Jump to content
Martin Holmblad

Hjælp vedr. Co adresse og adresse i DK

Recommended Posts

Hej alle Jeg har lovet min mor at hjælpe hende med at indsamle lidt info. Hun starter på job i SE til August men har stadig et hus i DK hun skal have solgt før, hun kan flytte sin adresse endeligt til sverige. Spørgsmålet lyder: Da hendes nye arbejdsgiver skal bruge en adresse i sverige, kan hun så have en CO adresse i sverige, samtidig med at hun beholder sin adresse i Danmark? Hun skal jo have solgt hendes hus i DK før hun flytter adresse til SE, for at undgå at blive beskattet af sverige. Nogen der kan hjælpe med reglerne der? Vh Martin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vi mange, der ikke forstår, for det er et ret udbredt fænomen her i regionen, at man bor i det ene land og arbejder i det andet, og det plejer ikke at give arbejdsgiverne problemer. :) Men måske skal hun have et samordningsnummer hos Skatteverket, så arbejdsgiveren kan indberette hendes skat. Mon ikke det er det, der er humlen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er vi mange, der ikke forstår, for det er et ret udbredt fænomen her i regionen, at man bor i det ene land og arbejder i det andet, og det plejer ikke at give arbejdsgiverne problemer. :) Men måske skal hun have et samordningsnummer hos Skatteverket, så arbejdsgiveren kan indberette hendes skat. Mon ikke det er det, der er humlen?
Det er muligt, men hun skal jo også bo i Sverige på en eller anden måde med en evt. CO adresse så hun kan få sin post o.l. inden huset i DK er solgt, og hun kan købe hus i Sverige. Men spørgsmålet, var jo også. Er det muligt at have en CO adresse samtidig med at man bibeholder sin DK adresse, eller giver det problemer mht salg af huset i DK, at der er en co adresse i SE?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun vil altså bo i Sverige, men uofficielt. Det er der ingen smart måde at gøre på. Og rigtig usmart bliver det, hvis hun giver den adresse til arbejdsgiveren, som så bruger den videre i forhold til Skatteverket. Teknisk set er det jo (forsøg på) skatteunddragelse ikke at flytte adresse, når man reelt bor i Sverige, med henblik på at undgå beskatning af kapitalgevinsten. Det er ikke nok at opfylde formalia, hvis Skatteverket finder på at kigge nærmere på sagen, men det kan man jo satse på, de ikke gør.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Enhver kan have en c/o-adresse. Den er jo ikke registreret nogen steder. I forhold til Skat og Folkeregister skal hun dog bruge sin korrekte adresse i Danmark (der hvor hun er folkeregistreret). Hvis jeg holder ferie en uge i Danmark, kan jeg jo også få min post leveret til Danmark, c/o der hvor jeg opholder mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hun vil altså bo i Sverige, men uofficielt. Det er der ingen smart måde at gøre på. Og rigtig usmart bliver det, hvis hun giver den adresse til arbejdsgiveren, som så bruger den videre i forhold til Skatteverket. Teknisk set er det jo (forsøg på) skatteunddragelse ikke at flytte adresse, når man reelt bor i Sverige, med henblik på at undgå beskatning af kapitalgevinsten. Det er ikke nok at opfylde formalia, hvis Skatteverket finder på at kigge nærmere på sagen, men det kan man jo satse på, de ikke gør.
Det er da på ingen måde forsøg på skatteunddragelse. Jeg kan ikke se rimeligheden i at den svenske stat skal beskatte min mor af et hussalg i Danmark, som intet har med sverige at gøre. Tror ikke der er mange der er interesseret i at forære i det her tilfælde den svenske stat 1,5 mio Dkr. Desuden er hun svensker oprindeligt, så hun har svensk cpr osv, så det må blive en c/o indtil hun har fået skudt huset af i DK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Få hende et samordningsnummer eller brug hendes oprindelige svenske cpr nr. og oplys den danske adresse til arbejdsgiver og skatteverket. Problem løst - og så når den danske ejendom er solgt og den nye svenske er købt - ja så flytter hun jo bare adressen. Og vupti, ingen brug for C/O adresser. Det burde der ingen problemer være i?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke hvorfor den svensk arbejdsgiver kræver at hun har en svensk adresse - er det forbudt at arbejde i sverige men bo I Danmark ? Det svarer jo lidt til at alle svenskerne der arbejder på Mc donalds og i Ikea mv. partout skulle have en dansk bolig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at slå det fast: Når man bor i Sverige, er man fuldt skattepligtig til Sverige. Det indebærer også, at man skal betale kapitalgevinstskat, hvis man sælger en ejendom, man har i udlandet typisk Danmark. Hvis man vil undgå skatten, skal man blive boende i Danmark, indtil ejendommen er solgt. Man bliver ikke skattebefriet, fordi man undlader at melde flytning til den svenske adresse. En dansk folkeregisteradresse, hvor man ikke bor, men som man beholder af skattemæssige grunde, er ligeså meget en proformaadresse, som dem I ved nok. For vores skattevæsner - som i øvrigt bliver bedre og bedre til at arbejde sammen - er det rutine at udfordre en skatteyders oplysninger om bopæl. Da en bolighandel kan dreje sig om mange penge, kommer man hurtigt op i en vægtklasse, hvor der bliver slået rigtig hårdt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er da på ingen måde forsøg på skatteunddragelse. Jeg kan ikke se rimeligheden i at den svenske stat skal beskatte min mor af et hussalg i Danmark, som intet har med sverige at gøre. Tror ikke der er mange der er interesseret i at forære i det her tilfælde den svenske stat 1,5 mio Dkr. Desuden er hun svensker oprindeligt, så hun har svensk cpr osv, så det må blive en c/o indtil hun har fået skudt huset af i DK
Det er da ihvertfald et forsøg på skatte-undragelse... Blot fordi man ikke finder reglerne rimelige (og vi er rørende enige om det er groft at man skal beskattes af sin danske ejendom) betyder det jo ikke man lovligt kan unddrage sig skatten.... Jeg ville heller ikke være skide-interesseret i at forærere den svenske skat så mange penge, men så må humlen i det være at man bliver boende til det er solgt... Alt andet risikerer man at blive knaldet for og så må man gøre op med sig selv om man vil tage risikoen... For bliver man knaldet for at have unddraget 1½ mill er det nok ikke bare et fy-fy dommeren vil sige til en... Plus man skal betale beløbet inkl. straf-renter... Og hvis hun opgiver sin svenske C/O adresse til nogen som helst er der en chance for at Skatteverket finder ud af det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk at den svenske arbejdsgiver skal betale afgift for at ha hende ansat..... Derfor er Skatteverket inddraget med det samme og så er det jo bare at sammenkøre registre og hun er på dybt vand. Og de vil nok gerne ha fingrene i 1½ mill dkk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites