Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret September 4, 2009 Så her jeg fået svar på vores begären om omprövning. Samlet får vi en go sjat penge retur for taxeringsår 2008. Derudover kan jeg ikke tyde om vi bliver 0-taxere i taxeringsår 2009. Underskott af kapital påvirker fastighetsskatten ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 4, 2009 Så her jeg fået svar på vores begären om omprövning. Samlet får vi en go sjat penge retur for taxeringsår 2008. Derudover kan jeg ikke tyde om vi bliver 0-taxere i taxeringsår 2009. Underskott af kapital påvirker fastighetsskatten ;)Jeg er blevet bedt om at sende dokumenter ind til dem så sent som i går. Så det skal jeg lige have fikset. Mine renteudgifter der er lagt til er danske, og dem vil de gerne se på et stykke officielt papir. Fair nok. M.h.t. fastighetsskatten...lækkert - så kan vi glemme alt om dén i fremtiden :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret September 6, 2009 Ja, dét indkomstår du vælger at lade dig beskatte af dit uppskov, kan du trække dine renteudgifter fra. Det var dén måde, jeg fik reduceret min skat på Kan du skære det lidt ud i pap? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret September 7, 2009 Fik kigget lidt mere på "beslutet" fra skatteveket, og ve bliver 0-taxere for taxeringsår 2009... :th2: Fastighedsskat samt rente/aktie relaterede indtægter går i 0 pga. renteudgifterne :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret September 7, 2009 Kan du skære det lidt ud i pap? Ja da, jeg skal prøve;) Hvis du f.eks. sælger i 2009 og deklarere dit salg på næste års deklaration og vælger at afregne hele eller dele af din evt. vinst, vil du kunne fratrække de renteudgifter du har haft i 2009. Hvis du allerede har et tidligere/gammelt uppskov, kan du på næste års deklaration vælge at återföra hele eller dele af dit uppskov (på en K2`er) og dine renteudgifter fra 2009 vil automatisk blive fratrukket din kapitalindkomst. Det nye eller rettere det nye for os er, at evt. danske renteudgifter også kan fratrækkes. Dem må man så selv huske at påføre:th2: Lige en tillægsbemærkning: Der kan min. afregnes 20.000 i uppskov om året og for i det hele taget at få uppskov, skal beløbet min. være 50.000. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret September 7, 2009 5 år tilbage? Kan man gå fem år tilbage som i DK+ Nogen der ved ? For så kan vi jo hakke vores gamle uppskov af i bider? Rigtigt forstår? Renterne fra sidste år er vi ved at få påfört. Jeg arbejder i SV og kan jo bruge dem her:tongue2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 7, 2009 Kan man gå fem år tilbage som i DK+ Nogen der ved ? For så kan vi jo hakke vores gamle uppskov af i bider? Rigtigt forstår? Renterne fra sidste år er vi ved at få påfört. Jeg arbejder i SV og kan jo bruge dem her:tongue2:Jeg har afleveret Begäran om omprövning på 2004 og 2008 - så det kan man godt, ja. Mener grænsen netop er fem år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Annika 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2009 Hm jeg må sgu ha gjort noget helt forkert. Har lige fået svar på min begæring for de sidste 5 år. Og jeg har fået afdrag af mine svenske renteudgifter(har ikke haft nogle i DK), men det ændrer ikke noget på det samlede billede. Så tænker jeg om jeg har gjort noget forkert da jeg fik søgte uppskov for den lejlighed jeg solgte i 2007. Har garanteret sat kryds i den forkerte rubik. Derudover har jeg også haft svenske indtægter i årene, så jeg forstår ikke rigtigt noget. Måske er jeg bare fatsvag på dette område, men giver gerne en flaske vin til den, som har lyst til at komme forbi og tegne og forklare for mig :) Hjælp, hjælp hjælp..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret September 9, 2009 Turen går til Gräkenland Jeg takker og bukker for denne herlige oplysning om at man kan bruge renterne begge steder. Vi har sögt omprövning. Vi har sat 0 ved renterne da min mand brugte dem i DK. JEG har nu fået renterne, penge tilbage (Arbejder i Sverige) Så nu damper vi til Gräkenland. TAK SUNDDEBAT Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ole 0 Anmeld indhold Besvaret September 10, 2009 fastighetsskatten På min svenske deklaration for 2008 hedder det en fastighetafgift som ikke kan træk fra min renteudgifter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret September 14, 2009 Hmm, så har jeg fået fisket alle relevante papirer frem for år 2007, så jeg kan begære omprøvning for 2007 hvor jeg solgte min lejlighed.. Det viser sig, at selv om jeg (i god tro og uvidenhed) selv har slettet mine renteudgifter på 2007 deklerationen, og efterfølgende betalt 92.000 i skat af min vinst - ja så er der ikke noget extra at komme efter nu, for mit vedkommende. Jeg havde lige set frem til at føre de 45.000 sek jeg havde i renteudgifter i år 2007 tilbage, så jeg kunne få ca 15.000 tilbage i skat ved en omprøvning. Da jeg lige lavede regnestykket for min vinst, nu inkl. de 45.000 i renteudgifter, for at se hvilket beløb jeg ville lande på (i stedet for 92.000), ja så blev beløbet tadaaaa 92.000 sek Skatteverket havde åbenbart været så flinke, den gang, at medregne mine renteudgifter ifm mit boligsalg, selv om jeg selv havde fjernet beløbet fra deklerationen. Når jeg nu tænker tilbage, så kan jeg faktisk godt huske at jeg selv kom frem til et beløb på lidt over 100K jeg skulle betale i skat, men blev extra glad da jeg fik regningen og så den kun var på 92.000 kr - jeg tænkte sgu ik videre over det, men betalte bare hurtigst muligt så det kunne komme ud af verdenen. Der kan man se... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2009 Opsummering Er det rigtigt forstået, hvis jeg skal opsummere denne tråd, at: Hvis man (i et givent år) kun har indkomst i Danmark og ingen rentefradrag i Sverige, så behøver man ikke betale skat sin SP? Og ens arbejdsgiver bliver ikke straffet - og der er ikke lignende faldgrupper? Kort sagt - man kan hæve sin SP uden frygt for økonomiske problemer i den forbindelse? Hvilken offentlig instans kan man skrive til for at få dette endeligt verificeret? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2009 Er det rigtigt forstået, hvis jeg skal opsummere denne tråd, at: Hvis man (i et givent år) kun har indkomst i Danmark og ingen rentefradrag i Sverige, så behøver man ikke betale skat sin SP? Og ens arbejdsgiver bliver ikke straffet - og der er ikke lignende faldgrupper? Kort sagt - man kan hæve sin SP uden frygt for økonomiske problemer i den forbindelse? Hvilken offentlig instans kan man skrive til for at få dette endeligt verificeret? Vh, Lars. Såfremt du har en SP opsparing der efter dansk afgift på 35%, er mindre end det svenske grundavdrag (18.199 SEK), så er det korrekt forstået at du ikke bliver beskattet af beløbet i Sverige. Jeg skrev ca. samme historie til skatteverket, (dog af to omgange idet deres første svar var lige til at lukke op og gøre grimme ting i); Fråga: Fantastisk, I er lige så gode som SKAT i Danmark til IKKE at svare på det man spørger om. Er grundavdrag modregningssberettiget i min SP udbetaling? Med venlig hilsen Sune og fik svaret; Svar på ditt e-brev till Skatteverket: Hej! SP-bidraget ska tas upp till beskattning som tjänsteinkomst i Sverige. Grundavdraget avräknas mot tjänsteinkomster. Om du är bosatt i Sverige har du rätt till 12 månaders grundavdrag. Tabell för hur stort grundavdraget är finner du på vår hemsida www.skatteverket.se, där du också kan göra en preliminär skatteberäkning. Svaret är alltså ja. Vänligen Anette Jivenius Skatteverket Snabbare, säkrare och enklare med Skatteverkets e-tjänster www.skatteverket.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2009 Såfremt du har en SP opsparing der efter dansk afgift på 35%, er mindre end det svenske grundavdrag (18.199 SEK), så er det korrekt forstået at du ikke bliver beskattet af beløbet i Sverige. 18.199,- SEK er jo ingenting... )-: Måske skulle jeg flytte til Danmark en uges tid og få udbetalt beløbet og så flytte tilbage i stedet. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2009 18.199' date='- SEK er jo ingenting... )-:[/quote'] Efter dagens kurs modsvarer dette en SP opsparing på 22.000, det er da rigelig til den gennemsnitlige SP opsparer ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2009 Jeg har afleveret Begäran om omprövning på 2004 og 2008 - så det kan man godt' date=' ja. Mener grænsen netop er fem år.[/quote']Jeg fik afgørelsen i går - og jeg har fået penge tilbage for 2004 (de er sågar allerede gået ind!), og har fået nullet min rest-skat i 2008 (som forfalder til betaling senere i år). Begge dele var det vinstskatt på boligsalg der var i spil. One word: NICE! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2009 Hvis man flytter til DK for en uges tid og får sin SP udbetalt, mens man bor i DK, og man så flytter tilbage til sin tidligere adresse i Sverige, er man stadig skattepligt til Sverige af sin SP-udbetaling. Man er fuldt skattepligtig til Sverige, når man har bolig til rådighed, så den skal opgives (hvilket i DK ville være at sælge, opsige eller udleje på en tre-årig kontrakt, der er bindende for udlejer), hvis man skal have noget ud af sit kortvarige ophold i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
frujensen 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2009 Tidl.spørgsmål ang Kapitalpension Jeg synes ikke at jeg har fået et svar på, om den AFGIFT man betaler når man får udbetalt sin kapitalpension, skal behandles ligesom SP situationen. Eller om den betragtes som PENSION (dobbeltbeskatningsaftalen) Det kunne være interessant at vide. Er der nogen der ved det? Frujensen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret September 23, 2009 Jeg synes ikke at jeg har fået et svar på, om den AFGIFT man betaler når man får udbetalt sin kapitalpension, skal behandles ligesom SP situationen. Eller om den betragtes som PENSION (dobbeltbeskatningsaftalen) Det kunne være interessant at vide. Er der nogen der ved det? Frujensen Prøv at spørge Skatteverket.. det er de eneste der kan give et svar du kan bruge til noget. Jeg mener umiddelbart at det må behandles som SP pensionen ud fra de præmisser jeg har læst Skatteverket har lagt til grund for deres afgørelse, men det er ikke ensbetydende med at det også er sådan for en kapitalpension.. så spørg Skatteverket hvis du vil være sikker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
solskin 10 Anmeld indhold Besvaret October 20, 2009 For at være helt med Hej med jer Nu har jeg læst alle jeres indlæg men er desværre stadig lidt forvirret. Jeg har ingen indkomst i sverige men har optaget et lån til bostadsrätt her i sverige, hvoraf jeg påfører renteudgifterne på den danske selvangivelse. 1. Skal jeg også betale skat af sp her i sverige ( har fået udbetalt ca 8000 dkr efter de 35%) 2. Jeg har aldrig påført hverken danske eller svenske renteudgifter på den svenske deklaration, skal man gøre dette, eller er det kun iforb. med salg af ejendom?? 3. Hvis jeg sælger jeg min bostadsrätt og tjener på den, skal jeg så stadig betale skat til sverige selvom jeg køber noget dyrere i dk? Og i så fald, er et noget man kan trække fra?? På forhånd tak for hjælpen P.S Sorry hvis der allerede er blevet svaret på det men det er lidt svært at forstå nogle gange :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2009 Efter dagens kurs modsvarer dette en SP opsparing på 22.000' date=' det er da rigelig til den gennemsnitlige SP opsparer ;-)[/quote'] Min SP er nu højere end det. Men... hvad nu hvis vi tvinges til at få det udbetalt til næste år... kan vi så slippe helt? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2009 Mit umiddelbare svar er nej, det kan man ikke. Normalt kan man kun trække renter fra, når man er fuldt skattepligtig til SE. Når det så er sagt, kan man jo sidde og undre sig lidt, da man jo netop ifm. salg af ejendom er fuldt skattepligtig til SE af fortjeneste, selvom man ikke er folkbokförd dér. Ergo burde man vel også kunne fratrække evt. renteudgifter i det pågældende (kapital)indkomstår:confused: Men hvis ellers renteudgifterne ikke er slettet fra deklarationen, vil man få syn for sagn, når sluttbesked dumper ind af døren til december:) Så er der lidt ny i sagen. Selv om hun flyttede til DK i 2007, betragtes hun som fuldt skattepligtig i SE indtil dagen lejligheden blev solgt og kan derfor trække renterne betalt til denne dag fra også. De skriver at hun overgår til begrænset skattepligtigthed den dag köpeavtalet er skrevet. Jeg prøver nu om ikke det er tillträdesdagen som skal gælde, da hun havde adgang til lejligheden indtil da. Men under alle omstændigheder er det gode nyheder at hun trods alt kan trække renter fra indtil dagen hvor köpeavtalet er skrevet under Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret November 5, 2009 Så er der lidt ny i sagen. Selv om hun flyttede til DK i 2007' date=' betragtes hun som fuldt skattepligtig i SE indtil dagen lejligheden blev solgt og kan derfor trække renterne betalt til denne dag fra også. De skriver at hun overgår til begrænset skattepligtigthed den dag köpeavtalet er skrevet. Jeg prøver nu om ikke det er tillträdesdagen som skal gælde, da hun havde adgang til lejligheden indtil da. Men under alle omstændigheder er det gode nyheder at hun trods alt kan trække renter fra indtil dagen hvor köpeavtalet er skrevet under[/quote'] Jamen det er jo forrygende:love2: Så vidt jeg husker, var det danske renteudgifter, der var tale om. Rigtig god info til andre, der står i lignende situation:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret November 5, 2009 Så vidt jeg husker' date=' var det danske renteudgifter, der var tale om.[/quote'] Det er korrekt ja. Hendes renteudgifter fra studielån blev så forøvrigt afvist. Det er åbenbart generelt at de ikke kan trækkes hvad end de er danske eller svenske. Men det var nu også et lille beløb og derfor til at leve med Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret December 4, 2009 De skriver at hun overgår til begrænset skattepligtigthed den dag köpeavtalet er skrevet. Jeg prøver nu om ikke det er tillträdesdagen som skal gælde' date=' da hun havde adgang til lejligheden indtil da. [/quote'] Så er sagen afgjort og de har godkendt tilträdedagen som dagen hun overgik til begrænset skattepligtig og dermed 3,5 måneders renter mere at trække fra :-) jeg er godt nok overrasket over hvor lidt dokumentation de vil have. Jeg har bare oplyst at rentesatsen var fast under hele året og man derfor kan lave simpel renteberegning ud fra antal dage. Ok siger de bare Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites