koustrup 10 Anmeld indhold Skrevet July 23, 2009 http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/07/21/074753.htm Det lyder jo alt sammen meget godt, men er det nu også så nemt! Må man have et job ved siden af (I DK)? Er der nogen af jer som har sat jer nærmere ind i reglerne? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2009 Hmm - interessant... Så kender jeg da én der har betalt for meget i skat - for som udgangspunkt trækker SU styrelsen da skat inden udbetaling! Er det 5 år der er fristen for at få rettet fejl i skatten? For så er det vel nok værd at bruge lidt tid på at få skat af 3,5 års SU tilbagebetalt.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MRoderick 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2009 Ja, jeg har da også videresendt den til en der så har betalt skat på 3,5 års SU ... de penge bliver hun sikkert glad for at få tilbage :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2009 Ja meget interessant. Ikke at jeg kan drage nogen videre nytte af det :( Men er det ikke en "finte" der kun gælder hvis man ikke har anden indkomst i DK, så som et job ved siden af SU'en? Så ville det jo give mening af systemet var sådan indrettet som et incitament for at læse et eller flere semestre i udlandet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2009 Det er et godt spørgsmål... Man burde ringe til SkatØresund og høre dem ad - det burde nok være til at svare på hvilke kriterier der gør sig gældende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
koustrup 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2009 Det er jo netop også min pointe! Når noget lyder for godt til at være sandt, er det, det ofte også.... Skat tager 300 kr. for et bindende svar, men måske er de penge givet godt ud.. Nå men tilbage til start, er der nogen som ligger inde med noget konkret viden? EDIT: Jeg fandt lige følgende ind på linket, og det tyder jo på at han stadig bruger sit fradrag til job i DK (mens han får SU): "#22 21-07-2009 15:04 Joachim Schmidt Nu er jeg omtalte person fra historien. For lige at slå et par ting fast så er det ikke kun 300-500 kr om måneden der er at spare på den måde. Indkomsten bliver nemlig ikke regnet med som indkomst i dk overhovedet, så dermed har man stadig sit personfradrag man kan bruge til arbejde ved siden af. Så det bliver vel til ca 2000 kr. om måneden hvis man vel at mærke udnytter sig fradrag. En anden skriver længere oppe at man ikke har ret til transportgodgørelse som andre. Det har man - på samme vilkår. Jeg er ikke længere på SU modtager nu elev-løn som bliver beskattet i dk. Syntes også selv det er lidt mærkværdigt. /Joachim" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MRoderick 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2009 Skat tager 300 kr. for et bindende svar, men måske er de penge givet godt ud.. Haha ... den tror jeg sgu også jeg vil bruge overfor dem næste gang jeg skal svare dem på noget, som f.eks. selvangivelse ... det bliver lige 1,5 time af 700 DKK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2009 Wooot!!? Det lyder jo fantastisk. Er selv på SU, og betaler da skat af den som alle andre. (eller det gør jeg egentlig ikke da mit fradrag ligger på SU'en, men det kunne jeg jo gladeligt lægge på min lønindkomst) Men der må være et eller andet der ikke holder i den artikel for det lyder for godt til at være sandt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2009 Måske der er noget om det. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102438&vId=202315&search=su¤udland Læs artikel 20 (scroll ned) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
koustrup 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2009 Måske der er noget om det. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102438&vId=202315&search=su¤udland Læs artikel 20 (scroll ned) Der er kun det problem at tingene kan tolkes på mange måder "og som alene pendler til et uddannelsessted" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2009 Jeg tolker det som at du ikke må arbejde i DK samtidig ud fra "med bopæl i Tyskland, og som alene pendler til et uddannelsessted i Danmark" Desuden mangler vi lige at se den samme regel for SE :) Desuden hvis du skal have Skat tilbage fra DK og det er under ordlyden at beskatningsretten tilfalder dit hjemland, så skal det jo opgives til Skatteverket ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2009 Jeg tolker det som at du ikke må arbejde i DK samtidig ud fra "med bopæl i Tyskland' date=' og som [b']alene pendler til et uddannelsessted i Danmark" Desuden mangler vi lige at se den samme regel for SE :) Desuden hvis du skal have Skat tilbage fra DK og det er under ordlyden at beskatningsretten tilfalder dit hjemland, så skal det jo opgives til Skatteverket ;) Du har nok ret. Så må de 400 artiklen nævner alle være danskere uden studiejob eller med studiejob i Sverige. (Det har jeg alligevel svært ved at tro) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2009 Du har nok ret. Så må de 400 artiklen nævner alle være danskere uden studiejob eller med studiejob i Sverige. (Det har jeg alligevel svært ved at tro) Mon ikke det tal skyldes en doven journalist der har været på DK statistik og antaget at alle udenlandsboende studerende i DK selvfølgelig ikke betaler skat ? ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2009 Jeg har skrevet et brev til Skat omkring min SU og skat de sidste to år. Hvor jeg har fået SU i cirka halvdelen af tiden og blevet beskattet heraf. Jeg har dog også arbejdet i DK, så jeg har nogle perioder pendlet for at arbejde og i andre for at studere. Det næste halve år skal jeg kun studere, så der er det vel klart at jeg ikke skal betale skat af su'en? Jeg vil opfordre andre som bor i Sverige og får SU eller har fået SU mens de boede i Sverige også at skrive til skat, så vi kan få afklaret reglerne.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2009 Jeg tager ud til SKAT øresund på mandag og hører dem ad. Nogle af medarbejderne derude er komplet blanke, så jeg krydser fingre for at jeg kommer til at tale med en der ved noget. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret July 26, 2009 Er det 5 år der er fristen for at få rettet fejl i skatten? For så er det vel nok værd at bruge lidt tid på at få skat af 3' date='5 års SU tilbagebetalt....[/quote'] Forældelsesfristen er fra 1. januar 2008 sat ned til 3 år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret July 26, 2009 Jeg tager ud til SKAT øresund på mandag og hører dem ad. Nogle af medarbejderne derude er komplet blanke' date=' så jeg krydser fingre for at jeg kommer til at tale med en der ved noget. :D[/quote'] :th2: - skriv endelig hvad du finder ud af... ja jeg vil give dig ret, man kan meget nemt rende ind i en blank medarbejder, jeg får nogle gange indtryk af at ingen rigtig ved hvad reglerne er, for har ofte fået forskellige svar alt efter hvem jeg taler med hos skat Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret July 26, 2009 (fortsat) ....af samme årsag, skriver jeg til skat fremover, det er nemmere at forholde sig til skriftlige udtalelser, end mundtlige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PSAUSA 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 Min meget glade kæreste har idag forsøgt at være hele "møllen" igennem! Startede med at tage ind på Skatøresund, for at snakke med dem og for en sjælden gang skyld var der en medarbejder der kendte noget til det der blev spurgt til! Så efter at have siddet i kø i lidt over en halv time, brugte hun ca 2 min på at få af vide; hun skulle komme med en "Hemvistintyg" som man kan ansøge om på Skattevärket! Fremtid: Når man får denne "hemvistintyg" skal man tage en kopi og sende den til Skatøresund sammen med en forklaring på ens situation og at man er blevet beskattet forkert. :fight:Herefter er der bare at vente på bureaukratiet får fingeren ud! Og hun takker for linket:love2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 Men må hun arbejde ved siden af? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Andreas24 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 Har hun job i danmark? Min meget glade kæreste har idag forsøgt at være hele "møllen" igennem! Startede med at tage ind på Skatøresund, for at snakke med dem og for en sjælden gang skyld var der en medarbejder der kendte noget til det der blev spurgt til! Så efter at have siddet i kø i lidt over en halv time, brugte hun ca 2 min på at få af vide; hun skulle komme med en "Hemvistintyg" som man kan ansøge om på Skattevärket! Fremtid: Når man får denne "hemvistintyg" skal man tage en kopi og sende den til Skatøresund sammen med en forklaring på ens situation og at man er blevet beskattet forkert. :fight:Herefter er der bare at vente på bureaukratiet får fingeren ud! Og hun takker for linket:love2: Hej PCAUSA Kan man lige stille dig et par opfølgende spørgsmål, da hele denne debat er meget interessant? 1. Er det SKAT's holdning at din kæreste kan slippe for at betale skat af hendes danske SU når hun bor i Sverige, hvis hun indsender hemvistintyg? 2. Hvis ja til spsml 1, kan hun så også få det rettet med tilbagevirkende kraft? 3. Har din kæreste job eller anden indkomst i danmark udover SU? Jeg har altid troet at SU'en kun var skattefri hvis man ikke havde anden indkosmt i DK. Håber du kan hjælpe med et par svar. Venlig hilsen Andreas Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PSAUSA 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Hej PCAUSA Kan man lige stille dig et par opfølgende spørgsmål, da hele denne debat er meget interessant? 1. Er det SKAT's holdning at din kæreste kan slippe for at betale skat af hendes danske SU når hun bor i Sverige, hvis hun indsender hemvistintyg? 2. Hvis ja til spsml 1, kan hun så også få det rettet med tilbagevirkende kraft? 3. Har din kæreste job eller anden indkomst i danmark udover SU? Jeg har altid troet at SU'en kun var skattefri hvis man ikke havde anden indkosmt i DK. Håber du kan hjælpe med et par svar. Venlig hilsen Andreas Hun har ikke job ved siden af! Ja, det er skats holdning at du kan få din skat tilbage ved at sende din Hemvistintyg! Men som jeg, med min elektrikeruddannelse, læser skattelovgivningen skulle det ikke have nogen betydning! Kun af hun ville kunne bruge sit fradrag på anden A-indkomst i stedet! Hun blev heller ikke spurgt om hun havde job ved siden af! Skats regler siger at man kan gå 3 år tilbage (pr 1. Januar 2008), men da det er skat der har lavet en fejl kan man søge om at de går 5 år tilbage! (det har jeg fra en Skat-medarbejder) :DBare husk at man skal selv finde ud af alle Skats regler så hvis der er noget man ikke vil vide så lad være med at spørge Skat! :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Jeg har nu været hos Skatteverket, SKAT Øresund og igen hos Skatteverket Skatteverket: Jeg startede med at bede om et hemvistintyg og fik et "personbevis". Undrede mig lidt over at der ikke stod hemvistintyg på pairpet men "jo jo det var den jeg skulle have." Fint, afsted til Skat Øresund. SKAT Øresund: Jeg fremlagde "problemstillingen" for medarbejderen og han svarede prompte "Ja, den er god nok. Du er ikke skattepligtig af pengene i DK. Du skal have et hemvistintyg af Skatteverket." Det at jeg har job ved siden af studier havde ingen betydning. Mht. penge tilbage for tidligere år osv. var beskeden at forældelsesfristen var 3 år. Det "personbevis" jeg havde fået af Skatteverket kunne jeg ikke bruge til noget. Han sagde jeg ikke var den første der havde fået dette, istedet for et hemvistintyg. Dokumentet hedder hemvistintyg og han sagde jeg skulle gå tilbage til Skatteverket og insistere på at det var et sådant jeg skulle have. Når jeg fik det kunne jeg blot sende det med posten. Skatteverket: Jeg kom til at tale med en meget venlig medarbejder, og jeg forklarede hende hvorfor jeg skulle have et hemvistintyg. Men det var ikke bare sådan lige at få det. Hun kunne ikke forstå baggrunden for hvorfor jeg skulle have det, og ringede rundt forskellige steder. Jeg talte lidt om at det havde været i medierne i DK at danskere ikke var skattepligtige af deres SU i Danmark hvis de boede i udlandet, og viste hende en artikel jeg havde printet ud om det. Den ville hun meget gerne læse og tog også en kopi af den. Det endte med at hun sagde at jeg inden for et par dage ville få papirene i posten. Ikke fordi hun skulle undersøge en masse først, men fordi denne type papirer altid blev sendt med post. Så nu venter jeg på disse papirer, og sender dem til Skat Øresund asap. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KlingKlong 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 §20 osv. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102...arch=su¤udland Er det bare mig eller står der udtrykkeligt Tyskland i §20 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
koustrup 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Så nu venter jeg på disse papirer, og sender dem til Skat Øresund asap. Jeg glæder mig godt nok til at høre slutningen på dette! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites