Jump to content
hapsdoggen

Finder de ud af det...?

Recommended Posts

Hvad er din pointe?:cool:
Du skrev, at "hvis der er større sandsynlighed for at man kan få nyt job i DK, end at man skal få job i SV, så skal man have danske dagpenge!" Vi ønsker allesammen, at det var sådan, men der er ingen sådan regel. Det er med andre ord blot ønsketænkning. Miete-dommen afgøres ikke af, hvor det var lettest for M at få job. Så havde det jo været så let. Jeg har desværre ikke kunnet få et ordentligt svar fra arbejdsmarkedsstyrelsen om, hvordan deres policy er, men jeg har en (ubekræftet) forestiling om, at de er blevet mildere med årene, så jeg ville ønske nogle ville skrive i detaljer om deres M-sager herinde. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De har sandsynligvis ingen policy de udlevere, da det altid beror på en individuel vurdering. Og hvis de udleverede en ville de risikere at alle brugte den som drejebog. Jeg har den opfattelse at det er som reglerne omkring Udlændingesservice regler for familiesammenføring, de udlevere jo heller ikke nogen policy, men de fleste der søger med baggrund i EU dommen får deres sag godkendt. Hvis man søger ud fra Miethe dommens premisser, ser jeg ikke hvordan de kan afvise en, ihvertfald ikke uden en god begrundelse. :D Min A-kasse, efter jeg fik fat i den rigtige person, sagde at der sandsynligvis var mange danskere bossidende i Skåne der kunne få dansk understøttelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hun skal nok forvente først at blive afvist grundet den svenske adresse! Men så skal hun klage, og finde alle de gode argumenter frem der er.....familie relationer i DK....manglende sprog.....uddannelse.... Det kan lade sig gøre....men der er mange der opgiver på forhånd, bare alle ville klage så vi fik skabt en rutine for direktoratet!
Ja, det kan lade sig gøre! Jeg har selv haft en sag, hvor min a-kasse tildelte mig ret til danske dagpenge, hvorefter direktoratet overrulede samme a-kasse, hvorefter det tog 6 måneder i ankenævnet, førend jeg endelig fik medhold. Om direktoratet har lært noget af disse sager, vil jeg tillade mig at være tvivlende over for, da de tilsyneladende fra politisk hold har fået indskærpet at være meget strikse i deres fortolkning af EU-direktivet. Så det handler ikke bare om, at man skal klage over en afgørelse i et direktorat. Man skal også væbne sig med tålmodighed og være parat til at leve uden nogen form for dagpenge i al den tid, hvor sagen er under behandling i ankenævnet.... hvor mange mennesker kan leve i seks måneder uden indkomst af nogen art?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' det kan lade sig gøre! Jeg har selv haft en sag, hvor min a-kasse tildelte mig ret til danske dagpenge, hvorefter direktoratet overrulede samme a-kasse, hvorefter det tog 6 måneder i ankenævnet, førend jeg endelig fik medhold. Om direktoratet har lært noget af disse sager, vil jeg tillade mig at være tvivlende over for, da de tilsyneladende fra politisk hold har fået indskærpet at være meget strikse i deres fortolkning af EU-direktivet. Så det handler ikke bare om, at man skal klage over en afgørelse i et direktorat. Man skal også væbne sig med tålmodighed og være parat til at leve uden nogen form for dagpenge i al den tid, hvor sagen er under behandling i ankenævnet.... hvor mange mennesker kan leve i seks måneder uden indkomst af nogen art?[/quote'] Det er muligt at jeg tager fejl, men efter min snak med min A-kasse fik jeg den opfattelse, at man skal tilmelde sig både dansk og svensk arbejdsformidling, og man indtil ens sag er afgjort, kan få svensk understøttelse, som jo selvfølgelig skal betales tilbage hvis man får medhold i sin sag i DK..... Men da jeg ikke har prøvet det på "egen krop" kan jeg have misforstået noget....:new:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Arbejdsmarkedsstyrelsen holder deres policies hemmelige, hvor har du så fra, at bare man formentlig nemmere kan få job i DK, så kan man blive i DK-systemet? Det er der jo netop ikke belæg for i Miethe. De afgørelser, jeg har set, understreger den personlige tilknytning, som man kunne forvente. Så det vil jeg henføre til kategorien kællingesnak indtil du belægger det med nogle sager. Noget der ikke er kællingesnak til gengæld er din præcise konstatering af, at man har visse rettigheder, hvis man ved det, men det ved man bare ikke. En klar ide for dennehersens forening vi har at skrive den dertilhørende drejebog.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis Arbejdsmarkedsstyrelsen holder deres policies hemmelige, hvor har du så fra, at bare man formentlig nemmere kan få job i DK, så kan man blive i DK-systemet? Det er der jo netop ikke belæg for i Miethe. De afgørelser, jeg har set, understreger den personlige tilknytning, som man kunne forvente. Så det vil jeg henføre til kategorien kællingesnak indtil du belægger det med nogle sager. Noget der ikke er kællingesnak til gengæld er din præcise konstatering af, at man har visse rettigheder, hvis man ved det, men det ved man bare ikke. En klar ide for dennehersens forening vi har at skrive den dertilhørende drejebog.
Indtilvidere er det kun dig der har kællingesnak og kedelig tendens til ikke at udfordre systemet....hvor i helvede skulle jeg have sager fra?? og mig bekendt er der tavshedspligt fra a-kassens medarbejdere!! Jeg sidder ikke i en a-kasse jeg ved bare hvad de siger i min a-kasse, og den person jeg fik fat i har haft en del sager der er faldet ud til søgers fordel, det han sagde var:"når du ikke taler svensk, eller har arbejdet i sverige, kan man ikke forvente at få et job der" Læs sidste indlæg, det kan jo altså lade sig gøre, så det har måske noget at gøre med at du ikke kan formulere et brev.....kællingesnak....ha

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En af grundene til, at jeg har skrevet over 3.000 indlæg her på debatten er, at jeg hader, når der står noget, der er forkert. (Derfor har jeg også skrevet 300.000.000 billioner indlæg til andre fora på internet under forskellige navne :sick:) Det er forkert, som du siger, at man kan blive i det danske a-kasse-system, hvis man har bedre mulighed for at få job i Danmark. Sådan er reglerne ikke. Vi ville ønske, det var sådan, men Miethe fordrer the little extra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er muligt at jeg tager fejl, men efter min snak med min A-kasse fik jeg den opfattelse, at man skal tilmelde sig både dansk og svensk arbejdsformidling, og man indtil ens sag er afgjort, kan få svensk understøttelse, som jo selvfølgelig skal betales tilbage hvis man får medhold i sin sag i DK..... Men da jeg ikke har prøvet det på "egen krop" kan jeg have misforstået noget....:new:
Ja, man skal endelig sørge for at tilmelde sig systemerne i både Sverige og Danmark samtidigt - dvs. man er underlagt to regelsæt, kaldes til møder i to forskellige systemer, osv. Det lyder jo meget smukt i teorien, men i praksis fungerer det ikke, alene af den grund at der let går 4 måneder, inden man kan få dagpenge udbetalt i Sverige med alt det bureaukrati, man skal igennem. Dernæst følger så problemerne med tilbagebetaling af svenske dagpenge, eller man går glip af de danske dagpenge for den forgangne periode, hvis man faktisk får medhold i sin sag. Det er alt sammen lettere sagt end gjort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er forkert' date=' som du siger, at man kan blive i det danske a-kasse-system, hvis man har bedre mulighed for at få job i Danmark. Sådan er reglerne ikke. Vi ville ønske, det var sådan, men Miethe fordrer [i']the little extra.
Nils, så må jeg lige høre, hvad du vurderer er tilfældet for en dansk folkeskolelærer med linjefagene matematik, dansk og (dansk) samfundsfag. I mine øjne er der her en særlig tilknytning til det danske arbejdsmarked (med mindre en svensk skole ligefrem har et konkret ønske om at få en lærer til at undervise i matematik og dansk på gebrokken svensk - det skal nok blive et hit :th2: :rolleye:). Det, jeg egentligt bare vil frem til, er, om hun lige så godt bare kan melde sig ud af sin danske a-kasse (hvilket jeg allerede har opfordret hende til flere gange, idet hendes udsigter til at blive arbejdsløs reelt er lig nul (nu og i fremtiden)).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nils' date=' så må jeg lige høre, hvad [u']du vurderer er tilfældet for en dansk folkeskolelærer med linjefagene matematik, dansk og (dansk) samfundsfag. I mine øjne er der her en særlig tilknytning til det danske arbejdsmarked (med mindre en svensk skole ligefrem har et konkret ønske om at få en lærer til at undervise i matematik og dansk på gebrokken svensk - det skal nok blive et hit :th2: :rolleye:).
Som jeg læser de afgørelser, jeg har set, og som jeg læser det, Arbejdsdirektoratet har skrevet til mig, så kræves det, at man ud over den faglige tilknytning også har en særlig personlig tilknytning. Det er ikke nok, at man lettere kan få job i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som jeg læser de afgørelser' date=' jeg har set, og som jeg læser det, Arbejdsdirektoratet har skrevet til mig, så kræves det, at man ud over den faglige tilknytning også har en særlig [i']personlig tilknytning. Det er ikke nok, at man lettere kan få job i Danmark.
Ok, takker for dit svar. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej men er det ikke løst ved at argumentere for at din familie, netværk osv er dansk og bosat i .dk??? Det er klart visse faggrupper er mindre udsat end andre, men jeg ville da klart søge job i .dk såfremt jeg stod og manglede ét....
Den argumentation gjorde ihvertfald at vi fik 10000 sek retur af försäkringskassan for en noahs operation i danmark, som vi selv var indstillet på at betale :th2: Men det hører en anden tråd til.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nils' date=' så må jeg lige høre, hvad [u']du vurderer er tilfældet for en dansk folkeskolelærer med linjefagene matematik, dansk og (dansk) samfundsfag. I mine øjne er der her en særlig tilknytning til det danske arbejdsmarked (med mindre en svensk skole ligefrem har et konkret ønske om at få en lærer til at undervise i matematik og dansk på gebrokken svensk - det skal nok blive et hit :th2: :rolleye:).
Jeg er en dansk folkeskolelærer med liniefag i matematik og fransk. På Högskoleverket kan man få sin læreruddannelse godkendt for undervisning i Sverige - uden problemer. På den måde bliver man berettiget til fast ansættelse på lige fod med svenske lærere (uden godkendelsen kun til vikariater). Man skal ikke have yderligere papirer på sine kundskaber i svensk. Dvs hvis en arbejdsgiver vurderer hendes svenske som tilstrækkeligt, så kan hun også undervise i svensk men ellers i andre fag op til åk. 7. Jeg selv har fået foreløbig et vikariat på en skole her, og jeg oplever, at sproget hurtigt udvikler sig, når man går i det hele tiden. AF her mente i øvrigt heller ikke, det ville blive noget problem at få job her som lærer. Blot som info men også for at vise, at der nok skal flere grunde til for at kunne blive på dansk understøttelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites