etc. etc. Held og lykke med det! han har jo sagt ja til det tilbud han har fået at de så har brugt mindre tid på at udföre det kommer bare håndvärker til gode .. kunde skal betale den pris der er angivet i tilbudet uanset hvad .. medmindre arbejdet ikke er udfört eller lign. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 han har jo sagt ja til det tilbud han har fået at de så har brugt mindre tid på at udföre det kommer bare håndvärker til gode .. kunde skal betale den pris der er angivet i tilbudet uanset hvad .. medmindre arbejdet ikke er udfört eller lign. Det vil jeg ikke mene. Hvis vedkommende har skrevet 32 timer á xyz kroner, og der så kun bliver brugt 12, så skal man ikke betale for mere end 12 timer, eller hvor mange timer, der nu kan redegøres for. Man har ret til en redegørelse over, hvad timerne er blevet brugt til. Hvis det skulle have været en rigtig fastpris opgave, så skulle der blot stå arbejdsløn x kroner (hvor beløbet så kunne have været 32 timer á xyz). Derfor der som regel aldrig står andet end fastpris på at lave biler. På den måde kan de sige, det tager 2 timer, men i virkeligheden bare tager én enkelt time. Problemet er nok, at der i tilbudet ikke er specificeret om, det er en fast pris eller en löpande pris. Se evt. mere her: http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Renovera-/Anlita-hantverkare-/Pris-och-tillaggsarbete/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Der er heller ikke brugt "expander betong" det er jo ca 8000,- kr det dejer sig om, så har han bare haft en timeløn på 1000 sek? eller kan man gøre noget? det skal lige siges at den første mure jeg have ude skulle bruge 74timer så tænkt 32 lyder lidt beder, syntes selv det var lang tid... Hvis mureren ikke har brugt ekspanderende beton, så skal du ikke betale for det, men for den type, der er brugt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Det vil jeg ikke mene. Hvis vedkommende har skrevet 32 timer á xyz kroner, og der så kun bliver brugt 12, så skal man ikke betale for mere end 12 timer, eller hvor mange timer, der nu kan redegøres for. Man har ret til en redegørelse over, hvad timerne er blevet brugt til. Hvis det skulle have været en rigtig fastpris opgave, så skulle der blot stå arbejdsløn x kroner (hvor beløbet så kunne have været 32 timer á xyz). Derfor der som regel aldrig står andet end fastpris på at lave biler. På den måde kan de sige, det tager 2 timer, men i virkeligheden bare tager én enkelt time. Problemet er nok, at der i tilbudet ikke er specificeret om, det er en fast pris eller en löpande pris. Se evt. mere her: http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Renovera-/Anlita-hantverkare-/Pris-och-tillaggsarbete/ når du hyrer svenske håndvärkere og får et offert så lägger de altid en del extra på og siger du ja til dette skal du betale regningen uanset om de bruger mindre tid osv .. har diskuteret selvsamme med en del svenske håndvärkere og de siger selv at det er bagdelen ved at få et fast offert .. de siger selv at man nästen altid slipper billigere hvis man bare beder om at få skidtet gjort uden offert netop fordi de lägger de extra % på for at däkke sig ind .. det er det samme som hvis du bestiller service på en bil... de har en sats på hvor länge et service tager og det bonger de dig for .. at mekanikeren så gör det hurtigere har ingen indvirkning på prisen... et offert i sverige er en fast pris hvis man välger at sige GO så betaler man den pris.. et andet eksempel er det arbejde PEAB asfalt udförer på vej 11 ... kommunerne har fået at vide "det her tager x-antal timer og koster dette" i de antal timer er der taget höjde for at de skulle arbejde bla om vinteren .. da vi så har hafte n meget mild vinter hvor de har kunnet grave hele vineteren gör at de er färdige 2 måneder för tid dvs de har brugt langt färre timer. men kommunerne skal stadig betale den oprindelige pris som var angivet i offertet!! et offert er et tilbud "vi regner med at dette tager denne tid og koster dette" siger man ja til det så betaler man den pris de har sagt hverken mere eller mindre på samme måde beskytter offertet jo kunden i tilfälde af at de skulle väre längere tid om det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2009 Nu er jeg ikke advokat, så du kan nok ikke bruge mine kommentarer til noget juridisk, men jeg vil alligevel komme med min mening. Du har fået et tilbud og accepteret det, formoder jeg. Hvis ellers der er blevet udført det arbejde, som tilbudet dækker, skal du betale det, der står i tilbudet - uanset hvor mange faktiske timer, der er blevet brugt. Men jeg kan så forstå, at de ikke har udført arbejdet jf. tilbudet (anden beton), og så er sagen jo en lidt anden. Jeg er heller ikke håndværker, så jeg kan ikke tage stilling til, hvad det indebærer, at der er brugt en anden beton (havde du i øvrigt accepteret dette?). Måske har det lettet deres arbejde? Hvis betonen er billigere, skal du jo ikke betale det samme, og hvis du ikke har accpeteret den type, har de jo ikke lavet det arbejde, I har aftalt. Så kan de ikke komme og kræve dette opkrævet, men I må finde ud af, om der skal gives afslag, eller om du evt. vil have, at det laver det om til det, I har aftalt. Desuden står der tilsyneladende, at det afventer, at du lægger undertag på. Skynd dig, for du er ansvarlig for de skader, der opstår indtil dette er gjort. Desuden har han jo formodentligt lejet noget udstyr. Det skal jo også hentes. Men 20 timer til det... jo, hvis han har hentet til i Kiruna måske... Kommer de tilbage og laver noget, der er indeholdt i aftalen, når du har lagt undertag? Så synes jeg da ikke at du skal betale, før al arbejdet er udført. Håber at det går i orden...og jo, jeg synes at det er helt rigtigt at bede om et fast tilbud. Ellers havde de jo nok brugt 60 timer på det. Måske måske skal man indhelte flere tilbud end et, så man kan sammenligne. Vh, Lars. Jag har fået lavet noget muraarbejde: --- Datum: 2009-07-15 Beskrivning: Rivning av befintlig mellan vägg tegel 1vån, erfoderlig stämpning av tak under arbetets gång, inköp och uppläggning av 1st Hea stålbalk 3200x140mm inkl transport, torrstoppning med expander betong. Material kostnad. 1ST Hea stålbalk 140x140mm, expanderbetong, = 3075,00 Arbetskostnad: 32timx350kr/tim= 11200,00 Hyrkostnad: Storkapmaskin inkl slitage klinga, perssläp, bilmaskin, = 650,00 Summa = 14925,00 Moms = 3731,25 Totalt att betala = 18656,25 Obs! Rot avdrag är ej medräknat i denna offert. Övrigt: Balk kommer att ligga oputsad tills kund har monterat undertak, 1st regel på vardera sida om balk, skruvas i tak som säkerhet att balk ej skjuts i sidled vid arbete. Tills under tak är monterat, ansvarar kund själv att balk ej rubbas ur sitt läge. Deponering av tegel massor är ej med i pris. Offerteni gäller 30 dagar. Ev extraarbete debiteras med 350:- per man/timme, exkl, moms. Före ev extraarbete informeras beställaren. --- Jag har modtaget fakutra: Rivning av befintlig mellan vägg samt inköp och upplägg av hea stålbalk Enligt bifogad offert 2009-07-15 Materialkostnad = 3075,00 Arbetskostnad = 11200,00 Hyrkostnad = 650,00 Summa = 14925,00 moms = 3731,25 Att betala: 18656,25 --- muren var hos mig mandag(27/7-2009) fra 8.20 til 14.00 og holdt 30min pause Mura var hos mig tirsdag(28/7-2009) fra 7.30 til 8.30 Dette giver 6timer x 2 mann = 12 timer Nå han skriver "Enligt bifogad offert 2009-07-15" og det er på 32timer og han kun bruger 12 timer skal jeg så betale for de 20timer han ikke har lavet noget hos mig, nå han har skrevet 32 timer? fakturaen kom til mig 29/7-2009 og skal betales 7/8-2009, så en afklaring inden ville være godt, ved bare ikke hvor jeg skal henvende mig så nu bliver det her... Der er heller ikke brugt "expander betong" det er jo ca 8000,- kr det dejer sig om, så har han bare haft en timeløn på 1000 sek? eller kan man gøre noget? det skal lige siges at den første mure jeg have ude skulle bruge 74timer så tænkt 32 lyder lidt beder, syntes selv det var lang tid... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret August 1, 2009 Uanset hvad, så skal han jo trække rotavdraget fra:thumbup: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret August 1, 2009 Uanset hvad' date=' så skal han jo trække rotavdraget fra:thumbup:[/quote']Ikke hvis kunden ikke har noget at bruge det til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret August 1, 2009 Jeg mener ikke der blev aftalt noget om fastpris da han var ude, om jeg så har godtaget det unden afvide det ved at sige at han gerne må komme og udføre arbejdet. det er jo så det... Jeg går klart ud fra at nå der står 32timer x 350kr så snakker vi timepris hvilket jeg også har det bedst med, især på sådan et lille job... Jeg ved at da han er ude og kigge på det spøger jeg ham om hvad det ca vil koste, og ja det skal han lige finde ud af dagen efter for han ved ikke hvad en balk koster Muren kommer ikke og laver mere den er færdig som den ligger nu og eftersom der kommer gipsloft lige under den, behøves den ikke at blive pudset, så han er helt færdig med det job. Så jeg er desværre ikke helt klar over endnu om jeg har sagt ja til en fastpris unden afvide det? hvad nogle af jer mener... Eller om jeg kune skal betale for 12timer plus noget transport 1½time om dagen også har jeg været flink... Nej der er ikke lavet en "ABS 09" det snakket den ene mure om der var ude at der skulle laves sådan en, at hans pris så være skruet helt i op er jo så det, og der var snakke om fastpris og det var jeg ikke glad for... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret August 1, 2009 Så jeg er desværre ikke helt klar over endnu om jeg har sagt ja til en fastpris unden afvide det? hvad nogle af jer mener... Det skal du i hvert fald være helt afklaret omkring, hvis du vil klage over regningen, for mureren er åbenbart af den opfattelse, at der er tale om et fast tilbud. Jeg kunne godt lide at vide, hvorfor der er brugt en anden beton end det aftalte? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites