Jump to content
per_w_orkelljunga

Nogengange forbløffes man - Sverige et retsligt U-land?

Recommended Posts

Efter jeg kom hjem fra 3 ugers ferie lå der et brev fra Kronofogeden i min post. Hmm, hvad er nu det? Det viste sig at være en varebil jeg lånte for 1 år siden. Efter 100 km i den bad jeg udlejer om at hente den igen. Bremserne virkede ikke, dækkene var ulovsige (fik en bøde!). Så jeg stillede den og bad udlejer hente lortet. Kort efter fik en regning fra udlejer. Han ville have at jeg skulle betale for at få hentet det skrammel + de 5 dage over tid der gik til bilen var hentet. At betale 9669 Skr!! Nølle, sagde jeg! Så truede han med Kronofogeden: Rand og hop! Jeg havde klare beviser for at han ikke havde overholdt sit ansvar mht. bilen. Intet skete i et år. Min research på denne nu lukkede udlejer viste at han havde mange af den slags sager. Altså en platugle. I brevet fra kronofogeden stod: At betale 14,660 inden 14 dage! Jeg ringede til Kr. F. og sagde at jeg ikke ville betale den fuskerøv. Svaret:FOR SENT!!! Jeg skulle have svaret INDEN 14 dage, ellers ville det være det samme som at acceptere kravet. Derfor: BATAL!!! Jeg nægtede! Svaret kom prompte: Så gør vi udlæg i din ejendom. Inden kort tid! Hvad i H er det for et ULAND!! Det er jo... jeg kan ikke finde ord!! Man er jo TOTALT retsløs! Hvad pokker gør man? NB: Engang læste jeg en artikel om det Svenske Kronofogede system. Det fik kritik for at være fuldstændig ulandsagtigt. At det kvælte enhver form for foretagssomhed fordi folk er bange for at havner der. Selvom de svarer gælden står man i registret i 3 år. Ingen muligheder for snor (som i andre lande). Alle og enhver kunne bruge og misbruge systemet. Derfor hellere passe sit job på fabrikken som små mæhh-lam. Hente sin lille hyre. Men resultatet er at Sverige står i STAMPE :| Sverige for pokker :|

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Læs lige inde på Kronofogdens hjemmeside omkring "bluffaktura". http://www.kronofogden.se/vanligafragor/kronofogdensvarar/kronofogdensvarar/vadkanjaggoraomjagfarenbluffaktura.5.121b82f011a74172e5880006092.html Her står: Det är mycket viktigt att du bestrider kravet i betalningsföreläggandet snabbt och skriftligt till oss. Så start med at gøre det. Du kunne så i brevet skrive at du har været på 3 ugers ferie, hvilket du kan dokumentere, og du har svaret så snart det var muligt, da du kom hjem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror generelt at der er den del firmaer i Sverige som satser på at folk er bange for "Kronofogden" og truer/lokker dem til at betale uretmæssige krav. Jeg var selv ude for det samme med Megaphone, som blev ved med at sende mig regninger for et ekstra-abonnement, som de mente jeg havde bestilt ved at betale en af mine regninger!!:rolleye: Jeg skrev til dem på e-mail at jeg opsagde hermed alt og nægtede at betale en krone mere - for deres services havde forøvrigt aldrig virket og jeg havde bare kæmpet med deres helpdesk for at få det til at virke, men det lykkedes aldrig. De skrev tilbage at jeg bare skulle betale - jeg skrev tilbage at jeg nægtede, da kravet var uretmæssigt - de skrev igen tilbage at det skulle jeg - jeg skrev igen tilbage at jeg nægtede..... sådan kørte den et par runder. Så skrev de at de ville sende den til inkasso - så skrev jeg at de skulle sende den direkte til tingsrätten for jeg ville bare bestride den hele vejen, så de kunne ligeså godt spare omkostningerne til inkassofirmaet og kronofogden, og bare slippe med at betale for min og deres advokat, når kravet var så åbenlyst uretmæssigt, at de ikke kunne andet end at tabe sagen. Derefter modtog jeg et par uger efter en inkassoopkrævning. Jeg ringede straks til inkassofirmaet og sagde at der var tale om et uretmæsigt krav som jeg bestred, og jeg havde allerede opfordret Megaphone til at sende sagen direkte til tingsrätten. Inkassofirmaet bad om dokumentation, og tilbød at sende e-mail udvekslingen. Det sagde de ja til og jeg e-mailede til inkasso-fimaet som derefter på e-mail bekræftede at de havde modtaget min indsigelse. Derefter hørte jeg aldrig mere noget i den sag. Det står for mig helt klart, at Megaphones taktik fra starten var at prøve at presse mig til at betale selvom de godt var klar over at de ikke havde ret til en krone.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bestredet kravet. Vedlagt dokumentation. Men utroligt at have et system der er så langt ude i hampen! Det er folks liv man her rutter med på en helt tilfældig facon. Man kunne i det mindste besvære sig med et anbefalet brev. Næe nej, det er systemet ikke gearet til :| En advokat fortalte mig iøvrigt, at Sverige er det ENESTE land i EU hvor der ved privat gæld kan gøres udlæg i fast ejendom UDEN at sagen nogensinde har været for en dommer. Endnu mere suspekt: Bare der er FREMSENDT et krav - rigtigt som forkert - så er man registreret!! Dette er før blevet misbrugt som chikane mod andre. Men Sverige holder stadig fast i systemet.... !! Sverige er et skønt land. Men på visse områder er de altså SÅ VÆK :|

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I brevet fra kronofogeden stod: At betale 14,660 inden 14 dage! Jeg ringede til Kr. F. og sagde at jeg ikke ville betale den fuskerøv. Svaret:FOR SENT!!! Jeg skulle have svaret INDEN 14 dage, ellers ville det være det samme som at acceptere kravet. Derfor: BATAL!!! Jeg nægtede! Svaret kom prompte: Så gør vi udlæg i din ejendom. Inden kort tid! Hvad i H er det for et ULAND!! Det er jo... jeg kan ikke finde ord!! Man er jo TOTALT retsløs! Hvad pokker gør man?
Hvordan søren kan de bevise, at man har modtaget brevet? Der bør da være en form for kvittering på modtagelse. Hvis posten fungerer bare lige så dårligt som i Danmark, så forsvinder der jo en del breve, og man kan jo risikere slet ikke at have modtaget brevet. Brevet kan også være leveret forkert osv. Det er sgu en ommer fra Kronofogden. Håber din sag går i orden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan søren kan de bevise' date=' at man har modtaget brevet? Der bør da være en form for kvittering på modtagelse. Hvis posten fungerer bare lige så dårligt som i Danmark, så forsvinder der jo en del breve, og man kan jo risikere slet ikke at have modtaget brevet. Brevet kan også være leveret forkert osv.[/quote'] Ja, min erfaring med svensk postvæsen er netop, at det er mindre pålideligt end i DK. Meget mindre endda. Hver eneste evige måned modtager vi mindst en 2-3 breve, som af afsender er dateret 14 dage forud for vores modtagelse af brevet. Om det så måske i virkeligheden skyldes, at samtlige svenske virksomheder er 12 dage om at sende et brev, fra den dag brevet dateres og printes, ved jeg sgu ikke. :rolleyes: Og da vi boede i Oxie fik vi konstant gennem 2 år naboernes post - og de fik vores. :rolleyes: Ditto herfra. :thumbup: Fat mod og hold på din sag. Betalt for guds skyld ikke en krone.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt nyt! Jeg talte med Kronofogeden idag. Ringede for at skrue bissen på! Erfarede så, at sagen er droppet! Det har den været i et stykke tid nu! Ok, glade mig. Men hvorfor POKKER ulejliger de sig så ikke med at orientere mig om dette MED DET SAMME?? To uger har de haft!! Ferieramt? Men så fik den platugle alligevel generet mig. Man står nu registreret i en rum tid (måske helt op til 6 uger) som havende en sag hos Kro. F.! En anden ting: I DK registrerer man folk med gæld som dårlige betalere. Det gør man også i Sverige. Men når man har svaret enhver sit i Danmark, så slettes man af registeret. Det går man ikke i Sverige. Der står man 3 år efter man har svaret enhver sit :rolleye: Hvad pokker tænker de dog på? Det er jo en nærmest at betragte som en hånestraf. Det er for mig helt ufatteligt at man i et moderne retssamfund som Sverige tillader den slags. Det er sgu ikke OK. CHIKANE: I Sverige er man ikke helt ubekendt med at systemet misbruges til ren chikane. I den tid man står listet som at have en sag kørende, da er livet besværligt. Sverige: Det er sgu en OMMER!!! Btw: Tak for jeres svar :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan søren kan de bevise, at man har modtaget brevet? Der bør da være en form for kvittering på modtagelse. Hvis posten fungerer bare lige så dårligt som i Danmark, så forsvinder der jo en del breve, og man kan jo risikere slet ikke at have modtaget brevet. Brevet kan også være leveret forkert osv. Det er sgu en ommer fra Kronofogden. Håber din sag går i orden.
De sender brevet som ganske alm. post. Får man ikke brevet, så finder man nok ud af det den dag fogeden står og vil have ens ting :scared: Jeg ved ikke hvad proceduren er for lignende sager i DK. I DK er det jo altid retten der tager sig af tvister. Først afsiges en dom. Om skyldig, Betaler man ikke, så havner sagen atter ved en dommer, hvori man dømmes til at betale, ellers vil der blive foretaget udlæg. Retten i DK indkalder ALTID anbefalet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Efter jeg kom hjem fra 3 ugers ferie lå der et brev fra Kronofogeden i min post. Hmm, hvad er nu det? Det viste sig at være en varebil jeg lånte for 1 år siden. Efter 100 km i den bad jeg udlejer om at hente den igen. Bremserne virkede ikke, dækkene var ulovsige (fik en bøde!). Så jeg stillede den og bad udlejer hente lortet. Kort efter fik en regning fra udlejer. Han ville have at jeg skulle betale for at få hentet det skrammel + de 5 dage over tid der gik til bilen var hentet. At betale 9669 Skr!! Nølle, sagde jeg! Så truede han med Kronofogeden: Rand og hop! Jeg havde klare beviser for at han ikke havde overholdt sit ansvar mht. bilen. Intet skete i et år. Min research på denne nu lukkede udlejer viste at han havde mange af den slags sager. Altså en platugle. I brevet fra kronofogeden stod: At betale 14,660 inden 14 dage! Jeg ringede til Kr. F. og sagde at jeg ikke ville betale den fuskerøv. Svaret:FOR SENT!!! Jeg skulle have svaret INDEN 14 dage, ellers ville det være det samme som at acceptere kravet. Derfor: BATAL!!! Jeg nægtede! Svaret kom prompte: Så gør vi udlæg i din ejendom. Inden kort tid! Hvad i H er det for et ULAND!! Det er jo... jeg kan ikke finde ord!! Man er jo TOTALT retsløs! Hvad pokker gør man? NB: Engang læste jeg en artikel om det Svenske Kronofogede system. Det fik kritik for at være fuldstændig ulandsagtigt. At det kvælte enhver form for foretagssomhed fordi folk er bange for at havner der. Selvom de svarer gælden står man i registret i 3 år. Ingen muligheder for snor (som i andre lande). Alle og enhver kunne bruge og misbruge systemet. Derfor hellere passe sit job på fabrikken som små mæhh-lam. Hente sin lille hyre. Men resultatet er at Sverige står i STAMPE :| Sverige for pokker :|
Man skal anmode fordringshaveren og kronofogden, at retskravet ikke er korrekt, og bede om, at sagen inkamineres som civilsag i tingsretten, der så skal tage stilling til den lovmæssige mangel i kravet. Men ved at have modtaget en bil og kørt i den uden at have kontrolleret bilens almene funktioner, vil man måske blive dømt til at betale, grundet passivitet ved at nægte modtagelse afn bilen før der var lovligt at køre i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og hvis man er almindeligt menneske og ikke mekaniker' date=' hvordan skal man så kunne det uden at ha' kørt i bilen???[/quote'] Det spiller ingen rolle... Som ejer (eller bruger, kan ikke huske hvilken) er det dit ansvar at bilen er i lovpligtig stand, uagtet om du har forudsætninger for at vide det eller ej...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og for lige præcis dén regel er udlejningsbiler undtaget ;)

Det spiller ingen rolle... Som ejer (eller bruger' date=' kan ikke huske hvilken) er det dit ansvar at bilen er i lovpligtig stand, uagtet om du har forudsætninger for at vide det eller ej...[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det altså udlejningsfirmaet som er ejer af firmaet og skal garanteret for det lovpligtige fungere, man skal dog selv kontrollere det synlige såsom dæk, lys, sele og at den kan bremse Det er selvfølgelig ærgeligt at skulle lade en bil stå man har lejet, men bedre end at sætte liv og førlighed på spil samt få bøder ved at tage chancerne I sverige skal udlejningsbiler synes hvert år så der er lidt bedre kontrol end i DK Jeg synes det er strengt at man skal betale for noget man ikke har fået, jeg ville heller ikke betale, så hellere tage den i retten Bøderne skal man selvfølgelig selv betale, nedslidte dæk kan man kontrollere ved selvsyn, men ikke hvis bilen bryder sammen og ikke kan/m娨 kører længere, det må være udlejer der udbedre det Jeg ville kræve en ny bil da du jo ikke har fået den service du har bestilt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites