Jump to content
koustrup

Flyt til SE og slip for skat på SU`en.

Recommended Posts

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102...arch=su¤udland Er det bare mig eller står der udtrykkeligt Tyskland i §20
Du har helt ret Og hvad er forskelden så lige på Tyskland og Sverige?:confused: i skattesammenhæng er det uden for DKs grænser eller inden for Dks grænser! Men der er der godt nok nogen der har sovet i timen da de lavet loven, men der går NOK ikke længe før de vågner og det bliver lavet om!:scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var forbi Skatteverket idag for at bestille et af de berømte hemvistintyg. Efter at have siddet i kø i ca. halvanden time, kom jeg endelig frem til en medarbejder. Da jeg beder hende om et hemvistintyg, stirrer hun helt blankt på mig. Tænker at det måske er min udtale, der ikke er helt perfekt, så jeg skriver det ned for hende. Hun konfererer med en kollega og kommer derefter tilbage med en formular "Preliminär självdeklaration", som hun beder mig om at udfylde. Har en stærk mistanke om, at dette ikke er det rigtige, men da jeg ikke selv er 100% klar over, hvad et hemvistintyg er, vil jeg høre, om der er nogle af jer andre, der ved bedre :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så VAR hun altså inkompetent hende vi talte med i dag på skatteverket :-( . Hun ville kun give et personnrbevis selv om vi spurgte 3 gange til det hemvistintyg. Men hun sagde at hun godt kunne skrive "hemvistintyg" på personnrbeviset hvis vi gerne ville have det. Men tak for billedet. Det printer vi og prøver igen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"... Resident and fully liable for tax in Sweden ..." Hvis vi er begrænset skattepligtige i DK, betyder det så ikke at vi også kun er begrænset skattepligtige i SE, eller hur? Det lyder jo næsten for godt, men jeg skal da også en tur forbi Kungsgatan lader det til :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"... Resident and fully liable for tax in Sweden ..." Hvis vi er begrænset skattepligtige i DK, betyder det så ikke at vi også kun er begrænset skattepligtige i SE, eller hur? Det lyder jo næsten for godt, men jeg skal da også en tur forbi Kungsgatan lader det til :)
Nope - du er öbegränsat skattskyldig i Sverige når du er bosiddende dér... Det er kun pga. sær-aftale mellem DK og SE du betaler din skat i DK... Ellers skulle du slippe skat begge steder :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så VAR hun altså inkompetent hende vi talte med i dag på skatteverket :-( . Hun ville kun give et personnrbevis selv om vi spurgte 3 gange til det hemvistintyg. Men hun sagde at hun godt kunne skrive "hemvistintyg" på personnrbeviset hvis vi gerne ville have det. Men tak for billedet. Det printer vi og prøver igen
Ja, det ER hun ;) Jeg fik som nævnt også blot personnr-beviset første gang jeg var der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige sige at jeg ikke skulle udfylde nogen form for formular for at få Hemvistintyget. Om det så er en fejl ved jeg ikke men jeg tror det næppe. Det er jo heller ikke noget vildt dokument. De bekræfter bare at man er skattepligtig i S osv. Mærkeligt at det skal være så besværligt at få det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Læser selv i DK, bor i SE...... Får SU, betaler 95 dkk. i skat om måneden. Om jeg betaler skat eller ej af min SU er ligegyldigt :-) Hvor meget sparer du, hvis du ikke skal betale skat af din SU i DK?
cici - som jeg læser det kan nok bedst betale sig når man har arbejde ved siden af hvor man kan bruge sit fradrag istedet i den forbindelse kan besparelsen være alt på mellem 100-5000 kr om måneden jo....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Læser selv i DK, bor i SE...... Får SU, betaler 95 dkk. i skat om måneden. Om jeg betaler skat eller ej af min SU er ligegyldigt :-)
:eek: Da jeg var studerende var 95,- om måneden sgu ikke ligegyldigt. Det var godt nok mange liter mælk og pakker havregryn der kunne blive ud af det... Men jeg boede selvfølgelig heller ikke i Sverige:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:eek: Da jeg var studerende var 95' date='- om måneden sgu ikke ligegyldigt. Det var godt nok mange liter mælk og pakker havregryn der kunne blive ud af det... Men jeg boede selvfølgelig heller ikke i Sverige:D[/quote'] Herovre er det da bare endnu flere liter mælk og pakker havregryn :laugh: Men som andre skriver så giver det først rigtig payoff når man arbejder ved siden af da man så kan bruge sit personfradrag til jobbet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Syns det er ærgeligt ordet "inkompetent" bruges i så vidt omfang af mange individer herinde. Den skattelov er meget omfattende, lige som den svenske - man kan ikke vide alt. Og her har vi at gøre med en ekstrem lille niche af udlandsbeskatningen, så prøv lige at vise lidt respekt for de mennesker i kommer i kontakt med. Jeg tør væde med i heller ikke ved 100% om alt i jeres fagområde, selv. Gør det så også jer til inkompetente, når i ikke kan svare på et specielt snævert spørgsmål ? Dog vil jeg mene alle skal være i stand til at henvise til en medarbejder, der faktisk ved noget mere om det der spørges om. Eller vil undersøge, hvem der kan svare - istedet for at give forkerte eller manglende informationer. Gælder både i DK og i SE. Dog er mennesket ikke psykologisk glad for at indrømme, de ikke kan svare på et spørgsmål, mennesket vil ikke fremstå som dum eller uviden. Men tænk over jeres adfærd lidt, og lad vær med at være så respektløs overfor andre mennesker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Syns det er ærgeligt ordet "inkompetent" bruges i så vidt omfang af mange individer herinde. Den skattelov er meget omfattende, lige som den svenske - man kan ikke vide alt. Og her har vi at gøre med en ekstrem lille niche af udlandsbeskatningen, så prøv lige at vise lidt respekt for de mennesker i kommer i kontakt med. Jeg tør væde med i heller ikke ved 100% om alt i jeres fagområde, selv. Gør det så også jer til inkompetente, når i ikke kan svare på et specielt snævert spørgsmål ? Dog vil jeg mene alle skal være i stand til at henvise til en medarbejder, der faktisk ved noget mere om det der spørges om. Eller vil undersøge, hvem der kan svare - istedet for at give forkerte eller manglende informationer. Gælder både i DK og i SE. Dog er mennesket ikke psykologisk glad for at indrømme, de ikke kan svare på et spørgsmål, mennesket vil ikke fremstå som dum eller uviden. Men tænk over jeres adfærd lidt, og lad vær med at være så respektløs overfor andre mennesker.
Helt ok ikke at være inde i 100% af lovgivningen. Det er bestemt heller ikke det gør at jeg kalder hende inkompetent. Det der gør at jeg kalder hende inkompetent er at jeg 3 gange spørger efter dette dokument og at hun nægter at et sådan findes og ikke vil spørge nogen af de andre. Det er inkompetent og skrankepaveri af værste skuffe. Og det findes åbenbart i lige så stor grad i SE som i DK, hvor det ellers stortrivis

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helt ok ikke at være inde i 100% af lovgivningen. Det er bestemt heller ikke det gør at jeg kalder hende inkompetent. Det der gør at jeg kalder hende inkompetent er at jeg 3 gange spørger efter dette dokument og at hun nægter at et sådan findes og ikke vil spørge nogen af de andre. Det er inkompetent og skrankepaveri af værste skuffe. Og det findes åbenbart i lige så stor grad i SE som i DK' date=' hvor det ellers stortrivis[/quote'] enig :-) hvilket jeg også beskrive i sidste afsnit. Selskaber i DK har samme problem, når de har filialer i udlandet - og skal have et bevis på hjemsted i Danmark, for moderselskabet findes. Er i princippet det samme, man får som lønmodtager :-) Måske hvis man omformulerer sig til skatteverket, og beder om et bevis på man er ubegrænset skattepligtig til SE, så forstår de det kanske bedre. Hemvistintyg er et direkte fagord, som den normale assistent formentlig ikke kender alt for meget til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Læser selv i DK, bor i SE...... Får SU, betaler 95 dkk. i skat om måneden. Om jeg betaler skat eller ej af min SU er ligegyldigt :-) Hvor meget sparer du, hvis du ikke skal betale skat af din SU i DK?
Ret meget. Og jeg skal have en del penge retur. Hvis man slet ikke arbejder ved siden af sin SU, er der ikke det store at hente. Jeg betaler PT. 0,- i skat af min SU fordi mit fradrag faktisk er lidt større en SU'en. Nu kan jeg så bruge mit fradrag på ~5000 DKK på min løn i stedet. Det er alligevel 1666 kr mere udbetalt om måneden og ca. 20.000 retur i SKAT. (flyttede for 12 mdr siden) Jo tak!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg hemvistbeviset. Jeg ved ikke om det var fordi jeg mødte op og udfyldte en blanket eller fordi jeg sende en mail og bad om det, men i hvert har jeg det nu... Så skal jeg bare lige finde ud af med skat i dk.. Hende jeg snakkede med på skatteverket, vidste ikke rigtig hvad et hemvistbevis var, og virkede også usikker på den instruks hun fik fra en kollega, men hun var nu meget flink til at hjælpe alligevel..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så fik jeg hemvistbeviset. Jeg ved ikke om det var fordi jeg mødte op og udfyldte en blanket eller fordi jeg sende en mail og bad om det, men i hvert har jeg det nu... Så skal jeg bare lige finde ud af med skat i dk.. Hende jeg snakkede med på skatteverket, vidste ikke rigtig hvad et hemvistbevis var, og virkede også usikker på den instruks hun fik fra en kollega, men hun var nu meget flink til at hjælpe alligevel..
Som nævnt fik jeg besked af medarbejderen hos SkatØresund, om at sende Hemvistbeviset til dem med et lille følgebrev hvor jeg skulle skrive at jeg ikke var skattepligtig af SU i Danmark. Ingen grund til at møde op med papirene personligt sagde han.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites