anton 0 Anmeld indhold Skrevet July 27, 2009 Ja, så har jeg altså valgt at oprette en tråd, hvor titlen ligesom giver sig selv... Jeg har selv skrevet til Skatteverket for at høre om de kunne regne den svenske skat ud, når jeg nu oplyste et udbetalt SP-beløb på 9.750 DKK og en renteudgift på 30.000 SEK sammen med min svenske kommune, så de kunne ramme den korrekte svenske skat. Jeg håber at kunne holde tråden fri for indlæg med holdninger, så vi ender med en tråd, der hurtigt kan rendes igennem og folk kan se hvor meget andre skal betale i svensk skat af en given SP-udbetaling. Kan vi holde tråden i et 'SP-saldo: [beløb] DKK Afgift: [beløb] DKK Udbetalt: [beløb] DKK Svensk skat: [beløb] SEK' -format kan folk jo selv brygge deres eget regneark sammen og regne afgift og skat sammen til en procentsats, der anskueliggør forskellen mellem dansk afgift og (dansk afgift + svensk skat). Jeg har i mit kommende indlæg tænkt mig kort at tilføje, at jeg har oplyst 30.000 i renteudgifter sammen med SP-beløbet til Skatteverket. På den måde kan vi forhåbentlig få et repæsentativt udsnit af debattørerne/SP-modtagerne og så råbe op i samlet flok, hvis vi synes den er helt gal. Jeg vender selv tilbage, når jeg har svar fra Skatteverket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 Anten - ved du om SP pengene i Sverige skal tages op som kapitalindkomst (hvilket er 30% skat) eller som arbejdsindkomst til kommuneskattesatsen (vel en 31-32%)?? Hvis det tages op som kapitalindkomst kan jeg godt med det samme afsløre at min skat af SP pengene bliver på 0 kr, pga. størrelsen af mine renteudgifter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 SP er bedømt som optjent på baggrund af arbejde (tjänst), og der er derfor tale om almindelig indkomst og ikke kapitalindkomst, der jo relaterer sig til opsparet kapital. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
zabel 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 Beklager hvis jeg laver rod i tråden, men... Hvorfor har i renteudgifter deklareret i sverige? På informations mødet med skat og skatteverket ifbm. selvangivelsen i år, blev det meddelt at ALLE renteudgifter skrives på den danske selvangivelse, mens alle renteindtægter skrives på den svenske. Dog selvfølgelig kun hvis man er grænsegænger. Derfor er del vel INGEN fradrag man kan benytte i sverige op imod SP-udbetalingen! På forhånd undskyld for at svine tråden til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Jeg skrev til Skatteverket: SP-udbetaling: 14.000 SEK Renteudgifter: 30.000 SEK Hvad bliver min svenske skat? Svar: Ingen skat svensk skat af SP-udbetalingen Ændrede mit spørgsmål lidt: Hvis jeg nu ikke har renteudgifter, men fortsat 14.000 SEK i SP-udbetalingen, skal jeg så betale svensk skat? Svar: Ingen svensk skat af SP-udbetalingen, da den er under grundavdraget (personfradraget). Yderligere spurgte jeg om det var muligt at trække renteudgifter fra i DK og i Sverige på samme tid? Svar: 'Du har rätt att dra dina ränteutgifter i Sverige eftersom du är obegränsat skattskyldig här. Har du möjlighet att dra av dina utgiftsräntor även i Danmark, påverkar det inte din avdragsrätt i Sverige. Det är fullt möjligt att dra av samma utgiftsränta i två länder.' Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Så for at overholde min eget ønske: SP-saldo 15.000 DKK Afgift: 5.250 DKK Udbetalt: 9.750 DKK Svensk skat: 0 SEK og for dem med renteudgifter som jeg i størrelsesordenen 30.000 SEK: SP-saldo 15.000 DKK Afgift: 5.250 DKK Udbetalt: 9.750 DKK Renteudgifter: 30.000 SEK Svensk skat: 0 SEK Samme resultat i svensk skat, altså 0 SEK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Hej Anton, Der er fantastisk, at du har været i kontakt med Skatteverket, og har fået nogle gode svar. Ud fra skatteverkets svar, er der jo ikke noget at tude over mht. SP-opsaringen, vi skal jo ikke betale noget ekstra til SE. Jeg har lige et par yderligere spørgsmål, og jeg håber ikke, at jeg overtager tråden... Ændrede mit spørgsmål lidt: Hvis jeg nu ikke har renteudgifter, men fortsat 14.000 SEK i SP-udbetalingen, skal jeg så betale svensk skat? Svar: Ingen svensk skat af SP-udbetalingen, da den er under grundavdraget (personfradraget). Her falder jeg fra. Jeg kan ikke forstå, hvordan jeg kan have et personfradrag i SE. Jeg arbejder i DK, og har personfradrag der. Kan man have personfradrag i begge lande? Yderligere spurgte jeg om det var muligt at trække renteudgifter fra i DK og i Sverige på samme tid? Svar: 'Du har rätt att dra dina ränteutgifter i Sverige eftersom du är obegränsat skattskyldig här. Har du möjlighet att dra av dina utgiftsräntor även i Danmark, påverkar det inte din avdragsrätt i Sverige. Det är fullt möjligt att dra av samma utgiftsränta i två länder.' Igen forstår jeg intet. Betyder dette reelt, at vi ikke skal slette vores rente udgifter fra den svenske skattedeklaration, men lade dem stå + yderligere tilskrive dem på vores danske selvangivelse? Hvis dette er tilfældet, så må der være en del dansk/svenskere, som har penge til gode hos skatteverket... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Så for at overholde min eget ønske: SP-saldo 15.000 DKK Afgift: 5.250 DKK Udbetalt: 9.750 DKK Svensk skat: 0 SEK og for dem med renteudgifter som jeg i størrelsesordenen 30.000 SEK: SP-saldo 15.000 DKK Afgift: 5.250 DKK Udbetalt: 9.750 DKK Renteudgifter: 30.000 SEK Svensk skat: 0 SEK Samme resultat i svensk skat, altså 0 SEK. Tror sku ikke på at den holder, du skal da ikke sige til mig at du ikke trækker dine renter fra i dk! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Hej Anton, Der er fantastisk, at du har været i kontakt med Skatteverket, og har fået nogle gode svar. Ud fra skatteverkets svar, er der jo ikke noget at tude over mht. SP-opsaringen, vi skal jo ikke betale noget ekstra til SE. Jeg har lige et par yderligere spørgsmål, og jeg håber ikke, at jeg overtager tråden... Her falder jeg fra. Jeg kan ikke forstå, hvordan jeg kan have et personfradrag i SE. Jeg arbejder i DK, og har personfradrag der. Kan man have personfradrag i begge lande? Igen forstår jeg intet. Betyder dette reelt, at vi ikke skal slette vores rente udgifter fra den svenske skattedeklaration, men lade dem stå + yderligere tilskrive dem på vores danske selvangivelse? Hvis dette er tilfældet, så må der være en del dansk/svenskere, som har penge til gode hos skatteverket... Du kan have et personfradrag da Skatteverket da du er fuldt skattepligtig i landet i og med du bor her... Da du er fuldt skattepligtig i SE kan du trække rente-udgifter fra der, det er de svenske regler... Da du er grænsegænger i DK kan du trække rente-udgifter fra som er henførende fra dit hjemland, det er de danske regler... Ingen af reglerne blander sig i hinanden, så der er ikke noget ulovligt i at trække udgiften fra 2 gange - men for at du skal få noget ud af det i SE kræver det jo at du har en indkomst der ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Tror sku ikke på at den holder' date=' du skal da ikke sige til mig at du ikke trækker dine renter fra i dk![/quote'] Det bestemmer han selv om han vil - jf. lovgivningen er det tilladt at trække fra begge steder... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Det bestemmer han selv om han vil - jf. lovgivningen er det tilladt at trække fra begge steder... Den lov vil jeg de gerne se! Har du noget link til det du siger? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Den lov vil jeg de gerne se! Har du noget link til det du siger? Du kunne jo starte med at læse det svar Anton allerede har fået fra Skatteverket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Men fik du svar på om man så er blevet lønmodtager i se, og derfor skal betale socialafgift af hele sin (dk) indtægt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Du kunne jo starte med at læse det svar Anton allerede har fået fra Skatteverket. F.eks. :D Bortset fra det er der ikke nogen lov der aktivt siger du må - det er jo realiten af det er 2 forskellige lande... Men faktum er at den svenske skattelov tillader dig som værende fuldt skattepligt at fratrække dine rente-udgifter... Og den danske lov tillader dig som værende grænsegænger at fratrække rente-udgifter fra dit hjemland i skatten... Om man vil kan man vel kalde det et lille smuthul der eksisterer i lovgivningen 2 lande indbyrdes - men du overtræder hverken dansk eller svensk lov ved at gøre sådan... Men lidt læse-stof: Først på aftalen som definerer dig som obegränsat skattskyldig i SE: http://www.skatteverket.se/skatter/internationellt/obegransatskattskyldig.4.2e56d4ba1202f95012080008218.html Derefter på den aftale som gør at du skal betale skat i din danske indkomst i DK: http://www.skatteverket.se/skatter/internationellt/danmark/boisverigeocharbetaidanmark.4.18e1b10334ebe8bc80003398.html Så på fradrag i Sverige for din svenske indkomst (se side 21): http://www.skatteverket.se/download/18.ed340c11d3fb2d8868000257/37322.pdf Det var så de svenske regler... Nu til de danske: Reglerne for at blive omfattet af grænsegænger-reglen, samt hvilke fradrag man kan få: http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=46195 Så nu skulle det være slået fast med syvtommer-søm :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Du kunne jo starte med at læse det svar Anton allerede har fået fra Skatteverket. Og du tror selv på alt hvad de siger:fight: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Og du tror selv på alt hvad de siger:fight: Den er nu god nok Thomas.. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Og du tror selv på alt hvad de siger:fight: Jeg tror aldrig på hvad de siger, jeg læser reglerne :) Men læs lidt på det jeg har linket til og du vil se at den medarbejder fra Skatteverket rent faktisk har ret... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Ingen af reglerne blander sig i hinanden' date=' så der er ikke noget ulovligt i at trække udgiften fra 2 gange - [b']men for at du skal få noget ud af det i SE kræver det jo at du har en indkomst der ;) Hvad om man i stedet har haft en gevinst/indtægt ved salg af fast ejendom? Er der noget af modregne dér? :o Jeg 0'ede alle SE renteudgifter på årsdeklarationen til Skatteverket (og smed dem på den danske i stedet), men det skulle jeg måske ikke have gjort? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Hvad om man i stedet har haft en gevinst/indtægt ved salg af fast ejendom? Er der noget af modregne dér? :o Ja, dét indkomstår du vælger at lade dig beskatte af dit uppskov, kan du trække dine renteudgifter fra. Det var dén måde, jeg fik reduceret min skat på Jeg 0'ede alle SE renteudgifter på årsdeklarationen til Skatteverket (og smed dem på den danske i stedet), men det skulle jeg måske ikke have gjort? Hvis du ikke har haft kapital- eller anden indkomst i SE i 2008, har det jo ingen betydning;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Ja, dét indkomstår du vælger at lade dig beskatte af dit uppskov, kan du trække dine renteudgifter fra. Det var dén måde, jeg fik reduceret min skat på Nu er jeg lidt fræk. Lad os antage, at man har en uppskov på 100.000 SEK. I et år har man en renteudgift svarende til et ægte beløb på 10.000 SEK. Vil man så kunne nedskrive sin uppskov det år med de 10.000 SEK således, at ens uppskov det efterfølgende år kun er på 90.000 SEK ? Det ville jo være ganske smart, hvis det kunne lade sig gøre. Eller gælder det kun, hvis man indfrier hele uppskoven. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Hvis man, som vi med dansk arbejde, udelukkende har lønnet indkomst ved arbejde i Danmark, skal man selvangive, at man har dansk beskattet arbejde. Indkomsten, som man har i Danmark, indgår ikke i den svenske skatteberegning, og der er så ikke noget at betale skat af i Sverige. Den beregnede svenske skat bliver derfor nul svenske kroner, der med en omregningskurs på 65, 70 eller 80 bliver til nul danske kroner. Og så til et faktum, som måske overrasker mange: skat til betaling kan aldrig blive lavere end nul kroner. Det er dog muligt, at man har betalt X kroner i skat, og at den beregnede skat til betaling så bliver et lavere beløb end X kroner, og at man derfor får penge tilbage, men en beregnet skat kan altså ikke blive lavere end nul kroner. Når man selvangiver sine renteudgifter i Sverige, har de derfor ingen betydning på skatten, der uanset størrelse på renteudgifter bliver nul kroner. Jeg har ikke sat mig nærmere ind i det, men jeg tror ikke at man i Sverige kan fremføre underskud i skattepligtig indkomst, som man kan i Danmark. I Danmark kan man for eksempel ved arbejde i udlandet ved samtidig bevarelse af fuld dansk skattepligt blive skattemæssigt hjemmehørende i udlandet, hvorved man ikke skal oplyse løninkomst til SKAT. Har man så en gammel rønne, en lejlighed eller et sommerhus, hvor der er tilknyttet et lån, der selvfølgelig resulterer i renteudgifter, kan man fradrage renteudgifterne i Danmark. Da man ikke har nogen indkomst, men kun renteudgifter i Danmark, giver dette en negativ skattepligtig indkomst, som man kan videreføre til et senere tidspunkt, hvor man igen har dansk indkomst. Hvis man har bopæl til rådighed i flere lande, er der ingen problemer i at være skattepligtig til flere lande på samme tid og derved være i stand til at få flere personfradrag. Man kan jo sagtens arbejde i Danmark og have en indkomst på 40.000 på et år, samtidig med at man arbejder i Sverige, hvor man så fx har en indkomst på 18.200 SEK om året og på den måde nyde godt af, at man ikke har betalt skat nogen af stederne. Hvad der så skal betales i svenske sociale afgifter, og hvad der sker, når den danske arbejdsgiver lige pludselig skal betale 30 % oveni hatten, er ikke relevant i forhold til spørgsmålet om personfradrag. Indtil videre har vi svensk bosiddende med dansk arbejde ikke skulle bruge vores personfradrag, men det træder i kraft i det øjeblik vi får en indkomst, der skal beskattes i Sverige, ligesom personfradraget for dansk bosiddende under 18 år træder i kraft, når de begynder at dele aviser ud. Jeg fik ikke svar på om man bliver anset som lønmodtager i Sverige, og dermed bliver omfattet af svensk social sikring. Man skal, for at overgå fra dansk til svensk social sikring, udføre arbejde i begge lande uden at have en gyldig E101 til det. For eksempel kan jeg som ansat i et dansk firma begynde at arbejde som sandkornstæller hos et svensk firma i weekenden. Så udfører jeg arbejde i begge lande, og jeg skal dermed, i henhold til EU-lovgivningen, være socialt sikret i mit bopælsland. Arbejder man kun i ét land, er du socialt sikret i arbejdslandet. Arbejder du i flere lande, og ét af disse lande er dit bopælsland, bliver du socialt sikret i dit bopælsland. Da vi ikke udfører noget arbejde i Sverige for de penge, som vi modtager i SP, kan der ikke blive tale om svensk social sikring. Læs eventuelt EF-forordningen 1408/71 af 14. juni 1971, der afklarer problemstillingerne ved, at man har lønnet beskæftigelse i flere lande. SP-udbetalingen kan ikke betegnes som lønnet beskæftigelse, og derfor udfører man altså ikke arbejde i både Danmark og Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Jeg ser flere muligheder for at benytte det rentefradraget på den svenske deklaration: 1) Renteindtægter 2) Fortjeneste v. salg af aktier/obligationer 3) Ejendomsskat Er jeg helt galt på den? Et andet spørgsmål - jeg har betalt skat af renteindtægter + ejendomsskat i SE de sidste 2 år, da jeg ikke deklarede mine renteudgifter i SE - kan jeg på næstkommende deklaration opgive mine renteudgifter for de foregagne år, således at jeg vil få den betalte skat retur? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Et andet spørgsmål - jeg har betalt skat af renteindtægter + ejendomsskat i SE de sidste 2 år' date=' da jeg ikke deklarede mine renteudgifter i SE - kan jeg på næstkommende deklaration opgive mine renteudgifter for de foregagne år, således at jeg vil få den betalte skat retur?[/quote'] Jeg er lige med på en lytter her, for det ærgrer mig da lidt, at jeg bare 0'ede vores renteudg. på 2008 deklarationen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 samme her, og det gælder også for 2007 deklarationen... Men kan forestille mig, at der er nogle der har 0'et deres renteudgifter mange år tilbage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 I kan da bede om genoptagelse for 2008 ? Jeg nullede også min renteudgifter ud for 2008, men jeg har en avance på salg af bolig, der er selvangivet - og ikke brugt til upskov. Jeg har da tænkt mig at få ændret min dekleration og så fører mine renteudgifter i sverige på - der er rigeligt til at fjerne den positive kapital indkomst. Jeg er lige med på en lytter her' date=' for det ærgrer mig da lidt, at jeg bare 0'ede vores renteudg. på 2008 deklarationen. [/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites