Plesner 10 Anmeld indhold Skrevet June 24, 2009 Jeg er igang med at stykke et komplet mediacenter setup sammen i huset og skal i den forbindelse have fat i 3 styk mini macs. Planen er at film i fuld hd (mkv filer - 1080p) ligger samlet på en Ministack v3 eller lign. Ekstern Harddisk, som så tilsluttes en Airport Extreme via Firewire 800. Spørgsmålet er så - Kan man overhovedet streame 1080p mkv filer over den trådløse standard der er på Airport Extreme eller er man ude i noget kabeltræk ? Kan de nuværende Mini Macs afspille mkv 1080p uden at hakke ? Jeg regner med at bruge Plex til "front-end" - Kan godt lide at den selv finder info, cover, cast osv. til filmene og samtidig kan den afspille Flac musikfiler. Nogen der ved om man i den sammenhæng kan bruge Ipod Touch og Iphone som Remote i Plex ? Måske er der nogen bedre alternativer til Plex ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
andersen 0 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2009 Kan de nuværende Mini Macs afspille mkv 1080p uden at hakke ? Jeg regner med at bruge Plex til "front-end" - Kan godt lide at den selv finder info, cover, cast osv. til filmene Det kan den uden problemer - jeg har selv den nye Mac mini og bruger også Plex som media-center (et FREMragende produkt iøvrigt!). Filerne streamer jeg fra min NAS over kablet netværk, så har ingen erfaring med trådløst. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2009 Jeg har den gamle mini som mediacenter sammen med eye-tv til dvb-t og dvb-s. Den kan _næsten_ trække 1080p film uden hak. 1080i og 780p syntes ikke at være et problem. Så jeg skulle være super super overraskest hvis den nye ikke skulle kunne. Kører også Plex. Og det er bare super smukt. Eneste jeg mangler er en nem måde at skifte mellem eyetv og Plex. Som fjernbetjening startede jeg med den lille hvide remote - men er så hoppet på en Logitech diNovo http://www.logitech.com/index.cfm/keyboards/keyboard/devices/3848&cl=SE,SV Den har indbygget trackpad, fuldt keyboard + diverse volumen knapper, play/pause etc. - og så kan jeg bruge den til alt andet også - såsom skift mellem eyetv og plex - grrrrr Ohhh - glemte helt at fortælle om wireless. Jeg har en timecapsule som deles ud og en airport express halvejs ned til mac mini'en - men det dutter ikke til at streame film. Problemet er ikke så meget båndbredde, men at få en jævn strøm af data igennem trådløs. Nogle gange klumper det bare sammen. Så det er tråd eller usb harddisk (jeg valgte det sidste) /T Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2009 Jeg er igang med at stykke et komplet mediacenter setup sammen i huset og skal i den forbindelse have fat i 3 styk mini macs. Planen er at film i fuld hd (mkv filer - 1080p) ligger samlet på en Ministack v3 eller lign. Ekstern Harddisk, som så tilsluttes en Airport Extreme via Firewire 800. Spørgsmålet er så - Kan man overhovedet streame 1080p mkv filer over den trådløse standard der er på Airport Extreme eller er man ude i noget kabeltræk ? Godt spm. Hvis du udelukkende har n-draft enheder på dit netværk (eller AP'et understøtter flere samtidige hastigheder) burde det i teorien kunne lade sig gøre. Mener pre-n har en teoretisk max på omkring 150-160 Mbit/s, mens det typiske throughput er på 70 Mbit/s. Praktisk erfaring har jeg dog ikke med det. Kan de nuværende Mini Macs afspille mkv 1080p uden at hakke ? De kloge siger at den burde kunne klare 1080p uden problemer. Jeg har selv kun prøvet een 1080p-fil og den synes jeg faktisk hakkede en lille bitte smule. Men om det er encodingen eller noget andet der gjorde det, kan jeg selvfølgelig ikke sige. Normalt bruger jeg kun 720p-filer. Jeg regner med at bruge Plex til "front-end" - Kan godt lide at den selv finder info, cover, cast osv. til filmene og samtidig kan den afspille Flac musikfiler. Nogen der ved om man i den sammenhæng kan bruge Ipod Touch og Iphone som Remote i Plex ? Det gør der. Selv bruger jeg Snatch til at fjernstyre min Mini, men har på fornemmelsen at der er nogle derude der er mere interessante til lige Plex. Kig f.eks. på XMote, XBMC Remote. Måske er der nogen bedre alternativer til Plex ? Jeg har endnu ikke fundet nogle ... Og slet ikke gratis alternativer. Har selv kigget lidt på MediaCentral, da den også kan vise live tv fra tuner-kort og i sammenhæng med The Tube kan streame til iPhone (inden for samme WLAN ). Indtil videre synes jeg dog ikke det slår Plex. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TDC 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2009 trådløst: Næsten, men ikke godt nok. Plex er rigtig god til at hive store stykker over ad gangen, men personligt endte det med at kable alt op i stedet for. Skal ikke kunne sige om det ville være bedre med en anden med prof 802.11n router end Airport Mac mini: No problemo, smid lidt RAM i den hvis du vil noget, men eller tygger den fint 1080p .mkv (hint, prøv at find nogen af BBCs "Planet Earth", det er noget af det tungeste encoding der findes) Remote: da Plex er baseret på XBMC virker den her fint ( iTunes Link ), ellers fungerer den lille hvide eller Logitech Harmony out of the box. Tror ikke der findes noget bedre en Plex. Jeg var involveret i centerstageproject engang. Vi besluttet os til at slå pjalterne sammen med Plex, da det vi havde lavet ikke nåede det daværende XBMC for Mac OS X til knæene - den sammelægning blev senere til Plex. Så de har efterhånden samlet alt og alle der vil noget med Mediecenter til Mac under en hat og deraf er Plex blevet så godt som det er og ikke mindste at der er så meget fart på udviklingen af det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Plesner 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2009 Tak for input. Ja det går nok ikke med wireless til streaming. Jeg satser lidt på at binde dem sammen med noget powerline 200mbit. Så er det bare tilbage og håbe på at Apple snart lancerer noget ala Logitech diNovo som remote og en iMac Touch til køkkenet (var der ikke noget med at de har søgt patent på noget touch til større skærme..) Kan Apples BT Keyboard og Mus parres til flere computere samtidig? Vi har to macbooks og jeg påtænker at købe et 24" Cinema Display, med tilhørende BT Keyboard og Mus, og så kunne de være smart hvis man kunne switche mellem de to maskiner alt efter hvilken der er sluttet til Cinema Displayet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2009 Jeg satser lidt på at binde dem sammen med noget powerline 200mbit.Jeg benytter mig af Netgear's XAV101. Du skal være opmærksom på, at de er pokkers følsomme overfor støj på dit el. Hvis du eks. kører en masse apparater uden jord, så skal du være heldig hvis du får 100mbps ud af sådan en bro. Helt galt går det, hvis du sætter dem i to forskellige udtag, som skal ned og "vende" i din sikrings-box...så er 20-70mbps ikke unormalt. De står heldigvis hele tiden og "handshaker", og retter hastigheden op og ned, alt efter hvordan vejret er på forbindelsen. Med andre ord, så vokser træerne (heller ikke her) ind i himlen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TDC 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2009 PowerLine vinder godt indpas i øjeblikket, så der er noget, der tyder på at folk er glade for det. Jeg ville bide i det sure æble og kable op med UTP, så er du godt fremtidssikret. Apple tager så mange patenter og der er så få af dem der bliver til noget, så det er svært at sige :) Mht til BT keyboard - no go - 1 mac 1 Keyboard/mus. Jeg har et setup på jobbet, som fungerer fint, 1 stk 24" med et usb keyboard og en logitech MX 1000 mus med recieveren i skærmen, så er det bare displayport, power og 1 usb der skal sættes i når jeg skifter computer. Det fungere fint, selv uden et trådløst keyboard. Tak for input. Ja det går nok ikke med wireless til streaming. Jeg satser lidt på at binde dem sammen med noget powerline 200mbit. Så er det bare tilbage og håbe på at Apple snart lancerer noget ala Logitech diNovo som remote og en iMac Touch til køkkenet (var der ikke noget med at de har søgt patent på noget touch til større skærme..) Kan Apples BT Keyboard og Mus parres til flere computere samtidig? Vi har to macbooks og jeg påtænker at købe et 24" Cinema Display, med tilhørende BT Keyboard og Mus, og så kunne de være smart hvis man kunne switche mellem de to maskiner alt efter hvilken der er sluttet til Cinema Displayet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TDC 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2009 måske den her kan hjælpe dig med at bruge 2 mac'er på 1 skærm Synergy2 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites