Jump to content
anton

Så meget skal jeg betale i svensk skat af min danske SP-udbetaling

Recommended Posts

jeg har i de 5 år vi har boet her altid bare accepteret de renteudgfter som automatisk var angivet på den svenske selvangivelse, troede faktisk det var det alle andre også gjorde. Personfradraget i Sverige kunne indtil for et par år siden (da de nye grænsegængerregler trådte i kraft) også udnyttes hvis man fx havde hjemmearbejdsdage eller rejsedage (udenfor DK) i forbindelse med sit arbejde i DK. Rejse og hjemmearbejdsdage kunne op til en vis grænse (var det 20% af arbejdstiden ?) deklareres i Sverige, hvorved man kunne udnytte både rente og personfradrag i SE. Det krævede dog at ens arbejdsgiver havde den dersens E101 (?) aftale med de svenske myndigheder. En af mine kolleger (også med arbejde i DK og bopæl i SE) var skeptisk og gik ned på Øresunddirekt for nogle år siden og spurgte om det kunne være rigtigt med det dobbelte rentefradrag. Det noget overraskende svar var "Ja, det er korrekt men vi synes det er moralsk forkert at udnytte det, så lad være med det". Øhmmm ja, det er klart.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ser flere muligheder for at benytte det rentefradraget på den svenske deklaration: 1) Renteindtægter 2) Fortjeneste v. salg af aktier/obligationer 3) Ejendomsskat Er jeg helt galt på den?
Nu bliver jeg også nysgerrig. Har selv betalt svensk skat af rente- og aktieindtægter uden at have benyttet mig af svensk person fradrag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ser flere muligheder for at benytte det rentefradraget på den svenske deklaration: 1) Renteindtægter 2) Fortjeneste v. salg af aktier/obligationer 3) Ejendomsskat Er jeg helt galt på den? Et andet spørgsmål - jeg har betalt skat af renteindtægter + ejendomsskat i SE de sidste 2 år, da jeg ikke deklarede mine renteudgifter i SE - kan jeg på næstkommende deklaration opgive mine renteudgifter for de foregagne år, således at jeg vil få den betalte skat retur?
Det er helt korrekt forstået - og jeg er ikke lige klar over hvor mange år tilbage du kan få gen-optaget en sag hos Skatteverket, men det er jo bare at høre dem ad :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I kan da bede om genoptagelse for 2008 ? Jeg nullede også min renteudgifter ud for 2008, men jeg har en avance på salg af bolig, der er selvangivet - og ikke brugt til upskov. Jeg har da tænkt mig at få ændret min dekleration og så fører mine renteudgifter i sverige på - der er rigeligt til at fjerne den positive kapital indkomst.
Det må vi vist også hellere få gjort. Antager der ikke er en eller anden kort frist for at få dette gjort? Nåmen, jeg må jo hellere undersøge sagen ASAP. :) Nogen herinde som allerede har fået deres årsdekl. ændret af lignende årsager, og som kan give nogle pointers? Ellers smider jeg dem bare lige en mail i løbet af ugen... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal da i hvert fald have fat i Skatteverket og have ændret min kones årsopgørelse så langt tilbage det kan lade sig gøre! Kan lige så godt indberette mine renter på vores fælles gæld på hendes skatteopgørelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I kan da bede om genoptagelse for 2008 ? Jeg nullede også min renteudgifter ud for 2008, men jeg har en avance på salg af bolig, der er selvangivet - og ikke brugt til upskov. Jeg har da tænkt mig at få ændret min dekleration og så fører mine renteudgifter i sverige på - der er rigeligt til at fjerne den positive kapital indkomst.
Jeg er selv ved at lave nøjagtig samme model - men jeg savner en vekselkurs (som Skatteverket vil godtage) for omregning af mine renteudgifter i DKK til SEK? Jeg ringede til Skatteverket og forespurgte på om disse udgifter ville have indvirkning på min restskat, og det var (selvfølgelig) et klart ja. Desværre er min deklaration kørt færdig, og bør lande i min postkasse en af dagene. Så jeg skal på Skatteverkets kontor og bede om omprövning for 2008. Men det gør jeg selvfølgelig gerne, da det drejer sig om en del penge jeg kan spare. Spørgsmål og info...blev det til. Ser frem til et kvalificeret svar på mit kurs-spørgsmål :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er selv ved at lave nøjagtig samme model - men jeg savner en vekselkurs (som Skatteverket vil godtage) for omregning af mine renteudgifter i DKK til SEK?
Altså, lige for at få det skåret ud i pap... :o Kan vi påføre alle DK-renteudg. af kapitalindkomst (rubrik 41, 42, 43 fra DK-selvangivelsen) på deklarationen til Skatteverket? Mht. kurs så anvendte jeg 0,7773, da jeg smed de svenske renteudg. på DK-selvangivelsen. Jeg kan ikke huske, hvor jeg fandt den :o - blot at jeg blev enig med mig selv om, at kilden (vist en eller anden offentlig instans) til gennemsnitskursen var tilstrækkeligt pålidelig. :)
Jeg ringede til Skatteverket og forespurgte på om disse udgifter ville have indvirkning på min restskat' date=' og det var (selvfølgelig) et klart ja. Desværre er min deklaration kørt færdig, og bør lande i min postkasse en af dagene. Så jeg skal på Skatteverkets kontor og bede om omprövning for 2008. Men det gør jeg selvfølgelig gerne, da det drejer sig om [b']en del penge jeg kan spare.
Ditto for os (vi solgte hus med fortjeneste i 2008). Jeg skrev følgende til malmo@skatteverket.se tidligere i dag: Subj.: Komplettera våra 2008 årsdeklarationer (deklarationerna är felaktiga!) Hej Min fru och jag har just upptäckt att våra deklarationer för 2008 är felaktiga! Vi lämnade in dom på Skatteverkets kontor i Malmö den 4 eller 5 maj. Hur kann vi komplettera deklarationerna (gärna så snabbt som möjligt)? Vänliga hälsningar Frederik & Margith Dannemare

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
...og jeg er træt! Jeg mente faktisk Riksbankens gennemsnitskurs i 2008 :rolleyes:
Damn det går godt (morgenvagter ER ikke mig...som det B-menneske jeg nu engang ér) Selvfølgelig er det Nationalbankens kurs jeg skal bruge, da det jo er danske renter der skal på den svenske deklaration. Beklager svineriet - og jeg skal nok gå i seng snart :o (uret ringer kl 04 igen...:rolleye:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik selv følgende svar per mail i går: "Hej Era slutskatteuppgifter är på väg till er. Är det något som vill ändra går det bra att skicka detta till den mailadress du skriver [malmo@skatteverket.se], eller i pappersform direkt till kontoret i Lund. Det går bra att använda mail, vanligt papper eller blankett 6891" Regner således med bare at udfylde blanketten, scanne den og derpå maile den til malmo@skatteverket.se.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fik selv følgende svar per mail i går: "Hej Era slutskatteuppgifter är på väg till er. Är det något som vill ändra går det bra att skicka detta till den mailadress du skriver [malmo@skatteverket.se], eller i pappersform direkt till kontoret i Lund. Det går bra att använda mail, vanligt papper eller blankett 6891" Regner således med bare at udfylde blanketten, scanne den og derpå maile den til malmo@skatteverket.se.
Hvorfor vil du scanne den, når pdf'en fint kan udfyldes i nuværende form, gemmes og afsendes som vedhæftning? :rolleyes: Jeg fik besked på at sende pr. snail-mail eller møde personligt op. Så det vil jeg gøre, så snart jeg har modtaget opgørelsen fra Skatteverket ("datum för beslut" skal jo bruges, tilsyneladende). Jeg skal dog på kontoret i Lund...så måske de ikke er så digitale dér endnu :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skriver i på "Begäran om omprövning"? Nu er mit svenske ikke lige blevet helt super endnu efter 1 år herovre, så hvad skriver man til dem hvis man har glemt at påføre sine renteudgifter på deklarationen? - Jeg har indtil videre tænkt mig at skrive dette: I rubrikken "Jag vill att beslutet ändras på följande sätt": Jeg har glemt at deklarera mine renteutgifter på deklarationen. Det drejer sig om xxxxxx,xx SEK. I rubrikken "Jag åberopar följande till stöd för min begäran om omprövning": Jeg er for nyligen blevet uppmärksom på at jeg kan deklarera mine renteutgifter på den svenske deklarationen. Husk forøvrigt at taxeringsår i sverige er 2009, hvor det i danmark ville være 2008 (sådan som jeg har forstået det). På forhånd tak!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vedr. danske renteudgifter på den svenske deklaration, så var jeg på Skatteverket, Järnåkravägen i Lund igår. Havde to styk SKV 6891 W med (indkomstår 2004 og 2008) - og manden i skranken løftede ikke et øjenbryn, da jeg afleverede dem med kommentaren "jag har vårit en idiot! *smil*". Han mente der ville gå en måneds tid - og så ville jeg få besked fra Skatteverket med ny taxering. So far so good. :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vedr. danske renteudgifter på den svenske deklaration, så var jeg på Skatteverket, Järnåkravägen i Lund igår. Havde to styk SKV 6891 W med (indkomstår 2004 og 2008) - og manden i skranken løftede ikke et øjenbryn, da jeg afleverede dem med kommentaren "jag har vårit en idiot! *smil*". Han mente der ville gå en måneds tid - og så ville jeg få besked fra Skatteverket med ny taxering. So far so good. :thumbup:
Du mener ikke DANSKE renteudgifter - gør du?? er det ikke kun svenske renteudgifter, som du 'havde glemt' at benytte på din svenske deklaration??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du mener ikke DANSKE renteudgifter - gør du?? er det ikke kun svenske renteudgifter' date= som du 'havde glemt' at benytte på din svenske deklaration??
Der skulle have stået danske og svenske renteudgifter. Beklager.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites