Ann 10 Anmeld indhold Skrevet July 2, 2009 På vej mod Ystad/Oxie i dag 15.45 blev vi på ydre ringvej overhalet lige før afkørslen. Føreren kørte direkte mod, og over noget debris der lå på vejen - ikke til at sige hvad det var, men det var delvist metallisk og rimeligt stort - á la benene på en kontorstol. Debris'et gik i flere dele og røg direkte mod os og har lavet ravage på fronten, bl.a. har begge forlygter huller og flækker. Han må også have fået skade på enten dæk eller undervogn. Vi dyttede straks af ham for at gøre opmærksom på at noget var galt, men han kørte blot videre, og selv om vi kørte efter ham ind i mod Oxie satte han blot farten op og kørte (sandsynligvis bevidst, men det kan jo være svært at vide hvad han tænkte på eller om tankevirksomhed overhovedet forefandtes) fra os. Vi har nummerpladen - det var desværre en dansker - og farven. Og selvfølgelig sted og tidspunkt. Bør vi nu henvende os til politiet i Danmark for at få kontakt til ham, eller er debris på motorvejen force majeure for forsikringsselskaberne? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Jeg vil mene du kontakter dit forsikringsselskab og hører hvad de ville gøre Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Jeg ved fra erfaring fra dk - at hvis en lastbil f.eks taber skidt ned på din bil, og der kommer skader. Så melder man skaden til sit forsikringsselskab, og angiver skadeforvolderen. Og man ringer også til vognmanden, hvis man fik det nummer med på vejen, for at sige at hans chauffører har forvoldt en skade. Den bil der forvolder skade på en anden, er erstatsningspligtig - også hvis det er debris på vejen. I mit tilfælde var det fordi han køre halvt ind i nødsporet og smed sten på min forrude så den sprang. Den dækkede vognmandens forsikring fuld ud - nåede aldrig at stoppe lastbilen, af gode grunde heh. Mon ikke det er det samme som gør sig gældende her ? - altså erstatningsansvaret ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Der er forskel på om man taber noget fra sin egen bil, der laver skade på andres, eller om det er noget der ligger på vejen i forvejen. Taber en lastbil f.eks. grus fra ladet, der laver stenslag i din rude, er det hans ansvar. Løfter han stenen op fra vejen, og gør det samme, er det ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2009 Dunno, fik dækket min skade af lastbilens forsikring :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2009 Der er forskel på om man taber noget fra sin egen bil, der laver skade på andres, eller om det er noget der ligger på vejen i forvejen. Taber en lastbil f.eks. grus fra ladet, der laver stenslag i din rude, er det hans ansvar. Løfter han stenen op fra vejen, og gør det samme, er det ikke. Det er helt korrekt. Hvis det er noget som ligger på vejen allerede, og den anden billist blot får kørt det op så det skader din bil er vedkommende ikke erstatningspligtig... Kun hvis det er noget vedkommende taber der skader din bil... Så det konkrete tilfælde lyder det til at jeres egen forsikring selv skal æde den... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2009 Det samme gælder også hvis du får et stenslag pga. at en anden billist kommer til at 'hvirvle' noget fra kørebanen op på en af dine ruder. Altid får bilens nummer, hvor ellers det er muligt - og kør den over forsikringen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2009 nu fik jeg så igår 2 store fede stenslag i forruden da jeg overhalede en lastbil som var lässet med jord og sten .. der flöj sten helt op imod 1-krone störrelse når man körer med sådan löst gods skal det vel däkkes over med pressenning? ellers må det vel idet mindste ikke overstige lemmerne? er det hans eller min forsikring der skal betale når lastbilen så sådan her ud? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2009 Jeg vil klart mene, det er chaufførens forsikring, der skal dække. I Danmark er det et lovkrav, at lastbiler, som kører med åbent lad faktisk skal have pressening henover (selvom der er meget få, der gør det). Ved ikke om reglerne er ligedan i Sverige, men kunne ikke forestille mig andet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2009 Jeg vil klart mene' date=' det er chaufførens forsikring, der skal dække. I Danmark er det et lovkrav, at lastbiler, som kører med åbent lad faktisk skal have pressening henover (selvom der er meget få, der gør det). Ved ikke om reglerne er ligedan i Sverige, men kunne ikke forestille mig andet.[/quote'] ja man skal vel däkke det skidt over ... nåh men må ringe til Akka fragt og höre om de vil betale eller hvad jeg skal göre det var en af deres biler Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites