tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Skrevet June 9, 2009 Ugens "Joke". Hvem er det de har spurgt, ikke mig i hvert fald. ? --------------------------------------------------------------- Kunderne er tilfredse med DSBFirst 8. juni 2009 Trafikstyrelsen har netop modtaget resultatet af den første måling af kundernes tilfredshed med DSBFirst. Målingen viser en så høj kundetilfredshed med DSBFirst, at det udløser en bonus på ca. 1 mio. kr. i 1. halvår 2009. I kundetilfredshedsmålingerne, der gennemføres hvert forår og efterår, indgår måling af passagerernes tilfredshed med informationen, personalet og forskellige forhold i togene og på stationerne samt rejsen generelt med DSBFirst. Der spørges til såvel den aktuelle rejse som det generelle indtryk af DSBFirst. Kundetilfredshedsmålingen viser, at passagererne er mest tilfredse med muligheden for at få en siddeplads i togene. Indendørsmiljøet i togene samt adgangsvejene til stationerne scorer ligeledes højt på tilfredshedsskalaen. Samtidig viser kundetilfredshedsmålingen, at passagererne hverken er tilfredse med erstatningsbusser eller med Øresundstogenes rettidighed, der scorer lavt i målingen. Ved målingen er der spurgt til såvel tilfredsheden med den aktuelle rejse som den generelle opfattelse af DSBFirsts trafik. Målingen viser, at tilfredsheden med den aktuelle rejse ligger klart højere end den generelle tilfredshed med DSBFirst. ”Efter en problematisk start har DSBFirst i løbet af foråret gjort en stor indsats for at løfte trafikken på Kystbanen og over Øresund til den rigtige kvalitet. Der er stadig arbejde at gøre, men det er glædeligt, at kunderne har kvitteret med denne måling, der for første gang giver os mulighed for at belønne DSBFirst med en bonus”, siger trafikchef Jeppe Gaard. Kundetilfredshedsundersøgelsen er foretaget af et uafhængigt konsulentfirma, og resultatet af kundetilfredshedsundersøgelsen er baseret på 1706 spørgeskemaer. Den anvendte metode sikrer repræsentativitet, idet hver tredje passager på 100 udvalgte ture på den danske side er blevet adspurgt. I Trafikstyrelsens kontrakt med DSBFirst er der indbygget en bod/bonusmulighed for kundetilfredshed, hvor kontraktbetalingen til DSBFirst kan reguleres med op til +/- 3 % af det halvårlige vederlag. http://www.trafikstyrelsen.dk/sw244711.asp Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Diana 10 Anmeld indhold Besvaret June 9, 2009 hmmm, er nok lige før man bliver upopulær i dette forum, ved at sige det, men jeg er faktisk tilfreds. Ja der har da været et par enkelte gange, hvor det lige har været en anelse forsinket, men på ingen måde noget, jeg har set som et problem. Har en enkelt gang siddet fast i toget næsten 3 kvarter, men det er også det. Jeg arbejder lige ved Nørreport, og har taget toget en 3 månders tid næsten hver dag. Tidligere kørte min kæreste og jeg sammen om morgenen, men det hang ikke sammen længere. Vi har lejet en P-plads på svågertorp, så der smider jeg bilen, og tager toget videre. De dage jeg møder kl. 9.00, er det meget hurtigere, end at køre ind gennem byen, kan slet ikke svare sig:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Swan 10 Anmeld indhold Besvaret June 9, 2009 Vil også give "big ups" til toget : ) Arbejder i centrum af Kbh, og i myldretiden er det langt hurtigere at tage toget : ) Og så det langt billigere også! Bevares, toget er da forsinket engang i mellem, men hellere det end at sidde i kø i Kbh centrum i bil.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
7eren 10 Anmeld indhold Besvaret June 9, 2009 Ugens "Joke". Hvem er det de har spurgt, ikke mig i hvert fald. ? --------------------------------------------------------------- Kunderne er tilfredse med DSBFirst 8. juni 2009 Trafikstyrelsen har netop modtaget resultatet af den første måling af kundernes tilfredshed med DSBFirst. Målingen viser en så høj kundetilfredshed med DSBFirst, at det udløser en bonus på ca. 1 mio. kr. i 1. halvår 2009. Bliver disse fordelt på alle passagere eller er det kun pendlere?? :rolleye: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret June 9, 2009 Jeg er ikke pendler - men tager toget en gang i mellem for at rejse videre med lyntog mod Odense eller Århus. Og jeg har indtil videre (ca. 7-8 gange) IKKE prøvet en eneste gang at toget var rettidig i Kbh. Der er eller ca 15 min tid mellem ankomst og afgang af lyntog - og en gang blev jeg kun reddet af at lyntoget var forsinket ud af Kbh. Så min tilfredshed ligger meget lav. /T Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret June 10, 2009 Hvis man accepterer regelmæssige forsinkelser(et par stykker om måneden hvor det er mere end et kvarter forsinket) så kører togene udmærket. Men nu bliver det jo snart sommer og så plejer der at være flere problemer, det bliver interesant at se hvordan de så klare det. Jeg forstår dog ikke deres kundeservice. At man selv skal være aktiv for at få noget fra deres rejsetidsgaranti er ikke godt nok. Når de udsteder et pendlerkort, burde de aktivt spørge om man er medlem af rejsetidsgarantiordningen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret June 10, 2009 Den "bedre" service bliver ikke belønet fra svensk side sakset fra sydsvenskan: Toaletterna på Öresundstågen får dåligt betyg av resenärerna, som ger beröm tågpersonalen. ÖRESUND. Över femtusen resenärer har satt betyg på Öresundstågens servicenivå. Toaletterna är det som väcker mest missnöje och får betyget 4,75 på en tiogradig skala. Entreprenören DSBFirst har inte heller lyckats med punktligheten, anser resenärerna som nöjer sig med betyget 5,48. Det ökade antalet sittplatser ger fler chansen att vila benen under resan och det belönas med betyget kring 8 och på samma nivå ligger tågpersonalen, rapporterar nyhetsbrevet NFÖ. Allt sammanvägt blir betyget 7,29 under första halvåret och det räcker för att danska Trafikstyrelsen ska betala ut en bonus på en miljon danska kronor. Någon bonus från den svenska sidan blir det inte - till det krävs högre betyg från resenärerna. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret June 10, 2009 Ugens "Joke". Hvem er det de har spurgt, ikke mig i hvert fald. ? --------------------------------------------------------------- --Klip-- Kundetilfredshedsundersøgelsen er foretaget af et uafhængigt konsulentfirma, og resultatet af kundetilfredshedsundersøgelsen er baseret på 1706 spørgeskemaer. Den anvendte metode sikrer repræsentativitet, idet hver tredje passager på 100 udvalgte ture på den danske side er blevet adspurgt. --klip-- http://www.trafikstyrelsen.dk/sw244711.asp Er det kun mig der stiller mig kritisk over for grundlaget af denne undersøgelse? Det er også "sjovt" at sådanne undersøgelser ikke bliver fulgt op af internet besvarelser (hvor brokhovederne gerne kommer til syne :)). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret June 10, 2009 Nogen herfra som har deltaget i undersøgelsen ? Er det kun mig der stiller mig kritisk over for grundlaget af denne undersøgelse? Det er også "sjovt" at sådanne undersøgelser ikke bliver fulgt op af internet besvarelser (hvor brokhovederne gerne kommer til syne :)). Ja. Kunne være interresant at høre om der er nogle herinde fra som har deltaget i denne undersøgelse. ? Hvor mange spørger de, hvordan udvælger de disse personer osv. Det kunne jeg godt tænke mig at vide. Mvh Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret June 10, 2009 Jeg har engang udfyldt sådan et spørgeskema. En ung fyr gik gennem toget og uddelte spørgskemaer til alle, der gad at udfylde det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret June 10, 2009 Jeg har engang udfyldt sådan et spørgeskema. En ung fyr gik gennem toget og uddelte spørgskemaer til alle' date=' der gad at udfylde det.[/quote'] Hvis han kan gå gennem toget har han været med de gode afgange. Gad godt se ham gå gennem toget en af de gange hvor et andet tog er aflyst og næste tog er probfyldt. Gad vide hvilket resultat de ville få i sådan en måling :-) MVh Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret June 10, 2009 Gad godt se ham gå gennem toget en af de gange hvor et andet tog er aflyst og næste tog er probfyldt. Gad vide hvilket resultat de ville få i sådan en måling :-) MVh Tim De målinger bliver forkastet på grund af at de er for negative :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret June 10, 2009 De målinger bliver forkastet på grund af at de er for negative :) Hehe jeg har set noget lignende før =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret June 11, 2009 Og så røg det i nyhederne http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/06/11/084004.htm?rss=true Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret June 11, 2009 Og så røg det i nyhederne http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/06/11/084004.htm?rss=true Hvor langt er man kommet, når man belønner dårlig service? :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret June 11, 2009 Hvor langt er man kommet' date=' når man belønner dårlig service? :([/quote'] Det drejer sig om 1 million, hvilket er håndører i mine øjne når det gælder kystbanen/øresundstoget. =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret June 11, 2009 Tal fra undersøgelsen Jeg skrev til trafikstyrelsen og forespurgte undersøgelsen, som jeg modtog her omkring middag. Der er flere sjove ting som optræder i undersøgelsen. * 69% af spørgeskemaerne er delt ud mellem 12 og 19. - I dette tidspunkt er 69% af de rejsende på vej fra/til arbejde, svarende til ca. 550 mennesker, ud af undersøgelsens 1708. * Ud af de 1708 adspurgte er 798 folk på vej til/fra arbejde, svarende til ca. 40% * Nogle spørgsmål har en høj procentdel (jeg vil gå så langt som at sige betydelig) besvarelser på "ved ikke", men dette bliver ikke vægtet. * At der er en større utilfredshed med rettigheden blandt de rejsende som er på vej fra/til arbejde end de andre grupper (Faktisk er det den gruppe med lavest score og mindst "ved ikke" :)). * At ud af de samlede 100% vægtes der: 3% for DSBfirsts generelle rygte, 3% for rettidighed og 78% for rejsen i "Dette tog". - Dvs. at 78% den samlede karakter er givet for oplevelserne på det pågældende tog ud af 100 udvalgte afgange, hvor størstedelen er uden for morgenmyldretiden. Størstedelen af vægtningen i "dette tog" er lagt på information og opholdet i selve toget. ---------- Hvis undersøgelsen gik på en stikprøve om brugerne af toget i eftermiddagstimerne var tilfredse med toget og informationen, så var det en fjer i hatten til DSBfirst. Plus så er der en mangel i undersøgelsen for det er jo let nok at få information fra toget og togpersonalet når alt følger tidsplanen :) Men når det er sagt så tvivler jeg på at pendlerne kun udgører 40% af samtlige passagerer på kystbanen/øresundstoget. De pendlere som er kommet med i undersøgelsen drukner i støjen fra pensionister og andre endagsrejsende, samt en sygeligt absurd vægtning, hvor man kun må tage stilling til det pågældende tog. Personligt finder jeg undersøgelsen manglende, men nu er jeg jo heller ikke ekspert :( Jeg er ikke decideret utilfreds med DSBfirst, men jeg rejser sjældent med toget om morgen =) --- Som bonus info kan jeg tilføje at analysehuset som har lavet undersøgelsen hedder "informationsfabriken". Jeg troede at fabrikker producerede og at det var analysevirksomheder som observerede information ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2009 Chat med DSB First / Skånetrafiken Blot til info så kan der stilles spørgsmål til DSB First og Skånetrafikken. Sydsvenskan har arrangeret en lille chat med den i forbindelse med halvårsdagen for DSB First. Mvh Tim http://81.92.65.176/Chat/X5F0nkMH/default.htm Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2009 Stop i 2 timer Og denne artikkel fra Sydsvenskan. ---------------------------------------------------- Ett tåg på väg till Kastrup stod stilla i nästan två timmar på måndagskvällen. Skånetrafiken ersätter inte ny flygresa för dem som skulle vidare. – Resegarantin ersätter tågresan, men naturligtvis inte resor för dem som missar andra förbindelser. De som eventuellt missade ett plan har förhoppningsvis försäkringar som täcker sådana utgifter, säger Ulrika Mebius presschef för Skånetrafiken. Hon beklagar det inträffade, men betonar att huvudsaken är att säkerhetssystemet fungerar. Ska de som ska flyga från Kastrup välja andra kommunikationsmedel än tåg för att vara säkra på att komma fram i tid? – Det är provocerande fråga som jag inte vill svara på, säger hon. Det var på måndagskvällen som Öresundståget stannade automatiskt när det passerat en stoppsignal. När sådant inträffar tas alltid föraren ur tjänst med omedelbar verkan. Inte förrän efter nästan två timmar kunde tåget fortsätta. – Personligen tycker jag att det tog alldeles för lång tid att få fram en ersättare. Det var aldrig någon fara för passagerarna och den utredning som nu ska göras får ge svar på vad som egentligen hände, säger Björn Nettervik säkerhetschef på DSB First. Resenärer på tåget hörde av sig till Sydsvenskan.se och var irriterade över att de inte veta något om vad som gällde. – Standarden är att information ska ges inom 60 sekunder. Vi får granska även detta - som det är nu står ord mot ord, säger Björn Nettervik. Automatiska tågstopp rapporteras då och då. – Det är väldigt ovanligt att stoppsignaler passeras, men när det sker ska vi vara glada för att tågen stannar automatiskt, säger Björn Nettervik. Skånetrafiken har det övergripande ansvaret för tågtrafiken över sundet. DSB är en av flera entreprenörer som är utförare, det villl säga kör tågen. Link. http://sydsvenskan.se/skane/article444285/Ingen-ersattning-till-flygresande.html og denne. Ett Öresundståg på väg mot Köpenhamn stoppades vid 21-tiden på måndagen efter att föraren kört förbi en stoppsignal. 21.11 avgick Öresundståget från Svågertorp mot Kastrup. Efter cirka hundra meter stannade det. – Det var vårt säkerhetssystem ATC (Automatic Train Control) som tog över och stoppade tåget, säger Björn Nettervik, säkerhetsansvarig på DSB First. – Det är till för att kontrollera att föraren följer säkerhetsangivelser. Föraren togs ur tjänst och i väntan på att någon ersättare kunde komma och köra tåget tillbaka till plattformen, så stod tåget stilla. Det hela tog cirka 1,5 timme. – Det förelåg aldrig någon risk för olycka utan det handlar om säkerhetsåtgärder, säger Björn Nettervik. – Föraren får nu skriva en rapport och jag kommer att träffa personen och gå igenom det som hänt. Föraren kommer inte att köra igen förrän utredningen är klar. Resenärerna fick, enligt en uppringare som Sydsvenskan talat med, ingen information om varför tåget stod stilla. Men Björn Nettervik vill inte svara på några frågor om detta. – Det handlar om en förare som gjort en missbedömning och det är tråkigt att det ställer till besvär för våra resenärer men vi måste sätta säkerhet före smidighet. Strax innan klockan 23 kunde tåget rulla iväg från stationen. http://sydsvenskan.se/malmo/article444125/Oresundstag-stoppades-efter-forarmiss.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2009 Og glem ikke tidligere på dagen. Toget kl. 14:30 kom afsted omkring 15:18 http://sydsvenskan.se/malmo/article444046/Oresundstag-forsenade-efter-brand.html I mellemtiden (fra 14 til 15) sendte højtaleren en strid strøm af misinformation afsted som gjorde at folk løb fra platform til busholdeplads, tilbage til platform 1 for at derefter få at vide at toget kørte fra spor 3. Under hele seancen fik tog personalet der holdte med et tog på spor 1 at de var det næste tog til DK. Den bonus skal gå ubeskåret til tågvärden / Train Managers / konduktører for det er sku dem som skal tage imod alt det lort som et lammet bagland skaber. @DSBFirst: Vi lever i IT alderen med RSS feeds, 3G internet og ikke mindst Email og SMSer. Så brug dog disse forholdsvis simple redskaber til at holde jeres personale up-to-date! ... *suk* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mpn1973 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2009 jaja Det dsbfirst har foretaget sig er: Inden den 1/1 2009 var at fortælle pendlerne eventyr om hvor godt det skulle blive når de overtog trafiken fælles ansvar osv.... Og da de så overtog driften så har det handlet om at skyde skylden på banedanmark og banverket og i det hele taget skyde ansvaret fra sig... Og lave undersøgelser der giver det resultat man ønsker... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
JkMa 10 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2009 Jeg har engang udfyldt sådan et spørgeskema. En ung fyr gik gennem toget og uddelte spørgskemaer til alle' date=' der gad at udfylde det.[/quote']Jeg havde også muligheden for at udfylde sådan et skema, men da jeg på den tur ikke havde egen kuglepen, og fyren der uddelte heller ikke havde, ja så tog han skemaet tilbage. Underlig form for forbrugerundersøgelse:sick: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites