Sali1987 10 Anmeld indhold Skrevet July 27, 2009 Hej Hvad er den bedste løsning for en nyuddannet som gerne vil gøre brug af 14-dages (melde ind i a-kasse) Jeg startede og sluttede uddannelsen hvor jeg var bosat i Sverige og bor her skam stadig. hvad fanden gør jeg? De vil sgu ikke godtage mig. Jeg bor i malmø og er pt. i arbejde. Men om 3mdr udløber min kontrakt. Så jeg på røven sikkert. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 At du er nyuddannet er irrelevant. Du skal være i arbejde, når du melder dig ind i a-kassen, og du vil være berettiget til dagpenge i Sverige, når du har været medlem af a-kassen og været i arbejde i 6 måneder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 At du er nyuddannet er irrelevant. Du skal være i arbejde' date=' når du melder dig ind i a-kassen, og du vil være berettiget til dagpenge i Sverige, når du har været medlem af a-kassen og været i arbejde i 6 måneder.[/quote'] Helt irrelevant er det jo ikke? Da jeg med 14-dages reglen ikke behøver at arbejde et helt eller ½ år for at være berettiget til dagpenge. :) (DK regel) Shit, så jeg skulle egentlig have haft meldt mig ind for 3mdr siden i svensk a-kasse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 Ja, hvis det er i Sverige Ja, hvis det er i Sverige du arbejderHelt irrelevant er det jo ikke? Da jeg med 14-dages reglen ikke behøver at arbejde et helt eller ½ år for at være berettiget til dagpenge. :) (DK regel) Shit, så jeg skulle egentlig have haft meldt mig ind for 3mdr siden i svensk a-kasse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 Ja' date=' hvis det er i Sverige du arbejder[/quote'] Ups.Arbejder i DK :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 er det nemmeste ikke bare at skifte folkeregister adresse til danmark somewhere, familie af en art. så får du også dansk a kasse ikke svensk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 er det nemmeste ikke bare at skifte folkeregister adresse til danmark somewhere, familie af en art. så får du også dansk a kasse ikke svensk. Hmm er det det? Kan jeg så flytte tilbage igen efter at have meldt ind ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 jeg ville bare forblive folkeregister registreret der indtil du er i job. ellers skal du igennem den der mølle med at blive forflyttet fra dansk a kasse til svensk...og det er heller ikke sjov. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Hvis du arbejder i Danmark, skal du melde dig ind i en dansk a-kasse, hvis du vil være arbejdsløshedsforsikret. Efter 6 måneders medlemskab kan du så, hvis du bliver arbejdsløs, blive overført til en svensk a-kasse og modtage dagpenge derfra. Mindstekravet i Sverige er 6 måneders medlemskab, hvorimod det er 12 måneder i Danmark - men når du overflytttes fra Danmark til Sverige, er det naturligvis svenske regler, der gælder Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Hvis du arbejder i Danmark' date=' skal du melde dig ind i en dansk a-kasse, hvis du vil være arbejdsløshedsforsikret. Efter 6 måneders medlemskab kan du så, hvis du bliver arbejdsløs, blive overført til en svensk a-kasse og modtage dagpenge derfra. Mindstekravet i Sverige er 6 måneders medlemskab, hvorimod det er 12 måneder i Danmark - men når du overflytttes fra Danmark til Sverige, er det naturligvis svenske regler, der gælder[/quote'] Jeg ved ikke om alle har forstået situationen her, han er nu en færdiguddannet studerende, fordi han lige er færdig med sin sidste eksamen vil han nu ind i en akasse (hvilket han i dk bør kunne - fordi det kan man inden for 14 dage af sin sidste eksamen). den danske vil ikke tage ham fordi han er bosiddende i sverige, og derfor sikkert ikke kvalificerer til indmeldelse på baggrund af dimission. Han ønsker på ingen måde at blive indmeldt fordi han eventuelt også arbejder (studiejob?) i danmark, det vil kun resultere i at karantæne perioden går igang og så er der lang tid før han får penge. Den svenske vil ikke tage ham fordi han ikke har arbejdet i sverige. Så han er fanget i et hul, derfor siger jeg at det nemmeste er at bare lade som om man er dansk i danmark, og derfor flytte folkeregisteradresse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Ja, så står valget mellem at opgive at leve i Sverige og flytte til Danmark for at blive optaget i en dansk a-kasse som dimettend eller forblive i Sverige og søge om optagelse i en a-kasse i Danmark på baggrund af det job i Danmark, du har. Når du så har arbejdet og været medlem af en dansk a-kasse i mindst 6 måneder, kan du overføres til en svensk a-kasse i tilfælde af arbejdsløshed, og som tidligere nævnt få dagpenge derfra. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Man kan vel også bare finde sig et arbejde:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Man kan vel også bare finde sig et arbejde:th2: Det gør de fleste jo også, men det kan være meget rart lige at have skillinger nok til porto og papir ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Damn godt ramt Scion Men jeg ser det nemmeste at melde mig ind i DK a-kasse som lønmodtager og desværre betale de måneder det vil koste (3 mdr's arbejde er dog sikret) oven i betaler jeg 3 mdr uden nogle indtægter... så efter de 6mdr melder jeg mig ind i svensk A-kasse... Det har ikke nogen betydning at jeg har arbejde i 3mdr og muligvis arbejdsløs 3mdr? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Man kan vel også bare finde sig et arbejde:th2: Er fuld igang, dog kun 1 enkel jobsamtale ud af 20 ansøgninger :) Så finanskrisen kradser sgu her... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Jo, du SKAL arbejde i 6 måneder for at få dagpenge fra en svensk a-kasse, så tre måneder er ikke nok. Du er nødt til at finde et nyt job, så du har mindst 6 måneders arbejde, før du er berettiget til dagpenge i Sverige. Det er ikke nok bare at være medlem af a-kassen i Danmark, der er altså også krav om, at du skal kunne dokumentere lønindkomst for de seneste 6 måneder, når du melder dig ledig og søger om dagpenge i Sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Jo' date=' du SKAL arbejde i 6 måneder for at få dagpenge fra en svensk a-kasse, så tre måneder er ikke nok. Du er nødt til at finde et nyt job, så du har mindst 6 måneders arbejde, før du er berettiget til dagpenge i Sverige. Det er ikke nok bare at være medlem af a-kassen i Danmark, der er altså også krav om, at du skal kunne dokumentere lønindkomst for de seneste 6 måneder, når du melder dig ledig og søger om dagpenge i Sverige[/quote'] Shit. Hvad så med deltid så? Godtager de 3mdr fuldtid samt 3mdr deltid???? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Du kan læse om reglerne hos ALFA-kassan "För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du, under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag du anmäler dig på arbetsförmedlingen." http://alfa.gotlandica.se/main.asp?areaID=1&CategoryID=799&PageType=0 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Du kan læse om reglerne hos ALFA-kassan "För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du, under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag du anmäler dig på arbetsförmedlingen." http://alfa.gotlandica.se/main.asp?areaID=1&CategoryID=799&PageType=0 Tak for det. Men kæft noget lort jeg har rodet mig ud i. Jeg dropper A-kassen og tror på mig selv (finder et job inden) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Ja' date=' så står valget mellem at opgive at leve i Sverige og flytte til Danmark for at blive optaget i en dansk a-kasse som dimettend eller forblive i Sverige og søge om optagelse i en a-kasse i Danmark på baggrund af det job i Danmark, du har. Når du så har arbejdet og været medlem af en dansk a-kasse i mindst 6 måneder, kan du overføres til en svensk a-kasse i tilfælde af arbejdsløshed, og som tidligere nævnt få dagpenge derfra.[/quote'] Den går ikke. Man skal have boet i DK FØR uddannelsens start og man skal flytte tilbage til DK senest 14 dage efter den er slut. Sali1987 boede i SE da udd. startede. Nedenstående er sakset fra magistrenes A-kasse, men det er ens for alle: "Bopæl og ophold i Danmark efter endt uddannelse For at have ret til medlemskab af en dansk a-kasse, skal du have bopæl og ophold i Danmark inden uddannelsens start og inden for 14 dage efter uddannelsens afslutning. Dette gælder også, hvis du er dansk og studerer i Danmark, men har valgt at bosætte dig i Sverige. Hvis du ønsker at blive boende i Sverige, skal du optages i det svenske forsikringssystem." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Den går ikke. Man skal have boet i DK FØR uddannelsens start og man skal flytte tilbage til DK senest 14 dage efter den er slut. Sali1987 boede i SE da udd. startede. Nedenstående er sakset fra magistrenes A-kasse, men det er ens for alle: "Bopæl og ophold i Danmark efter endt uddannelse For at have ret til medlemskab af en dansk a-kasse, skal du have bopæl og ophold i Danmark inden uddannelsens start og inden for 14 dage efter uddannelsens afslutning. Dette gælder også, hvis du er dansk og studerer i Danmark, men har valgt at bosætte dig i Sverige. Hvis du ønsker at blive boende i Sverige, skal du optages i det svenske forsikringssystem." Nå ja, så er det udelukket... :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Nå ja' date=' så er det udelukket... :o[/quote'] :( ærgeligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites