Nenad 10 Anmeld indhold Skrevet July 12, 2009 Hejsa Hvor kan jeg finde pasteuriseret æg i Malmö? Vi har kikket i COOP og ICA uden held. Skal bruge dem i forbindelse med en diet efter min operation. På forhånd tak Nenad Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Katrin 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2009 Tror ikke at du kan finde det nogen steder, da der ikke er problemer med salmonella i æg i Sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nicode 11 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2009 Har haft samme problem, og fik at vide i ICA maxi at alle æg var pasteuriseret.. Om det er sandt ved jeg ikke, men vi har i hvert fald aldrig fået dårlig mave.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2009 Vi ledte også efter det til en koldskål sidste år og fandt ud af der ikke er salmonella i sverige, påståes der.... Husk god hygiejne Det svenske salmonellaprogram Målet for det svenske Salmonella kontrolprogram er, at alle fødevareproducerende dyr skal være fri for Salmonella – en såkaldt eliminationsstrategi. Eliminationsstrategien er baseret på forebyggelse af kontaminering med Salmonella i alle led i produktionskæden. Sverige har etableret overvågningsprogrammer for: •Husdyrfoder •Levende dyr •Slagtekroppe •Kød •Fødevarer af animalsk oprindelse. Ved ethvert fund af Salmonella etableres de nødvendige foranstaltninger for at eliminere infektionen eller forureningen. Alle dyrlæger er forpligtede til at anmelde enhver mistanke om Salmonella og følge op på mistanken. En fødevare, der er forurenet med Salmonella, betragtes som uegnet til menneskeføde – i Sverige er der altså tale om nul-tolerance. Positive prøver Generelt er forekomsten af Salmonella i svenske produktionsdyr og fødevarer meget lav. Ved salmonellakontrollen af slagtedyr og slagtekroppe på slagterierne findes meget lave forekomster – under 0,1 pct.. På opskæringsvirksomheder, hvor der tages prøver af kødrester, er der ikke fundet positive prøver i svine- okse- eller fjerkrækød siden 2002. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Solsikke80 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2009 Jeg plejer at købe past. æg i Danmark (eller tager med hjem fra arbejdet) Selv efter 8 år herovre er jeg ikke meget for at spise "rå" æg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2009 Hejsa Hvor kan jeg finde pasteuriseret æg i Malmö? Vi har kikket i COOP og ICA uden held. Skal bruge dem i forbindelse med en diet efter min operation. På forhånd tak Nenad Som de andre skriver, er salmonella næsten ikke-eksisterende i SE. Men hvis man vil eliminere den sidste lille bitte risiko, kan man skolde sine æg i ca. 10 sek.:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thage Løbner 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2009 Hej. Det er sjovt det der med salmonella i verige. Salmoneller forekommer naturligt i Sverige som i Danmark, men det når ikke kølediskene i Sverige. Gad vide om svenskerne er mere hygiæniske end danskerne - eller slår de salmonellaen ihjel med kemi fx formaldehyd - som nb er kræftfremkaldende. Nå, sådan noget vil jeg altså ikke mistænke de svenke fødevareproducenter for. Men mærkelig er det at de svenske måger ikke skider salmonella i hønsefoder når de danske gør. Ka det være broafgiften der holder danske måger fra sverige Hilsener Thage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2009 Gad vide om svenskerne er mere hygiæniske end danskernePrøv du at vaske op i hånden "på dansk" foran en svensker...;) Man kan sige meget om den svenske tube og vacuum-kultur - men de ér bedre til det med fødevarer end danskerne, synes jeg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2009 Prøv du at vaske op i hånden "på dansk" foran en svensker...;) Man kan sige meget om den svenske tube og vacuum-kultur - men de ér bedre til det med fødevarer end danskerne, synes jeg. Du har sikkert ret på mange punkter, men der er dog en ting som jeg mildest talt ikke forstår. Deres omgang med brød og boller mv i diverse supermarkeder, hvor det hele er i et skab eller en boks, og folk rører ved dem med deres beskidte hænder. Sjældent har jeg dog set noget så uhygiejnisk. Er det mon mig der har misset noget her? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2009 Du har sikkert ret på mange punkter, men der er dog en ting som jeg mildest talt ikke forstår. Deres omgang med brød og boller mv i diverse supermarkeder, hvor det hele er i et skab eller en boks, og folk rører ved dem med deres beskidte hænder. Sjældent har jeg dog set noget så uhygiejnisk. Er det mon mig der har misset noget her?Korrekt. Dén har de misforstået. Ofte er det jo så meningen de skal bruge de tænger der ligger der - men ja, hvor mange gange har de ikke også været på gulvet?...eller i munden på Lille Ingvar :o Deres vacuum-pakkede kød er jeg heller ikke helt hooked på endnu. Men mon ikke det kommer? Æg har jeg ikke oplevet nogle issues omkring herovre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nenad 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2009 Takker for svar vedr. æg, jeg må en tur til DK eller lokke nogen til at tage nogen æg med over. Har ikke løst til bakterier eller ligende nu hvor min mave og tarme er skåret op på kryds og på tværs. Bortset fra det med brød, så kan jeg godt lige sydpå hvor de har plast handsker når du skal købe frugt og grønt så man ikke skal rør ved alt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2009 Behøver du da spise rå æg? Eller hjemmelavet is? (hvad bruger man ellers pasteuriseret æg til?) Ellers gør som LotteB skriver dyb æggene i kogende vand i 10 sek, så er du ude over EVT. problemer. Ingen grund til at være mere bakterieforskrækket end det;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2009 Salmonella Der var en udsendelse på TV om salmonella for nogen år siden. Det er noget med at man minimerer det ved at kontrollerer fodret. Det koster en formue hvert år, men det virker. Men min dyrläge veninde der er ansat i levnedsmiddel styrelse siger det er et spörgsmål om tid. Man vil nemlig gerne köbe foder i DK og så er svärt at holde ude. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nenad 10 Anmeld indhold Besvaret July 16, 2009 Behøver du da spise rå æg? Eller hjemmelavet is? (hvad bruger man ellers pasteuriseret æg til?) Hej Sanne Jeg har lige fået lavet en gastrisk bypass operation og skal have cocio med en æggeblomme i nød og næ. Så jeg har ikke helt lyst til at udsætte mig for en fare som ikke er nødvendig for mig ved at spise æg jeg ikke er helt sikker på. Vi har lige købt en is maskine, da alt jeg skal have ned skal være kold og flydende... Snakkede med nogen i SATS, de tager rå æg uden at være bange for bakterier. Mvh Nenad Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret July 16, 2009 Jag tror inte att man behöver vara rädd för svenska råa ägg, jag har aldrig tänkt på salmonella förrän jag flyttade till Danmark. Fast jag kan gott förstå att du är lite extra försiktig i din situation. Men jag tror inte att det finns pastöriserade i Sverige, faktiskt. Känner du ingen som kan smuggla in några från Danmark? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret July 18, 2009 Jeg husker (og det er rent ud fra hukommelsen), at der forrige gang vi havde en salmonella-epidemi i DK, var en forklaring i Nyhederne om, at svenskerne dypper deres æg og kyllinger i et chlor-bad. Det skulle hjælpe fordi salmonella-bakterierne sidder i overfladen (hvorfor 10 sek i kogende vand er nok). Det er rent ud fra hukommelsen, og der er gået nogle år side, så det kan være noget jeg har misforstået, men det hæftede sig fast, fordi det - hvis det virker - er en åbenlys, enkel og billig metode... Men helt ærligt: Jeg har altså heller ikke kastet mig ud i at bruge rå æg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret July 18, 2009 Korrekt. Dén har de misforstået. Ofte er det jo så meningen de skal bruge de tænger der ligger der - men ja, hvor mange gange har de ikke også været på gulvet?...eller i munden på Lille Ingvar :o Deres vacuum-pakkede kød er jeg heller ikke helt hooked på endnu. Men mon ikke det kommer? Æg har jeg ikke oplevet nogle issues omkring herovre. Løsgodis er nærmest slemmere, ved ikke hvor tit jeg har set små snot-unger med KLØR-FEM nede i Karamelkongens lækkerier..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 18, 2009 Salmonella findes jo i naturen og finder indimellem vej til hønsefarmene selv i Sverige. Så bliver de pågældende æg destrueret og hønsene "slået ned". Samme i Danmark. Jeg tror forvirringen stammer fra, at i hvert fald tidligere - jeg ved ikke, om det er ændret nu - kunne man lovligt sælge fjerkræprodukter i EU, som muligvis var inficerede med salmonella. På den måde kunne Sverige positionere sig ved ikke at acceptere salmonella. Det har man så af markedsføringsgrunde ladet glide lidt i betydning over til salmonellafrit. Men dermed har man samtidig gjort det svært for sig selv at sælge pasteuriserede æg til andre end dem, der er tvunget til det pr. EU-direktiv. Og man vasker ikke med klor, for det er en andenrangsmetode, da det indebærer accept af, at produkterne er inficerede. Hverken i Danmark eller Sverige har salmonella i æg eller fjerkræ nogensinde været et problem, og indtil salmonellahysteriet blev importeret fra EU, spiste vi allesammen rå mængder af rå æg. Med mellemrum var der et udbrud af musetyfus, som det hed, og dengang som nu skyldtes det dårlig håndtering. Den væsentligste grund til, at rå æg nu gennem massive kampagner er belagt med frygt og bandlyst i stordrift, er hensynet til EU's indre marked altså erhvervslivet interesser, der jo står over alt. Et æg skal være det samme over hele Europa, så hvis det er giftigt i Italien, er det det også i princippet Sverige. Og hvorfor sælge æg til folk, når man med EUs hjælp kan sælge et "forædlet" produkt med væsentligt højere avance. Forbrugerne må ikke røre råvaren - den tilhører industrien, der så EU-velsigner den og dermed tilfører den ekstra værdi. En vare, der ikke er mærket, er giftig. Det ved ethvert barn. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites