Jump to content
bonne

Siba nægter mit svenske mastercard

Recommended Posts

Var lige i Siba i dag for at købe lidt ind. Ville betale med mig svenske mastercard, men de kiggede på det og bad om ID-kort. Det sagde jeg, at jeg ikke har, men jeg har et kørekort. Det tog lidt tid for hende at finde ud af, at det ikke var et svensk kørekort, og hun sagde derfor, at hun ikke kunne bruge kørekortet. Hun spurgte igen om jeg havde et ID-kort. Det fortalte jeg hende, at jeg ikke kunne få som dansk statsborger uden at kende nogle nære slægtninge i Sverige. Det kunne hun slet ikke forstå. Hun spurgte, om jeg ikke havde et dansk kreditkort. Jo, mange, sagde jeg, men jeg vil bruge dette. Det ville hun ikke acceptere, og jeg gik derfra uden at købe noget. Inden jeg skriver en sød email til Siba, vil jeg lige vide, om det er rigtigt at man skal vise ID for at bruge et svensk betalingskort (men ikke et dansk) - og hvis ja, er et dansk kørekort ikke nok? Når vi nu er ved det... er det så ok, at nogle butikker forlanger, at man køber for over 100,- for at bruge kort og at andre tager 5,- for brug af kortet? For det er jeg ret sikker på ikke er tilladt i DK. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan de nägte Dit CPR nr på dit Danske körekort kan de ikke taste ind i maskinen så ja, det kan de nägte. Men du kan gå til politiet og få et ID kort. Brug sögefunktionen herinde. Id kort er nok det der er skrevet mest om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan man jo faktisk godt få svensk id-kort fra Skatteverket uden at have svensk familie. Det blev herført her for et par måneder siden. Det er den enkelte butik, der hænger på evt. tab, hvis betalingen med et kort af en eller anden grund annulleres, fx ved misbrug/tyveri. Derfor er de meget påpasselige med at tjekke id. Og det er helt op til de enkelte butikker at bedømme, hvad de anser for tilstrækkelig god dokumentation for din identitet. Ja, det er udbredt med gebyr for kortbetaling ved køb for mindre beløb, samt evt. for brug af udenlandske kort. Sidstnævnte variation findes også i Danmark - hvis du fx betaler med et svensk kort i Danmark, kommer der som oftest gebyr oven i fra PBS.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Oplevede samme historie hos SIBA (mobilia) men med omvendt fortegn.. Ville bruge mit danske dk/visakort, og havde kun svensk kørekort. Den kombination ville de heller ikke godtage .. SIBA Svågertorp har indtil nu ikke haft nogle problemer med det..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Var lige i Siba i dag for at købe lidt ind. Ville betale med mig svenske mastercard, men de kiggede på det og bad om ID-kort. Det sagde jeg, at jeg ikke har, men jeg har et kørekort. Det tog lidt tid for hende at finde ud af, at det ikke var et svensk kørekort, og hun sagde derfor, at hun ikke kunne bruge kørekortet. Hun spurgte igen om jeg havde et ID-kort. Det fortalte jeg hende, at jeg ikke kunne få som dansk statsborger uden at kende nogle nære slægtninge i Sverige. Det kunne hun slet ikke forstå. Hun spurgte, om jeg ikke havde et dansk kreditkort. Jo, mange, sagde jeg, men jeg vil bruge dette. Det ville hun ikke acceptere, og jeg gik derfra uden at købe noget. Inden jeg skriver en sød email til Siba, vil jeg lige vide, om det er rigtigt at man skal vise ID for at bruge et svensk betalingskort (men ikke et dansk) - og hvis ja, er et dansk kørekort ikke nok? Når vi nu er ved det... er det så ok, at nogle butikker forlanger, at man køber for over 100,- for at bruge kort og at andre tager 5,- for brug af kortet? For det er jeg ret sikker på ikke er tilladt i DK. Vh, Lars.
klart hun ikke kan forstå det når det er noget vrövl.. din svenske bank kan udstede id til dig eller du kan bytte dit danske körekort til et svensk .. så selvfölgeligt kan du få et id .. du har vel også et pas ellers kan du få det ... det SKAL jo ikke väre et svensk id .. men idet mindste bare et internationalt id kort men et dansk körekort er ikke et internationalt id kort så derfor kan det ikke bruges som id i udlandet .. men som udgangspunkt skal man jo vise id for alle betalingskort ved forlangende.. at de mener at det ikke behöves ved dansk kort kan väre fordi de er däkket bedre ind forsikringsmässigt ved udenlandske kort ..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har endnu ikke oplevet at kombinationen af mit danske pas og det svenske brev med mit svenske cpr.nummer har været nok. De fleste 'kontrollerer' passet, og bruger så det svenske personnummer i deres registrering. Jeg har kun en gang hevet kørekortet frem og det gav kun bøvl, så jeg har altid dansk pas med svensk cpr-brev med, og er endnu ikke blevet afvist (undtagen når helt afviser at tage mit danske visa uanset ID :sick:).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det har været en ny i siba hehe. Har handlet flere gange med svensk mastercard og DK kørekort som id, også i siba. Også med svensk visa, men det er nok anderledes, da det er et bankkort. Og da kørekortet er et EU kørekort, så er det vel også gyldigt ID i eu - lige så vel som dit EU pas er? eller ? Har endnu ikke været ude for de stiller spørgsmål til det danske kørekort som id. Enten spørger de efter svensk personnummer, eller også taster de kørekortnummeret ind istedet for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og da kørekortet er et EU kørekort' date=' så er det vel også gyldigt ID i eu - lige så vel som dit EU pas er? eller ?.[/quote'] NEJ!! dit danske körekort kan ikke bruges som internationalt id kort .. forskellen er at på et internationalt id kort SKAL der står din nationalitet.. og det gör der ikke på det danske körekort

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
klart hun ikke kan forstå det når det er noget vrövl..
Det er da ikke noget vrøvl. Jeg har fra jeg flyttede hertil ikke kunnet få et svensk ID-kort pga. reglerne om at man skal have en nær slægtning i Sverige til at verificere at man er den man er. At det så er lavet om for 1-2 måned siden, er så noget andet. Når man kigger på http://www.skatteverket.se/idkort/skatteverketutfardaridkort.4.6f9866931215a607a4f80003828.html ser jeg så, at det alligevel ikke helt er så nemt. Man skal have et pas udstedt efter 2006. Jo ja, så jeg kan selvfølgelig fornye mit danske pas kun pga. dette.
din svenske bank kan udstede id til dig
Niks, been there, done that. Det vil de ikke med mindre jeg har en nær slægtning, der... osv. osv.
eller du kan bytte dit danske körekort til et svensk
Hvorfor skulle jeg dog nedgradere mit kørekort til et svensk? Ja, nedgradere. Jeg gider ikke gå og forny mit svensk kørekort i ny og næ. Mit danske gælder til jeg bliver 70. Men jo, det har du ret i, det kunne jeg gøre.
.. så selvfölgeligt kan du få et id .. du har vel også et pas ellers kan du få det ... det SKAL jo ikke väre et svensk id .. men idet mindste bare et internationalt id kort men et dansk körekort er ikke et internationalt id kort så derfor kan det ikke bruges som id i udlandet ..
Så selvfølgeligt er det ikke, og hvorfor al den besværlighed? Det er da fuldstændigt forrykt at et svensk mastercard kræver så meget postyr, når et dansk mastercard ikke gør. I øvrigt har jeg brugt mig svensk mastercard i 1,5 år nu uden at være stødt på dette problem - nogle gange uden at identificere mig overhovedet, og når de har krævet identifikation, har mit dansk kørekort været nok. Og jeg har da aldrig nogen sinde skulle vise id, når jeg bruger et betalingskort i DK. Ikke siden jeg startede med at bruge dankort i 80'erne, tror jeg det var.
men som udgangspunkt skal man jo vise id for alle betalingskort ved forlangende.. at de mener at det ikke behöves ved dansk kort kan väre fordi de er däkket bedre ind forsikringsmässigt ved udenlandske kort ..
Har du nogle links til disse regler? Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da ikke noget vrøvl. Jeg har fra jeg flyttede hertil ikke kunnet få et svensk ID-kort pga. reglerne om at man skal have en nær slægtning i Sverige til at verificere at man er den man er. At det så er lavet om for 1-2 måned siden, er så noget andet. Når man kigger på http://www.skatteverket.se/idkort/skatteverketutfardaridkort.4.6f9866931215a607a4f80003828.html ser jeg så, at det alligevel ikke helt er så nemt. Man skal have et pas udstedt efter 2006. Jo ja, så jeg kan selvfølgelig fornye mit danske pas kun pga. dette. det ER noget vrövl du kan til enhver tid feks få din danske bank til at verificere overfor den svenske hvem du er og så få et id-kort .. SEB spörger ikke engang de udsteder bare og det samme gör Handelsbanken.. og at du er for doven eller städig til at fornye dit pas kan du jo ikke bebrejde svenskerne for... og ändrer ikke på at du rent faktisk sagtens kan få et brugbart id.. udover det har det ALDRIG skullet väre en när slägtning men bare en med et godkendt id kort der siger god for dig Hvorfor skulle jeg dog nedgradere mit kørekort til et svensk? Ja, nedgradere. Jeg gider ikke gå og forny mit svensk kørekort i ny og næ. Mit danske gælder til jeg bliver 70. Men jo, det har du ret i, det kunne jeg gøre. igen at du ikke VIL bytte dit danske og i denne situation ubrugelige kort til et som er et internationalt id kort kan du jo heller ikke bebrejde dem og det betyder jo ikke at du ikke kan men bare at du ikke vil.. Så selvfølgeligt er det ikke Jo det er det at du ikke VIL ändrer ikke på at du SELVFÖLGELIGT kan få et ordentligt id kort Har du nogle links til disse regler? kig i 8 ud af 10 forretninger og supermarkeder der står sjovt nok at ID skal fremvises ved betaling med kort og check!! så alt i alt JO det ER noget vrövl at du ikke kan få et brugbart id.. du VIL bare ikke .. og så kan du jo ikke forvente samarbejde den anden vej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det ER noget vrövl du kan til enhver tid feks få din danske bank til at verificere overfor den svenske hvem du er og så få et id-kort .. SEB spörger ikke engang de udsteder bare og det samme gör Handelsbanken.. og at du er for doven eller städig til at fornye dit pas kan du jo ikke bebrejde svenskerne for... og ändrer ikke på at du rent faktisk sagtens kan få et brugbart id.. udover det har det ALDRIG skullet väre en när slägtning men bare en med et godkendt id kort der siger god for dig Vil bare lige sige at jo det har været sådan at det skulle være noget familie med svensk id, der skulle sige god for dig.. Udover det, så har jeg både seb, swebank, og länsforsakringar, og der er ingen af dem der ville lave det, eftersom jeg ikke har noget familie i sverige!!! Min kæreste er svensk og det var ikke nok. Jeg har boet herovre i 6 år, og har til dags dato aldrig haft problemer med at bruge mit danske kk. som id. Når jeg handler. Og har både danske og svenske kort... Dog kom det lidt an på hvem der stod i kassen på posthuset om de ville godkende det eller ej...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt. Jeg har boet i Sverige i over 8 år og har aldrig haft problemer med at bruge mit danske kørekort og den gang jeg flyttede var terminaler med pinkode en sjældenhed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun tilslutte mig det Michael K skriver her i tråden. Det er i øvrigt ikke dit Mastercard Siba ikke vil acceptere, det er dit manglende gyldig ID-kort. Forstår ikke at det skulle være forrykt at svenske butikker kræver ordentlig ID for en betaling. At der kræves lavere form for kontrol i Danmark burde man måske nærmere undre sig over. Lignende regler for mindste køb eller gebyr for udenlandske kort findes altså også i Danmark. Har set i Metro at betaling med andet end Dankort eller Visa/Danmark pålægges gebyr. Du har ikke i Danmark skulle vise ID, da man i de første mange år havde billede på alle Dankort. Dette er nu fjernet og nu ligner kortet alle andre kort i resten af verden - altså man har et betalingskort og man har et ID-kort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes faktisk det er for sjællent at man bliver bedt om leg, det er jo lige så meget i ens egen interesse. Men må indrømme at jeg heller ikke har haft problemet med mit danske kørekort i de 6 år vi har boet her. Vores bank har flere gange spurgt om vi ikke vil have svensk id, men kan ik se nogen grund til at skulle betale for det. (og det er uden at vi har svensk familie som bor her)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det ER noget vrövl du kan til enhver tid feks få din danske bank til at verificere overfor den svenske hvem du er og så få et id-kort .. SEB spörger ikke engang de udsteder bare og det samme gör Handelsbanken.. og at du er for doven eller städig til at fornye dit pas kan du jo ikke bebrejde svenskerne for... og ändrer ikke på at du rent faktisk sagtens kan få et brugbart id.. udover det har det ALDRIG skullet väre en när slägtning men bare en med et godkendt id kort der siger god for dig Vil bare lige sige at jo det har været sådan at det skulle være noget familie med svensk id, der skulle sige god for dig.. Udover det, så har jeg både seb, swebank, og länsforsakringar, og der er ingen af dem der ville lave det, eftersom jeg ikke har noget familie i sverige!!! Min kæreste er svensk og det var ikke nok. Jeg har boet herovre i 6 år, og har til dags dato aldrig haft problemer med at bruge mit danske kk. som id. Når jeg handler. Og har både danske og svenske kort... Dog kom det lidt an på hvem der stod i kassen på posthuset om de ville godkende det eller ej...
jeg fik det helt uden nogetsomhelst i handelsbanken samme dag som jeg blev kunde der.. sparbanken finn ville bare ha en de kunne tjekke sagde god for det(altså intet familie eller noget) og SEB spurgte helt selv om jeg ikke ville ha det og gav det uden noget ... måske er det de banker der har afd. i dk som ikke har noget problem med det men jeg har ikke stödt på det kun i sparbanken finn og der var det nok en kammerat gik med.. men selv hvis det skulle väre et problem i banken er der jo et hav af andre muligheder for at få et id der kan bruges.. så som sagt er det noget vrövl at man ikke kan få det jeg tror sågar at et personnr bevis er int. id ..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Syntes faktisk det er for sjællent at man bliver bedt om leg' date=' det er jo lige så meget i ens egen interesse. Men må indrømme at jeg heller ikke har haft problemet med mit danske kørekort i de 6 år vi har boet her. Vores bank har flere gange spurgt om vi ikke vil have svensk id, men kan ik se nogen grund til at skulle betale for det. (og det er uden at vi har svensk familie som bor her)[/quote'] precis jeg tror det er en gammel skröne det med familie skal sige god for en .. jeg har også kun prövet en enkelt gang at "posthuset" sagde nej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan tilslutte mig Siba ved Svågertorp problematikken (inden jeg fik svensk kørekort). Vi har kun haft problemer i 2 butikker med kombinationen svensk betalingskort og dansk ID : Siba ved Svågertorp og H&M i Jägersrocentret. /Peter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh Michael... Jeg har store DK bogstaver og navnet DANMARK stående på mit kørekort......:th2:

NEJ!! dit danske körekort kan ikke bruges som internationalt id kort .. forskellen er at på et internationalt id kort SKAL der står din nationalitet.. og det gör der ikke på det danske körekort

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har også Dk og Danmark stående på mit, samt et EU flag.... men internationale kørekort virker kun udenfor EU og sverige er da med i EU hvor man selvfølgelig kan fremvise sit Dansk EU kørekort som gyldig legimentation Det internationale er kun hvis man skal køre bil udenfor EU, så kan det kræves af nogen lande

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK

Fatter ikke store kæder som SIBA for længst har indført tast-selv-kode ifm kort betaling!!! Pr. 1. januar 2009 er det butikken´s ansvar at kortindehaveren er den rigtige, eller´s står butikken SELV for omkostninger ifm snyd!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Øhh Michael... Jeg har store DK bogstaver og navnet DANMARK stående på mit kørekort......:th2:
ÖÖÖH ja for det er et dansk körekort ... men tror du ikke også der står DK og DANMARK på udenlandske statsborgeres danske körekort? jeg gentager: der står ikke indehaverens nationalitet på et dansk körekort så derfor er det ikke et internationalt id og menace nogle eu lande godtager måske dit danske körekort som id MEN de lande der ikke vil der skal du bruge et internationalt id såsom pas eller lign. det er derfor du stadig bör tage pas med selvom du rejser indenfor eu... for mange lande godtager ikke dit danske körekort som id og så kan du risikere at sidde på en politistation i polen 20 timer mens de skal finde ud af hvem du er et dansk körekort er kun et körekort ikke et id udenfor dk...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites