Jump to content
anton

Så meget skal jeg betale i svensk skat af min danske SP-udbetaling

Recommended Posts

Jeg skal vidst lige bede om omgørelse også - så jeg kan slippe for min skat på avancen på lejligheden :-) Det skulle mine svenske renteudgifter kunne klare jo - så blir den 0 i kapitalindkomst :D Og mon ikke jeg kan hente min sp hjem også nu så - hej til nyt TV :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

avance Jeg tror ikke at du kan modregne avance på salg. Jeg er ikke 100, men...

Jeg skal vidst lige bede om omgørelse også - så jeg kan slippe for min skat på avancen på lejligheden :-) Det skulle mine svenske renteudgifter kunne klare jo - så blir den 0 i kapitalindkomst :D Og mon ikke jeg kan hente min sp hjem også nu så - hej til nyt TV :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror ikke at du kan modregne avance på salg. Jeg er ikke 100' date=' men...[/quote']Overskud på salg af bolig er kapitalindkomst - så jow, renteudgifterne kant fint gøre indhug i denne - og evt. nolla den helt :th2: Det er præcis samme setup jeg laver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kan man fortryde et Uppskov? Mine renteudgifter var langt højere sidste år end de bliver længe
Hvorvidt man kan fortryde sit uppskov, skal jeg lade være usagt. Du kan jo prøve at sende en "omprövning" afsted. Hvis det ikke kan lade sig gøre, kan du og alle andre, der har et større uppskov samt svenske renteudgifter, "återföra" dele af uppskovet hvert år, dog min. 20.000. På den måde kan du få minimeret din vinstskatt;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis det ikke kan lade sig gøre' date=' kan du og alle andre, der har et større uppskov samt svenske renteudgifter, "återföra" dele af uppskovet hvert år, dog min. 20.000. På den måde kan du få minimeret din vinstskatt;)[/quote'] Nå men det lyder jo godt :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorvidt man kan fortryde sit uppskov' date=' skal jeg lade være usagt. Du kan jo prøve at sende en "omprövning" afsted.[/quote'] arh, cr*p. Nu jeg tænker over det, udfyldte vi jo en K6'er tilbage i foråret, men jeg kan sgu ikke huske, om man samtidig på selve K6'er-blanketten enten takker ja eller nej til uppskov. :( Jeg må hellere lige grave blanketten frem, når jeg kommer hjem fra arbejde. Håber sgu ikke, at vi også skal have undo'et et oprindeligt ønske om uppskov (hvilket vi jo selvfølgelig ikke vil alligevel, nu når vi kan modregne vores renteudgifter).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
arh, cr*p. Nu jeg tænker over det, udfyldte vi jo en K6'er tilbage i foråret, men jeg kan sgu ikke huske, om man samtidig på selve K6'er-blanketten enten takker ja eller nej til uppskov. :( Jeg må hellere lige grave blanketten frem, når jeg kommer hjem fra arbejde. Håber sgu ikke, at vi også skal have undo'et et oprindeligt ønske om uppskov (hvilket vi jo selvfølgelig ikke vil alligevel, nu når vi kan modregne vores renteudgifter).
Oplysningerne fra K6eren bliver overført til din deklaration under kapitalindkomst, så jeg vil gå ud fra at en positiv kapitalindkomst går imod den negative kapitalindkomst. Men man vælger aktivt om at søge om uppskov - så kan da godt være i skal bede om at få det stoppet også. Med mindre systemet er så smart, at det selv kan regne det ud. Jeg tvivler hehe. Dog skal det siges, at hvis din skattepligtige avance kommer under 50.000 sek, så kan man ikke længere få uppskov.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

LotteB (eller andre): Hvordan er situationen for en person som flyttede til danmark i 2007 men først solgte lejlighed i 2008. Kan renter også trækkes fra der, eller er man så ikke længere fuld skattepligtig? Mvh Dennis

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LotteB (eller andre): Hvordan er situationen for en person som flyttede til danmark i 2007 men først solgte lejlighed i 2008. Kan renter også trækkes fra der, eller er man så ikke længere fuld skattepligtig? Mvh Dennis
Mit umiddelbare svar er nej, det kan man ikke. Normalt kan man kun trække renter fra, når man er fuldt skattepligtig til SE. Når det så er sagt, kan man jo sidde og undre sig lidt, da man jo netop ifm. salg af ejendom er fuldt skattepligtig til SE af fortjeneste, selvom man ikke er folkbokförd dér. Ergo burde man vel også kunne fratrække evt. renteudgifter i det pågældende (kapital)indkomstår:confused: Men hvis ellers renteudgifterne ikke er slettet fra deklarationen, vil man få syn for sagn, når sluttbesked dumper ind af døren til december:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvis ellers renteudgifterne ikke er slettet fra deklarationen' date=' vil man få syn for sagn, når sluttbesked dumper ind af døren til december:)[/quote'] Det er desværre kun danske renter det drejer sig om, så de var ikke på deklarationen. Jeg må prøve at give dem et ring

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er desværre kun danske renter det drejer sig om' date=' så de var ikke på deklarationen. Jeg må prøve at give dem et ring[/quote'] Ahh, troede det var svenske renteudgifter der var i spil. Tror desværre det er spild af tid at gi´ dem et ring;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yderligere spurgte jeg om det var muligt at trække renteudgifter fra i DK og i Sverige på samme tid? Svar: 'Du har rätt att dra dina ränteutgifter i Sverige eftersom du är obegränsat skattskyldig här. Har du möjlighet att dra av dina utgiftsräntor även i Danmark, påverkar det inte din avdragsrätt i Sverige. Det är fullt möjligt att dra av samma utgiftsränta i två länder.'
Ovenstående svar fra Skatteverket til Anton har jeg tolket således, at det var helt legalt at angive både mine SE- og DK-renteudgifter i begge lande.
Det er desværre kun danske renter det drejer sig om' date=' så de var ikke på deklarationen.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ovenstående svar fra Skatteverket til Anton har jeg tolket således' date=' at det var helt legalt at angive både mine SE- [i']og DK-renteudgifter i begge lande.
Det er også korrekt:th2:
Ehm' date=' så det er altså [i']udelukkende SE-renteudgifterne, man angiver i begge lande? I så fald er min blanket 6891 forkert.
Nej, hold dig til det svar Anton har fået. Det var en lidt anden situation thn anførte. Dér var der tale om én, som ikke længere var ubegrænset skattepligtig i SE, da vedkommende var flyttet retur til DK. Så du har ikk´ gjort noget forkert;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så du har ikk´ gjort noget forkert;)
Pyha, super. :) Fik i øvrigt denne email for en time siden:
Hej! Skatteverket har erhållit din och din hustrus ansökan om omprövning. Handläggningen sker på Skattekontoret i Kalmar( Margith), respektive Lund. Hennes ansökan skickas vidare till Kalmar. Ärendet handläggs fortast möjligt och ni får besked i form av omprövningsbeslut. Vänligen Klara Balogh Skatteverket Snabbare, säkrare och enklare med Skatteverkets e-tjänster www.skatteverket.se
I øvrigt lidt pudsigt, at vi ikke har fået "tildelt" samme skattekontor. Dén forstår jeg simpelthen ikke. :) Jeg tror for øvrigt, at jeg bare venter lidt med at indsende et sæt nye 6891-blanketter (angående vores ønske om ikke at ville søge om uppskov alligevel) indtil denne sag om renteudgifterne (forhåbentligt) er faldet på plads. Ellers er jeg simpelthen bange for, at der er øget risiko for misforståelser/kludder fra Skatteverkets side (med to sideløbende 6891-ansøgninger).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak... Man slipper dog ikke for at scanne dokumentet. Der skal en underskrift til også ;)
Gik ud fra Skatteverket ikke ville godtage andet end originalen - så jeg kørte til Lund og afleverede personligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er konklusionen Hej, Jeg kan ikke lige finde en konklusion. Jeg har ca 10.000 dkr. til udbetaling- Først kommer der dansk afgift, det ved jeg, men skal jeg også betale i sverige? Ang. renter for boliglån. Kan man trække dem fra i Sverige, når man har lånet i DK? VH Anna

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, Jeg kan ikke lige finde en konklusion. Jeg har ca 10.000 dkr. til udbetaling- Først kommer der dansk afgift, det ved jeg, men skal jeg også betale i sverige? Ang. renter for boliglån. Kan man trække dem fra i Sverige, når man har lånet i DK? VH Anna
Ja og ja. Det første ja kan dog konverteres til et nej såfremt du ikke har svensk indtægt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, Jeg kan ikke lige finde en konklusion. Jeg har ca 10.000 dkr. til udbetaling- Først kommer der dansk afgift, det ved jeg, men skal jeg også betale i sverige? Ang. renter for boliglån. Kan man trække dem fra i Sverige, når man har lånet i DK? VH Anna
Hej Anna, Først skal du betale den danske afgift, derefter normal svensk skat af beløbet (den skatteprocent afhænger af hvor du bor)... Dit svenske "grundfradrag" kan anvendes til at modregne ligesom svenske renteudgifter naturligvis også kan...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ok, hvordan fungerer det i praksis? Skal jeg selv kontakte skatteverket? eller sker det automatisk? Tak for hjælpen.
Dine svenske fradrag kommer automatisk på din svenske deklaration... Tallene fra ATP skal du selv smide ind...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites