Jump to content
R U N E

Hobbyvirksomhed+dagpenge i Sverige

Recommended Posts

Hej, Er der nogen der har praktisk erfaring med at drive hobbyvirksomhed i Sverige og samtidig modtage dagpenge. Jeg har ikke være medlem af en svensk a-kasse men jeg er stadig medlem af min danske efter jeg flytter til Sverige pr. 1 august. Ved siden af min hobbyvirksomhed bliver jeg ansat som provisionslønnet freelancekonsulent for en dansk virksomhed, men det kræver at jeg opretter endnu en virksomhed i sverige og så kan jeg vidst ikke tage min accinnitet med fra danmark? Det vil kun være suplerende dagpenge jeg får brug for i en periode. På forhånd tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Synes jeg hører mange der har lidt imod at handle i en webshop der ikke har dansk adresse. Noget med garanti osv..... :)
Danskere er generelt nogle mistroiske sataner, tyv tror hver mand stjäler osv! :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Rune. Du kan sagtens køre begge dele i een virksomhed med 2 formålsparagraffer. Jeg er ikke enig i, at det er meget lettere i Sverige end i Danmark - jeg har virksomheder begge steder. Sverige har et rigtigt godt erhvervsklima, og i modsætning til dk, forstår skatteverket faktisk de udfordringer man har, og hjælper med at løse dem. Det du kan gøre i din situation er, at lave en svensk AB. Der skal skydes 100000 sek ind i det - til gengæld, så behøver du ikke trække overskud ud, og kan derfor faktisk godt være officielt arbejdsløs i opstartsfasen - hvilket løser dit problem. Hvis din webshop vil handle med helskost / madvarer / bøger / så kan du ydermere vinde på den lavere svenske moms. Sælger du f.eks. til danske kunder, så kan du enten sælge det billigere eller tjene mere på den lavere momssats. Dog må du kun sælge til privatpersoner i dk / europa på de konditioner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites