Jump to content
Fagerborn

Genial pletfjerning

Recommended Posts

vanish er simpelthen det værste humbug, der nogensinde er fremstillet. i mandags brugte jeg det sidste, jeg havde, på at prøve på at fjerne kattebræk fra en gammel skånsk stilsofa (bonderokokko), som jeg lige har ofret 4.000 kr. på at få ombetrukket ... vanish har ikke virket på nogen som helst svære pletter, jeg har behandlet. nu er bøtten tom, og der bliver ikke købt en ny. tirsdag morgen ringede jeg så til ChemDry. de kom med en kulsyrespray som de sprøjtede ned i pletten og vanishelendigheden, der desuden havde dannet et fælt skjold omkring sig. når man varmer op omkring kulsyren får det både pletter, vanish og de uhensigtsmæssige skjolder til at trække op i dampmaskinen. (man kan varme op med hårtørrer og bruge støvsuger, hvis man ikke lige har en damprenser ved hånden.) det var simpelthen :surprise::surprise::surprise: at kigge på. sofaen er så god som ny. og jeg har købt en kulsyrespray til fremtidig brug. det kan købes i tæppeland og garant.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
vanish er simpelthen det værste humbug, der nogensinde er fremstillet. i mandags brugte jeg det sidste, jeg havde, på at prøve på at fjerne kattebræk fra en gammel skånsk stilsofa (bonderokokko), som jeg lige har ofret 4.000 kr. på at få ombetrukket ... vanish har ikke virket på nogen som helst svære pletter, jeg har behandlet. nu er bøtten tom, og der bliver ikke købt en ny. tirsdag morgen ringede jeg så til ChemDry. de kom med en kulsyrespray som de sprøjtede ned i pletten og vanishelendigheden, der desuden havde dannet et fælt skjold omkring sig. når man varmer op omkring kulsyren får det både pletter, vanish og de uhensigtsmæssige skjolder til at trække op i dampmaskinen. (man kan varme op med hårtørrer og bruge støvsuger, hvis man ikke lige har en damprenser ved hånden.) det var simpelthen :surprise::surprise::surprise: at kigge på. sofaen er så god som ny. og jeg har købt en kulsyrespray til fremtidig brug. det kan købes i tæppeland og garant.
Nu er kulsyren jo bare en erstatning for freon, og det er vel ikke hvilken som helst slags kulsyrespray du har købt? Er det en der lugter af citrus er det noget af det mest giftige du kan få fat i, og anbefales absolut ikke til hjemmebrug! Her er lidt om at fjerne pletter: Asfalttjære Indtørrede pletter indgnides først forsigtig med smør. Efter et par timer skal du forsigtigt forsøge at fjerne den blødgjorte tjære med rensebenzin. Brug så lidt som muligt for at undgå skjolder. Blod Vask omgående med KOLDT vand. Hvis pletten er tørret ind, lægger du et stykke stof, der er gennemvædet med koldt vand, over pletten. Når den er blødgjort, vaskes den af med en neglebørste og koldt vand. Blæk Pletten duppes med ufortyndet salmiakspiritus, som øjeblikkeligt bleger pletten. Vask grundigt efter med koldt vand. Blæk fra kuglepen fjerner du med sprit på en tot vat ved kraftig og vedvarende gnidning. Bonevoks En af gulvtæppets værste fjender! Bonevoks får luven til at klistre sig sammen og til at lægge sig. Fjern straks pletten med mineralsk terpentin. Får bonevoks lov til at sidde i længere tid, tager luven forkerte drejninger, som ikke kan rettes op igen, heller ikke ved rensning. Brun sovs Behandles først med et fedtpletrensemiddel. Rens efter med koldt vand, evt. på en neglebørste. Cacao- og chokoladedrikke Friske, endnu våde pletter kan afvaskes 99% med en svamp og lunkent vand. Indtørrede pletter fugtes først med lunkent vand og behandles med fortyndet Salmiakspiritus. Vask efter med lunkent vand. Celluloselim Er nemt at fjerne med acetone. Chokolade Fjernes med rensebenzin. Brug det sparsomt og gnid med vat, til stedet er tørt. Pas på med åben ild og luft godt ud bagefter. Fedt, olie, smør o.lign. Fjernes med rensebenzin. Brug det sparsomt og gnid med vat, til stedet er tørt. Pas på med åben ild og luft godt ud bagefter. Fløde Tørres op hurtigst muligt. Er pletten tørret ind eller trådt ud, behandles den som en fedtplet. Er pletten helt indtørret, fugtes den med lunkent vand og behandles med fortyndet salmiakspiritus. Vask efter med lunkent vand. Frugt og juice Vær hurtig! Sug op og rens efter med lunkent sulfovand. Gadesnavs Lad det tørre helt og støvsug eller børst det op. Hunde høm-høm og fugleklatter Tør op med køkkenrulle. Vask med en blød børste eller svamp med sæbevand. Sug evt. op med kartoffelmel. Is Behandles som pletter fra fløde eller saft. Juice Vær hurtig! Sug op og rens efter med lunkent sulfovand Kaffe og te Suges straks op med en svamp eller lign. Derefter renses på langs med væveretningen med en blød neglebørste, dyppet i lunkent sulfo- eller sæbevand. Indtørrede pletter gnides ind inden afrensningen først med Glycerin, som skal sidde natten over. Kaffe- og tepletter af ældre dato bør behandles af en fagmand. Likør Fjernes med lunkent vand. Margarine Fjernes med rensebenzin. Brug det sparsomt og gnid med vat, til stedet er tørt. Pas på med åben ild og luft godt ud bagefter. Mayonnaise Fjernes med rensebenzin. Brug det sparsomt og gnid med vat, til stedet er tørt. Pas på med åben ild og luft godt ud bagefter. Når pletten er tør, vasker du ægindholdet ud med koldt vand. Mælk Tørres hurtigt op. Er pletten stadig synlig efter tørring, fugter du den med lunkent vand og behandler med fortyndet salmiakspiritus. Vask efter med vand. Olie fra badestrand Indtørrede pletter indgnides først forsigtig med smør. Efter et par timer skal du forsigtigt forsøge at fjerne den blødgjorte tjære med rensebenzin. Brug så lidt som muligt for at undgå skjolder. Opkast Fjernes med 1 del salmiakspiritus til 6-7 dele vand. Evt. lugt fjernes med en luftfjernende middel, eks. Rodalon eller Cermidin. Rust Fjernes med rustfjerner på tube (Magica), som fås hos Matas. Læs brugsanvisningen. Skyl efter med vand. Rødbedesaft En teskefuld natriumdithionit opløses i en stor kop lunkent vand. Dup pletten og skyl efter. Alternativ kan pletten behandles med 1% opløsning af natriumhypoklorit (dog ikke på uld.) Rødvin Våde pletter vaskes med koldt vand på en svamp. Tør efter med en tør klud. Indtørrede pletter gnides ind med glycerin, som skal sidde i nogle timer. Renses derefter med et tæpperense- eller vaskemiddel, der indeholder sulfo. Saftpletter (rød frugtsaft eller rødbedesaft) En teskefuld natriumdithionit opløses i en stor kop lunkent vand. Dup pletten og skyl efter. Alternativ kan pletten behandles med 1% opløsning af natriumhypoklorit (dog ikke på uld.) Skocreme Gnid med kemisk rensevæske og rens sparsomt efter med lunkent vand. Smør Fjernes med rensebenzin. Brug det sparsomt og gnid med vat, til stedet er tørt. Pas på med åben ild og luft godt ud bagefter. Stearin Skrab forsigtigt så meget som muligt af med en kniv. Herefter renser du på samme måde som med fedtpletter. Syltetøj Fjernes med lunkent vand. Rødt farvestof og lign. Fjernes med natriumdithionit (alternativt kan 1% natriumhypokloritopløsning anvendes – dog ikke på uld.) Te Suges straks op med en svamp eller lign. Derefter renses på langs med væveretningen med en blød neglebørste, dyppet i lunkent sulfo- eller sæbevand. Indtørrede pletter gnides ind inden afrensningen først med Glycerin, som skal sidde natten over. Kaffe- og tepletter af ældre dato bør behandles af en fagmand. Urin Suges straks op med en svamp eller lign. Resterne fjernes med kemisk tæpperens eller kartoffelmel. Vine (Sherry, portvin o.lign.) Vaskes med lunkent vand. Om nødvendigt kan vandet tilsættes et tæpperense- eller vaskemiddel, der indeholder sulfo.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står på flasken at den er "Safe & Non-toxic". Den lugter ikke af noget. Princippet er, at kulsyre ved varmepåvirken stiger opad og trækker de løse bestandsdele i stoffet, hvadenten det er pletmolekyler, vaskemiddelsrestmolekyler eller støvmolekyler, med sig. Interessant det de skriver i dine råd om opkast. "Fjernes med 1 del salmiakspiritus til 6-7 dele vand. Evt. lugt fjernes med en luftfjernende middel, eks. Rodalon eller Cermidin." Der er ingen stillingtagen til, hvad man så gør ved den skjold, der bliver, efter at have påført sofaen al den væske. En sofa kan nemlig ikke umiddelbart smides i vaskemaskinen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der står på flasken at den er "Safe & Non-toxic". Den lugter ikke af noget. Princippet er, at kulsyre ved varmepåvirken stiger opad og trækker de løse bestandsdele i stoffet, hvadenten det er pletmolekyler, vaskemiddelsrestmolekyler eller støvmolekyler, med sig. Interessant det de skriver i dine råd om opkast. "Fjernes med 1 del salmiakspiritus til 6-7 dele vand. Evt. lugt fjernes med en luftfjernende middel, eks. Rodalon eller Cermidin." Der er ingen stillingtagen til, hvad man så gør ved den skjold, der bliver, efter at have påført sofaen al den væske. En sofa kan nemlig ikke umiddelbart smides i vaskemaskinen.
Ja det er nogen sjove råd, taget direkte fra tæppelands hjemmeside. Men den spray du har, må da hedde et eller andet. Eller siger du at jeg i princip kan tage kulsyrepatronen fra min sodastreamer og fixe pletterne med?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvis du gerne vil have at katten ikke skal gå og brække sig hele tiden ... eller skille sig af med hårbolde, så sørger du for at den har adgang til kattegræs eller kan komme udenfor :-) Din kat bliver glad for det og det gør du nok også ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og hvis du gerne vil have at katten ikke skal gå og brække sig hele tiden ... eller skille sig af med hårbolde, så sørger du for at den har adgang til kattegræs eller kan komme udenfor :-) Din kat bliver glad for det og det gør du nok også ;-)
Man kan også give kræet 'Hairball Control' tørfoder - så kommer hårbollerne ud den rigtige vej og man slipper for at katten æder græs eller kaster op! Absolut et must, når man har tre af slagsen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites